Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: DENNIS skrivet 18 oktober 2009, 01:54:30 AM

Titel: Personalförmåner
Skrivet av: DENNIS skrivet 18 oktober 2009, 01:54:30 AM
Alla trafikentreprenörer jagar naturligtvis kostnader, men ibland känns
det som det är besparingar in absurdum.

Det senaste i raden är Arriva, som ju nu kommit till 08 land, som tycks
ha tagit bort ALLT vad personalförmåner heter.. Inte ens fria SL resor
har dom kvar längre.

Jag trodde det var ett skämt när en kollega, med Arriva uniform, som
var på väg hem från jobbet en sen kväll, klev på min Nattbuss och la
fram en SL remsa.
Titel: SV: Personalförmåner
Skrivet av: CS skrivet 18 oktober 2009, 01:58:42 AM
Fria resor får du inte ge utan att arbetstagaren skattar för det som löneförmån. Du får inte resa på ditt tjänstekort till och från jobbet eller på fritiden. Detta är inget nytt utan har varit så ett tag. Sedan hur det kontrolleras (eller inte kontrolleras) av biljettkontrollanter osv är en annan sak.

Detta sköter inte Arriva på något annat sätt än någon annan entreprenör.
Titel: SV: Personalförmåner
Skrivet av: Björn Ax skrivet 18 oktober 2009, 02:27:55 AM
Det borde dom ju bjuda på. Iaf för uniformerad personal.

Reser jag på mitt tjänstekort på fritiden är det ju skatteverket som måste genomföra nån koll. Vad jag vet så kan inte biljettkontrollanterna göra ett dugg åt det.

Jag vet iaf att kommer det en uniformerad personal eller någon med ett giltigt tjänstekort så måste jag som chaufför acceptera detta och låta den personen stiga på. jag har ingen rätt att neka dom resa pga det. Det är som sagt skatteverket som måste ha koll på detta.
Titel: SV: Personalförmåner
Skrivet av: kimpan skrivet 18 oktober 2009, 07:32:20 AM
Vill man som chaufför åka gratis på bussen så ska man ta ut ett frikort. Detta beskattas sedan med (Tror jag) 30% av värdet av ett årskort. Sedan är det upp till de olika bolagen hur man gör med personal i tjänsten. Jobbar man på Arriva so kanske man får åka på deras linjer i tjänsten... Man har nog ingen rätt att få åka på hela SL nätet, Likväl som i Uppsala Jobbar man på GUB så har man rätt att åka på stadstrafikens bussar gratis i tjänsten... inte hela Regionen...  Tråkigt men... så är det...
Titel: SV: Personalförmåner
Skrivet av: sukkeri skrivet 18 oktober 2009, 11:34:12 AM
Som chaufför kan man ju konsentrera sig på någon gråsparv utanför så länge kollegan går förbi. :)
Titel: SV: Personalförmåner
Skrivet av: Ersa skrivet 18 oktober 2009, 11:37:00 AM
Om förare inte får åka buss gratis ska banne mig inte biljettkontrollanter i tjänst få göra det heller! ;)
Titel: SV: Personalförmåner
Skrivet av: Karsten skrivet 18 oktober 2009, 15:23:44 PM
Citat från: Verspieder skrivet 18 oktober 2009, 11:37:00 AM
Om förare inte får åka buss gratis ska banne mig inte biljettkontrollanter i tjänst få göra det heller! ;)

Tjänstgörande förare åker så klart gratis på sin egen buss... ;)
Titel: SV: Personalförmåner
Skrivet av: Leif D skrivet 18 oktober 2009, 17:01:18 PM
Förstår inte varför en del här tycker detta är konstigt ??
Orsaken till allt detta är ju att Skattereglerna i detta land inte tillåter förmåner utan beskattning.
Sedan när det gäller passresor, dvs resor man gör i tjänsten för att förflytta sig mellan olika platser man ska tjänstgöra på, så förekommer säkert olika lösningar.
Vanligast är nog att personal från eget bolag i uniform åker på just sin uniform. Tyvärr har jag dålig erfarenhet av att andra bolags personal tror de kan åka fritt.
Däremot ska vi på SJ AB alltid betala våra passresor med andra operatörer. SL-resor betalar vi nu med SMS-biljett med vår tjänstemobil och för taxiresor har vi avtal med MyCab som sköter all betalningshantering. Passresor med X2000-tåg, sker alltid på bokade platser som står angivna i våra turlistor. Som SJ-anställd kan man ta ut sk. Privatresekort, som är ett beskattat kort för resor med SJ-tåg. För semesterresa har man möjlighet att ta ut en Interrail-biljett av valfri typ, som dock beskattas, men är en trevlig förmån.

