(Ur min blogg)
I dagens utgåva av Svenska Dagbladet annonserar företaget Clas Ohlson över hela fyra sidor. Så kan ett företag göra – som (till skillnad från t ex länstrafiken) är till för att skapa vinst för sina aktieägare...
Nåväl det som fick mig att börja skriva dessa rader är det som står överst på den första av de fyra annonssidorna:
Clas Ohlson, allt för en enklare vardag
När jag läste detta stönade jag en smula av "avundsjuka" och tänkte: Varför i himmelens namn har inte kollektivtrafiken någon liknande "payoff" (som sådana här rader kallas)
Jag hade gärna sett annonser från länstrafikbolagen:
Kollektivtrafiken – allt för en enklare vardag.
Eller någonting liknande...
Jag anar att jag kan vara ute på djupt vatten för det kan faktiskt vara så att något av länstrafikbolagen har en sådan här "slogan" – som jag inte har en aning om.
Jag ska faktiskt vända mig till den största samlade kunskapsmassa som finns om svensk kollektivtrafik och fråga – dvs medlemmarna på Buss-snack.
OK - gubbs av alla slag - kan någon ge mig tips?
Uppdaterat:
Jag har gjort mig en trist stund genom att titta in på alla länstrafikbolagens hemsidor för att se om något av dem hade lag dit någon finurlig payoff som får människor att "haja till" eller får dem att le en smula och tänka "så fyndigt".
Nix – ingen av dem har orkat "hitta på nå´t"...
Det behövs inte helsidor i de stora dagstidningarna - men en fyndig "payoff" på de egna bussarna kostar inte så mycket.
Tråkigheten inom länstrafiken verkar vara - monumental...
Kanske för att länsbolagen i vissa fall läs Västtrafik bla. gör allt för det ska bli krångligt. Det nya biljettsystemet som verkligen inte underlättar din vardag varken för oss som kör eller de som åker...
Länsbolagen vet nog att det är skattepengar som finansierar dem till stor del, och att det skulle bli ett väldigt rabalder om man brände stora summor på helsidesannonser i dagspressen, när man har pressat anbuden i botten så att entreprenörerna har problem att hålla fordonen i skick.
Clas Ohlson är ett privat företag som går bra, det är skillnad det.
SL har väll samarbete med Metro (än så länge) mot att Metro har rätt att ha sina tidningar i bussen i "ställ" och man får en helsida i tidningen varje dag! Eller har den sidan försvunnit ?
Nej, den finns kvar. Men det är väl något SL får gratis mot att Metro får ha ställ på deras områden.
Frågor till länstrafiksbolag och därmed även landsting, kommuner och dess politiker är detta inte riktigt rätt forum för. Detta för att forumets medlemmar mestadels består av trafikutövares personal som tänker ur ett privat företags synvinkel. Men visst är det en intressant fråga Bjarne ställer! Det finns gott om idéer om hur man kan marknadsföra ett Länstrafiksbolag effektivt, roligt och samtidigt billigt... men att få dess ansvariga att komma ur över 20 år gamla vanor är ofta svårt, tyvärr. :(
Jag vill minnas att du Bjarne berömde Swebus Express egen marknadsföring i tidningen Bussbranschen för ett tag sedan. Utöver det har även GoByBus roliga slogans bak på sina röda bussar. :)
Det Bjarne menar är nog att han tycker att länsbolagen ska marknadsföra sig bättre för att få bilister att ställa bilen och åka buss till jobbet. De vardagliga resorna alltså.
Men inbitna bilåkare är svåra att påverka, även om bensinpriset kan svida. Beroende på hur o var man jobbar och bor kan ju bilen kanske erbjuda en resa dörr till dörr i bekväm avskildhet med garanterad sittplats, och det dessutom på tider som man någorlunda kan styra själv.
Kollektivtrafiken är nog tyvärr mest avsedd för dem som inte kan/har råd att köra bil till jobbet varje dag eller kanske är väldigt miljömedvetna. Ungdomarna och de gamla. Samt givetvis för de som bor/jobbar i storstäderna och inte kan parkera i stan/ inte orkar sitta i köerna i rusningstrafiken.
Vanebilisterna är nog mycket svåra att påverka, det ser man när man betraktar de sega köerna upp mot Essingeleden varje morgon och kväll.
Även i Göteborg har Västtrafik "sin sida" i Metroupplagan, där kallad "Pling", och i Örebro har länstrafiken t ex använt sig av TV-reklam, senast med anledning av kontantbetalningens upphörande!
UL gör reklam för stomlinjerna i Stadstrafiken på biograferna (i Uppsala då).