Idag på Busworld-mässan i Kortrijk i Belgien lanserar Scania en helt ny turistbuss: Scania Touring. Den tillverkas i samarbete med den kinesiska karossören Higer. Tillsammans blir Scania och Higer först med att tillverka bussar i Kina för den globala marknaden.
http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/scania-i-nytt-strategiskt-partnerskap-vaerldspremiaer-foer-ny-turistbuss-330380
http://www.scania.com/busworld
Särskilt snygg kan jag inte påstå den var, kanske ser bättre ut i verkligheten.
Ersättare till Irizar?
//BM
Citat från: Magnus skrivet 15 oktober 2009, 19:04:59 PM
Idag på Busworld-mässan i Kortrijk i Belgien lanserar Scania en helt ny turistbuss: Scania Touring. Den tillverkas i samarbete med den kinesiska karossören Higer. Tillsammans blir Scania och Higer först med att tillverka bussar i Kina för den globala marknaden.
http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/scania-i-nytt-strategiskt-partnerskap-vaerldspremiaer-foer-ny-turistbuss-330380
http://www.scania.com/busworld
Kan det hända att dessa kommer till Sverige?
Citat från: Bussmicke skrivet 15 oktober 2009, 19:17:45 PM
Särskilt snygg kan jag inte påstå den var, kanske ser bättre ut i verkligheten.
Ersättare till Irizar?
//BM
Skulle vara synd om man slutade sälja Irizar i Sverige
Då får de mycket hellre ersätta OmniExpress
Citat från: Bussmicke skrivet 15 oktober 2009, 19:17:45 PM
Särskilt snygg kan jag inte påstå den var, kanske ser bättre ut i verkligheten.
Ersättare till Irizar?
//BM
Ser klart bättre ut än OmniExpress! Jag tycker att den bär tydliga drag från såväl Scanias lastbilssida (grillen) som Saabs personbilar, och då främst 9-3 (strålkastarna).
Hej !
Sedan drygt ett år tillbaka står BNJ 433 Sc K 340 IB 4x2 Higer regad
på Scania CV Centralåkeriet/Södertälje. Detta var ju det första provbussen
som kom till Sverige.
Mvh Peter Ö
Det känns som att vinklar och vrår är en blandning av egna och lånade linjer. Undrar förresten hur fronten ser ut när bussägarna börjar måla över det svarta.
ser snygg ut tycker jag, speciellt baken var väldigt tilltalande, hoppas dock vi slipper den i europa, Kinesiska bussar känns inte som nått vi bör eftersträva efter
Citat från: Muk skrivet 15 oktober 2009, 19:43:12 PM
Det känns som att vinklar och vrår är en blandning av egna och lånade linjer. Undrar förresten hur fronten ser ut när bussägarna börjar måla över det svarta.
Låtom oss hoppas att vi slipper se det. Det är som när SL sätter vit tape på destinationsskylten på Manbussarna, dvs designslakt.
Fy farao ser ut som en späckhuggare. ;D
Nej den var inte snygg!
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 15 oktober 2009, 20:23:59 PM
Låtom oss hoppas att vi slipper se det. Det är som när SL sätter vit tape på destinationsskylten på Manbussarna, dvs designslakt.
Amen! :)
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 15 oktober 2009, 19:24:24 PM
Ser klart bättre ut än OmniExpress! Jag tycker att den bär tydliga drag från såväl Scanias lastbilssida (grillen) som Saabs personbilar, och då främst 9-3 (strålkastarna).
Kan Volvo låna ut sina bilstrålkastare till 9700 kan nya Scanian gott få Saab-strålkastare! Mycket snyggare front än dagens OmniExpress! :D Nästa generation OmniExpress får görna ha denna Saabfront istället.
Jo, jag vet att Saab och Scania är skilda företag, men de är fortfarande mer besläktade med varann än vad de är med konkurrenten Volvokoncernen.Citat från: homer skrivet 15 oktober 2009, 20:23:25 PM
hoppas dock vi slipper den i europa, Kinesiska bussar känns inte som nått vi bör eftersträva efter
Varför inte? Många efterfrågar enklare fordon med färre antal avancerade datorer, som våra egna Volvobussar såg ut under skalet fram till c:a 1998. Kinesernas enklare konstruktioner lär inte hänga sig pga något okänt systemfel i en dator. :) Att samarbeta med kinesiska företag kan dessutom vara ett bra sätt för små bil- och busstillverkare i Europa att överleva.
Citat från: Verspieder skrivet 15 oktober 2009, 20:28:58 PM
Kan Volvo låna ut sina bilstrålkastare till 9700 kan nya Scanian gott få Saab-strålkastare! Mycket snyggare front än dagens OmniExpress! :D Nästa generation OmniExpress får görna ha denna Saabfront istället.