Titel: SV: Personalförmåner
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 18 oktober 2009, 17:46:29 PM
.. ty i landet "Svedala" skall ingen få lov att ha det bättre än någon annan...
;D :o 8)

/B
f.d "Skatteverkare"
Titel: SV: Personalförmåner
Skrivet av: Leif D skrivet 18 oktober 2009, 17:59:18 PM
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 18 oktober 2009, 17:46:29 PM
.. ty i landet "Svedala" skall ingen få lov att ha det bättre än någon annan...
;D :o 8)

/B
f.d "Skatteverkare"


Jepp !!   instämmer i ironin.    ::)
Titel: SV: Personalförmåner
Skrivet av: homer skrivet 18 oktober 2009, 18:53:30 PM
Citat från: Leif D skrivet 18 oktober 2009, 17:01:18 PM
Förstår inte varför en del här tycker detta är konstigt ??
Orsaken till allt detta är ju att Skattereglerna i detta land inte tillåter förmåner utan beskattning.
Sedan när det gäller passresor, dvs resor man gör i tjänsten för att förflytta sig mellan olika platser man ska tjänstgöra på, så förekommer säkert olika lösningar.
Vanligast är nog att personal från eget bolag i uniform åker på just sin uniform. Tyvärr har jag dålig erfarenhet av att andra bolags personal tror de kan åka fritt.
Däremot ska vi på SJ AB alltid betala våra passresor med andra operatörer. SL-resor betalar vi nu med SMS-biljett med vår tjänstemobil och för taxiresor har vi avtal med MyCab som sköter all betalningshantering. Passresor med X2000-tåg, sker alltid på bokade platser som står angivna i våra turlistor. Som SJ-anställd kan man ta ut sk. Privatresekort, som är ett beskattat kort för resor med SJ-tåg. För semesterresa har man möjlighet att ta ut en Interrail-biljett av valfri typ, som dock beskattas, men är en trevlig förmån.



fast det är ju inget som SL ska lägga sig i, att tillverka ett plastkort och programmera in rätt kod så de blir grönt är ingen kostnad. Det är som sagt en sak mellan Skatteverket och den privatperson som använder kortet, det här är otroligt snålt av SL. dem som jobbar på Busslink och Swebus (och alla spårentreprenörer) kan vara glada att dem än så länge har jysta arbetsgivare.
Titel: SV: Personalförmåner
Skrivet av: Leif D skrivet 18 oktober 2009, 19:03:18 PM
Citat från: homer skrivet 18 oktober 2009, 18:53:30 PM
fast det är ju inget som SL ska lägga sig i, att tillverka ett plastkort och programmera in rätt kod så de blir grönt är ingen kostnad. Det är som sagt en sak mellan Skatteverket och den privatperson som använder kortet, det här är otroligt snålt av SL. dem som jobbar på Busslink och Swebus (och alla spårentreprenörer) kan vara glada att dem än så länge har jysta arbetsgivare.

Möjligt att vi kan se det så, tillåt mej dock att tro att det snart är slut även för er som jobbar vi denna sista utpost !
Dessutom, bara att det finns tjänstekort som är godkända för privat åkande, lär ju göra skattemyndigheterna intresserade.
Har du däremot en skattepost i din inkomstredovisning från arbetsgivaren som heter "Frikortsförmån" och är beskattad med X kronor för detta, då är de aldrig något problem.
Titel: SV: Personalförmåner
Skrivet av: Jens skrivet 18 oktober 2009, 19:11:54 PM
Det är ju just det som är problemet med förmånsbeskattning - att så fort du delat ut ett kort som är möjligt att åka på annat än i tjänsten skall alla som fått det skatta för det som förmån oavsett om man använder det eller inte eftersom man har tillgång till förmånen. Vad jag vet har arbetsgivaren också skyldighet att skriva detta på kontrolluppgiften till skattemyndigheten.
Titel: SV: Personalförmåner
Skrivet av: ch skrivet 18 oktober 2009, 20:18:31 PM
Förstår faktiskt inte syftet med varför t.ex lokaltrafikspersonal ska kunna åka gratis till och från jobbet, när inte andra kan göra det? Arbetar man t.ex på Volvo så får man inte låna gratis bil utan måste skatta för förmånen.
Titel: SV: Personalförmåner
Skrivet av: homer skrivet 18 oktober 2009, 20:55:24 PM
Citat från: ch skrivet 18 oktober 2009, 20:18:31 PM
Förstår faktiskt inte syftet med varför t.ex lokaltrafikspersonal ska kunna åka gratis till och från jobbet, när inte andra kan göra det? Arbetar man t.ex på Volvo så får man inte låna gratis bil utan måste skatta för förmånen.


