Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: lycbr skrivet 11 oktober 2009, 22:03:05 PM

Titel: SJ-buss
Skrivet av: lycbr skrivet 11 oktober 2009, 22:03:05 PM
(http://i898.photobucket.com/albums/ac184/lycbr/Image6.jpg)(//)
Hej. Är det någon som vet något om denna bussen??
Titel: SV: SJ-buss
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 oktober 2009, 22:20:43 PM
SJ Buss 0668 O672 > AHN072. Scania-Vabis BF76 Larvik från 1965. Placerad i Göteborg och användes till en början mest i veckoslutstrafik, t ex Göteborg-Stockholm.
Titel: SV: SJ-buss
Skrivet av: lycbr skrivet 11 oktober 2009, 22:24:16 PM
Ok, -65:a.. hade den någon dörr på vänster sida också..? Var den i Göteborg hela sin livstid?
Titel: SV: SJ-buss
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 oktober 2009, 22:25:52 PM
Citat från: lycbr skrivet 11 oktober 2009, 22:24:16 PM
Ok, -65:a.. hade den någon dörr på vänster sida också..? Var den i Göteborg hela sin livstid?

Ja, den levererades säkerligen som omställningsbuss. Det vill säga med en dörr på vänster sida. Dörren togs sedan bort efter dagen H.
Om den var i Göteborg hela tiden törs jag inte säga men den var i alla fall där större delen av sin livstid.
Titel: SV: SJ-buss
Skrivet av: lycbr skrivet 11 oktober 2009, 22:28:31 PM
Ok. Tack
Titel: SV: SJ-buss
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 11 oktober 2009, 22:32:24 PM
Citat från: lycbr skrivet 11 oktober 2009, 22:03:05 PM
(http://i898.photobucket.com/albums/ac184/lycbr/Image6.jpg)(//)
Hej. Är det någon som vet något om denna bussen??

Trevligt att se en långfärdsbuss med Larvikskaross :D
Titel: SV: SJ-buss
Skrivet av: Autotransit skrivet 11 oktober 2009, 22:36:15 PM
Hur många sådana här Larvikare hade SJ? Jag har ett väldigt svagt minne av att Uddevalla hade en när jag var där 1972.

/Stellan
Titel: SV: SJ-buss
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 oktober 2009, 23:01:58 PM
Citat från: Autotransit skrivet 11 oktober 2009, 22:36:15 PM
Hur många sådana här Larvikare hade SJ? Jag har ett väldigt svagt minne av att Uddevalla hade en när jag var där 1972.

/Stellan

Det fanns 0661-0696. Jag får det till 36 stycken.
Dessutom fanns 0697-0710 som hade Volvo B58-chassi men i övrigt samma typ av kaross. Totalantal alltså 50 stycken.
Titel: SV: SJ-buss
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 11 oktober 2009, 23:18:14 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 oktober 2009, 23:01:58 PM
Det fanns 0661-0696. Jag får det till 36 stycken.
Dessutom fanns 0697-0710 som hade Volvo B58-chassi men i övrigt samma typ av kaross. Totalantal alltså 50 stycken.


Bussarna 0699 och 0700 har tidigare uppmärksammats här i Buss Snack. Jag minns att det berodde på att någon skribent hade kört dessa och var lite extra förtjust i dessa. De fanns viss i Norrköping om jag inte minns fel
Titel: SV: SJ-buss
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 12 oktober 2009, 00:41:42 AM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 oktober 2009, 23:18:14 PM
Bussarna 0699 och 0700 har tidigare uppmärksammats här i Buss Snack. Jag minns att det berodde på att någon skribent hade kört dessa och var lite extra förtjust i dessa. De fanns viss i Norrköping om jag inte minns fel

Jag körde 0699 ett antal gånger när jag var stationerad i Linköping i början av 70-talet. Jag kan dock inte påminna mig att jag har nämnt det tidigare.

M v h
Ingwar
Titel: SV: SJ-buss
Skrivet av: Christian Ljunggren skrivet 12 oktober 2009, 01:48:47 AM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 oktober 2009, 23:18:14 PM
Bussarna 0699 och 0700 har tidigare uppmärksammats här i Buss Snack. Jag minns att det berodde på att någon skribent hade kört dessa och var lite extra förtjust i dessa. De fanns viss i Norrköping om jag inte minns fel

Jodå, du har så rätt! Skribenten ifråga var jag, jodu!

/Christian
Titel: SV: SJ-buss
Skrivet av: Göran Westman skrivet 12 oktober 2009, 13:46:36 PM
De Volvo med Larvik kaross gick ofta i veckolustrafik Västervik - Stockholm. Körde dem ofta mellan Ålberga och Stockholm och v.v. Fö var en Scania med Larvikkaross stationerad i Västerås för trafik Västerås - Kapellskär, jag tror det var 661.
Titel: SV: SJ-buss
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 13 oktober 2009, 00:02:02 AM
Fantastiskt kul med en ny förmåga på forumet som börjar visa historiska bilder från Göteborgstrakten!

Var är bilden tagen? Linje 6 hette ett tag linjen Göteborg-Kornhall-Kärna-Tjuvkil (innan linjen övertogs av GDG).

//Jonas G
Titel: SV: SJ-buss
Skrivet av: S Svensson skrivet 13 oktober 2009, 10:53:34 AM
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 13 oktober 2009, 00:02:02 AM
Fantastiskt kul med en ny förmåga på forumet som börjar visa historiska bilder från Göteborgstrakten!

Var är bilden tagen? Linje 6 hette ett tag linjen Göteborg-Kornhall-Kärna-Tjuvkil (innan linjen övertogs av GDG).

