...heter(än så länge)nuförtiden SWE 1817.
Här kommer ett par bilder från Gustavsbergs C 090921./Ulf
(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/P1100365.jpg)
Observera att endast det högra(härifrån)extraljuset har en båge runtom.
(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/P1100368.jpg)
En lite yngre släkting kör före...
Det högra extraljuset försvinner alltid först. Det är ju fri höjd på 4,5m i Sverige men det finns ingen som bryr sig om att beskära träden efter det? På Svartbäcksgatan i Uppsala slår en buss på 3,2m i träden om man ligger exakt mitt i filen!! Skandal!
Citat från: RoTe skrivet 12 oktober 2009, 19:36:37 PM
Det högra extraljuset försvinner alltid först. Det är ju fri höjd på 4,5m i Sverige men det finns ingen som bryr sig om att beskära träden efter det? På Svartbäcksgatan i Uppsala slår en buss på 3,2m i träden om man ligger exakt mitt i filen!! Skandal!
Det är ofta tvätten som förstör extraljusen.
Citat från: Optimal skrivet 12 oktober 2009, 19:42:30 PM
Det är ofta tvätten som förstör extraljusen.
Finns inga borstar för taket och dom där ljusen sitter ganska långt bak.
Citat från: RoTe skrivet 12 oktober 2009, 20:02:54 PM
Finns inga borstar för taket och dom där ljusen sitter ganska långt bak.
På Söderort finns nån sak i taket vid tvätten som gör att extraljusen kan böjas bakåt, om dom ej är fastskruvade ordenkligt
Extraljusen på Björknäs vagnar brukar köras bort i Slussenterminalen, antingen i facken vid pauslokalen eller vid vändning in i Värmdöröret då de tar i hållplatsbelysningen.
Det är synd att Swebus inte utrustar (mer än ett fåtal av) sina bussar med extraljus. Jag har idag spenderat ett arbetsdag i trevliga Swebus 4658, det enda som saknades var lite 5-56 och ett par extraljus.