(http://www.bussmicke.se/TEMP/Linjebuss_0832_LOK004_Eslov_960529.jpg)
Härligt Micke, denna hade vi i Borlänge -89-90 när Linjebuss just tagit över.
GDG 1473 för övrigt, så det var till Eslöv den försvann....
Trevligt!
Det där var inte sista gången en regionbuss användes i stadsbusstrafiken. Under min gymnasietid hände det titt som tätt.
Tack för den bilden! ;D Längst bak i bakgrunden syns en liten gatukök som har brunnit ner inatt.
Mumma, Alpus är aldrig fel!
//Fredrik
Har mer Scannern har gått varm kan jag säga...
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 14 oktober 2009, 16:43:57 PM
Trevligt!
Det där var inte sista gången en regionbuss användes i stadsbusstrafiken. Under min gymnasietid hände det titt som tätt.
Ju kallare det är desto större är chansen att se höggolvade gula bussar (oftast 334) på stadslinjerna. Även nu när vi fått de två MAN. 2945 ska ju bort och då blir ju bara en stadsbuss över. Föresten, synd att 3434 är borta sedan länge, den funkade ganska ok som stadsbussersättning då det var den enda LE-kortvagn.
Citat från: Cyklisten skrivet 15 oktober 2009, 02:12:19 AM
Ju kallare det är desto större är chansen att se höggolvade gula bussar (oftast 334) på stadslinjerna. Även nu när vi fått de två MAN. 2945 ska ju bort och då blir ju bara en stadsbuss över. Föresten, synd att 3434 är borta sedan länge, den funkade ganska ok som stadsbussersättning då det var den enda LE-kortvagn.
Hur kommer sig det sambandet med kölden?
Vad står LE för?
Är 2945 den som hade låggolv fram och hade EZY på regskylten?
2945 är ju DAB-en som ska till Trelleborg i och med Veolias trafikstart i staden.
EZY163 är Veolia 3434, en Carrus City regionbuss vi hade i Eslöv, systervagnen till 3435 som ofta gick på linjer som 142 och 176. Det är ju en B10BLE, alltså LE=lågentre.
Och våra Mercedesbussar brukar ha olika slags problem med kylan, från batterier och elsystemet till vatten i lufttankarna och liknande. Dessa är ju riktigt risiga och ska bort ganska snart de med.
Citat från: Cyklisten skrivet 15 oktober 2009, 04:38:57 AM
2945 är ju DAB-en som ska till Trelleborg i och med Veolias trafikstart i staden.
EZY163 är Veolia 3434, en Carrus City regionbuss vi hade i Eslöv, systervagnen till 3435 som ofta gick på linjer som 142 och 176. Det är ju en B10BLE, alltså LE=lågentre.
Och våra Mercedesbussar brukar ha olika slags problem med kylan, från batterier och elsystemet till vatten i lufttankarna och liknande. Dessa är ju riktigt risiga och ska bort ganska snart de med.
Härligt att dom gamla Mercedes Bussarna ska bort snart , har nog aldrig åkt i en sämre buss . :)
Vart tog 3434 vägen?
Hmm står registrerad på Boden.
Citat från: fontheking5 skrivet 15 oktober 2009, 07:20:59 AM
Härligt att dom gamla Mercedes Bussarna ska bort snart , har nog aldrig åkt i en sämre buss . :)
Blev smått skraj första gången jag åkte med en av dem. Det liksom smällde till vid en av växlingarna, men det var tydligen normalt...
Att det smäller till vid växlingar beror på att en liten och enkel metallstång (eller snarare två sådana) som sitter mellan en slags gaspådrag och växellådegivare börjar glappa efter ett tag och motorn går inte helt ner till tomgång vid växlingen. Sedan är det kanske något mer som är orsaken, vad vet jag.
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 15 oktober 2009, 17:13:37 PM
Blev smått skraj första gången jag åkte med en av dem. Det liksom smällde till vid en av växlingarna, men det var tydligen normalt...
Jag reagerade mest på nästan obefintliga tomgången bussarna hade när jag åkte med dom . :)
Citat från: Cyklisten skrivet 15 oktober 2009, 04:38:57 AM
2945 är ju DAB-en som ska till Trelleborg i och med Veolias trafikstart i staden.
EZY163 är Veolia 3434, en Carrus City regionbuss vi hade i Eslöv, systervagnen till 3435 som ofta gick på linjer som 142 och 176. Det är ju en B10BLE, alltså LE=lågentre.
Och våra Mercedesbussar brukar ha olika slags problem med kylan, från batterier och elsystemet till vatten i lufttankarna och liknande. Dessa är ju riktigt risiga och ska bort ganska snart de med.
Till Trelleborg? Tillfälligt då? Kommunen och Skånetrafiken har i lokaltidningarna lovat nya frächa bussar i Trelleborg till trafikstarten, då de Arriva kör med idag, bla DAB anses vara skit.
Jag har ingen aning om varför. Troligen för kort period mellan anbudvalet (eller vad kallas det för) och trafikstart så att nya vagnar har inte hunnit levereras. Likadant som i Lommapaketet.
Ja jisses.....
Klart att alla bussar som aldrig sköts om på ett bra sätt blir sunkiga och anses som skit.
T.ex. skrev någon längre upp om "vatten i lufttankarna".
Men det är väl inte så spec märkligt, de får man ju i alla tryckluft system. Dvs. om man inte sköter dom förstås.
Tryckluftstankarna har ju avluftningsventiler som släpper ut lite luft då man når fullt tryck.
Där kommer oftast lite fukt (kondensvatten) också. detta brukar va nog för att få ut fukten, förutsatt att fordonet har fungerande lufttork. Annars får man nog se till att dränera manuellt, vilket ju ska skötas av operatörens verkstad, om man inte förväntar sig att förarna håller koll på sånt.
Faktiskt är väl vatten i tryckluften det som oftast skvallrar om kvaliteten på underhållet. Batterier som inte tål lite kyla är väl en annan sån sak som skvallrar, allafall för oss som kan de tekniska något så när.
Veolia har, precis som de flesta bussbolag vanliga serviceintervaller som sköts. Det handlar om "vanlig" service, stor service, vinterservice och besiktningsservice. Plus att en del saker kollas ändå om bussen är inne på verkstad av en annan anledning. Att det inte räcker beror antingen på dåligt underhåll hos den tidigare ägaren/brukaren, dåligt kvalitet på reservdelar, eller kanske på extra slitsam användningsmiljö. Och olika bussars konstruktion kan vara olika bra redan från fabriken, så att säga. Äldre gasbussar brukar skapa en hel del problem, så var det även med Volvo B10L och B10BLE från 1995-1997 som gick i Malmö fram till vinter 2007.
Linjebuss hade också GDG 1675, alltså Linjebuss 847 i Borlänge, den försvann fort den också, någon som vet vart den tog vägen ?