//Jonas G

Det kan vara ett linjenummer på en veckoslutslinje. Linjen till Tjuvkil togs inte över av GDG. När GDG började köra där hade linjen varit nedlagd ett antal år.Kan det vara så att bussen enbart skyltades nr 6 för fotots skull? I så fall kan bussen ha körts av förare som var placerad i Tjuvkil.Han körde veckoslut ibland. (4004 och 4006 gick i Tjuvkil).
Bussen 668 AHN072 flyttades sedan till Skaraborg (Tidaholm) blg.
På 70 talet hade Göteborg 680,695 av Scania och sedan två Volvo. Det fanns tre serier Larvik. 661-687 normalutförande,688-695 som var ett modifierat chassie med luftfjädring baktill och 696-710 som var B58 från Volvo. En torsdag var 695 närgången mot en Continentare på Mölndalsvägen varefter slopning följde efter ett kvartals avställning.
Titel: SV: SJ-buss
Skrivet av: S Svensson skrivet 13 oktober 2009, 10:59:33 AM
Citat från: Autotransit skrivet 11 oktober 2009, 22:36:15 PM
Hur många sådana här Larvikare hade SJ? Jag har ett väldigt svagt minne av att Uddevalla hade en när jag var där 1972.

/Stellan

671 fanns i Uddevalla. 688-689 tillhörde Uddevalla och gick normalt ända till Varberg och åter precis som dagens X12.
Gick alltså Uddevalla-Sollebrunn-Borås morgon och kväll (en av dem) och speciellt lördag och söndag fick de meranvändas till Varberg.
Från då bussen var genomgående Trollhättan-Uddevalla till ca juni 1977 då 1554Bs,1555Uv och 1556Uv började användas.Från starten ca 1969 Borås-Vårgårda-Sollebrunn-Trollhättan körde Boråsbuss liksom de sista åren då lokalbussen Borås-Vårgårda spetsvände i Trollhättan.Detta var troligen enbart något år.
Titel: SV: SJ-buss
Skrivet av: S Svensson skrivet 13 oktober 2009, 16:41:20 PM
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 13 oktober 2009, 00:02:02 AM
Fantastiskt kul med en ny förmåga på forumet som börjar visa historiska bilder från Göteborgstrakten!

Var är bilden tagen? Linje 6 hette ett tag linjen Göteborg-Kornhall-Kärna-Tjuvkil (innan linjen övertogs av GDG).

//Jonas G

Funderade en hel eftermiddag. Ärg för att jag inte kontrollerade innan jag skrev. Linjenummer till Tjuvkil var nummer 3, inte 6.

Sedan så var nog vagn 696 också placerad i Göteborg innan den hamnade i Skövde.
Titel: SV: SJ-buss
Skrivet av: lycbr skrivet 13 oktober 2009, 19:50:33 PM
Kortet är taget på garageplan i Tjuvkil någon gång mellan 1970 och 1973. Troligvis har någon av de ordinarie bussarna varit på verkstaden och man har fått denna istället. SJ Linje 6 var mycket riktigt Tjuvkil-Kärna-Kornhall-Göteborg mellan juni 1970 till dec 1973 tidigare hette samma SJ linje 3 inom Göteborgs busslinjegrupp. Anledningen till linjebytet lär ha varit att det fanns en annan SJ linje 3 från Nils Ericsonplatsen, jag är inte säker men jag tror att det var mot Skene och Kinna...och allt som ofta tog resenärerna fel buss därför linjebytet.
Titel: SV: SJ-buss
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 13 oktober 2009, 20:11:09 PM
Citat från: lycbr skrivet 11 oktober 2009, 22:03:05 PM
(http://i898.photobucket.com/albums/ac184/lycbr/Image6.jpg)(//)
Hej. Är det någon som vet något om denna bussen??

Jag funderar lite på utseendet och lacken på de här långfärdsbussarna med Larvikskaross som SJ hade. I en gammal bok jag har finns en bild på 0699 och när jag jämför den bilden med den här bussen så skiljer de sig en aning. 0699 har en annan lack. Den har ett mönster med vita ränder som ser lite mer komplicerade ut. De ser mer blixtmönstrade ut skulle man kunna säga. Den här bussen har istället raka ränder utan några komplicerade former. På bilden på den här bussen ser man att tre av fönstren på sidan är öppningsbara. På fotot på 0699 finns det inget öppningsbart fönster alls. Enligt boken är 0699 från 1967 och boken jag har är tryckt 1969, så jag är säker på att 0699 är i originalskick på bilden. Däremot vet jag inte om bussen på bilden är i original eftersom jag inte vet när bilden är tagen

Så vad beror skillnaderna på? Är det olika årsmodell och därför skiljer sig lacken och det öppningsbara fönster på den ena men inte den andra? Eller är bussen på bilden omgjord med öppningsbara fönster i efterhand och med ändrad och lite förenklad lack?
Titel: SV: SJ-buss
Skrivet av: lycbr skrivet 13 oktober 2009, 20:38:19 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 13 oktober 2009, 20:11:09 PM
Jag funderar lite på utseendet och lacken på de här långfärdsbussarna med Larvikskaross som SJ hade. I en gammal bok jag har finns en bild på 0699 och när jag jämför den bilden med den här bussen så skiljer de sig en aning. 0699 har en annan lack. Den har ett mönster med vita ränder som ser lite mer komplicerade ut. De ser mer blixtmönstrade ut skulle man kunna säga. Den här bussen har istället raka ränder utan några komplicerade former. På bilden på den här bussen ser man att tre av fönstren på sidan är öppningsbara. På fotot på 0699 finns det inget öppningsbart fönster alls. Enligt boken är 0699 från 1967 och boken jag har är tryckt 1969, så jag är säker på att 0699 är i originalskick på bilden. Däremot vet jag inte om bussen på bilden är i original eftersom jag inte vet när bilden är tagen

Så vad beror skillnaderna på? Är det olika årsmodell och därför skiljer sig lacken och det öppningsbara fönster på den ena men inte den andra? Eller är bussen på bilden omgjord med öppningsbara fönster i efterhand och med ändrad och lite förenklad lack?