jante sverige har talat

det är ingen kostnad för någon att låta bussförare ha ett kort som går att använda även när dem inte jobbar. det är knappast så att de blir så mycket gratisåkande bussförare ute i lokaltrafiken att man måste sätta in extra tunnelbanevagnar eller extra bussar, de skapar snarare ett extra öga som finns i trafiken som något skull hända, någon som kanske kan hjälpa sina medresenärer om de händer en trafikolycka eller nått annat.
Titel: SV: Personalförmåner
Skrivet av: kimpan skrivet 18 oktober 2009, 21:50:30 PM
Ska man hårddra detta med förmånsbeskattning.... Ja alla bolag som tillhandahåller en gratis parkering... Det är också en förmån som egentligen skall upptas som en förmån och beskattas därefter...
Titel: SV: Personalförmåner
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 18 oktober 2009, 22:10:52 PM
Citat från: kimpan skrivet 18 oktober 2009, 21:50:30 PM
Ska man hårddra detta med förmånsbeskattning.... Ja alla bolag som tillhandahåller en gratis parkering... Det är också en förmån som egentligen skall upptas som en förmån och beskattas därefter...

Ja, så är det också på många företag. Det vill säga att det är bättre att betala för sin parkeringsplats än att beskattas för förmånen. När jag jobbade i centrala Göteborg fick vi betala 150 kronor per månad om vi ville ha en parkeringsplats. Det var det minsta skattemyndigheterna kunde tänka sig för att inte förmånsbeskatta.
Titel: SV: Personalförmåner
Skrivet av: homer skrivet 18 oktober 2009, 22:40:06 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 oktober 2009, 22:10:52 PM
Ja, så är det också på många företag. Det vill säga att det är bättre att betala för sin parkeringsplats än att beskattas för förmånen. När jag jobbade i centrala Göteborg fick vi betala 150 kronor per månad om vi ville ha en parkeringsplats. Det var det minsta skattemyndigheterna kunde tänka sig för att inte förmånsbeskatta.


De där var väl något som fram för allt drabbade anställda på SJ, någon tyckte inte om att folk kunde stå gratis vid Centralen i Stockholm eftersom de är så fruktansvärt dyrt att stå på dem offentliga platserna utanför staketet (ock i hela innerstan) därför drabbade de även Sj anställda i övriga landet, så även anställda hos SJ i Hallsberg var tvungna att förmånsbeskatta parkeringsplats trots att de är gratis att stå överallt i Hallsberg.

Detta är ju framförallt ett storstadsproblem där de finns begränsat med platser och där de ändå kostar att stå överallt annars.

att bussförarna vid de lilla bussgaraget i norra dalarna (eller var som helst i landet) skulle betala för att parkera sina bilar på den leriga gården strax utanför byn är ju fullständigt befängt
Titel: SV: Personalförmåner
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 18 oktober 2009, 22:46:32 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 oktober 2009, 22:10:52 PM
Ja, så är det också på många företag. Det vill säga att det är bättre att betala för sin parkeringsplats än att beskattas för förmånen. När jag jobbade i centrala Göteborg fick vi betala 150 kronor per månad om vi ville ha en parkeringsplats. Det var det minsta skattemyndigheterna kunde tänka sig för att inte förmånsbeskatta.


Fri parkering funkar på varuhus och andra platser. Varför skulle man inte kunna tillämpa fri parkering även där (utan beskattning)?
Titel: SV: Personalförmåner
Skrivet av: Jo skrivet 18 oktober 2009, 23:20:53 PM
Citat från: homer skrivet 18 oktober 2009, 22:40:06 PM
De där var väl något som fram för allt drabbade anställda på SJ, någon tyckte inte om att folk kunde stå gratis vid Centralen i Stockholm eftersom de är så fruktansvärt dyrt att stå på dem offentliga platserna utanför staketet (ock i hela innerstan) därför drabbade de även Sj anställda i övriga landet, så även anställda hos SJ i Hallsberg var tvungna att förmånsbeskatta parkeringsplats trots att de är gratis att stå överallt i Hallsberg.

Detta är ju framförallt ett storstadsproblem där de finns begränsat med platser och där de ändå kostar att stå överallt annars.

att bussförarna vid de lilla bussgaraget i norra dalarna (eller var som helst i landet) skulle betala för att parkera sina bilar på den leriga gården strax utanför byn är ju fullständigt befängt

För att beskattning ska uppstå i det fallet krävs väl i så fall att alla SJ-anställda hade rätt att stå på alla SJ-parkeringar. Så att även personalen i Hallsberg kunde parkera på Centralens parkering. Man skattade alltså inte för förmånen att parkera gratis i Hallsberg.



