Ämnet kan vara lite missvisande och jag vet inte ens om det hamnade i rätt avdelning i forumet.
Är det någon som vet om det går att beställa Färdskrivarblad med namnet färdigtryckt? Det kan låta som lathet av stora mått, men det hade varit fint med färdigfyllda kort med både namn och avreseort, det blir ju alltid samma för mig ändå. Även destinationen fingo vara färdigtryckt.
/BigM
			
			
			
				Citat från: BigM skrivet 12 oktober 2009, 21:38:22 PM
Ämnet kan vara lite missvisande och jag vet inte ens om det hamnade i rätt avdelning i forumet.
Är det någon som vet om det går att beställa Färdskrivarblad med namnet färdigtryckt? Det kan låta som lathet av stora mått, men det hade varit fint med färdigfyllda kort med både namn och avreseort, det blir ju alltid samma för mig ändå. Även destinationen fingo vara färdigtryckt.
/BigM
Vad jag vet får det inte vara färdigtryckt. Jag kan ju ha fel.  :-\ Du får satsa på en digital färdskrivare... ;-)
			
 
			
			
				Lär inte finnas även om det visst skulle varit praktiskt med åtminstone namnet tryckt på bladet. Teoretiskt skulle även avreseorten kunna stå, men slutdestinationen kan ju inte stå eftersom du inte får fylla i den förrän du kört klart (även om du vet var du ska sluta). 
			
			
			
				Citat från: BigM skrivet 12 oktober 2009, 21:38:22 PM
Ämnet kan vara lite missvisande och jag vet inte ens om det hamnade i rätt avdelning i forumet.
Är det någon som vet om det går att beställa Färdskrivarblad med namnet färdigtryckt? Det kan låta som lathet av stora mått, men det hade varit fint med färdigfyllda kort med både namn och avreseort, det blir ju alltid samma för mig ändå. Även destinationen fingo vara färdigtryckt.
/BigM
Den stora grejen med färdskrivarblad är för mig just att få sitta bakom ratten och plita ner dessa uppgifter, nästan som mental förberedelse inför den annalkande körningen.
			
 
			
			
				Citat från: Martin Maltkvist skrivet 13 oktober 2009, 08:12:53 AM
Den stora grejen med färdskrivarblad är för mig just att få sitta bakom ratten och plita ner dessa uppgifter, nästan som mental förberedelse inför den annalkande körningen.
Tro mig, man blir LESS.  ::)
/K
			
 
			
			
				Citat från: Martin Maltkvist skrivet 13 oktober 2009, 08:12:53 AM
Den stora grejen med färdskrivarblad är för mig just att få sitta bakom ratten och plita ner dessa uppgifter, nästan som mental förberedelse inför den annalkande körningen.
Det säger du nu! ;)
Vänta ett par år, så ska vi se om det är så roligt att släpa på diagrambladen, hålla dem i ordning och fylla i dem var morgon...  :P
			
 
			
			
				Fast om ett par år blir väl de analoga färdskrivarna mer och mer ovanliga med dagens utveckling.
			
			
			
				Citat från: Busstobbe skrivet 15 oktober 2009, 20:09:00 PM
Fast om ett par år blir väl de analoga färdskrivarna mer och mer ovanliga med dagens utveckling.
Absolut. Sedan juni 06 ska ju alla nya bussar och tunga lastbilar utrustas med digital skrivare. Bra om ni frågar mig.
			
 
			
			
				Citat från: Simon Bertilsson skrivet 15 oktober 2009, 20:35:42 PM
Absolut. Sedan juni 06 ska ju alla nya bussar och tunga lastbilar utrustas med digital skrivare. Bra om ni frågar mig.
Absolut. Bara apparaten lär sig räkna så vore de ännu bättre...
Men jag gillar den annars.
			
 
			
			
				Citat från: Björn Lövdahl skrivet 15 oktober 2009, 21:08:26 PM
Absolut. Bara apparaten lär sig räkna så vore de ännu bättre...
Men jag gillar den annars.
Jag undrar varför dom måste vara så efterblivet långsamma? Är lixom 2000 talet och färdskrivarna är trögare än sirap. Sånt skapar irritation!
			
 
			
			
				Citat från: Simon Bertilsson skrivet 15 oktober 2009, 17:19:36 PM
Det säger du nu! ;)
Vänta ett par år, så ska vi se om det är så roligt att släpa på diagrambladen, hålla dem i ordning och fylla i dem var morgon...  :P
En CD-spindel ska nog kunna bidra till ordningen. :)
			
 
			
			
				Citat från: Martin Maltkvist skrivet 16 oktober 2009, 08:34:08 AM
En CD-spindel ska nog kunna bidra till ordningen. :)
Nja.. Jag har dem i asken i rätt ordning. Smidigare att förvara i jobbväskan då jag inte alltid kör samma bil.
Överdrev nog lite där... ;)
			
 
			
			
				Citat från: Simon Bertilsson skrivet 17 oktober 2009, 15:43:42 PM
Nja.. Jag har dem i asken i rätt ordning. Smidigare att förvara i jobbväskan då jag inte alltid kör samma bil.
Överdrev nog lite där... ;)
Jag har mina i en riktig diagrambladsväska.
Men längtar tills den dagen man slipper bry sig om att ha de med sig
			
 
			
			
				Citat från: Simon Bertilsson skrivet 15 oktober 2009, 20:35:42 PM
Absolut. Sedan juni 06 ska ju alla nya bussar och tunga lastbilar utrustas med digital skrivare. Bra om ni frågar mig.
Det låter bra! Sjöströms buss som frontalkrockade med en lastbil Vintern 2008 mellan Klabböle - Sörfors, Västerbotten där föraren friades just pga färdskrivaren, som registrerade hastigheten var 5:e minut. Det var en buss årsmodell 1990. 
http://www.vk.se/Article.jsp?article=270102 (http://www.vk.se/Article.jsp?article=270102)
			
 
			
			
				Citat från: Björn Lövdahl skrivet 17 oktober 2009, 16:46:15 PM
Jag har mina i en riktig diagrambladsväska.
Men längtar tills den dagen man slipper bry sig om att ha de med sig
Jag hoppas att jag ska få börja använda dom igen så det återigen blir ett heltidsjobb att köra. Börjar tröttna på att ett digitalt missfoster gör att jag inte kan utnyttja grejerna maximalt.
			