Kortet är taget någongång mellan 1970 och 1973.

Titel: SV: SJ-buss
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 13 oktober 2009, 21:59:39 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 oktober 2009, 21:26:33 PM
Skillnaden beror på att bussen på bilden är en  ScV BF och 0699 mfl var Vo B58

Så alla Scania av den här typen hade den här lacken och öppningsbara fönster medan alla Volvo av samma typ hade lite annorlunda lack och saknade öppningsbara fönster?
Titel: SV: SJ-buss
Skrivet av: S Svensson skrivet 13 oktober 2009, 22:10:23 PM
Skall försöka svara på fönsterfrågan.
Det fanns varianter. Dessa följde inte den vanliga frågan -ja eller nej.
Det fanns alltså två olika karossvarianter på Scania. 661-687 hade inte luftfjädring bak. 688-695 hade luftfjädring.
688-695 hade också individuell friskluftventilation och belysning.
Men det här med fönster följde inte ovan heller. I vissa fall är det så att axellasten har viss betydelse så vikten (massan) skall hållas nere. Ett sätt att hålla nere vikten är att utföra bussen med enkla fönster. Dubbla fönster hade 0665-667,673-676,682-695 och B58:orna 696-710.
Nu kan det vara svårt att avgöra på ritning över bussarna vad som är vilket. Men Niklas skriver att 699 inte hade öppningsbara fönster. Alltså måste bussen ha dubbla fönster och sakna öppningsbara fönster. Ventilationen måste alltså skötas på annat sätt. De bussar som har öppningsbara fönster är alltså de med enkla. 661-664,668-672,677-681 bör ha enkla fönster och ha tre öppningsbara på varje sida.Det finns en teoribild som NE Nerell skrev en gång om att bussar i linjetrafik borde banta. Ett sätt att göra detta är att ha enkla fönster. Dubbla fönster kallas för typ Thermopane.

Jag har försökt titta igenom litet vilka bussar som har dubbla fönster och det förekommer att vissa Hägglundsbussar har dubbla fönster av serien 511-658.Svårigheter att bedöma är om det bytts fönster och om detta rapporterats. I vissa fall skall bussar ha dubbla fönster men på ritning i fråga ser man öppningsbara fönster.

Det är bra att få bekräftat att bussen 668 är fotograferad i Tjuvkil. Jag antar att den körts dit av en förare som sedermera skötte veckoslutstrafik i Göteborg. Bilden är troligen tagen sedan GDG tagit över SJ:s Kungälvslinjer. Ja SJ hade sådana även om garaget och verkstaden låg i Ytterby och är nu rivna. Granne med Ytterby jvstn. Tjuvkil med eget garage tillhörde Kungälvslinjerna. Var kvar hos SJ enligt ett annat bidrag tills 31 dec73 (jag vill minnas till ca 5 jan 74). GDG som förknippas med Kungälv etablerade en ny verkstad där ca 1970-71 och SJ överlåt sin trafik. Annars övertog GDG/BJ trafik från ABC fabrik(kexfabriken ingick nog också i detta). GDG överlät till GS en linje på 40 talets mitt.Det som nu är linje 40 med varianter.Beskrivit i "Goodwill" utredningen.
Färgsättning på bussar kan variera både vad gäller individ och serier. Just nu kommer jag inte ihåg ordningen som de levererades i. 696 kom mitt i Scanierna. Men i vissa fall målades också bussarna om efter i vissa fall några år.
I princip avsåg SJ att ha två linjer med gräddgul färgsättning på helturisterna. Sedan kanske  det fanns varianter beroende få fabriksmålning och sedan eventuell ommålning. Fö fick 673 och 696 röd färg utan linjer då inredningen byttes med 1111 och 1112 (utan infördes ordning). Om det ritas en tidsaxel så ser man att bussar fick bättringsmålning ju äldre de blev. Troligen gjordes bättringsmålning i samband med reparationer. Den första större sådan är ju ombyggnaden 1968-69 då vänstersidan gjordes slät.Skulle tro att man vid ommålning alltid gjorde invididuella variationer. Som exempel kan nämnas att bussarna 1017-1026 fick målas om nästan omgående de kom till SJ. Men som sagt kan vi titta på fönster och färgsättning på fotografier.
Titel: SV: SJ-buss
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 14 oktober 2009, 00:52:49 AM
Mycket intressant redogörelse. Det får mig att fundera lite mer på hur det låg till med dessa långfärdsbussar med Larvikskaross. När jag tittar på bilden på 0699 så kan jag se att den ser ut att ha ett par ventilationskanaler på taket. På bilden på 0668 ser jag inte dessa. Kan det vara så att 0668 enbart fick ventilation genom att öppna fönstren medan 0699 istället hade någon riktig ventilation med luftdysor?

Kontrabuss har faktiskt en långfärdsbuss med Larvikskaross. Den enda i livet idag? Jag vet inte om deras är en SJ-buss eller inte. Någon som vet? Någon som vet vilken buss detta är? Men titta på bilderna på den

http://www.kontrabuss.org/index.php?option=com_content&view=article&id=3&Itemid=6
http://www.kontrabuss.org/images/stories/fordon/skinfaxe/skinfaxefinljus.jpg
http://www.kontrabuss.org/images/stories/skinfaxe/Skinfaxe1.jpg
http://www.kontrabuss.org/images/stories/skinfaxe/skininne.jpg

Precis som 0699 saknar den här bussen öppningsbara fönster och på exteriörbilderna ser man ventilationskanalerna på taket som jag inte ser på bilden på 0668. På interiörbilden ser man att bussen har luftdysor. Saknade 0668 luftdysor och att man istället fick öppna fönstren för luft?
Titel: SV: SJ-buss
Skrivet av: v-aros skrivet 14 oktober 2009, 18:23:03 PM
Hejsan!

