Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Fredde skrivet 19 oktober 2009, 14:36:39 PM

Titel: ALM940
Skrivet av: Fredde skrivet 19 oktober 2009, 14:36:39 PM
Hos MAN i Lindvreten idag 19/10. Hemtagen på spekulation?

(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/CIMG0671.jpg)

/Fredde

Titel: SV: ALM940
Skrivet av: AO skrivet 19 oktober 2009, 14:42:59 PM
Intressant! Är den inredd som en stadsbuss eller region?
Titel: SV: ALM940
Skrivet av: Fredde skrivet 19 oktober 2009, 14:46:08 PM
Citat från: AO skrivet 19 oktober 2009, 14:42:59 PM
Intressant! Är den inredd som en stadsbuss eller region?

Stadsbuss. Sätena är inte av typen som Busslinks dito här i Stockholm, de såg betydligt hårdare och plastigare ut...

Titel: SV: ALM940
Skrivet av: virtual1 skrivet 19 oktober 2009, 23:50:56 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 19 oktober 2009, 14:46:08 PM
Stadsbuss. Sätena är inte av typen som Busslinks dito här i Stockholm, de såg betydligt hårdare och plastigare ut...



Finns åtminstone en till där av samma typ: ALM850 o kollar man SBH hittar man även ALM810 o ALM800 - kanske är dessa (en del av) som ska till Lidingö sen?
Titel: SV: ALM940
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 20 oktober 2009, 06:01:33 AM
Det tror jag inte, de skulle inte passa för trafiken där, så det lutar mer åt spekulation i så fall.
Frågan är väl snarare vem som kan tänkas köpa dessa bussar, Swebus och Busslink beställer ju normalt sina bussar själva genom sina "moderbolag"?
Den marknad jag kan se för dessa bussar är väl om någon mindre operatör köper dem för användning i skol-/linjetrafik, men det känns det knepigt att köra på biogas om man inte har en egen tankanläggning.
//Fredrik
Titel: SV: ALM940
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 20 oktober 2009, 07:27:23 AM
Citat från: virtual1 skrivet 19 oktober 2009, 23:50:56 PM
Finns åtminstone en till där av samma typ: ALM850 o kollar man SBH hittar man även ALM810 o ALM800 - kanske är dessa (en del av) som ska till Lidingö sen?

Ledtråd: Lidingöbussarna är SL-röda   :-X
Titel: SV: ALM940
Skrivet av: Jo skrivet 20 oktober 2009, 07:59:39 AM
Demo/lånebuss kanske?
Titel: SV: ALM940
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 20 oktober 2009, 08:21:46 AM
Citat från: Jo skrivet 20 oktober 2009, 07:59:39 AM
Demo/lånebuss kanske?

Vänta och se heter det.......finns inget officiellt om detta ännu vem som skall ha eller inte ha bussarna
Titel: SV: ALM940
Skrivet av: virtual1 skrivet 20 oktober 2009, 14:26:05 PM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 20 oktober 2009, 07:27:23 AM
Ledtråd: Lidingöbussarna är SL-röda   :-X
jo, fast efterlack är väl inte ovanligt? Vitt är väl ändå grundfärgen, men då du svarar som du gjorde så vet jag ju att jag har fel ändå ;)
Titel: SV: ALM940
Skrivet av: Joakim Ågren skrivet 20 oktober 2009, 14:35:37 PM
Denna har ju dubbla bakhjul, 12m stadsbussar brukar väl inte ha sådana utan endast på långfärdsbussar? eller har jag fel?
Titel: SV: ALM940
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 20 oktober 2009, 16:08:43 PM
Citat från: virtual1 skrivet 20 oktober 2009, 14:26:05 PM
jo, fast efterlack är väl inte ovanligt? Vitt är väl ändå grundfärgen, men då du svarar som du gjorde så vet jag ju att jag har fel ändå ;)

Helt rätt på båda påståendena.
Men jag kan vilt dementera några ytterligare boggiebussar till SL-området som blir röda - åtminstone i nuläget.
Titel: SV: ALM940
Skrivet av: AL skrivet 21 oktober 2009, 10:03:16 AM
Kanske ett prov för Örebro då?  Tycker mig noterat att linje 7 körts med ledbussar av och till, en linje som normalt körs med normalvagn...  Kanske är det så att antalet sittplatser i nya MAN är mindre jämfört med gamla OmniCity'n...
Titel: SV: ALM940
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 21 oktober 2009, 12:11:59 PM
Citat från: AL skrivet 21 oktober 2009, 10:03:16 AM
Kanske ett prov för Örebro då?  Tycker mig noterat att linje 7 körts med ledbussar av och till, en linje som normalt körs med normalvagn...  Kanske är det så att antalet sittplatser i nya MAN är mindre jämfört med gamla OmniCity'n...

