Oförändrat pris, sittplatsgaranti och fler biogasbussar. Det är tre av glädjebeskeden i SL:s budget som kommer att presenteras i veckan.http://www.norrteljetidning.se//motor/artiklar/id/11551
Klipp ur vissa kommentarer:
CitatVi som jobbar utanför kontorstid eller har barn/ungdomar som behöver komma till och från fritidsaktiviteter och kompisar är faktiskt ganska trötta på att alltid behöva skjutsa dessa fram och tillbaka i våra bilar (och ibland bli omkörda av bussar med skyltningen EJ I TRAFIK av någon outgrundlig anledning).
CitatJaha? 639:an??? Fler avgångar hoppas jag, speciellt kvällstid.
CitatSom väntat. Inte ett ord om satsningar på övriga kommunen. Längsta linjen heter 639 och där är det inte alls lika viktigt att folk har sittplatser eller ens bältade sådana... Visst ja, den går ju inte via Norrtälje!
CitatIngen som uppskattar SL:s satsning,samma klagokör som vanligt. Försök att acceptera att Norrtälje är kommunens tätort,med många jobbpendlare till Sthlm. Rimbo verkar vara befolkat av en samling trista haverister.......
CitatFörövrigt är vi faktiskt många som bor i Rimbo/Edsbro-trakten och på andra ställen längs 639:ans rutt. Att kalla Rimboborna för trista haverister var verkligen ett märkligt uttalande...
Det är alltid folk som gnäller på allt. Oavsett.
Nu handlade ju artikeln i huvudsak om linje 676 för tidningen - inte om övriga linjer i budgeten som faktiskt kanske får förbättringar.
Vad jag förstår handlade SLs pressmeddelande angående budgeten om de viktigaste och största förändringarna och inte uppstyltat på varenda linje...
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 20 oktober 2009, 07:46:33 AM
Nu handlade ju artikeln i huvudsak om linje 676 för tidningen - inte om övriga linjer i budgeten som faktiskt kanske får förbättringar.
Vad jag förstår handlade SLs pressmeddelande angående budgeten om de viktigaste och största förändringarna och inte uppstyltat på varenda linje...
Precis och man får nog vänta på utbudsplanen innan det sätts i detalj (som i sin tur brukar kunna ändras innan trafiken går igång). Fast just när det gäller 639 har man ju redan planer på att utöka trafiken där och ta bort 625, det var ju planerat redan för i år (som dock försenades på grund av att det skulle kräva en ombyggnad av Vägverket för bytesmöjlighet vid Brottby). Säkerligen kommer ett sådant förslag att genomföras om man lyckas komma fram till beslut med vägverket...Förra året ändrade sig ju SL i sista stund när det gällde utökad trafik på ex.vis Värmdö på 474 för att använda resurserna mer flexibelt, så hur det blir med med 3-minuters trafik på 676 får vi nog avvakta med ett tag till också...
Angående de "gnälliga" kommentarerna måste man nog ha bott i Norrtälje kommun för att förstå vilka motsättningar som länge funnits mellan invånarna i de olika orterna, samt själv tvingats ta bilen fast man bor vid en stor väg och jobbar vanliga kontorstider. Boende i Rimbo, och speciellt norr om Rimbo ända upp till Hallstavik känner att de alltid får sämre service än Norrtäljeborna, trots att dessa orter har lika hög andel Stockholmspendlare rent procentuellt. Det var ju inte så många år sedan som det nästan enbart gick dåligt underhållna 40xx-vagnar på 625 & 639 medan 640/676 hade nya fina blå Vegor med AC och gardiner, och "satsningarna" på 639:an är än idag inte tillräckliga, tycker många. Att Norrtäljeborna då svarar med kommentarer som att Rimboborna är
"haverister" lättar ju inte upp stämningen direkt:
Citat från: kommentar i NTALLTID när invånare i övriga kommunen gör sin lilla stämma hörd kallas de för "haverister" eller värre saker av självgoda "centralortspåvar". Allt vi säger har en tendens att uppfattas som klagomål av eliten som fattar bäst... Kanske dags att vår högt vördade "centralortselit" med lite klädsam ödmjukhet bättre sätter sig in i andra människors villkor innan man raljerar med uttryck i stil med "-skyll er själva som bor där och där...".