Hittade ett par bilder på AZK 677, Fd. VL 482, (Västerås)

Tidigare SJ 0681 (enligt Svensk Busshistoria )

(http://i730.photobucket.com/albums/ww310/v-aros/DSC00267.jpg)
(http://i730.photobucket.com/albums/ww310/v-aros/DSC00268.jpg)

Beklagar bildkvaliteten.. :-[

Mvh v-aros
Titel: SV: SJ-buss
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 14 oktober 2009, 18:42:14 PM
Citat från: v-aros skrivet 14 oktober 2009, 18:23:03 PM
Hejsan!

Hittade ett par bilder på AZK 677, Fd. VL 482, (Västerås)

Tidigare SJ 0681 (enligt Svensk Busshistoria )

(http://i730.photobucket.com/albums/ww310/v-aros/DSC00267.jpg)


Mycket intressant. Det här kan inte vara samma buss som Kontrabuss visar på sin hemsida. Se här

http://www.kontrabuss.org/images/stories/fordon/skinfaxe/skinfaxefinljus.jpg

Den Kontrabuss har saknar öppningsbara fönster men har de luftkanaler som jag tidigare nämnt på taket. Bussen på bilden tycks sakna luftkanalerna men har istället öppningsbara fönster. Misstänker att bussen på bilden saknar luftdysor

Bussen på bilden verkar ombyggd till husbuss. Dessutom är den lastbilsregistrerad enligt bilregistret. Den buss Kontrabuss måste vara registrerad som buss. Jag hittar tyvärr inget regnummer på bussen Kontrabuss har
Titel: SV: SJ-buss
Skrivet av: Peter Öden skrivet 14 oktober 2009, 18:53:53 PM
Hej !

Kontrabuss disponerar följande två ScV BF 76.59 Larvik fd. SJ-bussar:

ABN 513 fd. SJ 0674, avställd 00-06-18
PUG 723 fd. SJ 0690, avställd 09-09-09.

Bussarna som Kontrabuss disponerar står inte regade på dem.

Mvh Peter Ö
Titel: SV: SJ-buss
Skrivet av: S Svensson skrivet 14 oktober 2009, 20:36:44 PM
Jag kallar det för individuell ventilation och detta skulle bussarna från 688-710 ha. Sedan vet jag inte hur det är med de jag räknar upp tidigare. 661-687 har alltså i några fall dubbla rutor. Men jag vet inte om de har individuell ventilation. Det står inget om detta på den beskrivning jag har. Men de Hägglundsbussar,511-658, som fanns ja de fanns både med eller utan dubbla rutor. Medan 983-1006 lär ha haft dubbla rutor. Men de behöver väl inte haft individuell luftventilation för detta. Alltså att det blåser kallt på varje sittplats.
Jag får ett intryck att bussar till Sveg,Hudiksvall och Kramfors är de som hade dubbla rutor. 
Titel: SV: SJ-buss
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 14 oktober 2009, 22:43:44 PM
Tråden är mycket intressant att läsa. Jag har alltid av någon anledning haft lite intresse just för de här långfärdsbussarna med Larvikskaross hos just SJ. Varför vet jag inte, troligen för att jag sett 0699 i en gammal bok redan när jag var liten :D

Jag har dragit följande slutsatser om bussarna. Ni får rätta där jag har fel

Hela serien hade numren 0661-0710. För det fanns inte fler bussar av denna typ med andra nummer hos SJ?

0661-0687 var Scania BF 76 hade öppningsbara fönster, saknade luftdysor och saknade luftfjädring i bak

0688-0695 var Scania BF 76 utan öppningsbara fönster, hade luftdysor och var försedda med luftfjädring

0696-0710 samma som ovan, dvs också utan öppningsbara fönster, hade luftdysor och var försedda med luftfjädring men istället Volvo B58

Stämmer denna sammanfattning? Eller har jag missat något?
Titel: SV: SJ-buss
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 14 oktober 2009, 22:57:23 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 oktober 2009, 22:48:06 PM
Det fanns Larvikare i 12** serien också, Vo B58

Intressant! Hur såg dessa ut? Var det också långfärdsbussar? Såg de precis ut som 0696-0710? Eller fanns det något som skiljde sig? Någon som har en bild på någon av dessa så man kanske kunde jämföra?
Titel: SV: SJ-buss
Skrivet av: S Svensson skrivet 14 oktober 2009, 23:08:39 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 14 oktober 2009, 22:43:44 PM
Tråden är mycket intressant att läsa. Jag har alltid av någon anledning haft lite intresse just för de här långfärdsbussarna med Larvikskaross hos just SJ. Varför vet jag inte, troligen för att jag sett 0699 i en gammal bok redan när jag var liten :D

Jag har dragit följande slutsatser om bussarna. Ni får rätta där jag har fel

Hela serien hade numren 0661-0710. För det fanns inte fler bussar av denna typ med andra nummer hos SJ?

0661-0687 var Scania BF 76 hade öppningsbara fönster, saknade luftdysor och saknade luftfjädring i bak

0688-0695 var Scania BF 76 utan öppningsbara fönster, hade luftdysor och var försedda med luftfjädring

0696-0710 samma som ovan, dvs också utan öppningsbara fönster, hade luftdysor och var försedda med luftfjädring men istället Volvo B58

Stämmer denna sammanfattning? Eller har jag missat något?

Ursäkta Niclas! Läs texten vad jag skrev tidigare. Kanske tar Du papper och penna och skriver dit nummren 661-687. Alla har inte öppningsbara fönster. Se ovan text.
Titel: SV: SJ-buss
Skrivet av: S Svensson skrivet 14 oktober 2009, 23:24:46 PM
Citat från: S Svensson skrivet 13 oktober 2009, 22:10:23 PM
Skall försöka svara på fönsterfrågan.
Det fanns varianter. Dessa följde inte den vanliga frågan -ja eller nej.
Det fanns alltså två olika karossvarianter på Scania. 661-687 hade inte luftfjädring bak. 688-695 hade luftfjädring.
688-695 hade också individuell friskluftventilation och belysning. 661-664,668-672,677-681 bör ha enkla fönster och ha tre öppningsbara på varje sida.