Svar nej - bussarna skall inte till Örebro - som sagt...vänta och se...om nu någon kan det  :D
Titel: SV: ALM940
Skrivet av: BadTab skrivet 21 oktober 2009, 12:40:05 PM
Ballt med vitt iaf! :D
Titel: SV: ALM940
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 21 oktober 2009, 13:00:22 PM
Citat från: Joakim Ågren skrivet 20 oktober 2009, 14:35:37 PM
Denna har ju dubbla bakhjul, 12m stadsbussar brukar väl inte ha sådana utan endast på långfärdsbussar? eller har jag fel?

Den har boggie, och det behövs av två anledningar när du har en så lång buss.
1: Axeltrycket riskerar att bli för högt annars.
2: Med en boggie med styrbar stödaxel blir det smidigare att ta sig fram än med en enkel bakaxel.

Långfärds eller stads spelar ingen roll. Det är längden och vikten som är relevant.
Titel: SV: ALM940
Skrivet av: Peter L skrivet 21 oktober 2009, 13:51:38 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 21 oktober 2009, 13:00:22 PM
Den har boggie, och det behövs av två anledningar när du har en så lång buss.

2: Med en boggie med styrbar stödaxel blir det smidigare att ta sig fram än med en enkel bakaxel.


Är detta verkligen sant? En buss med enkel bakaxel är väl inte lika lång och brukar inte ha lika långt axelavstånd heller. En vanlig (kort) buss borde väl ändå vara smidigare än en boggie oavsett styrning på stödaxeln? Eller tänker jag helt fel nu?

Titel: SV: ALM940
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 21 oktober 2009, 15:17:43 PM
Citat från: Peter L skrivet 21 oktober 2009, 13:51:38 PM
Är detta verkligen sant? En buss med enkel bakaxel är väl inte lika lång och brukar inte ha lika långt axelavstånd heller. En vanlig (kort) buss borde väl ändå vara smidigare än en boggie oavsett styrning på stödaxeln? Eller tänker jag helt fel nu?



Nu är det ju en rätt lång buss, vilket skulle medföra ett mycket långt överhäng eller en lång hjulbas. Ingetdera vore särskilt smidigt.
Titel: SV: ALM940
Skrivet av: Peter L skrivet 21 oktober 2009, 15:48:08 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 21 oktober 2009, 15:17:43 PM
Nu är det ju en rätt lång buss, vilket skulle medföra ett mycket långt överhäng eller en lång hjulbas. Ingetdera vore särskilt smidigt.

Jovisst, men jag tror inte man bygger 15-meters bussar med enkel bakaxel. Den längsta enkel-axlade bussen jag rattat var 13,7 meter med 7 meter mellan axlarna (Linjebuss 3608). Detta motsvarar väl det vanliga axelavståndet på en boggie?
Titel: SV: ALM940
Skrivet av: Ted Selander skrivet 23 oktober 2009, 18:52:14 PM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 20 oktober 2009, 16:08:43 PM
Helt rätt på båda påståendena.
Men jag kan vilt dementera några ytterligare boggiebussar till SL-området som blir röda - åtminstone i nuläget.


Kanske blir de folierade för heltäckande reklam?

/Ted
Titel: SV: ALM940
Skrivet av: Ted Selander skrivet 23 oktober 2009, 18:56:07 PM
Citat från: Peter L skrivet 21 oktober 2009, 15:48:08 PM
Jovisst, men jag tror inte man bygger 15-meters bussar med enkel bakaxel. Den längsta enkel-axlade bussen jag rattat var 13,7 meter med 7 meter mellan axlarna (Linjebuss 3608). Detta motsvarar väl det vanliga axelavståndet på en boggie?

De här är väl 13,7 m, av samma typ som Busslink har i innerstaden.

/Ted
Titel: SV: ALM940
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 24 oktober 2009, 12:28:23 PM
Citat från: Ted S skrivet 23 oktober 2009, 18:56:07 PM
De här är väl 13,7 m, av samma typ som Busslink har i innerstaden.

/Ted

Svar ja!
Angående lack o färg vet jag inte något annat än vitt som visats - men det är ingen omöjlighet att helfoliera dom med reklam såklart.
Titel: SV: ALM940
Skrivet av: Peter L skrivet 24 oktober 2009, 14:12:31 PM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 24 oktober 2009, 12:28:23 PM
Svar ja!
Angående lack o färg vet jag inte något annat än vitt som visats - men det är ingen omöjlighet att helfoliera dom med reklam såklart.

