Vet inte om det hamnade i rätt del av forumet, men följ länkarna...
http://www.dt.se/nyheter/gagnef/article498220.ece
http://www.dalademokraten.se/Templates/pages/news.aspx?id=92137&epslanguage=sv
... sen kan det avgöras.
Citat från: Wetjo skrivet 20 oktober 2009, 17:52:29 PM
Vet inte om det hamnade i rätt del av forumet, men följ länkarna...
http://www.dt.se/nyheter/gagnef/article498220.ece
http://www.dalademokraten.se/Templates/pages/news.aspx?id=92137&epslanguage=sv
... sen kan det avgöras.
Konstigt, var det inte nån här som klankade ner på bussförare för att dessa inte gör säkerhetskontrollen och därför var det livsfarligt att åka med bussar? ::) Verkar inte vara så mycket bättre inom lastbilsbranchen 8)
Ja, dom där busskurerna är väl inte lika hållfasta, som dom första Dalatrafik köpte på -80 talet....
Citat från: buskörare skrivet 20 oktober 2009, 17:58:46 PM
Konstigt, var det inte nån här som klankade ner på bussförare för att dessa inte gör säkerhetskontrollen och därför var det livsfarligt att åka med bussar? ::) Verkar inte vara så mycket bättre inom lastbilsbranchen 8)
Nä, tyvärr. Själv har jag "the hard way" lärt mig att det lönar sig att känna på hjulmuttrarna ibland. 2 hjul på 34 år är väl egentligen 2 för mycket. Vintertid kollar jag varje vecka, det brukar ta en kvart att gå runt ett sjuaxligt ekipage. En personlig teori jag har, är att om man har hjulsidor på ett ekipage, så blir det för krångligt att kolla. Självlåsande mutterkransar är inte heller nån garanti, eftersom det uppstår värmespänningar i godset som kan klippa av bultarna till slut. Dessutom dessa jxxla gummiverkstäder som ska slå fast muttrarna, med påföljd att gängorna sträcks och skadas. Det räcker ju faktiskt med ca: 60 kg på en meters stång, för att uppnå rätt dragkraft.