När det gäller bussar Volvo B58-Larvik köpte SJ in 1247-1250 (4st) och 1256-1257 (2 st).
De första 4 st byggdes i stål och och de 2 senare var byggda i lättmetall. Alla var smalare än 2,50 och avsedda att trafikera Norge med beställningsresor.
1247-1250 beställdes av 11 driftdistriktet och var avsedda för Nordkalottsresor. Avsedda att placeras i Övertorneå. 1247 kom att placeras i Skaraborg (Td) och 1248 i Gävle (Gä) och jag tror att de aldrig när de var nya var i Övertorneå (öt). 1249 och 1250 gick i Övertorneå i beställning till bla Nordkap. Därefter gick de i linjetjänst emellan Pajala och Karungi. 1249 förolyckades vid olycka.
1256 i Aluminium tillhörde 3 driftdistriktet (Borås) och var märkt Hd. Gick bl a tidvis Gislaved-Göteborg o å. Som beställningsvagn gick den i Norgetrafik. Gick bl a till Härjedalen och där fanns samtidigt 1257 som tillhörde 4 driftsdistriket (Göteborg) och märkt Uv. Gick normalt till Norge.
1257 gick på slutet emellan Göteborg och Uddevalla som förstärkningsbuss för att sluta i Skene som skolbuss och lokalvagn.
Larvik började tillverka en turistbuss som alltså hade aluminium som materiel. SJ fick även över 1304 som var lika de äldre Larvikarna (661-710) (utan takfönster dock)medan 1305 var lika 1247-1250. Denna köptes av GA Andersson,Falkenberg,utan inredning. Fick äldre fällbara säten som SJ monterade bort ca 1974 och ersatte med CF säten med grönt tyg. Denna 1305 hamnade i Göteborg i lokaltrafik Agnered-Delabäcken och såldes till privatpersoner i Kristianstad årsskiftet 1981/82. Troligen är det några som har bilder på dessa.1247 slutade i eldsvåda.En gång tappade den ett hjul på RV41 omkring Horred (ej säker på platsen,gick militär veckoslutstrafik).
Titel: SV: SJ-buss
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 14 oktober 2009, 23:28:14 PM
Citat från: S Svensson skrivet 14 oktober 2009, 23:08:39 PM
Ursäkta Niclas! Läs texten vad jag skrev tidigare. Kanske tar Du papper och penna och skriver dit nummren 661-687. Alla har inte öppningsbara fönster. Se ovan text.

Det här blir komplicerat, men vi gör ett nytt försök då

Hela serien: nummer 0661-0710

Scania: 0661-0695

Volvo: 0696-0710

Bland dessa

Scania med öppningsbara fönster, utan luftdysor och utan luftfjädring: 0661-0664, 0668-0672, 0677-0681

Scania utan öppningsbara fönster, med luftdysor och luftfjädring: 0665-0667, 0673-0676, 0682-0695

Volvo, samtliga saknar öppningsbara fönster, har luftdysor och luftfjädring nummer 0696-0710

Hoppas det stämmer bättre nu? Konstigt att man blandade upp serien så med dessa skillnader
Titel: SV: SJ-buss
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 14 oktober 2009, 23:31:31 PM
Citat från: S Svensson skrivet 14 oktober 2009, 23:24:46 PM
När det gäller bussar Volvo B58-Larvik köpte SJ in 1247-1250 (4st) och 1256-1257 (2 st).
De första 4 st byggdes i stål och och de 2 senare var byggda i lättmetall. Alla var smalare än 2,50 och avsedda att trafikera Norge med beställningsresor.
1247-1250 beställdes av 11 driftdistriktet och var avsedda för Nordkalottsresor. Avsedda att placeras i Övertorneå. 1247 kom att placeras i Skaraborg (Td) och 1248 i Gävle (Gä) och jag tror att de aldrig när de var nya var i Övertorneå (öt). 1249 och 1250 gick i Övertorneå i beställning till bla Nordkap. Därefter gick de i linjetjänst emellan Pajala och Karungi. 1249 förolyckades vid olycka.
1256 i Aluminium tillhörde 3 driftdistriktet (Borås) och var märkt Hd. Gick bl a tidvis Gislaved-Göteborg o å. Som beställningsvagn gick den i Norgetrafik. Gick bl a till Härjedalen och där fanns samtidigt 1257 som tillhörde 4 driftsdistriket (Göteborg) och märkt Uv. Gick normalt till Norge.
1257 gick på slutet emellan Göteborg och Uddevalla som förstärkningsbuss för att sluta i Skene som skolbuss och lokalvagn.
Larvik började tillverka en turistbuss som alltså hade aluminium som materiel. SJ fick även över 1304 som var lika de äldre Larvikarna (661-710) (utan takfönster dock)medan 1305 var lika 1247-1250. Denna köptes av GA Andersson,Falkenberg,utan inredning. Fick äldre fällbara säten som SJ monterade bort ca 1974 och ersatte med CF säten med grönt tyg. Denna 1305 hamnade i Göteborg i lokaltrafik Agnered-Delabäcken och såldes till privatpersoner i Kristianstad årsskiftet 1981/82. Troligen är det några som har bilder på dessa.1247 slutade i eldsvåda.En gång tappade den ett hjul på RV41 omkring Horred (ej säker på platsen,gick militär veckoslutstrafik).