Där ser man, jag trodde de var lika långa som våra regionbussar. Ber om ursäkt för det!
Titel: SV: ALM940
Skrivet av: lasse468 skrivet 29 oktober 2009, 09:24:14 AM
Detta är ersättningsbussar för tunnelbanan. Startar i o m att t-banan får ny entreprenör MTR. Bussarna ägs o drivs av Westinbuss
Titel: SV: ALM940
Skrivet av: Johan Hansson skrivet 29 oktober 2009, 10:55:27 AM
Citat från: lasse468 skrivet 29 oktober 2009, 09:24:14 AM
Detta är ersättningsbussar för tunnelbanan. Startar i o m att t-banan får ny entreprenör MTR. Bussarna ägs o drivs av Westinbuss
Skall Tunnelbanan renoveras upp?
Titel: SV: ALM940
Skrivet av: virtual1 skrivet 29 oktober 2009, 14:08:25 PM
Citat från: lasse468 skrivet 29 oktober 2009, 09:24:14 AM
Detta är ersättningsbussar för tunnelbanan. Startar i o m att t-banan får ny entreprenör MTR. Bussarna ägs o drivs av Westinbuss
] va? Fem? Bussar lär ju aldrig räcka att ersätta tbanan på något ersättningsplan, eller är det tänkt att westin ska börja komplettera övriga operatörer om behovet kommer finnas?
Titel: SV: ALM940
Skrivet av: Ted Selander skrivet 29 oktober 2009, 17:23:36 PM
Citat från: Johan Hansson skrivet 29 oktober 2009, 10:55:27 AM
Skall Tunnelbanan renoveras upp?

Nej, de fyra bussarna (en är i reserv) ska snabbt kunna rycka in vid akuta stopp. Vad som händer när de tagit slut är ännu höljt i dunkel.

/Ted
Titel: SV: ALM940
Skrivet av: RoTe skrivet 29 oktober 2009, 19:24:43 PM
13,85m vet jag finns som tvåaxliga. T.ex. Swe 1813: http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/1800/slides/Swebus_1813_HCR248_Uppsala_070817b.html
Titel: SV: ALM940
Skrivet av: virtual1 skrivet 29 oktober 2009, 20:31:03 PM
Citat från: Ted S skrivet 29 oktober 2009, 17:23:36 PM
Nej, de fyra bussarna (en är i reserv) ska snabbt kunna rycka in vid akuta stopp. Vad som händer när de tagit slut är ännu höljt i dunkel.

/Ted

Men det räcker ju ingen vart! - ett tunnelbanetåg i rusningen rymmer ju ofantligt mycket fler folk än vad fem bussar sväljer, samt att blir det ett stopp är det ju fler än
ett tunnelbanetåg som påverkas, hur har man tänkt där?
Titel: SV: ALM940
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 30 oktober 2009, 07:54:28 AM
Som Ted sade så är det inte klart i nuläget hur man tänkt lösa detta, men jag tror inte de hade tecknat ett så stort avtal utan att ha en plan för detta...
Det troligaste är nog att Westin anlitar andra bolag som underentreprenörer, men vi får vänta och se hur det blir helt enkelt.
//Fredrik
Titel: SV: ALM940
Skrivet av: virtual1 skrivet 30 oktober 2009, 11:01:53 AM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 30 oktober 2009, 07:54:28 AM
Som Ted sade så är det inte klart i nuläget hur man tänkt lösa detta, men jag tror inte de hade tecknat ett så stort avtal utan att ha en plan för detta...
Det troligaste är nog att Westin anlitar andra bolag som underentreprenörer, men vi får vänta och se hur det blir helt enkelt.
//Fredrik

Westin har ju andra bussar med som man kan ana att de kommer köra med isf också, fast nog måste de ta in andra bolag som underentrepenörer med kan man tänka ja...
Titel: SV: ALM940
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 31 oktober 2009, 11:23:22 AM
MTR skall enligt uppgift ha klargjort att de inte godtar att man kör turistbussar i ev. ersättningstrafik vilket borde minimera antalet ytterligare Westinbussar till den/de parkerings- och hotellbussar de kör på Arlanda samt Ikeabussen.
Jag tror knappast att de lär tas i anspråk dock...
//Fredrik
Titel: SV: ALM940
Skrivet av: bjalle skrivet 31 oktober 2009, 11:32:32 AM
30/10 registrerades ALM940 på Westin Buss
Titel: SV: ALM940
Skrivet av: Magnus_J skrivet 02 november 2009, 06:04:25 AM
mycket skulle kunna sägas men jag vet inte riktigt vad jag kan dela med mig av.
Det ändrar sig ju efter hand.

MEN... !
det kommer att visa sig framöver hur det blir vid ett större stopp. =)