(http://i898.photobucket.com/albums/ac184/lycbr/Image4.jpg)(//)
Tjuvkils bussgarage 1967. Kortet är samma fotograf/förare som kortet från Nils Ericsonpl där jag fick veta att det var SJ-4006. Så den högra kan vara SJ-4006 men den vänstra vet jag inte vad det är för buss. Någon som vet?
Jag kan fn inte identifiera de efterfrågade bussen.
Men jag kan tilläga litet om bussar som gick i Göteborg.
4004 DHN321 G,senare Karlskrona
4005 O 348
4006 DHN230
4007 O343
4008 O331
4009 ECD064 (ev ?> Malmö)
4010 O355
4011 O371
4012 OB172
4013 OB139
4014 O830
4015 OB138
4020 O388
4031 O504
Ev ytterligare i 4xxx serien kan ha varit i Göteborg. 3 exemplar 2 i första serien och 1 i andra serien (troligen 4031) överlåtna till Varbergs Omnibustrafik AB i samband med trafikuppdrag. Ett antal fördes över till Kockums i Malmö i samband med GDG övertgande av linjer. 4004-4020 är 1.a serien 3241-3257) och andra serien 4023-4033,4003,4034-4038 (3498-3510,3511,3512-3516) 4001-4003 är provombyggnader,därav att 3511 blev 4003.4001=2867 occh 4002=3286.Någon av 4000 blev 1498(egentligen (1498)) eftersom den inte blev ommärkt i samband med köp av E Petersson .
Inte vet jag vad det är för buss men här i Örebro fanns en Volvo av liknande utseende med invnumret 2582.
Mvh Jan G
Håller med dej Jan.
Jag skulle nog vilja åt typ 25xx-serien.
/Christian
Citat från: Christian Ljunggren skrivet 18 oktober 2009, 18:37:25 PM
Håller med dej Jan.
Jag skulle nog vilja åt typ 25xx-serien.
/Christian
Räkna rutorna efter dörren. Det är 8 st.
Detta innebär att det rör sig om 2582-2598 resp 2599-2613.Alltså en kaross från Katrineholm tillverkad 1956 ca.2582-2598 är linje/låga säten och 2599-2613 är nackstöd utrustade.
Har försökt sitta igenom anteckningar och är lite osäker om vilka bussar som Göteborg fått från andra områden. Kanske någon annan har en lättillgängling lista.
Tillägg: Har tittat igenom PM nr 24/66 för 30 sept 1966. Hittar inte någon buss som tillhör Göteborg i aktuella nr intervall. Det närmaste är 2605 som är tillhörig Uddevalla men är ombyggd i Sollebrunn.
Jag ser inte om fotot är taget före dagen H eller efter. Men det behöver inte vara någon Göteborgsbuss heller. Bussen på bild liknar alltså ovan nr serie. Har försökt titta också på eventuella övertagna bussar från andra företag men inte hittat någon SKV lämplig. Men om någon annnan gjort detta så skriv gärna.
Citat från: S Svensson skrivet 18 oktober 2009, 20:19:11 PM
Räkna rutorna efter dörren. Det är 8 st.
Detta innebär att det rör sig om 2582-2598 resp 2599-2613.Alltså en kaross från Katrineholm tillverkad 1956 ca.2582-2598 är linje/låga säten och 2599-2613 är nackstöd utrustade.
Har försökt sitta igenom anteckningar och är lite osäker om vilka bussar som Göteborg fått från andra områden. Kanske någon annan har en lättillgängling lista.
Tillägg: Har tittat igenom PM nr 24/66 för 30 sept 1966. Hittar inte någon buss som tillhör Göteborg i aktuella nr intervall. Det närmaste är 2605 som är tillhörig Uddevalla men är ombyggd i Sollebrunn.
Jag ser inte om fotot är taget före dagen H eller efter. Men det behöver inte vara någon Göteborgsbuss heller. Bussen på bild liknar alltså ovan nr serie. Har försökt titta också på eventuella övertagna bussar från andra företag men inte hittat någon SKV lämplig. Men om någon annnan gjort detta så skriv gärna.