Citat från: Simon Bertilsson skrivet 18 oktober 2009, 22:46:32 PM
Fri parkering funkar på varuhus och andra platser. Varför skulle man inte kunna tillämpa fri parkering även där (utan beskattning)?
Är det fritt att parkera för kunder eller finns avgiftsfria platser i närheten så blir det ingen beskattning. SJ skulle ju kunna tillämpa fri parkering för alla på deras parkeringar centralt i Göteborg och Stockholm och då skulle man undvika förmånsbeskattningen, dock skulle det väl aldrig finnas några lediga platser då :)
Titel: SV: Personalförmåner
Skrivet av: Ersa skrivet 19 oktober 2009, 01:53:01 AM
Citat från: Karsten skrivet 18 oktober 2009, 15:23:44 PM
Tjänstgörande förare åker så klart gratis på sin egen buss... ;)

Än så länge ja, men det kan man nog ändra på om man vill! ;)
Titel: SV: Personalförmåner
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 19 oktober 2009, 06:23:09 AM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 18 oktober 2009, 22:46:32 PM
Fri parkering funkar på varuhus och andra platser. Varför skulle man inte kunna tillämpa fri parkering även där (utan beskattning)?

Rent principiellt  ;D 8) så skvaulle det i dagens samhälle med klimathot etc. vara så att stora externhandelsplatser borde betala en extraskatt eftersom de erbjuder fria parkeringsplatser,en "förmån" som bara kan utnyttjas av "de  besuttna" som har bil....
*asgh*

Jante igen..

/B
f.d Skatteverkare
Titel: SV: Personalförmåner
Skrivet av: ch skrivet 19 oktober 2009, 07:42:07 AM
Citat från: homer skrivet 18 oktober 2009, 20:55:24 PM
jante sverige har talat

det är ingen kostnad för någon att låta bussförare ha ett kort som går att använda även när dem inte jobbar. det är knappast så att de blir så mycket gratisåkande bussförare ute i lokaltrafiken att man måste sätta in extra tunnelbanevagnar eller extra bussar, de skapar snarare ett extra öga som finns i trafiken som något skull hända, någon som kanske kan hjälpa sina medresenärer om de händer en trafikolycka eller nått annat.

Bussförare ska åka gratis kollektivtrafik på icke arbetstid anser du alltså. Ska även andra yrkesgrupper ha rätt att nyttja jobbets produkt gratis på fritiden? Kanske nån som jobbar på ett slakteri ska få ta med kött gratis hem? Nån som jobbar på bilfirma köra jobbets bilar gratis? En som jobbar i mataffär äta gratis middag hemma varje kväll?

Det funkar tyvärr inte så.
Titel: SV: Personalförmåner
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 19 oktober 2009, 07:52:26 AM
Citat från: ch skrivet 19 oktober 2009, 07:42:07 AM
Bussförare ska åka gratis kollektivtrafik på icke arbetstid anser du alltså. Ska även andra yrkesgrupper ha rätt att nyttja jobbets produkt gratis på fritiden? Kanske nån som jobbar på ett slakteri ska få ta med kött gratis hem? Nån som jobbar på bilfirma köra jobbets bilar gratis? En som jobbar i mataffär äta gratis middag hemma varje kväll?

Det funkar tyvärr inte så.


Jo, det gör det faktiskt men inte i "Jante-Sverige"!  Nu var väl visserligen Jante dansk eller norsk men strunt samma.
I exv. Tyskland får ALLA anställda inom bilindustrin förmånligt köpa det egna företagets produkter.  Behåller sedan den anställde bilen en viss minsta tidsperiod behöver denne heller inte betala någon förmånsskatt på "fringisen".

Det är därför begreppet "Jahreswagen" finns för när tidsperioden löpt ut kan den anställde sälja bilen utan att behöva  betala någon förmånsskatt.  Därför är bilparken i exv. Tyskland betydligt nyare, säkrare och miljövänligare.

/B
f.d Skatteverkare
Titel: SV: Personalförmåner
Skrivet av: Jens skrivet 19 oktober 2009, 08:14:17 AM
Att förmånsbeskattning är så känsligt i Sverige beror ju på de höga marginalskatterna, och att det då blir ytterligt lönsamt (allra helst för den som betalar statlig skatt) att i en muntlig överenskommelse avstå ett par tusenlappar i lön för att istället få "gratis" förmåner från arbetsgivaren, som då blir helt oskattad inkomst på samma sätt som svartarbete.
Titel: SV: Personalförmåner
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 oktober 2009, 09:05:43 AM
Citat från: homer skrivet 18 oktober 2009, 22:40:06 PM
De där var väl något som fram för allt drabbade anställda på SJ, någon tyckte inte om att folk kunde stå gratis vid Centralen i Stockholm eftersom de är så fruktansvärt dyrt att stå på dem offentliga platserna utanför staketet (ock i hela innerstan) därför drabbade de även Sj anställda i övriga landet, så även anställda hos SJ i Hallsberg var tvungna att förmånsbeskatta parkeringsplats trots att de är gratis att stå överallt i Hallsberg.

