http://sydsvenskan.se/malmo/article259333.ece (http://sydsvenskan.se/malmo/article259333.ece)
Chaufför körde med dörrarna öppna då dom inte gick att stänga. Det man direkt frågar sig är om spärren som ska hindra bussen att köra med öppna dörrar (dörrbroms) var ur funktion eller finns inte den på alla dörrar?
Skrämmande !!! :'( :'(
Men går inte dörrstoppet, som elektriskt skall hindra att fordonet går att köra om en dörr är öppen, att tillfälligt sätta ur funktion genom en knapp som finns / brukar finnas i mitten ovanför framrutan nära fordonets tak? Åtminstone i SL-trafiken..
Fordon vars kännande kant och dörrstopp är ur funktion skall omedelbart tas ur trafik eller aldrig få rulla ut!!
/Bengt
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 17 augusti 2007, 09:29:21 AM
Skrämmande !!! :'( :'(
Men går inte dörrstoppet, som elektriskt skall hindra att fordonet går att köra om en dörr är öppen, att tillfälligt sätta ur funktion genom en knapp som finns / brukar finnas i mitten ovanför framrutan nära fordonets tak? Åtminstone i SL-trafiken..
Fordon vars kännande kant och dörrstopp är ur funktion skall omedelbart tas ur trafik eller aldrig få rulla ut!!
/Bengt
Jo, man kan bryta dörrkretsarna. Något som naturligtvis inte får göras om bussen skall köras med passagerare.
Var regleras körning med/utan dörrbroms?
Detta är oacceptabelt. Får lixom inte förekomma!
Vet att om man slår av kretsarna på en B9S, om man måste flytta den med en dörr som inte funkar, så plingar och piper det son f*n. Så man undrar ju vad det kan ha varit för vagn dom åkte med...
Vad brukar gå på den aktuella linjen?
/Fredde
Citat från: Fredde_J skrivet 17 augusti 2007, 11:43:31 AM
Detta är oacceptabelt. Får lixom inte förekomma!
Vet att om man slår av kretsarna på en B9S, om man måste flytta den med en dörr som inte funkar, så plingar och piper det son f*n. Så man undrar ju vad det kan ha varit för vagn dom åkte med...
Vad brukar gå på den aktuella linjen?
/Fredde
Här kan ju gå vad som, B10LA/5000, MAN A21, B10BLE Säffle, B10BLE Abrenraa.
Har en länk till bild serien som finns på http://www.pppress.se/ (http://www.pppress.se/) och sedan gå in under PPBUSS-20070816 finns bild på en buss i bakgrunden.
Christer K
Citat från: Christer K skrivet 17 augusti 2007, 12:33:02 PM
Har en länk till bild serien som finns på http://www.pppress.se/ (http://www.pppress.se/) och sedan gå in under PPBUSS-20070816 finns bild på en buss i bakgrunden.
Christer K
Enligt artikeln i sydsvenskan så hände det i måndags. Bilden från PPPress är sannolikt endast för att illustrera och har nog inget med den aktuella bussen att göra. Men visst kan det vara en av samma typ (Arriva 6516-6538 eller 6830-6843)
Enkelt är att släppa luften ur just det dörrparet via nödöppnarkranen sedan stänger man dörren/dörrarna med handkraft sedan låser man dörren med lås anordningen sedan sätter man upp en lapp "Dörr ur funktion EJ avstigning" Sedan ber man trafikledningen om en ny vagn vid ändhpl.. Detta borde inte vara något problem !?!
//Fredde
I Uppsala brukade många förare köra dom gamla Arlanda-vagnarna 201-208 utan dörrkretsar för att slippa att dörrbromsen låg kvar efter att dörrarna stängts som Arlandavagnarnas dörrbroms jämt gjorde. Detta var förstås inte tillåtet men bussarna gick bättre och höll tiden då. Det föraren behövde tänka på var att inte släppa bromsen vid hållplatser eller lägga i handbromsen för att bussen itne skulle rulla iväg. Funkar det så kan det ju vara bra men annars inget att rekkomendera. Bussen ska ha dörrarna stängda under färd.
Samma sak med Grön Express i GBG att det går att köra med öppna dörrar.