 
			
			
				Citat från: Uffe D skrivet 17 oktober 2009, 23:23:28 PM
Jag hoppas att jag ska få börja använda dom igen så det återigen blir ett heltidsjobb att köra. Börjar tröttna på att ett digitalt missfoster gör att jag inte kan utnyttja grejerna maximalt.
För din del förstår jag det fullständigt, men vi som har schemalagda turer med 2 chaufförer så behöver vi inte utnyttja allt som är tillåtet enligt lag
			
 
			
			
				Citat från: Björn Lövdahl skrivet 18 oktober 2009, 10:19:06 AM
För din del förstår jag det fullständigt, men vi som har schemalagda turer med 2 chaufförer så behöver vi inte utnyttja allt som är tillåtet enligt lag
Hade jag kört långturer hade jag varit ännu mer glad för en digital skrivare. Då har man full koll på sin körtid, så man kan hålla middag vid rätt tid (inte för tidigt vilket innebär outnyttjad tid, och inte för sent vilket innebär böter).
Nu hinner jag aldrig med så lång körtid innan det är dags att hålla middag (eftersom jag har så många stopp), så det är helt ok med blad, även om det vore enklare med digital.
			
 
			
			
				Jag har nu en körning som enligt teorin ska klaras på runt 4h20m-4h25m men bussen har digital skrivare och då uppnår körtiden till nästan 4h40m vilket ju är olagligt. Hur jag än räknar får jag inte det att bli över 4h30m men uppenbarligen tycker digitala skrivaren det.  ::)
			
			
			
				Jag har ju inte kört så länge med det digitala men jag upplever inte att jag tappar tid. Men då trycker jag ju över till säng så fort jag har dragit handbromsen.
Det är tacksamt att den säger till när tiden börjar ta slut, igår körde jag från Siljaterminalen i Stockholm till Vetlanda på 4:20h.
Hade jag kört med en gammal skrivare så hade jag garanterat stannat och räknat hur mycket tid jag hade kvar att köra när jag svängde av i Mjölby.
			
			
			
				Citat från: Blue skrivet 19 oktober 2009, 07:33:36 AM
Jag har ju inte kört så länge med det digitala men jag upplever inte att jag tappar tid. Men då trycker jag ju över till säng så fort jag har dragit handbromsen.
Det är tacksamt att den säger till när tiden börjar ta slut, igår körde jag från Siljaterminalen i Stockholm till Vetlanda på 4:20h.
Hade jag kört med en gammal skrivare så hade jag garanterat stannat och räknat hur mycket tid jag hade kvar att köra när jag svängde av i Mjölby.
Igår körde jag distrubution i Småland med 6 till och frånkopplingar av släpen
Den digitala skrivaren visade 8h 55 min i körtid när jag kom medan bilen hade rullat enligt färddatorn 8h 01min.
Sen är det en stor fördel att den räknar åt dig. 
			
 
			
			
				Citat från: Björn Lövdahl skrivet 15 december 2009, 16:47:30 PM
Igår körde jag distrubution i Småland med 6 till och frånkopplingar av släpen
Den digitala skrivaren visade 8h 55 min i körtid när jag kom medan bilen hade rullat enligt färddatorn 8h 01min.
Sen är det en stor fördel att den räknar åt dig. 
Så länge du inte står minst fem minuter registreras heller ingen rast - och rör man inte knapparna så registrerar den väl inte heller någon tid för "annat arbete" - vilket väl också måste vara minst en tid - typ dom där 5 minuterna.
Kopplar du till eller från ett släp så går det väl fortare än så och färdskrivaren tickar då bara på framåt...?
			
 
			
			
				Citat från: Ulf Rådeström skrivet 15 december 2009, 18:29:54 PM
Så länge du inte står minst fem minuter registreras heller ingen rast - och rör man inte knapparna så registrerar den väl inte heller någon tid för "annat arbete" - vilket väl också måste vara minst en tid - typ dom där 5 minuterna.
Kopplar du till eller från ett släp så går det väl fortare än så och färdskrivaren tickar då bara på framåt...?
Är drygt 2 minuter som gäller för alla ändringar för att det skall registereras. Annat arbete registrerar den så fort bilen stått i mer än 2 minuer. Den hoppar automatiskt över till annat arbete när man stannar. Även om man hade rast vid förra stoppet.
Så fort det tar mindre än 2 minuetr så räknar färdskrivaren körtid, vilket är galet...
			
 
			
			
				Citat från: Björn Lövdahl skrivet 15 december 2009, 18:33:58 PM
Är drygt 2 minuter som gäller för alla ändringar för att det skall registereras. Annat arbete registrerar den så fort bilen stått i mer än 2 minuer. Den hoppar automatiskt över till annat arbete när man stannar. Även om man hade rast vid förra stoppet.
Så fort det tar mindre än 2 minuetr så räknar färdskrivaren körtid, vilket är galet...
Precis! Det är ju måttligt roligt att den räknar körtid när handbromsen är åtdragen och man inte ens befinner sig i hytten.......
När den digitala färdskrivaren kom hoppades man ju att det skulle gå att utnyttja körtiden effektivare, men tji fick man!