Detta är ju framförallt ett storstadsproblem där de finns begränsat med platser och där de ändå kostar att stå överallt annars.

att bussförarna vid de lilla bussgaraget i norra dalarna (eller var som helst i landet) skulle betala för att parkera sina bilar på den leriga gården strax utanför byn är ju fullständigt befängt

Ja, det var SJ det gällde i mitt fall. Men det gällde även många andra arbetsplatser i centrala Göteborg.
Det är så att där förmånen med fri parkering har ett värde där skall den beskattas. Om det är gratis att parkera på platsen i fråga finns det ju inget värde i förmånen. Jag betvivlar inte att du skriver om Hallsberg är rätt men det verkar rätt underligt. Frågan är om det hållit om det hade prövats.
Titel: SV: Personalförmåner
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 oktober 2009, 09:08:06 AM
Citat från: Jo skrivet 18 oktober 2009, 23:20:53 PM
Är det fritt att parkera för kunder eller finns avgiftsfria platser i närheten så blir det ingen beskattning. SJ skulle ju kunna tillämpa fri parkering för alla på deras parkeringar centralt i Göteborg och Stockholm och då skulle man undvika förmånsbeskattningen, dock skulle det väl aldrig finnas några lediga platser då :)


I Göteborg fungerade det inte ens på den tiden det var helt gratis bara för SJ-personal. Trots skyltning och att det behövdes P-tillstånd lärde sig snart många obehöriga att de kunde ställa sig där och att risken för att bli lappad var nära nog obefintlig.
Titel: SV: Personalförmåner
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 oktober 2009, 09:18:55 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 oktober 2009, 09:10:45 AM
Man ska ju utgå från den kostnad som är normal för orten ifråga, jag hade i mitten på 2000 talet en debatt med skattemyndigheten rörande p-plats i Solna som värderades till sanslösa belopp, det ska även finnas plats i sådan omfattning att man kan använda den regelmässigt och man ska inte behöva använda bilen för resor i tjänsten regelmässigt.

Ett normalt pris för att parkera en arbetsdag i centrala Göteborg i dag ligger runt 100 kronor. Det jag talar om är 7-8 år sedan och säg att priset då var runt 50 kronor. Per dag. Det var det förmånsvärdet vi skulle blivit påförda om inte SJ börjat ta betalt för parkeringsplatserna. Det kostade alltså 150 kronor per månad och behövde man bilen till jobbet minst tre gånger i månaden var det intjänat. I mitt fall var det något mindre än det behovet som gällde, i övrigt åkte jag kollektivt. Jag valde dock att betala för parkeringsplats främst därför att man då visste att det så gott som alltid fanns en plats ledig.
Titel: SV: Personalförmåner
Skrivet av: Jo skrivet 19 oktober 2009, 10:02:53 AM
Skatteverkets information om förmånsparkering:

http://www.skatteverket.se/infotext/arbetsgivare/parkering.4.18e1b10334ebe8bc80003065.html
Titel: SV: Personalförmåner
Skrivet av: michael k skrivet 19 oktober 2009, 10:31:05 AM
Citathttp://www.skatteverket.se/infotext/arbetsgivare/parkering.4.18e1b10334ebe8bc80003065.html

helt sjukt >:(
tänk när skattevärket börjar röja i min kaffe/ölförsälgning på bussen ;D
samt dricksen inte att förglömma
Titel: SV: Personalförmåner
Skrivet av: Ersa skrivet 19 oktober 2009, 13:10:45 PM
Låt säga att en bussförare i uniform åker med en annan förare i linjetrafik och en kontrollant stiger ombord. Kontrollanten får inte se något färdbevis då båda förarna hävdar att det minsann är linjekännedom i tjänst det rör sig om. Har förarna olika företags uniformer är det även linjekännedom, då den åkande faktiskt ska börja arbeta på det andra företaget i framtiden.
Hur ska kontrollanten bedöma att det verkligen rör sig om linjekännedom eller om den åkande föraren är på väg till/från jobbet? ;) Och hur ska staten nu komma åt pengar? Införa skriftliga intyg eller speciella "linjekännedomfärdbevis" som trafikoperatören måste skatta för, så att denne kan lära ut linjerna till nya förare? ::)
Titel: SV: Personalförmåner
Skrivet av: Ersa skrivet 19 oktober 2009, 13:19:04 PM
Citat från: ch skrivet 19 oktober 2009, 07:42:07 AM
Bussförare ska åka gratis kollektivtrafik på icke arbetstid anser du alltså. Ska även andra yrkesgrupper ha rätt att nyttja jobbets produkt gratis på fritiden? Kanske nån som jobbar på ett slakteri ska få ta med kött gratis hem? Nån som jobbar på bilfirma köra jobbets bilar gratis? En som jobbar i mataffär äta gratis middag hemma varje kväll?

