En bild från Peter Ödén.
(http://www.kentskoog.com/bilder/Folder%2003/GDG%201785%20Vansbro%20710500.jpg)
Vansbro maj 1971.
Jag ser inte regnr.Men om det är 1785 så är det CSN539.1784 hade regnr FHM038. Båda är CF7661 551320 resp 551321 och de fick GDG nr 281 resp 282 som omnr till 1784 resp 1785.
Bussarna är inte några Dalarbussar från början. De härstammar från Göteborgs förortstrafik. GDG övertog dessa 1968 från Mölnlycke Bil&Omnibus AB. (jag brukar säga John Andersson,vet inte om detta stämmer.)
Sedan skrev GDG dem på Wikströms buss AB. Vet inte om detta bolag är samma som Mölnlycke (samma org-nummer) eller om det är tradering från ett bolag till ett annat.
Bussarna är från 1966.
Källa:Kontrollerade uppgifter Scania Helbyggda bussar (Ericsson.1982).
Hej
Den här bussen hade reg nr W789 i Dalarna. Jag tycker man kan skönja det på bilden.
Hälsningar
Sven
Citat från: S Svensson skrivet 13 oktober 2009, 22:28:37 PM
De härstammar från Göteborgs förortstrafik. GDG övertog dessa 1968 från Mölnlycke Bil&Omnibus AB. (jag brukar säga John Andersson,vet inte om detta stämmer.)
Sedan skrev GDG dem på Wikströms buss AB. Vet inte om detta bolag är samma som Mölnlycke (samma org-nummer) eller om det är tradering från ett bolag till ett annat.
Bussarna är från 1966.
Källa:Kontrollerade uppgifter Scania Helbyggda bussar (Ericsson.1982).
Härryda Energi AB (org.nr 556026-3245) hette tidigare Mölnlycke Bil- & Omnibusaktiebolag mellan 1927 och 1987 om det är någon hjälp. Dvs inga andra bussbolagsnamn på det org.nr.
Vad kan Wikströms Buss AB hetat tidigare då.
I och med att bussar anges vara fd Wikströms Buss AB så kan det vara 1) gammalt GDG företag
2) ett företag som köpt bussar av GDG och som senare tas över (1971-08?).
Hej
Jag ger mig in i leken och bidrar med lite, som jag hoppas, ska ge lite klarhet. Jag börjar med att läsa ur GDG jubileumsbok: 1971-08-01 förvärvade GDG ett antal linjer i Dalarna. Säljare var Vikströms Buss AB, Falun.
Bakgrunden till detta bolag kommer här. Vikströms Buss AB grundades av Adolf Fredrik Vikström. Observera att det stavas med enkel-v. Linjerna gick inom området Falun-Borlänge-Vansbro-Leksand. Kontor och huvudgarage låg i Falun (Nybrogatan 27). Garage fanns också i Leksand, Dala Järna (Myrbacka) samt i Djurås. 1960 hade man 24 bussar.
GDG övertog alltså linjerna men, märkligt nog, inga bussar. Wasatrafik övertog Vikströms 1963 med bussar och allt. Jag tror att det var så här att Vikströms drevs vidare som ett Wasa-företag. 1971 övertog alltså GDG Vikströms (utom bussarna) och Vikströms blev ett GDG-företag i stället.
Någon gång gjorde GDG och Wasatrafik ett byte av linjer med varandra, detta för att båda bolagen skulle kunna få en rationellare drift med sammanhängande områden. GDG fick de här gamla Vikströmslinjerna medan Wasatrafik fick GDG linjer i norra Dalarna, såsom Mora-Grövelsjön och runt Mora-Orsa. Det kan ha varit just då som GDG förvärvade Vikströms-bolaget, alltså 1971. I GDG-historiken ser man också att de linjer som gavs till Wasatrafik finns markerade med ett Ö och årtalet 1971.
Sedan kan man ju undra varför GDG har skrivit över andra bussar till Vikströms senare.
Hälsningar
Sven
Linjebyte gjordes emellan Wasatrafik och GDG 1971 i augusti enligt ÅW.
Enligt dåtidens Statsanställd så skulle GDG avveckla sina dotterbolag 1974.Troligen 1 mars eller april.
Vad gäller GDG gör detta svårt ibland efteråt att rekonstruera hur trafiken bedrevs. När det gäller AB Linjebuss har jag också försökt rekonstruera driften. Här är det lättare genom att bussarna har en nummersättning så man ser hur de var placerade.Vad gäller LB så gör jag en gissning att de körde med döttrar i huvudsak. Jämför man med GDG så bedrev GDG trafik i moderbolagets regi i huvudsak (avtal med järnvägsmannaförbundet) medan vissa övertagna företag i slutet av 60-talet och tidigt 70-tal bedrevs i dotterbolags regi (avtal transport). GDG huvudsakliga verksamhet under tidigt 70 tal skedde under avtal hotell-och restaurang. Orsak till detta var att kiosker och cafe var GDG huvudsakliga verksamhet en tid och denna svarade för ekonomin.
Sedan är det en annan sak att ekonomisk verksamhet i stort sett var på fallrepet under åren 1969-1974. Speciellt gäller detta alltså SJ med döttrar (som GDG Biltrafik AB ju är).
Jag körde båda bussarna i Dalarna. Första gången jag satt bakom ratten i en CF:are var i 1784 som jag fick i Djurås en mörk kväll där man bytte buss med föraren från Vansbro (Malung?). Lagom kul att leta reglage i mörkret men häftigt att äntligen få köra en sådan buss.
Mvh Jan G