Skiljde sig dessa till utseendet om man jämförde dessa med 0661-0710?
Titel: SV: SJ-buss
Skrivet av: S Svensson skrivet 14 oktober 2009, 23:53:20 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 14 oktober 2009, 23:28:14 PM
Det här blir komplicerat, men vi gör ett nytt försök då

Hela serien: nummer 0661-0710

Scania: 0661-0695

Volvo: 0696-0710

Bland dessa

Scania med öppningsbara fönster, utan luftdysor och utan luftfjädring: 0661-0664, 0668-0672, 0677-0681

Scania utan öppningsbara fönster, med luftdysor och luftfjädring: 0665-0667, 0673-0676, 0682-0695

Volvo, samtliga saknar öppningsbara fönster, har luftdysor och luftfjädring nummer 0696-0710

Hoppas det stämmer bättre nu? Konstigt att man blandade upp serien så med dessa skillnader

utan öppningsbara fönster,troligen utan luftdysor och med bladfjädring 0665-667,0673-0676,0682-0687 (källa typblad).Men jag kan inte påstå att jag direkt vet. Däremot hade inte första serien luftfjädring baktill utan hade bladfjädring runt om (661-687)

Larvik hade en linjevagnskaross, som SJ köpte,alltså 0661-0710. SJ hade fällbara säten och fönster i taket. Men fönster i taket hade som sagt även Säfflekarosserade bussar hos GDG.1304 är lika ovan.

Larvik byggde även en turistkaross som alltså 1305 och serien 1247-1250 levererades.Dessa karosserades i stålmateriel.
Larvik tog fram en ny kaross i lättmetall som alltså 1256 och 1257 är karosserade i. Liksom Larvikaren hos Tjörn OAB. Kan anses vara prov.
Mats är mera kunnig om dessa och har skrivit en artikel i Bussnytt om dessa. Det finns även en förteckning över Larvikare på den norska bussföreningen.

Märk alltså att bussarna 1247,1256 och 1257 tillhörde distrikten.3 dd Borås hade Borås,Jönköping,Halmstad busslinjegrupp och 4 dd Göteborg hade Göteborg,Uddevalla och Skaraborg. De 6 bussar var alltså smalare än 2,50 och avsedda för beställning till Norge och var mycket konfortabla.
Titel: SV: SJ-buss
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 15 oktober 2009, 00:17:32 AM
Citat från: S Svensson skrivet 14 oktober 2009, 23:53:20 PM
utan öppningsbara fönster,troligen utan luftdysor och med bladfjädring 0665-667,0673-0676,0682-0687 (källa typblad).Men jag kan inte påstå att jag direkt vet. Däremot hade inte första serien luftfjädring baktill utan hade bladfjädring runt om (661-687)

Larvik hade en linjevagnskaross, som SJ köpte,alltså 0661-0710. SJ hade fällbara säten och fönster i taket. Men fönster i taket hade som sagt även Säfflekarosserade bussar hos GDG.1304 är lika ovan.

Larvik byggde även en turistkaross som alltså 1305 och serien 1247-1250 levererades.Dessa karosserades i stålmateriel.
Larvik tog fram en ny kaross i lättmetall som alltså 1256 och 1257 är karosserade i. Liksom Larvikaren hos Tjörn OAB. Kan anses vara prov.
Mats är mera kunnig om dessa och har skrivit en artikel i Bussnytt om dessa. Det finns även en förteckning över Larvikare på den norska bussföreningen.

Märk alltså att bussarna 1247,1256 och 1257 tillhörde distrikten.3 dd Borås hade Borås,Jönköping,Halmstad busslinjegrupp och 4 dd Göteborg hade Göteborg,Uddevalla och Skaraborg. De 6 bussar var alltså smalare än 2,50 och avsedda för beställning till Norge och var mycket konfortabla.