Det funkar tyvärr inte så.

Nu har detta ju aldrig varit en fråga i modern tid. Alla tjänstekort jag sett se senaste 10 åren har endast gällt "i tjänsten".
Titel: SV: Personalförmåner
Skrivet av: Leif D skrivet 19 oktober 2009, 13:33:16 PM
Jag kan nämna här att även vi som jobbar vid SJ AB i Linköping betalar för vår rätt att parkera på av SJ AB hyrd parkeringsyta.
Hur ett känt bussbolags personal gör på en av BV ägd yta, det känner jag inte till, men jag tror nog personligen de är en annan princip som gäller.

F.ö. ska vi nog sluta diskutera detta nu. Man ska inte väcka björnar som sover nämligen.
Dessutom vet nog de flesta av oss vad som gäller, andra är bara väldigt avundsjuka.

Rekommenderar moderatorerna att låsa nu.
Titel: SV: Personalförmåner
Skrivet av: lil-sis skrivet 19 oktober 2009, 16:24:16 PM
Jag är en duktig liten åkerska som har årskort som jag använder till och från jobbet. Som jag betalar alldeles själv. Har en gång inte hittat det vid påstigning och blev nästan nekad. DET tycker jag är rätt trist gjort av en kollega som mkt väl vet att jag har kort (och dessutom åker i uniform, till och från samma hållplatser, behöver inte ens plinga).
Titel: SV: Personalförmåner
Skrivet av: JDS skrivet 19 oktober 2009, 18:48:24 PM
Citat från: lil-sis skrivet 19 oktober 2009, 16:24:16 PM
Jag är en duktig liten åkerska som har årskort som jag använder till och från jobbet. Som jag betalar alldeles själv. Har en gång inte hittat det vid påstigning och blev nästan nekad. DET tycker jag är rätt trist gjort av en kollega som mkt väl vet att jag har kort (och dessutom åker i uniform, till och från samma hållplatser, behöver inte ens plinga).

Tja, det kan ju kännas lite onödigt, men det är svårt att säga att det är något i regelverket som är fel eller svårt att förstå i det fallet. Åker privat på SL-linjer gör man med ett giltigt färdbevis, det ska inte vara något tjafs om den saken och det utgår inte någon guldstjärna för att du har ett sådant. Om du har glömt ditt kort när du ska till jobbet är du i exakt samma position som vilken Åke eller Lisa som helst som ska till fabriken eller skolan. Att föraren kanske är din arbetskamrat eller att det kanske blir en försening i trafiken är betydelselöst i detta sammanhang, det är ju du som har klantat till det så det vilar helt och hållet på dig att styra upp det. Av allt att döma lyckades du eftersom du skriver att du blev NÄSTAN nekad, så vad har du att klaga på egentligen?
Titel: SV: Personalförmåner
Skrivet av: lil-sis skrivet 19 oktober 2009, 21:34:53 PM
CitatTja, det kan ju kännas lite onödigt

Inget SL-kort här inte.

Jag skulle inte neka en stamkund som ska ta sista bussen hem på kvällen när den alla andra gånger har haft sitt periodkort med sig. Hände det varje gång, absolut. Men inte en gång per år. Inte ens ta diskussionen faktiskt. Så ingen försening heller, för den delen (vilken försening förresten?) En stor del av "privatisterna" på bussen har dessutom kort som inte är giltiga hela vägen men det sägs det inget om, det är mer intressant.

Det onödiga för mig i sammanhanget är inte att jag valt att göra precis som man ska, utan att en del inte släpper en millimeter på reglerna.

(Kortet var för övrigt med, åkte ju dit på det på vägen till jobbet. Hittade det sen).
Titel: SV: Personalförmåner
Skrivet av: JDS skrivet 19 oktober 2009, 22:09:43 PM
Citat från: lil-sis skrivet 19 oktober 2009, 21:34:53 PM
Inget SL-kort här inte.