Med tanke på att parkeringsförbudsskylten sitter på högra sidan av infarten så borde det vara efter dagen H, men samtidigt känns blomsterprakten som tidigare än september, nåväl...
Jag vet ej till 100 men eftersom framdörren är öppen på Hägglundaren så är det sannolikt före dagen H sen ser det ut som sommar. Hur skyltar placerades var nog inte så noga då eller så var man förberedd inför dagen H.
Hej! Med ledning av den öppna framdörren på Hägglundaren bör det vara före dagen H. Förresten undrar jag om sådana P-förbudsskyltar användes efter dagen H.
Mvh Jan G
Tittar man bara på bilden så är jag på gång att hålla med. Min tanke var att fotografen lite närmare kunde precisera datum för foto.
Den bussen som står vid sidan om är troligen i trafik. När jag svarar att det kan ha varit en buss från Sollebrunn så beror detta på att VGJ lades ned vad gäller delen Sjövik-Göteborg. Det påstås i alla fall att det vissa helger gick flera bussar denna sträcka. Bl a ledbussar från Stenungsund.
Kungsbacka tillhörde Göteborg. Det är mycket möjligt att det är en av bussarna 2630-2632 som finns med på bild. Kanske 2632 som kunde gå "runt".
Jag vågade inte ta i och påstå utan att rådfråga en del PM och anteckningar samt kontrollera med andra personer.
Kungälvslinjerna tillhörde Göteborgsdistriktet. Men verkstaden låg i Ytterby (dvs Kungälvs-Ytterby) på ungefär samma ställe som bussplanen ligger i dag. Jag undrar om någon har ytterligare uppgifter om t e 2630.2631 och 2632? Regnr O435,436 och 437 samt att 2632 blev flyttad till Uddevalla senare.
Finns det nu någon som kan ev bekräfta ytterligare ?
Fotografen finns tyvärr inte med oss längre så datumen lär bli obesvarad. Även om verkstaden var i Ytterby hade förarna fordonsvård i Göteborg på vissa pass dagtid där de körde en morgontur ner och eftermiddagstur hem. Bussarna kunde bytas ut till det som fanns i Göteborg. Jag lånade lite tjänstgöringslistor för 25 årsedan fr 60-talet, får hem o rota i hos mamma och se vad jag kopierade för något då.
Lite kurosa angående 4xxx-serien:
3499 byggdes om till högertrafik, ratten flyttades till vänster sida mm, och döptes om till 4021.
Citat från: SJ Buss skrivet 17 november 2009, 17:48:21 PM
Lite kurosa angående 4xxx-serien:
3499 byggdes om till högertrafik, ratten flyttades till vänster sida mm, och döptes om till 4021.
Detta är väl inte kuriosa utan
alla ombyggda bussar fick nummer i 4000 och 4100 serien. (alltså 4001-4117).
SJ inköpte också bussar från DSB som fick nr 4201-4252.
När det gäller sista inköpta bussar för vänstertrafik så var viss förberedels gjord redan på V-tiden.
Citat från: S Svensson skrivet 17 november 2009, 20:23:51 PM
Detta är väl inte kuriosa utan alla ombyggda bussar fick nummer i 4000 och 4100 serien. (alltså 4001-4117).
SJ inköpte också bussar från DSB som fick nr 4201-4252.
När det gäller sista inköpta bussar för vänstertrafik så var viss förberedels gjord redan på V-tiden.
(http://i898.photobucket.com/albums/ac184/lycbr/Image16.jpg)(//)
Här en.. SJ-buss 4011. Till vänster ser man rattstången inför förberedelsen till högertrafiken.. dörrlådan till höger ovanför föraren... Kortet är taget på Nils Ericsonsplatsen med nosen mot Drottningtorget. Träden är det enda minnet som är kvar av N-E-pl i dag.