Dessutom märker folk som bor i Edsbro med jobbar i Rimbo hur både Busslink och dennes underentreprenör tomkör från Rimbo mot Edsbro samma tider alla vardagar, oftast vid tider då ingen linje går. Sånt skapar faktiskt irritation mot SL längs en väg där linjekommunikationen är dålig.
Själv förstod jag aldrig varför det förr alltid gick sena nattbussar till Norrtälje, men inga nattbussar ut från stan till de orter som hade ytterdepåer. Var det meningen att man som Norrtäljebo skulle kunna besöka "utelivet" i skogen och ta sig hem igen, medan besökare utifrån som vill gå på stan nattetid inte skulle ta sig hem? Numera är detta ändrat, och sista bussen på 677:an går från Norrtälje 01:30 mot Rimbo. :)
Citat från: Verspieder skrivet 21 oktober 2009, 04:56:54 AM
Boende i Rimbo, och speciellt norr om Rimbo ända upp till Hallstavik känner att de alltid får sämre service än Norrtäljeborna, trots att dessa orter har lika hög andel Stockholmspendlare rent procentuellt.
Jo, det är uppenbart att SL "glömt" detta område till viss del. Problemet med 639 är ju att den aldrig riktigt har haft trafikering för arbetspendling (förutom till/från bruket), utan snarast varit uppbygd för fritidsresor och ngn form av förstärkning till 641. Detta ställer ju till problem även för Rimbo, då man valt att trafikera med 625, då 639 inte gått och sedan kompletterat med några turer och ja... resultatet är ju inte någon tydlig tidtabell precis. Istället har ju 641 fått ta lågtrafiken. Egentligen borde man ju göra om 639 till en stombusslinje (även om det förstås är lite opraktiskt för att nyttja bussarna effektivt i Hallstavikområdet) - Ett sätt att förbättra trafiken och ändå begränsa ökningen av resurserna är ju att kunna ha bussbyte för 641 vid Unungehöjden (i lågtrafik), på det sättet skulle resurser kunna utnyttjas effektivt och man skulle kunna köra regelbunden trafik iaf varannan timme i lågtrafik (medveten om att det kan innebära problem med några av omloppen på 642).
Edit: fungerar förstås bäst vid timmestrafik då anslutningen till 677 inte fungerar annars i Hallstavik, men timmestrafik om 625 läggs ner och om man kan lösa 642 med sammankoppling till in-utgående tjänster på 639, respektive till omlopp på, 643 skulle göra förslaget kostnadsneutralt och skulle kunna ge timmestrafik på 639 hela sträckan!
Angående sl:s budget så har jag tittat i den nu och där står förstås inget om någon treminuters trafik på 676, så det är nog mer spekulationer från tidningens sida. En ökning från 4 minuter till 3 skulle också innebära en 25% ökning av trafikutbudet - det lär nog dröja innan man når dit - även om det kanske kan behövas under någon kortare tidsperiod. Tror nog snarare att man kommer att lösa det med förstärkningsvagnar ett tag till, om det behövs på någon särskild tur...
Citat från: Omnilasse skrivet 22 oktober 2009, 07:46:11 AM
Jo, det är uppenbart att SL "glömt" detta område till viss del. Problemet med 639 är ju att den aldrig riktigt har haft trafikering för arbetspendling (förutom till/från bruket), utan snarast varit uppbygd för fritidsresor och ngn form av förstärkning till 641. Detta ställer ju till problem även för Rimbo, då man valt att trafikera med 625, då 639 inte gått och sedan kompletterat med några turer och ja... resultatet är ju inte någon tydlig tidtabell precis.
Här måste jag nog protestera en aning, åtminstone i dagens läge har 639:an en tidtabell som ser ut att vara anpassad just till arbetspendling.
Avgångar var 30:e - 60:E minut i rusningsriktningen från Hallstavik samt förstärkningsturer från Rimbo på morgnarna tycker jag nog att det ser så ut.
På eftermiddagen ser det ungefär likadant ut i andra riktningen, däremot i lågtrafik får man finna sig i en omväg via Norrtälje för att komma till/från Stockholm vad jag kan se...
Däremot är ju 625:an som sagt på utdöende, färre och färre resenärer borgar för en allt glesare och mindre attraktiv trafikering.