Sorry, jag fick för mig att du körde i Stockholm. I så fall är det kanske annorlunda, vad vet jag.

Citat från: lil-sis skrivet 19 oktober 2009, 21:34:53 PMJag skulle inte neka en stamkund som ska ta sista bussen hem på kvällen när den alla andra gånger har haft sitt periodkort med sig.

Inte jag heller, men testa följande på dig själv: Du är förare på buss x, det är fullt av folk ombord varav några skolbarn. En kollega till dig kliver på och förklarar klart och tydligt att han har glömt sitt kort hemma men att han försäkrar att han har ett. Vad ger det för intryck om du låter honom åka med? Kommer du att kunna avvisa samma förklaring från en notoriskt glömsk passagerare nästa vecka? Kommer din kollega att kunna göra det? Nu vet jag inte om det fanns åskådare, men om det finns det måste man föregå med gott exempel. Man kan ju viska i förarens öra och hoppas att han fattar vinken, så att det inte behöver bli någon scen. Då är det betydligt mer sannolikt att det fungerar!

Citat från: lil-sis skrivet 19 oktober 2009, 21:34:53 PMDet onödiga för mig i sammanhanget är inte att jag valt att göra precis som man ska, utan att en del inte släpper en millimeter på reglerna.

Att försöka åka utan kort är väl inte att göra precis som man ska, det är meningslöst att argumentera mot någon som tillämpar reglerna - han har ju reglerna på sin sida. Du har ju ingen rätt att kräva att få din vilja fram mot gällande regler!

Citat från: lil-sis skrivet 19 oktober 2009, 21:34:53 PM(Kortet var för övrigt med, åkte ju dit på det på vägen till jobbet. Hittade det sen).

Typiskt!
Titel: SV: Personalförmåner
Skrivet av: Jonas skrivet 20 oktober 2009, 00:03:10 AM
Citat från skatteverket: "Anställda som inte har en egen plats, men som får stå där det finns plats, blir bara beskattade för förmånsvärdet de dagar när de parkerar bilen där."

VEM kontrollerar OM jag tagit bilen idag eller inte, och OM jag i så fall ställt den på personalparkeringen?  ;)
Titel: SV: Personalförmåner
Skrivet av: lil-sis skrivet 20 oktober 2009, 00:10:31 AM
Citat från: JDS skrivet 19 oktober 2009, 22:09:43 PM
Sorry, jag fick för mig att du körde i Stockholm. I så fall är det kanske annorlunda, vad vet jag.

Inte jag heller, men testa följande på dig själv: Du är förare på buss x, det är fullt av folk ombord varav några skolbarn. En kollega till dig kliver på och förklarar klart och tydligt att han har glömt sitt kort hemma men att han försäkrar att han har ett. Vad ger det för intryck om du låter honom åka med? Kommer du att kunna avvisa samma förklaring från en notoriskt glömsk passagerare nästa vecka? Kommer din kollega att kunna göra det? Nu vet jag inte om det fanns åskådare, men om det finns det måste man föregå med gott exempel. Man kan ju viska i förarens öra och hoppas att han fattar vinken, så att det inte behöver bli någon scen. Då är det betydligt mer sannolikt att det fungerar!

Att försöka åka utan kort är väl inte att göra precis som man ska, det är meningslöst att argumentera mot någon som tillämpar reglerna - han har ju reglerna på sin sida. Du har ju ingen rätt att kräva att få din vilja fram mot gällande regler!

Typiskt!

Här så kliver kollegorna (oavsett bolag) på, vinkar, säger hej och går och sätter sig/ställer sig. Ingen direkt procedur. (Men kräver uniform, förstås, alldeles för många olika människor för att jag ska känna igen dem). På det första bolaget jag var anställd på (i Sthlm, faktiskt men där hann jag inte börja köra) så lärde vi oss att inte ifrågasätta kollegor. Jag vet ju inte varför den åker just på min buss.

Visst har jag inte rätt men är man så grinig så kan man ju då föreslå alternativt betalningssätt istället. Vilket beror ju på trafikområde. Och så gör jag skillnad på om nästa buss kommer om 10min eller som i mitt fall (bara hänt en gång) sex timmar senare. Är själv rätt så hård men inte ner på millimeternivå. Notoriska fuskare är en helt annan sak, de brukar dessutom välja någon annan buss när de ser mig  8)
Titel: SV: Personalförmåner
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 20 oktober 2009, 06:26:33 AM
Citat från: Z skrivet 20 oktober 2009, 00:03:10 AM
Citat från skatteverket: "Anställda som inte har en egen plats, men som får stå där det finns plats, blir bara beskattade för förmånsvärdet de dagar när de parkerar bilen där."