Så 0661-0710 var byggda med linjevagnskaross men var ändå långfärdsbussar hos SJ?
Titel: SV: SJ-buss
Skrivet av: S Svensson skrivet 15 oktober 2009, 00:48:43 AM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 15 oktober 2009, 00:17:32 AM
Så 0661-0710 var byggda med linjevagnskaross men var ändå långfärdsbussar hos SJ?
Skall försöka besvara även denna fråga.
SJ anskaffade Larvikbussarna på samma sätt som flera andra bussföretag inför den företående högertrafikomläggningen. Innan dagen H skulle bussarna kunna användas till beställning. Efter skulle de sättas in på linjetjänst. SJ hade erfarenhet av detta redan tidigare genom att anskaffa bussar typ Scania-V CF6561 i olika utföranden. En variant var avsedd till längre linjekörning och hade höga säten,sk Arlandasäten.
När SJ beställde Larvikarna valde man linjevarianten för att de skulle kunna gå även på kortväga trafik när de blivit några år äldre. Det var alltså tanken att de skulle vara linjevagnar sedan de blivit litet äldre. På så sätt skildras anskaffningen i Järnvägsteknik i vilket fall. Jag vet inte hur GDG resonerade,men Säfflebussarna hade takfönster för beställningsändamål. Om de hade fällbara säten vet jag ej. Men tanken var att även Lier-bussarna skulle användas till linjetjänst vilket de gjorde också.
Utöver de bussar jag räknade upp så övertog SJ två Larvikare ytterligare. De är 4116 och 4117. Båda beställdes av Oskarshamn OAB,vilket jag vill minnas också var busshandlare. SJ tog över bussarna i samband med övertag av busslinje och 4 bussar. Den linje som idag kallas 835 Kalmar-Västervik(-Stockholm).4116 gick i Gislaved och senare Borås som linjevagn.Bl a i Dannike och den slutade i Sätila-Landvetter.4117 användes och slutade i Sveg.
Vi skall väl också komma ihåg att även bussar av annan kaross anskaffats. Säffle och Hägglunds bussar med oftast fällbara säten,men även bekväma säten även om de kunde vara fasta.
Hägglunds 1137-1138 kom till Göteborg, och motsvarande med låga säten byggdes om med fällbara säten.
Säffle kom 1968 i ny karossmodell som kallades 100. Någara av de som SJ fick hade visserligen fasta säten.Men de var komfortabla och hade långt avstånd. 1307-1311 var en serie till linje Göteborg-Malmö. 1275-1281 var en annan serie likadan men den hade ingen dörr vid leveransen i mitten. Ja det fanns några ytterligare. I serier från 1976 och framåt kom Säffle med fällbara säten och flera av dem fick sedermera toaletter också. Även Wiima levererade linjevagnskarosser som hade fällbara säten och toalett. Men SJ köpte inte dessa med de finns dock hos Posten. Posten hade fö fyra Larvikare av samma typ som SJ 661-664.
SJ 1247...1257 användes visserligen på linje när de blev äldre men de fick aldrig någon bakre dörr. De var också relativt små. Kanske inga problem i Övertorneå men problem söderut.
Titel: SV: SJ-buss
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 15 oktober 2009, 01:10:10 AM
Citat från: S Svensson skrivet 15 oktober 2009, 00:48:43 AM
Skall försöka besvara även denna fråga.
SJ anskaffade Larvikbussarna på samma sätt som flera andra bussföretag inför den företående högertrafikomläggningen. Innan dagen H skulle bussarna kunna användas till beställning. Efter skulle de sättas in på linjetjänst. SJ hade erfarenhet av detta redan tidigare genom att anskaffa bussar typ Scania-V CF6561 i olika utföranden. En variant var avsedd till längre linjekörning och hade höga säten,sk Arlandasäten.
När SJ beställde Larvikarna valde man linjevarianten för att de skulle kunna gå även på kortväga trafik när de blivit några år äldre. Det var alltså tanken att de skulle vara linjevagnar sedan de blivit litet äldre. På så sätt skildras anskaffningen i Järnvägsteknik i vilket fall. Jag vet inte hur GDG resonerade,men Säfflebussarna hade takfönster för beställningsändamål. Om de hade fällbara säten vet jag ej. Men tanken var att även Lier-bussarna skulle användas till linjetjänst vilket de gjorde också.
Utöver de bussar jag räknade upp så övertog SJ två Larvikare ytterligare. De är 4116 och 4117. Båda beställdes av Oskarshamn OAB,vilket jag vill minnas också var busshandlare. SJ tog över bussarna i samband med övertag av busslinje och 4 bussar. Den linje som idag kallas 835 Kalmar-Västervik(-Stockholm).4116 gick i Gislaved och senare Borås som linjevagn.Bl a i Dannike och den slutade i Sätila-Landvetter.4117 användes och slutade i Sveg.
Vi skall väl också komma ihåg att även bussar av annan kaross anskaffats. Säffle och Hägglunds bussar med oftast fällbara säten,men även bekväma säten även om de kunde vara fasta.
Hägglunds 1137-1138 kom till Göteborg, och motsvarande med låga säten byggdes om med fällbara säten.
Säffle kom 1968 i ny karossmodell som kallades 100. Någara av de som SJ fick hade visserligen fasta säten.Men de var komfortabla och hade långt avstånd. 1307-1311 var en serie till linje Göteborg-Malmö. 1275-1281 var en annan serie likadan men den hade ingen dörr vid leveransen i mitten. Ja det fanns några ytterligare. I serier från 1976 och framåt kom Säffle med fällbara säten och flera av dem fick sedermera toaletter också. Även Wiima levererade linjevagnskarosser som hade fällbara säten och toalett. Men SJ köpte inte dessa med de finns dock hos Posten. Posten hade fö fyra Larvikare av samma typ som SJ 661-664.
SJ 1247...1257 användes visserligen på linje när de blev äldre men de fick aldrig någon bakre dörr. De var också relativt små. Kanske inga problem i Övertorneå men problem söderut.

Men hela serien 0661-0710 hade väl fällbara säten? Inga av dessa hade väl fasta säten? Det som skiljde i inredningen var alltså att vissa hade öppningsbara fönster medan andra saknade detta och hade luftdysor istället?

Kontrabuss skriver att deras buss som visas på bild har fällbara stolar. Enligt Kontrabuss själva är tydligen stolarna bekväma

http://www.kontrabuss.org/index.php?option=com_content&view=article&id=3&Itemid=6

De har också en interiörbild på bussen. Stolarna ser fällbara ut, det sitter reglage på stolarna för detta ser man om man tittar noga. Tyvärr är stolarnas ryggstöd övertäckta när bilden togs. Det gör att det blir svårare att identifiera hur stolarna verkligen ser ut. Fast ett vant öga kanske ändå ser om detta är originalstolar eller inte? Se länk nedan. Lägg föresten märke till att den alltså saknar öppningsbara fönster och har luftdysor. Och detta är alltså antingen 0674 eller 0690