//Fredrik
Finns budgeten någonstans så man kan läsa den? hittar inget på sl's hemsida, men jag kanske är blind just nu
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 22 oktober 2009, 17:50:30 PM
Här måste jag nog protestera en aning, åtminstone i dagens läge har 639:an en tidtabell som ser ut att vara anpassad just till arbetspendling.
Avgångar var 30:e - 60:E minut i rusningsriktningen från Hallstavik samt förstärkningsturer från Rimbo på morgnarna tycker jag nog att det ser så ut.
På eftermiddagen ser det ungefär likadant ut i andra riktningen, däremot i lågtrafik får man finna sig i en omväg via Norrtälje för att komma till/från Stockholm vad jag kan se...
Däremot är ju 625:an som sagt på utdöende, färre och färre resenärer borgar för en allt glesare och mindre attraktiv trafikering.
//Fredrik
Okej, jag raljerade lite grann, men vad jag menade var att det först egentligen med senaste ändringen förra året i samband med att 677 infördes som det har börjat fungera som arbetspendling. Men med dagens sätt att arbeta, där man ofta stannar till 18.30 på jobbet, så fungerar det ju inte (för då går bussen klockan 20.05 först). Och det har varit alldeles för dålig turtäthet till Hallstavik för att möjliggöra en mer flexibel arbetspendling. men visst, du har rätt i att med 9-5 jobb fungerar det rätt hyfsat i dag.
Citat från: homer skrivet 22 oktober 2009, 19:55:23 PM
Finns budgeten någonstans så man kan läsa den? hittar inget på sl's hemsida, men jag kanske är blind just nu
Nja, de vill egentligen bara att journalister skall läsa styrelsehandlingarna - vilket är oerhört märkligt eftersom de är allmänna handlingar, men man är väl rädd för att det skall spridas ut rykten. Nåväl sidan är inte blockerad, bara att den inte är utlagd på deras publika hemsida. Det går alltså utmärkt att googla fram dessa ärenden. Här är hur som helst länken:
https://sl.se/Upload/styrelsen/Styrelsehandlingar/2009/Ärende%204%20Förslag%20till%20VP%20och%20budget%202010.pdf (https://sl.se/Upload/styrelsen/Styrelsehandlingar/2009/%C3%84rende%204%20F%C3%B6rslag%20till%20VP%20och%20budget%202010.pdf)
Observera också att detta är förslaget - ändringar kan förstås ha gjorts under mötet, och det syns ju i protollet (som dock brukar läggas upp först efter nästkommande möte)
Var lite slö förut men har nu kontrollerat med förslaget till trafikförändringar för 2010 (finns inte på nätet och har inte passerat styrelsen ännu), där sägs det att 676 skall få förlängd 4-minuterstrafik till klockan 8.00, 639 (om förändringen genomförs) få ökad trafik, men bara generellt på sträckan Tekniska högkolan-Rimbo, samt från Hallstavik på lördagseftermiddagar (samma som söndagar). Alltså lär väl önskemålen kvarstå. Dessuom föreslås en del avgångar på 639 avgå från Västra Rimbo som då skulle bli någon form av ny vändstation för bussar som inte går till Hallstavik.
Nej, 2010 års förändringar klubbas väl av SL i slutet av november. Att man sedan kanske försöker förstärka och utöka befintlig trafik är nog en sak medan önskemål om sittplatsgaranti är något helt annat och frågan är om inte Norrtelje tidning har misstolkat något här? En sittplatsgaranti skulle även innebära motsvarande krav från andra områden, t.ex. Björknäs, Tyresö osv. och omfattningen på trafiken är nog lite för stor för att det ska vara praktiskt genomförbart.
I alla fall med tanke på hur ojämn beläggningen ibland blir på t.ex. 634, 639 eller 676 (samt på andra håll i stan) där en buss kan råka gå halvfull varför nästa blir fullsatt. Mycket är ju beroende på hur anslutningar har fungerat, oannonserade resgrupper som dyker upp mm. och annat som sätter planeringen ur spel. Detta med en garanterad sittplats är visserligen en fin tanke som tyvärr blir svår att omsätta i praktiken då det snabbt skulle få orimliga proportioner rent produktionslogistiskt.
För att genomföra ett dylikt önskemål till 100 % så lär det krävas att man har så många extravagnar att de står i vägen för varandra samtidigt som de kanske i flertalet fall kommer att vara sysslolösa då det är svårt att utnyttja dem på annat håll (pga. fordonskrav mm.) då de kanske ska vara blå eller så. Då både SL och entreprenörerna har sina ekonomiska ramar att hålla sig till så är man återigen tillbaka på det som är kärnfrågan inom i princip all verksamhet, dvs. vem ska slanta?
