(http://i898.photobucket.com/albums/ac184/lycbr/Image7.jpg)(//)
Kortet är taget på Kruthusgatan, Göteborg den 10 mars 1979. Garagepersonalen kontrollerar oljan efter en tur på linje 12. Är det någon som vet vart linje 12 gick???
Linje 12 gick Göteborg-Mölndal-Pixbo-Mölnlycke med vissa turer till Djupedalsäng.
Bussen är hemmahörande i Malmö. Den kan naturligtvis vara inlånad men eftersom bilden är tagen på en lördag är det nog troligare att den kommit till Göteborg som veckoslutsbuss och därför fick användas av SJ Buss Göteborg på lördagen i stället för den buss de skickat ned till Malmö dagen före. Bussarna kom sedan hem igen på söndagen. Antagligen körda av förare från respektive ort och som bytte av varann på ungefär halva vägen.
1503 tillhörde väl de Säffle-bussar som hade hög standard med fällbara stolar och höga ryggar.
Minsann lite trevliga Sj bruna vagnar i bakgrunden vilket får mig att säag det var bättre förr... :D inte sjutton är de svarta vagnar som lackas nu snygga... :P Opps då nu spåra det visst ut lite här... ;D
Citat från: lycbr skrivet 12 oktober 2009, 20:46:35 PM
(http://i898.photobucket.com/albums/ac184/lycbr/Image7.jpg)(//)
Kortet är taget på Kruthusgatan, Göteborg den 10 mars 1979. Garagepersonalen kontrollerar oljan efter en tur på linje 12. Är det någon som vet vart linje 12 gick???
Underbar bild! Verkligen härlig SJ-känsla i bilden. En äkta SJ-orange buss och så ett tåg bakom i den gamla bruna färgen. Vilken nostalgi :D
"Tågen" bakom är SJ's personvagnsparkering. Finns kvar än idag, om än ombyggt! :)
Citat från: AL skrivet 13 oktober 2009, 01:12:04 AM
"Tågen" bakom är SJ's personvagnsparkering. Finns kvar än idag, om än ombyggt! :)
Finns INTE kvar. Spåret med personvagnar revs upp för cirka två år sedan. Enbart spåren vid nuv hållplats 51-56 är kvar.
Varför revs då spåren. Det beror på att de tillkom som lastningsspår för postvagnar. Gbls-u och Gbs-u vagnar lastades här. Det var i stort sett 2-3 spår avsedda för postvagnar. Det är alltså inte samma tomt som personbangården i övrigt.
Varför upphörde lastningen av postvagnar då? Jo hela depå Kruthusgatan med bussar byggdes 1976-77. Före detta låg här i flera år postens sorteringsanläggning. Detta fick ett abrupt slut en dag ,troligen hösten 72 men troligare våren 73. Hela anläggningen brandskadades och bedömdes totalförstörd. Ny postterminal byggdes längre norrut.På ritningar från 1960 talet skulle bussdepån ligga närmare skansen lejonet.I viss mån gör det ju det i dag också genom att GDG Lastbils AB har haft bussar på sitt område. I dag GoByBus,på 90 talets början GDG och Swebus.
Vad gäller 1503 hade denna fällbara säten. Detta hade inte 1501,1502,1504. De hade fasta säten.
Linje 12 drogs in ca 80. Huvudsakligen till följd av att viadukten under järnvägen var låg. Pixbo angörs från Mölnlycke istället (602 i 1981 års numrering). Fredag kväll till söndag morgon tjänstgjorde ett antal utvalda bussar I Göteborg. Ersättare för 1503 och 1749 blewv sedan 3035 och 3036. Kanske någon har foto på dessa. Eller också kanske foto på 1604 och 1605 i Malmö.
1505 hade vi stationerad i Landskrona. tyckte då att det var en helt underbar buss..
en av de få "gamla" vagnarna som hade radio monterad. men så var ju dessa bussar lite bättre utrustade med höga ryggstöd bla, var väl lite tänkt som beställningsvagn när de levererades.