Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Patrik skrivet 16 oktober 2009, 13:51:32 PM

Titel: "Självtänkande" växellåda på Mercedes...
Skrivet av: Patrik skrivet 16 oktober 2009, 13:51:32 PM
Är det någon som lite snabbt och enkelt kan förklara hur det funkar med Mercedes (gamla?) växellåda som själv vet vilken växel den ska ha osv. fast det fortfarande finns en koppling?
Har växellådan något namn såsom G8 och I-shift m.m.?

Titel: SV: "Självtänkande" växellåda på Mercedes...
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 16 oktober 2009, 13:59:16 PM
Citat från: Patrik skrivet 16 oktober 2009, 13:51:32 PM
Är det någon som lite snabbt och enkelt kan förklara hur det funkar med Mercedes (gamla?) växellåda som själv vet vilken växel den ska ha osv. fast det fortfarande finns en koppling?
Har växellådan något namn såsom G8 och I-shift m.m.?
Det kan inte vara Teligent?
Titel: SV: "Självtänkande" växellåda på Mercedes...
Skrivet av: Stefan P skrivet 16 oktober 2009, 14:28:33 PM
Hej

Var inte Scanias "kvitterlåda" något liknade uppfinning, den visade växel man skulle ha och man trampade ner kopplingen och växling skedde?

mvh Stefan P
Titel: SV: "Självtänkande" växellåda på Mercedes...
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 16 oktober 2009, 14:35:04 PM
Citat från: Stefan P skrivet 16 oktober 2009, 14:28:33 PM
Hej

Var inte Scanias "kvitterlåda" något liknade uppfinning, den visade växel man skulle ha och man trampade ner kopplingen och växling skedde?

mvh Stefan P

Nej, det tycker jag inte låter likadant. På en Mercedes O404 eller Tourismo för man spaken framåt eller bakåt beroende på om man växlar upp eller ner. Vill man växla två steg på en gång håller man in en knapp. Man kan också lägga i neutralen med att föra spaken i sidled och sedan föra den framåt för att låta den välja lämplig växel själv. Kör jag en sådan buss och t ex ska sakta ner från att ha kört t ex 90 så lägger jag alltid i neutralen och för spaken framåt för att den ska välja själv när jag hunnit sakta ner till lämplig fart
Titel: SV: "Självtänkande" växellåda på Mercedes...
Skrivet av: Clabbe skrivet 16 oktober 2009, 14:42:04 PM
EPS har jag för mej, att lådan heter.

Titel: SV: "Självtänkande" växellåda på Mercedes...
Skrivet av: Gurra skrivet 16 oktober 2009, 23:02:32 PM
Alldeles riktigt, EPS heter den. I den senaste versionen så är friläget en knapp på
spakens högra sida. Backen lägger man i genom att hålla in knappen på spakens
vänstra sida, och samtidigt dra den bakåt. Vid uppväxling för man spaken
framåt och har då ett antal sekunder på sig innan man trycker ned kopplingen
och växling sker. Samma sak vid nedväxling, man kan också trampa ur och föra
spaken framåt eller bakåt då.
Enligt mig så är det en underbar växellåda att använda, jag kör bussar med denna
låda var och varannan dag.
Tyvärr verkar Mercedes gått i från den. Nu får man välja på vanlig kort växelspak
eller AS-tronic till Tourismon
Titel: SV: "Självtänkande" växellåda på Mercedes...
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 16 oktober 2009, 23:31:40 PM
Ah... Den gamla "klicklådan". Jag övningskörde en hel del med bilar utrustade med den, men då föredrog jag hellre en vanlig slit/range-låda. Man hade ingen som helst känsla med den, och förvalen försvann efter några sekunder. Nej usch!
Titel: SV: "Självtänkande" växellåda på Mercedes...
Skrivet av: Knut skrivet 16 oktober 2009, 23:32:34 PM
Har bare testen den nyeste utgaven av ESP engang. Trivdes bra med den. Enkel å betjene
Titel: SV: "Självtänkande" växellåda på Mercedes...
Skrivet av: RoTe skrivet 17 oktober 2009, 01:01:31 AM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 16 oktober 2009, 23:31:40 PM
Ah... Den gamla "klicklådan". Jag övningskörde en hel del med bilar utrustade med den, men då föredrog jag hellre en vanlig slit/range-låda. Man hade ingen som helst känsla med den, och förvalen försvann efter några sekunder. Nej usch!

Samma här, skolan jag tog C på hade en sådan. Jag bad att få köra den andra bilen...
Titel: SV: "Självtänkande" växellåda på Mercedes...
Skrivet av: NZZ skrivet 17 oktober 2009, 22:58:42 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 16 oktober 2009, 23:31:40 PM
Ah... Den gamla "klicklådan". Jag övningskörde en hel del med bilar utrustade med den, men då föredrog jag hellre en vanlig slit/range-låda. Man hade ingen som helst känsla med den, och förvalen försvann efter några sekunder. Nej usch!
Kan bara säga att Eps lådan på dom gamla 303an är en fantastisk låda.Man kan aldrig stressa lådan eller ryck o slit metoden då går den i Neutral!!Det kom 3st 303or till Sverige Juni 1986 en av dom körde jag premiärturen med en av dom det var inte lätt i början men man lärde sej.Simon om du kom i dom lägena så har du antagligen stressat eller ryckt o slitit i spaken.Provade du att rensa lådan?
Det är en perfekt låda att testa nya chaufförer med om dom passar för turisttrafik.
Titel: SV: "Självtänkande" växellåda på Mercedes...
Skrivet av: Gurra skrivet 18 oktober 2009, 11:33:01 AM
En stor fördel med denna låda är dess hållbarhet, vi har mig veterligt aldrig haft något
krångel med den nya modellen. Däremot så havererar lagren på locket till växelföringen,
på vajerlådan med joystick som Mercedes nu har. Skitkul att bara kunna få i backen
när man står i en kö. 8)