Citat från: Nico skrivet 23 oktober 2009, 11:42:29 AM
För att genomföra ett dylikt önskemål till 100 % så lär det krävas att man har så många extravagnar att de står i vägen för varandra samtidigt som de kanske i flertalet fall kommer att vara sysslolösa då det är svårt att utnyttja dem på annat håll (pga. fordonskrav mm.) då de kanske ska vara blå eller så. Då både SL och entreprenörerna har sina ekonomiska ramar att hålla sig till så är man återigen tillbaka på det som är kärnfrågan inom i princip all verksamhet, dvs. vem ska slanta?
Jo, det där har ju diskuterats förut vill jag minnas. Nu är förvisso majoritetens mål att verkligen genomföra ett slags sittplatsgaranti, men som antyds går det förstås inte att uppfylla helt ut - särskilt inte vid förseningar på tunnelbanan etcetera. Eller som SL själva uttrycker det är målet "att minimera risken för stående resenärer". Samtidigt skall förstås inte variationerna överdrivas och under morgonrusningen är (såvida inte bussar är försenade eller inställda) ofta antalet resenärer ganska jämnt fördelade. Sedan kan man ju å andra sidan ändå påstå att det knappast är rimligt med stående resenärer annat än möjligen till/från Brottby på 639/676. Att stå i en timme på motorväg är ju knappast att rekommendera. Sedan får man väl acceptera iof att förstärkningsvagnar kanske inte behöver uppfylla kraven. Nu kanske man inte heller ska överdriva problemet, det är ju egentligen bara tre områden där det är något större problem: Tyresö, Nacka/värmdö och till Norrtälje/Vallentuna/Vaxholm, i huvudsak är belastningen alltså främst på blåbussarna och att lägga in så att det i normalfallet fungerar är ju relativt lätt. Men det är klart blir det problem på tunnelbanan räcker det väl inte hur många extrabussar man än har. Problemet är väl också att de nya låggolvsbussarna tar så få passagerare. En minskning från ca 70 platser till omkring 55 på dagens bussar är ju en ganska stor skillnad. Det gör ju att SL inte kan räkna med en medelbeläggning på mer än ca 40-45 personer på maxsträckan. Här borde man ju verkligen försöka satsa på större dubbeldäckare på exempelvis 676 (tillstånd borde ju kunna gå att ordna för Vallhallavägen- om det inte redan är tillåtet där.) Då skulle man iaf kunna lasta närmare 80 passagerare per vagn!
Citat från: Omnilasse skrivet 23 oktober 2009, 16:53:53 PMProblemet är väl också att de nya låggolvsbussarna tar så få passagerare. En minskning från ca 70 platser till omkring 55 på dagens bussar är ju en ganska stor skillnad. Det gör ju att SL inte kan räkna med en medelbeläggning på mer än ca 40-45 personer på maxsträckan. Här borde man ju verkligen försöka satsa på större dubbeldäckare på exempelvis 676 (tillstånd borde ju kunna gå att ordna för Vallhallavägen- om det inte redan är tillåtet där.) Då skulle man iaf kunna lasta närmare 80 passagerare per vagn!
Även här återkommer man väl i så fall till krass ekonomi för vem ska finansiera en mängd specialfordon som bara går att använda på ett ytterst fåtal linjer?
Citat från: Nico skrivet 23 oktober 2009, 18:30:01 PM
Även här återkommer man väl i så fall till krass ekonomi för vem ska finansiera en mängd specialfordon som bara går att använda på ett ytterst fåtal linjer?
