(http://www.bussmicke.se/TEMP/Linjebuss_2525_CEW052_Goteborg_990611.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Linjebuss_2526_CEZ052_Goteborg_990522.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Linjebuss_2527_CEW272_Ravlanda_990611.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Linjebuss_2528_EMM364_Partille_990611.jpg)
Trevligt värre.... :D
Mumma!!! :)
//Jonas G
Ja detta var helt underbart. 2528 bör ha varit sprillans ny då fotot togs. En trevlig stadsbuss trots lågentré!
2528 ser verkligen maffig ut!
Man kan inte ha sett ut så mkt om man satt i låggolvsdelen på de här bussarna, rutorna ser ut att sitta väldigt högt upp.
Citat från: AO skrivet 25 oktober 2009, 20:57:29 PM
2528 ser verkligen maffig ut!
Man kan inte ha sett ut så mkt om man satt i låggolvsdelen på de här bussarna, rutorna ser ut att sitta väldigt högt upp.
Kan inte minnas att det var dålig utsikt i denna. Kommer jag ihåg rätt så står stolarna på en upphöjning även i den låga delen så man kommer upp en bit.
Helt underbar företagsprofilering på den tiden, man får anstränga sig en hel del för att upptäcka det lilla linjebussmärket under framrutan ;D
/Robban
Mmmm gamla fina maskiner :P
Citat från: Johan B skrivet 25 oktober 2009, 21:13:42 PM
Kan inte minnas att det var dålig utsikt i denna. Kommer jag ihåg rätt så står stolarna på en upphöjning även i den låga delen så man kommer upp en bit.
I de Carrus City L som gick i Frölunda (2701-2713) fanns i alla fall inga podestrar i lågentrédelen. Jag var måhända ett par cm kortare på den tiden, dock alltjämt över medellängd, och utsikt var ingen självklarhet om man säger så.
Citat från: Patrik Henriksson skrivet 28 oktober 2009, 23:57:24 PM
I de Carrus City L som gick i Frölunda (2701-2713) fanns i alla fall inga podestrar i lågentrédelen. Jag var måhända ett par cm kortare på den tiden, dock alltjämt över medellängd, och utsikt var ingen självklarhet om man säger så.
Möjligt att du har rätt, kan blanda ihop med Säfflebyggena i 25xx-serien som har podestrar i hela vagnen. Minnet är ju inte helt tillförlitligt alla gånger :). I övrigt håller jag 25xx-serien som trevligare än 27xx, framför allt för att man i den förstnämnda slapp doften av mögel ;).
Citat från: Johan B skrivet 29 oktober 2009, 15:46:32 PM
... Säfflebyggena i 25xx-serien som har podestrar i hela vagnen.
Ja, om du tänker på 2501-13 som var jämngamla med 2701-13 så var de ju per definition normalgolvade - B10B utan LE. Fast jag vill minnas att det var de som hade säten på trekvart i främre delen, typ 45 graders vinkel mot färdriktningen, så även där gällde att man satt bättre i bakre delen.
Citat från: Patrik Henriksson skrivet 29 oktober 2009, 18:19:40 PM
Ja, om du tänker på 2501-13 som var jämngamla med 2701-13 så var de ju per definition normalgolvade - B10B utan LE. Fast jag vill minnas att det var de som hade säten på trekvart i främre delen, typ 45 graders vinkel mot färdriktningen, så även där gällde att man satt bättre i bakre delen.
Just det ja. Fast hade verkligen alla den udda sätesplaceringen med stolarna på sned? Vill dra mig till minnes att de med gamla Stadstrafikens inredning hade vanlig sätesplacering och att det var GL-vagnarna som hade den mer udda placeringen. (Eller om det var tvärt om.) Stolarna var väl även snedmonterade i de ännu äldre B10R i 200-serien vill jag minnas.
Alla dessa levde IAF tills 2007 då jag tog dem på bild allihopa, dock lite annan färgsättning på dem =) - men 2528 känns ju rätt annorlunda med väldigt långt bakparti/boggi, finns (fanns) det fler av denna variant i Sverige?
Citat från: virtual1 skrivet 29 oktober 2009, 22:09:21 PM
Alla dessa levde IAF tills 2007 då jag tog dem på bild allihopa, dock lite annan färgsättning på dem =) - men 2528 känns ju rätt annorlunda med väldigt långt bakparti/boggi, finns (fanns) det fler av denna variant i Sverige?
Nej detta tror jag ska vara den enda. Tyvärr ska tilläggas, för trots att de är fulare känns de mer gedigna än motsvarande Säfflebyggen.
Citat från: Johan B skrivet 29 oktober 2009, 20:43:24 PM
Just det ja. Fast hade verkligen alla den udda sätesplaceringen med stolarna på sned? Vill dra mig till minnes att de med gamla Stadstrafikens inredning hade vanlig sätesplacering och att det var GL-vagnarna som hade den mer udda placeringen. (Eller om det var tvärt om.) Stolarna var väl även snedmonterade i de ännu äldre B10R i 200-serien vill jag minnas.
Samtliga i serien 2501-2513 hade stadstrafikdesign från början, några blev efter ett tag omlackade till GL-lack (2512 hade en kort period en provlack som såg ut som lokaltågen, med blått tak!). Jag minns alltid inredning sämre än exteriör av någon anledning, men nog borde väl 2501-2513 ha haft samma placering på stolarna allihop om de vart lika till det yttre från början.
//Jonas G
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 30 oktober 2009, 23:53:24 PM
Samtliga i serien 2501-2513 hade stadstrafikdesign från början, några blev efter ett tag omlackade till GL-lack (2512 hade en kort period en provlack som såg ut som lokaltågen, med blått tak!). Jag minns alltid inredning sämre än exteriör av någon anledning, men nog borde väl 2501-2513 ha haft samma placering på stolarna allihop om de vart lika till det yttre från början.
//Jonas G
En reprisbild tror jag, men detta är väl en av de sista som var i livet här i Sverige...
(http://img261.imageshack.us/img261/3549/connex25081.jpg)