http://www.kontrabuss.org/images/stories/skinfaxe/skininne.jpg
Titel: SV: SJ-buss
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 16 oktober 2009, 22:43:24 PM
År 1977 körde jag 0681 i Uppsala där den då var placerad tror jag.
Mvh Jan G
Titel: SV: SJ-buss
Skrivet av: Christian Ljunggren skrivet 17 oktober 2009, 14:13:48 PM
Citat från: S Svensson skrivet 14 oktober 2009, 23:24:46 PM
När det gäller bussar Volvo B58-Larvik köpte SJ in 1247-1250 (4st) och 1256-1257 (2 st).
De första 4 st byggdes i stål och och de 2 senare var byggda i lättmetall. Alla var smalare än 2,50 och avsedda att trafikera Norge med beställningsresor.
1247-1250 beställdes av 11 driftdistriktet och var avsedda för Nordkalottsresor. Avsedda att placeras i Övertorneå. 1247 kom att placeras i Skaraborg (Td) och 1248 i Gävle (Gä) och jag tror att de aldrig när de var nya var i Övertorneå (öt). 1249 och 1250 gick i Övertorneå i beställning till bla Nordkap. Därefter gick de i linjetjänst emellan Pajala och Karungi. 1249 förolyckades vid olycka.
1256 i Aluminium tillhörde 3 driftdistriktet (Borås) och var märkt Hd. Gick bl a tidvis Gislaved-Göteborg o å. Som beställningsvagn gick den i Norgetrafik. Gick bl a till Härjedalen och där fanns samtidigt 1257 som tillhörde 4 driftsdistriket (Göteborg) och märkt Uv. Gick normalt till Norge.
1257 gick på slutet emellan Göteborg och Uddevalla som förstärkningsbuss för att sluta i Skene som skolbuss och lokalvagn.
Larvik började tillverka en turistbuss som alltså hade aluminium som materiel. SJ fick även över 1304 som var lika de äldre Larvikarna (661-710) (utan takfönster dock)medan 1305 var lika 1247-1250. Denna köptes av GA Andersson,Falkenberg,utan inredning. Fick äldre fällbara säten som SJ monterade bort ca 1974 och ersatte med CF säten med grönt tyg. Denna 1305 hamnade i Göteborg i lokaltrafik Agnered-Delabäcken och såldes till privatpersoner i Kristianstad årsskiftet 1981/82. Troligen är det några som har bilder på dessa.1247 slutade i eldsvåda.En gång tappade den ett hjul på RV41 omkring Horred (ej säker på platsen,gick militär veckoslutstrafik).


Hej!

1247-1250 fick alla reg-nr i BD-län och var till en början där.
1248 hamnade snart i Td(Sk), därefter 1247 i Gävle (slutade sina dagar som linjevagn i
Ljusdal), 1249 slopad efter kollision i Norrbotten, 1250 hängde med i Öt till man överlät
linjetrafiken på Postens Diligenstrafik 1984-08-20. 1250 hamnade sedan i Ljusdal och slutade
även den sina dagar som linjevagn där.

Mvh

Christian
Titel: SV: SJ-buss
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 17 oktober 2009, 14:58:13 PM
Skinfaxe är fd 0690
Titel: SV: SJ-buss
Skrivet av: Ola Almquist skrivet 03 november 2009, 23:16:14 PM
Det här var ju en kul tråd. 0674 har staffan visat bild på: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=4480.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=4480.0)

De där SJ-bussarna i 1200-serien skulle vara kul att få se på bild. Jag kan föreställa mig hur de bör ha sett ut...

M.v.h.
Ola
Titel: SV: SJ-buss - Oskarshamn
Skrivet av: Ola Almquist skrivet 05 november 2009, 22:23:22 PM
Citat från: S Svensson skrivet 15 oktober 2009, 00:48:43 AM

Utöver de bussar jag räknade upp så övertog SJ två Larvikare ytterligare. De är 4116 och 4117. Båda beställdes av Oskarshamn OAB,vilket jag vill minnas också var busshandlare. SJ tog över bussarna i samband med övertag av busslinje och 4 bussar. Den linje som idag kallas 835 Kalmar-Västervik(-Stockholm).4116 gick i Gislaved och senare Borås som linjevagn.Bl a i Dannike och den slutade i Sätila-Landvetter.4117 användes och slutade i Sveg.

Jag hittar minst sex stycken Larvikare som levererats till Oskarshamns Omnibusbolag. Har du fler uppgifter om de som övergick till SJ och vilka var de andra två bussarna som SJ tog över?

Ja, just det. Vad var det för bussar man handlade med i Oskarshamn?

Tack på förhand!
/Ola
Titel: SV: SJ-buss
Skrivet av: S Svensson skrivet 06 november 2009, 20:47:58 PM
Det var troligen två äldre bussar som SJ tog över. Uppgift om fyra övertagna finns i SJ nytt. Men vet inte om de två äldre avyttrades omedelbart.
Det var i princip 4 bussar  och trafiktillståndet för linjetrafik Oskarshamn till Kalmar och för trafik med snabbuss Kalmar-Norrköping.Nedan två nyare:
3645 -4116 H253-N343-P 343 AMU553
3646 -4117 H 205-Z585 -CZD735

Ägaren till Oskarshamn OAB var även försäljare av Volvo person-och buss/lastbilar.
Titel: SV: SJ-buss
Skrivet av: NHK skrivet 06 november 2009, 20:58:23 PM
Citat från: S Svensson skrivet 06 november 2009, 20:47:58 PM
Det var troligen två äldre bussar som SJ tog över. Uppgift om fyra övertagna finns i SJ nytt. Men vet inte om de två äldre avyttrades omedelbart.
Det var i princip 4 bussar  och trafiktillståndet för linjetrafik Oskarshamn till Kalmar och för trafik med snabbuss Kalmar-Norrköping.Nedan två nyare:
3645 -4116 H253-N343-P 343 AMU553
3646 -4117 H 205-Z585 -CZD735

Ägaren till Oskarshamn OAB var även försäljare av Volvo person-och buss/lastbilar.

Jag har även en Volvo B63508x3 med chassinummer 635-1481 och SKV kaross (nyboxer) med nr 3831. Reg.nr. H244. SJ-nr 3644. Till F-län som F518
Titel: SV: SJ-buss
Skrivet av: S Svensson skrivet 06 november 2009, 21:06:00 PM
Detta har jag också, men jag saknar  uppgift om att denna har tillhört Oskarshamns Omnibus AB.(3644) Även om jag kan tro att den tillhört OOAB så kan jag inte påstå detta.
Sedan är 3643 en Borgward som jag vill minnas tillhörde Almgren i Ljusterö.
Titel: SV: SJ-buss
Skrivet av: SJ Buss skrivet 17 november 2009, 17:38:36 PM
666 tillhörde Västrås busslinjegrupp i slutet på 70-talet.