Självklart är detta ett problem - en trafiktät linje som 676 körs ju dock med en busstyp idag, som ju nästan enbart (inom SL-området) körs på den linjen. Samtidigt är det förstås också av vikt hur många vagnar trafiken är dimensionerad för. Med den resandeutveckling som sker på 676 krävs nästan ytterligare en tur i maxtimmen för varje ny hösttidtabell, eftersom det är i maxtimmen krävs det också att trafiken är dimensionerad för detta. Normalkostnaden för en buss med normal användning och körning (inklusive personalkostnader för trafiken) inom ett avtal ligger i genomsnitt på ca 1,2 miljoner per år (beroende på hur mycket vagnparken utnyttjas). Visserligen är en 14-meters dubbeldäckare naturligtvis dyrare i inköp, men den största kostnaden per dag - detta till trots - är ändå lönekostnaderna. En dubbeldäckare kan ta 30% mer passagerare och ger ju betydligt bättre komfort än att ha 24- meters ledvagnar. Istället för dagens trafik med ca 30 vagnar och 4-minuterstrafik, skulle det alltså räcka med ca 25 vagnar och 5-6 minuterstrafik. Det ger en besparing på närmare 6 miljoner årligen - bortsett från merkostnaden för mindre möjlighet till samutnyttjande och högre inköpskostnader samt ökade bränslekostnader etc. Men det borde ändå ge en besparing på 3-4 miljoner årligen. Däremot är det förstås så att SL nog bör äga bussarna i sådana fall och leasa ut dem till operatören - eftersom de är svårare att avyttra på marknaden - liksom man också gör med de nya miljöbussarna av samma skäl. Nu ser jag inte enbart detta som en besparing utan snarare utifrån att trafiken hela tiden ökar och att det med dagens bussar (och resandeutveckling) om tio år skulle krävas ytterligare ett tiotal vagnar (alltså totalt cirka 40) för att klara trafiken och med en buss som avgår uppemot var tredje minut under maxtimmen. Med dubbeldäckare skulle samma passagerareantal kunna klaras med cirka 30 vagnar.
Edit: 1, 2 miljoner är verkligen i underkant, för Norrtälje ligger det nog snarare på 1,9 miljoner per vagn: alltså skulle besparingen snarare bli 10 miljoner...
Nja, krångliga vindkänsliga dubbeldäckare tror jag inte på. Ett gäng 20-meters ledvagnar med mittmotor, normalgolv och bakre plattform för rullstolar skulle däremot passa bättre. Volvo B12M med VanHool eller Säfflekaross som på Patriks bilder, eller "Carrus" 8700 skulle inte vara fy skam. Med röd färg på alla Roslagens SL-linjer skulle dylika ledvagnar även kunna merutnyttjas på lokallinjer vid sidan om E18 (625, 655 osv) om det skulle krisa.
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/S/Swebus/5700-serien/swebus_5786_kolonnvagen_ulriksdal_2303_2008.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/F/Flygbussarna_airport_coaches/5301_flygbussarna_airport_coaches_cityterminalen_stockholm_1710_2005.JPG)
...och just när jag skulle posta inlägget kom jag på att mittmotorn ju ska bort från Volvos sortiment. :(
Citat från: Verspieder skrivet 24 oktober 2009, 14:41:36 PM
Nja, krångliga vindkänsliga dubbeldäckare tror jag inte på. Ett gäng 20-meters ledvagnar med mittmotor, normalgolv och bakre plattform för rullstolar skulle däremot passa bättre. Volvo B12M med VanHool eller Säfflekaross som på Patriks bilder, eller "Carrus" 8700 skulle inte vara fy skam. Med röd färg på alla Roslagens SL-linjer skulle dylika ledvagnar även kunna merutnyttjas på lokallinjer vid sidan om E18 (625, 655 osv) om det skulle krisa.
...och just när jag skulle posta inlägget kom jag på att mittmotorn ju ska bort från Volvos sortiment. :(
Jo, jag är väl inte fixerad vid just dubbeldäckare, men ledbussar har ju också problem med att vara vind (och fart-)känsliga (om än köregenskaperna är olika - det var ju motivet till att välja Carrus boggiebussar för 676 (dåvarande 640). Passagerarna tyckte det svängde för mycket när man satt efter leden - samt förstås också kravet på låggolv. Problemet med dubbeldäckare är förstås också att passagerarna inte sätter sig på övervåningen - därför är det ett dåligt alternativ för stadstrafik. På en linje som 676 och 670 är ju detta dock inget problem, dessutom är det få hållplatser på vägen, så man förlorar ingen tid i det avseendet. Sedan detta med samutnyttja - det är klart att det blir lite mindre effektivitet med annan busstyp, men SL verkar ju vara beredd att betala för detta bara med det faktum att man valt att satsa på att ha blåa bussar. Man får väl helt enkelt se till att ha reserven bland de röda. Norrtälje är ju så pass stor depå, så att problemet med att ha bussar att ordna merutnyttjande med, knappast är något större problem (särskilt så länge samma utförare har hela Norrort.) Däremot är väl det ett tungt argument för att inte göra om 639 till en blåbusslinje...Hur som helst, om man skall klara att bygga ut trafiken till förortskommunerna i Stockholm med sittplatsgaranti, behövs det bussar som tar fler passagerare och inte färre som blir konsekvensen när nu de Volvo normalgolvslederna (som ju iaf tog närmare 70 passagerare) fasas ut.