Jo, jag vet att Saab och Scania är skilda företag, men de är fortfarande mer besläktade med varann än vad de är med konkurrenten Volvokoncernen.
Varför inte? Många efterfrågar enklare fordon med färre antal avancerade datorer, som våra egna Volvobussar såg ut under skalet fram till c:a 1998. Kinesernas enklare konstruktioner lär inte hänga sig pga något okänt systemfel i en dator. :) Att samarbeta med kinesiska företag kan dessutom vara ett bra sätt för små bil- och busstillverkare i Europa att överleva.
Absolut! Nej det här är riktigt snyggt faktiskt. :)
Nu bygger ju bussen på ett Scaniachassi, så nog finns det datorer alltid. Dessutom verkar det ju som att Scania ingått ett samarbete med bolaget i Kina, så låt oss hoppas att de har tagit det bästa från de båda. :)
Tycker att alla scanias nuvarnade turistare är snygga, men denna tar nog priset. Mycket tilltalande buss på min ära
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 15 oktober 2009, 19:19:29 PM
Skulle vara synd om man slutade sälja Irizar i Sverige
Då får de mycket hellre ersätta OmniExpress
Som jag förstod artikeln på Scanias hemsida är nog tanken att den skall konkurrera i samma segment som Irizar I4 och Setras GT-HD-serie, dvs enklare turistbussar som även kan lämpa sig för skolkörningar och annat som inte kräver så hög klass som renodlad chartertrafik.
Således tror jag inte att samarbetet med Irizar skulle vara hotat, det samarbetet har man ju haft i många år nu och skulle väl vara ungefär som om Volvo slutade sitt samarbete med Carrus när det begav sig...
//Fredrik
Apropå bilderna på Scanias hemsida måste jag säga att jag är imponerad av deras bildbank, där det förrutom Omnis, Irizarer och denna Touring finns en hel del äldre bilder från 1970-talet:
http://www.scania.com/media/imagebank/
Citat från: M224 skrivet 15 oktober 2009, 20:24:52 PM
Fy farao ser ut som en späckhuggare. ;D
Nej den var inte snygg!
Tack, en på min sida. ;)
Kan väl säga att den var ingen direkt skönhet men kan vinna i längden med rätt lacksättning när jag såg den på mässan idag. Bilder på den kommer imorgon på Marcels sida.
//Niclas
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 15 oktober 2009, 19:24:24 PM
Ser klart bättre ut än OmniExpress! Jag tycker att den bär tydliga drag från såväl Scanias lastbilssida (grillen) som Saabs personbilar, och då främst 9-3 (strålkastarna).
Intressant, och framför allt fronten var ljusår snyggare än den katastrofalt fula fronten OmniExpress begåvats med! OmniExpress är i övrigt riktigt snygg, medans denna för tillfället mest har en tilltalande front, restan..mjaa, det tar nog lite tid att vänja sig. Men som sagt, fronten gillas!!
//M
Citat från: Bussmicke skrivet 15 oktober 2009, 21:14:04 PM
Tack, en på min sida. ;)
Om bussen bara fick mer rundade konturer både i front och längs sidolinje vore den bra mycket stiligare än vad den redan är.
Helt klart är ju bussen uppseendeväckande och det är anledningen till att jag hissar Scanias nya produkt.
Citat från: Mattias skrivet 16 oktober 2009, 02:31:49 AM
Intressant, och framför allt fronten var ljusår snyggare än den katastrofalt fula fronten OmniExpress begåvats med! OmniExpress är i övrigt riktigt snygg, medans denna för tillfället mest har en tilltalande front, restan..mjaa, det tar nog lite tid att vänja sig. Men som sagt, fronten gillas!!
//M
Fronten på OmniExpress är det jag har lättast för även om jag inte är så förtjust i formen på den modellen. Från sidan tycker jag fönstren är för små vilket för mig ser fel ut. Men vad jag tycker är en katastrof på OmniExpress är bakpartiet. Det ser bara fruktansvärt ut
Hellre ser jag den här kinesiska konstruktionen på våra vägar än OmniExpress. Men Irizar tycker jag inte någon av dessa får ersätta eftersom jag upplever Irizar som väldigt fina bussar
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 oktober 2009, 13:43:36 PM
Fronten på OmniExpress är det jag har lättast för även om jag inte är så förtjust i formen på den modellen. Från sidan tycker jag fönstren är för små vilket för mig ser fel ut. Men vad jag tycker är en katastrof på OmniExpress är bakpartiet. Det ser bara fruktansvärt ut
Hellre ser jag den här kinesiska konstruktionen på våra vägar än OmniExpress. Men Irizar tycker jag inte någon av dessa får ersätta eftersom jag upplever Irizar som väldigt fina bussar
Jag har inte mycket att tilläga där, mer än att jag inte ens tycker om fronten på OmniExpress. ;)