VEM kontrollerar OM jag tagit bilen idag eller inte, och OM jag i så fall ställt den på personalparkeringen?  ;)


INGEN !!!  För om en sådan "kontrollapparat" skulle byggas upp och finnas så skulle den kosta mer än vad den drog in..
;D ;D

Man har gjort "försök" i vissa f.d länder att bygga upp och upprätthålla en sådan "kontrollapparat" med lokala "arbetsplats- och kvartersinformanter" vilka rapporterade in till en central myndighet men dessa försök visade sig inte vara hållbara i längden..  (alla likheter med f.d DDR och Stasi är bara tillfälliga..)
:D ;D 8) ::)

/B
f.d Skatteverkare
Titel: SV: Personalförmåner
Skrivet av: Jonas skrivet 20 oktober 2009, 09:55:02 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 oktober 2009, 00:06:21 AM
Skratta inte nu... men det är arbetsgivarens skyldighet att föra bok över parkeringstillfällena och bevara dessa i 10 år-

Är det någon som gör det?
Har aldrig hört talas om att en arbetsgivare går runt på parkeringen och kollar bilarna varje dag...
Titel: SV: Personalförmåner
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 20 oktober 2009, 11:06:07 AM
Citat från: Z skrivet 20 oktober 2009, 09:55:02 AM
Är det någon som gör det?
Har aldrig hört talas om att en arbetsgivare går runt på parkeringen och kollar bilarna varje dag...

Det förekommer. Kollegan i rummet intill håller nu på att bygga ett liten specialtillämpning till det kortsystem vi utvecklar. Målet är ett system där företagen ska låta anställda visa sina passerkort för en kortläsare för att stämpla in/stämpla ut sin bil på personalparkeringen. Systemet kommer då att användas som underlag för förmånsberäkning såväl som för att generera listor för parkeringsvakter. Listorna blir lite olika eftersom förmån bara beräknas på den parkeringsplats där en person normalt arbetar. Åker en person till företagets kontor i en annan stad i samband tjänsteresa och stämplar in bilen där så blir det ingen förmån, den parkeringen kommer däremot med på listan till parkeringsvakten.
Titel: SV: Personalförmåner
Skrivet av: Jonas skrivet 20 oktober 2009, 13:18:09 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 oktober 2009, 11:08:38 AM
Ja och liknande system har funnits i p garage där tillträde sker genom kortläsare sedan många år.

Naturligtvis går det lättare att kolla om man har bevakad parkering och/eller in- och utpassering, men jag vågar påstå att det i normalfallet inte finns något av dessa och att då ha personal som går runt på parkeringen för att kolla vilka som står där just idag "kostar nog mer än det smakar"...  ;)
Titel: SV: Personalförmåner
Skrivet av: buskörare skrivet 20 oktober 2009, 14:48:37 PM
Citat från: ch skrivet 19 oktober 2009, 07:42:07 AM
Bussförare ska åka gratis kollektivtrafik på icke arbetstid anser du alltså. Ska även andra yrkesgrupper ha rätt att nyttja jobbets produkt gratis på fritiden? Kanske nån som jobbar på ett slakteri ska få ta med kött gratis hem? Nån som jobbar på bilfirma köra jobbets bilar gratis? En som jobbar i mataffär äta gratis middag hemma varje kväll?

Det funkar tyvärr inte så.

Sist jag hörde nått så kunde man hos vissa biltillverkare (om man jobbade där alltså) få köpa ut en ny bil till rabatterat pris. Personalförmån. När jag jobbade i mataffär så fick vi poäng i form av pengar när vi handlade mat där. Personalförmån. Så nog finns det även i andra brancher. Sen beror det ju på hur insatt man är  ;)
Titel: SV: Personalförmåner
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 20 oktober 2009, 15:32:02 PM
Citat från: Z skrivet 20 oktober 2009, 13:18:09 PM
Naturligtvis går det lättare att kolla om man har bevakad parkering och/eller in- och utpassering, men jag vågar påstå att det i normalfallet inte finns något av dessa och att då ha personal som går runt på parkeringen för att kolla vilka som står där just idag "kostar nog mer än det smakar"...  ;)

Jo, men i fallet jag tog som exempel har Skatteverket knackat på och krävt att företaget ska hålla bättre koll på utnyttjandet av förmånsparkeringen. Listor för parkeringskontroll kommer med i lösningen lite "på köpet". Hur många parkeringskontroller som verkligen kommer att utföras är väl en annan fråga men med detta har företaget i alla fall satt upp ett system och en rutin kring detta så att Skatteverket till att börja med har något att kontrollera. Det betraktas som värre om det inte finns någon möjlighet att kontrollera alls.