Har funderat lite till och då Neoplans Jumbocruisers slutat tillverkas sedan länge, får man hitta ett annat bra alternativ. Det bästa på marknaden skulle väl vara TD 927 Astromeda, en dubbeldäckare som tar upp till 93 passagerare. Visst det är en turistbuss, men trots att inköpeskostnaden ligger på drygt en miljon mer (cirka 3,8 miljoner styck), än en booggiebuss, blir det en rejäl besparing. Trafiken - utan vinstmarginal - mellan Norrtälje och Stockholm kostar idag ungefär 55 miljoner kronor årligen om man beräknar kostnaderna på ett ganska generellt plan. En dubbeldäckare med cirka 40% högre kapacitet (Astromedan klarar över 50%), skulle ge en besparing på cirka 9 miljoner per år. Det skulle också endast behövas ungefär 23 fordon, mot dagens 32. Vill man minska trafiken på dagtid till 20-minuterstrafik igen, skulle besparingen bli ytterligare drygt 4 miljoner kronor. Visst något sämre turtäthet, men minskar man bara i högtrafik - blir den hög ändå. Så länge man inte går över 10-minuters väntetid bör det nog vara o.k. för passagerarna. Dessutom blir ju komforten betydligt högre! Naturligtvis får man väl vänta till Carrusarna går i pension, men när de går i pension 2013 (ungefär), borde det vara något att fundera på.
Citat från: Omnilasse skrivet 26 oktober 2009, 08:38:39 AM
Har funderat lite till och då Neoplans Jumbocruisers slutat tillverkas sedan länge, får man hitta ett annat bra alternativ. Det bästa på marknaden skulle väl vara TD 927 Astromeda, en dubbeldäckare som tar upp till 93 passagerare. Visst det är en turistbuss, men trots att inköpeskostnaden ligger på drygt en miljon mer (cirka 3,8 miljoner styck), än en booggiebuss, blir det en rejäl besparing.
Sådana dubbeldäckare finns ju redan i Östergötland med karosser från van Hool, Helmark och Ayats. Ayats saknar f n generalagent för Sverige men Beulas har kommit med en liknande dubbeldäckare.
Dubbeldäckare med cirka 90 platser kommer om cirka ett år också på linje 100 mellan Borås och Göteborg eftersom sådana bussar krävs enligt anbudsunderlaget.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 oktober 2009, 10:03:32 AM
De flesta kostnader ökar f.ö vid användandet av dubbeldäckare, förutom ett avsevärt högre inköpspris (runt 4,2 Mkr för bussarna avsedda för VT Linje 100) krävs normalt en högre procentuell vagnreserv, man kan räkna med en högre bränsleförbrukning (runt 30%) en högre underhållskostnad där även kostnader för nya verkstäder måste vägas in, man får i inköpskostnaden även väga in att en sådan busstyp har en kortare livslängd och en obefintlig eftermarknad.
Men samtidigt så innebär ju dubbeldäckarens kapacitet att den ersätter drygt en halv buss ytterligare. Så vid full buss torde ändå dubbeldäckare bli billigare för upphandlaren. Huruvida den blir det för bussbolaget beror förstås på om de räknar rätt och tar med de faktorer som Lasse räknar upp.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 oktober 2009, 10:03:32 AM
De flesta kostnader ökar f.ö vid användandet av dubbeldäckare, förutom ett avsevärt högre inköpspris (runt 4,2 Mkr för bussarna avsedda för VT Linje 100) krävs normalt en högre procentuell vagnreserv, man kan räkna med en högre bränsleförbrukning (runt 30%) en högre underhållskostnad där även kostnader för nya verkstäder måste vägas in, man får i inköpskostnaden även väga in att en sådan busstyp har en kortare livslängd och en obefintlig eftermarknad.
