Tjenare på er alla !!
Nu skall jag presentera för er vilka resor som jag har utfört fredagen den 9/10 samt söndagen den 11/10 år 2009 !!
Resor gjorda den 9/10!
Mellan kl. 5:35:06 t. 5:41:48 fick jag skjuts av pappa hemifrån till hpl. "Saltarö strand" och sedan gick jag ombord på buss 436 (Vagn 62) kl. 5:43:18 för att åka med den till "Slussen" mellan kl. 5:46:26 t. 6:28:59.
Därefter ankom jag till T-stn. "Slussen" kl. 6:29:48 för att åka tåg till "Medborgarplatsen" mellan kl. 6:33:59 t. 6:34:47.
Kl. 11:04:12 ankom jag till T-stn. "Medborgarplatsen" för att åka tåg till "Gullmarsplan" mellan kl. 11:05:21 t. 11:08:24.
Jag ankom till T-stn. "Medborgarplatsen" kl. 15:12:11 för att åka tåg till "T-centralen" mellan kl. 15:14:14 t. 15:09:09 och sedan var jag vid centralstationen kl. 15:20:38 och vid stn. "Stockholm Central" var jag kl. 15:21:41.
Sedan gick jag ombord på SJ:s Intercity-tåg (205 SEK) kl. 15:34:36 för att åka med det till "Malmö C" mellan kl. 15:46:15 t. 21:27:54.
Centralstationen där lämnade jag kl. 21:30:03 och mellan kl. 21:31:28 t. 22:02:22 fick jag skjuts av dem till Mellan-Grevie och på vägen dit besöktes en bensinmack.
Resan gjord den 11/10!
Mellan kl. 15:07:29 t. 15:21:08 for jag, bröderna och deras pappa till Jägersro där vi besökte en affär och sedan fortsatte vi till centrala Malmö mellan kl. 15:32:58 t. 15:49:49.
Jag gick in i centralstationen kl. 15:56:55 och vid SJ-stn. "Malmö C" var jag kl. 15:59:03, därefter gick jag ombord på tåget (Intercity, 205 SEK) kl. 16:00:47.
Jag åkte sedan med det till "Stockholm Central" mellan kl. 16:11:13 t. 21:34 och sedan lämnade jag centralstationen kl. 21:35:06. Jag ankom till T-stn. "T-centralen" kl. 21:36:05 för att åka tåg till "Slussen" mellan kl. 21:37:39 t. 21:40:19.
Jag var nere vid bussterminalen där kl. 21:41:19 och vid hållplatsläget var jag kl. 21:41:40 för att gå ombord på buss 474 (Vagn 6114, MED NATTBELYSNING OCH LÄSLAMPOR) kl. 21:45:11.
Sedan åkte jag med den till "Hemmesta Centrum" mellan kl. 21:48:31 t. 22:25:55 och slutligen fick jag skjuts av pappa från "Hememsta Centrum" mellan kl. 22:26:41 t. 22:36:52.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.
;D
Hmm, en liten undran bara, blir det inte jobbigt att hålla koll på klockan så där? Jag menar, det är ju inte direkt minutprecision, utan vi talar sekundprecision här! Om inte annat måste du vara Akademibokhandelns bästa kund, för jag antar att det går åt ett antal anteckningsblock...
Trafikplanering borde nästan vara ett självskrivet yrke för din del! ;)
Citat från: AL skrivet 12 oktober 2009, 19:06:33 PM
;D
Hmm, en liten undran bara, blir det inte jobbigt att hålla koll på klockan så där? Jag menar, det är ju inte direkt minutprecision, utan vi talar sekundprecision här! Om inte annat måste du vara Akademibokhandelns bästa kund, för jag antar att det går åt ett antal anteckningsblock...
Trafikplanering borde nästan vara ett självskrivet yrke för din del! ;)
Hejsan!Akademibokhandeln får inte en enda krona av mig och inte heller någon annan säljare heller. Anteckningar för jag på tomma kuvert med hjälp av en tunn stiftpenna och ett kuvert brukar räcka till några veckors anteckningar. När andra läser mina anteckningar tycker de att det är så smått och så begriper det inte ett dugg av innehållet heller.
Kuverten i sin tid kan jag få från min arbetsplats och så har pappa kuvert hemma också som jag kan ta av :)
Jo, det skulle vara kul att jobba med kollektivtrafik och jag har lite erfarenhet av det från förr i form av praktikplats men där jag avr fanns inte möjlighet till någon fortsättning och så har jag inte någon högskoleutbildning heller tyvärr. Men nyligen träffade jag en trafikplanerare på ett företag och jag frågade denne om samtliga trafikplanerare hade högskoleexamen men svaret blev nej på den frågan.
Undrar vad det krävs för kvalifikationer för att få ett sådant jobb om man nu inte har inriktad högskoleexamen för yrket? Kan det vara sociala kontakter inom branschen eller att man börjat långt nere i företagets organisation och arbetat sig uppåt utan några större utbildningsinsatser utan bara på utökad erfarenhet med åren?
Av egen erfarenhet kan jag säga att många tjänster på tjänstemannanivå, t ex trafikplanering, har rekryterats inom de egna leden - även om undantag förstås finns! Och det är väl inte alltid som kvalifikationerna har funnits där heller - men återigen, undantag finns som sagt!
Utbildning i all ära, men personligen kan jag tycka att det finns en övertro i utbildningsbakgrund. Att bära på en portfölj med allehanda utbildningar och påbyggnadskurser, innebär ju inte med automatik att man passar för det yrke man studerat inför! Och på samma sätt finns det ju dom som aldrig studerat med en särskild inriktning, men som visar sig vara som klippta och skurna för ett yrke man aldrig ens tänkt sig så...
Men absolut, praktik är en bra början att visa vem man är! Sedan finns det säkert lika många vägar som träd i skogen att nå just det där målet man siktat in sig på! Lycka till!