Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Stefan P skrivet 15 oktober 2009, 18:06:36 PM

Titel: Östernerikes omnibus trafik
Skrivet av: Stefan P skrivet 15 oktober 2009, 18:06:36 PM
Hej

Vad finns att berätta om följande bolag som jag hittade i en bok järnvägmuseivänner att körde runt Sköllersta med omnejd och gick upp i Länstrafiken när den bildades med flera bolag tex. Södra hjälmarstranden omnibuss med flera bolag, vilka var de andra?

mvh Stefan P
Titel: SV: Östernerikes omnibus trafik
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 16 oktober 2009, 18:38:34 PM
De företag som nybildade Länsbussarna (Örebro Läns Regionaltrafik) tog över på sin tid var Östernärkes Omnibustrafik AB i Asker och Södra Hjälmarstrandens Trafik AB i Odensbacken. Dessutom togs linjetrafik över från Oscar Åkerstrand Buss AB i Lindesberg, TGOJ, Larsson Buss AB i Kumla, SJ, GDG, Erik Larssons Busstrafik i Nora, Axel Persson i Riddarhyttan, Dahlbergs Åkeri i Kloten och Karlskoga Kommuns Busslinjetrafik. Senare togs också Trafik AB O Müntzing i Askersund över.
Och vad hände sedan? Jo, Länsbussarna slogs ihop med Örebro Trafik AB till T-Buss AB, som i sin tur slogs ihop med Södermanlands Läns Trafiks bussåkeridel till Näckrosbuss, som i sin tur fusionerades med SL och blev Busslink, som numera till större delen ägs av franska Keolis. Busslink har numera bara kvar trafiken i Odensbacken när det gäller Örebro län. Alltså en stor uppgång åren 1973-96 och sedan en stor kräftgång fram till i dag. Inget är beständigt och evigt. Allt är föränderligt.   
Titel: SV: Östernerikes omnibus trafik
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 16 oktober 2009, 22:32:22 PM
Hej! Jag förmodar att du har hittat boken Östernärkesbussarna som jag gav ut år 1995. Finns fortfarande ett litet antal böcker kvar. Fakta utöver vad som står i boken kan gärna meddelas här.
Mvh Jan G
Titel: SV: Östernerikes omnibus trafik
Skrivet av: AL skrivet 18 oktober 2009, 10:21:22 AM
Ja, och för ordningens skull bör väl tydliggöras att innan "fusionen" med SL-Buss, tillkom även Lita, d v s Norrköping-Linköping Trafik AB, något som snart efteråt gav tillräckligt med bränsle för den s k tjänstemannarevolten...  Men det är förstås en helt annan historia...