Frågan är om man inte förlänger även körtiden med denna typ av bussar. Dels borde väl lastningen ta längre tid och sedan tvingas man väl sänka hastigheten mer än annars vid dåligt väglag/väderförhållanden. Är det någon som har koll på om man fortfarande har samma körtider i Östergötland och om det fungerar?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 oktober 2009, 10:03:32 AM
De flesta kostnader ökar f.ö vid användandet av dubbeldäckare, förutom ett avsevärt högre inköpspris (runt 4,2 Mkr för bussarna avsedda för VT Linje 100) krävs normalt en högre procentuell vagnreserv, man kan räkna med en högre bränsleförbrukning (runt 30%) en högre underhållskostnad där även kostnader för nya verkstäder måste vägas in, man får i inköpskostnaden även väga in att en sådan busstyp har en kortare livslängd och en obefintlig eftermarknad.
Inköpspriset blir ungefär motsvarande den minskning av antalet fordon som behövs (det vill säga motsvarande ca 9 fler boggiebussar i räkneexemplet). Bränsleförbrukning är ett svårt område att beräkna då det skiljer sig så pass mycket mellan olika modeller. Med en av de nya miljö Daf-motorerna (DAF-EEV) till den modell som förespråkades här (fast det gäller förstås att de då har en generalagent), antar jag att bränslekostnaderna blir ungefär lika (fast det är klart att om jämförelseobjektet är nya boggiebussar kan det ju klå dubbeldäckarna förstås), även om jag alltså tror att bränsleförbrukningen närmast skulle bli lägre om man jämför med de Carrus som trafikeras idag. Nåväl, räknar man med 30% ökad bränslekostnad, blir den ungfär densamma gentemot att köra boggiebussar och då minskar förstås vinsten med att köra med dubbeldäckare på den aktuella sträckan med cirka 4 miljoner. (beräknat på cirka 500 000 mil per år för boggiebussupplägget och 400 000 mil/ år med dubbeldäckare. Jo, det är förstås en investering som SL i sådana fall skulle få ta och som jag skrev i ett tidigare inlägg i tråden, tror jag nog att SL skulle få stå för leasing av vagnarna. Om vagnarna håller i de 12 år som börjar bli gränsen för linjetrafik så spelar i sådana fall restvärdet inte så stor roll, då priset även på normala linjebussar ju inte efter denna tid är så hög (särskilt inte på en linje som innebär att fordonen efter 12 år skulle ha gått cirka 2 100 000 km i genomsnitt)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 oktober 2009, 11:00:47 AM
Vad gäller SL området så är alla infrastrukturinvesteringar som verkstäder o liknande en kostnad för SL, sannolikt skulle även ett sådant uddafordon få anskaffas av SL och hyras ut.
Problemet är att fordonskapaciteten underutnyttjas extremt under lågtrafik och mellantrafiktid vilket sannolikt direkt leder till en extrem trafikindragning i syfte att anpassa utbudet till efterfrågan, att köra 90 pl bussar när behovet kanske är 25-30 kunder/tur är ingen vettig anpassning, det går ju ganska lätt för dem med ATR behörighet över aktuell linje att ta fram de uppgifter som behövs, tyvärr är mina data lite för ålderstigna för Roslagen.
Jag tror väl att en av få linjer som detta skulle fungera på i Stockholmsområdet är nog 676. Den har rätt hög belastning i dag oavsett tid och det är klart att det i motsatt rusningsriktning kan bli lite färre resenärer, men det är nästan så att man får ha förstärkningsvagnar även i motsatsriktning. Men det är klart kör man samma turtäthet i lågtrafik som idag (kvartstrafik) skulle förstås underlaget ligga på cirka 40-50 personer i den mest trafikerade riktningen och det är ju i minsta laget. En tillbakagång till 20 minuterstrafik (vilket förstås är acceptabel nivå - skulle dock innebära ungefär 60 per tur, vilket ju är rätt lagom). Dessutom behövs lite marginaler eftersom det ju inte är speciellt kul med stående i närmare en timme på motorväg.
Angående ökad lastningstid så är 676 ganska bra för detta ändamål, då det är få stationer som har många påstigande. Det rör sig om tre-fyra hållplatser i vardera riktning - inklusive startdestinationen. Det innebär i tid kanske totalt 1,5 minuter längre tidsåtgång och förstås även längre framkörningstid - att lasta 90 personer kräver närmare 6-7 minuter.