Jag förstår att Metropolbussarna präglade stadsbilden i Stockholm under 1950-talet. Som jag förstått gick väl alla fram till själva högertrafiksomläggningen 1967. Eller gjorde de det? Började man fasa ut busstypen redan innan eller körde man alla bussarna till man gjorde själva omläggningen?
Enstaka Metropolbussar finns bevarade idag och det är jag glad över för jag tycker de är fina :D
Men om man bortser från de bussar som idag är bevarade så undrar jag vart bussarna tog vägen. Skrotades samtliga övriga? I ett annat inlägg sägs det att någon gick till samlare i England. Kan den finnas i livet idag? Är samtliga övriga då skrotade? Skrotades de mer eller mindre omedelbart efter högertrafiksomläggningen? Eller stod de några år och väntade på sitt öde och skrotades allteftersom?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 oktober 2009, 20:56:26 PM
Jag förstår att Metropolbussarna präglade stadsbilden i Stockholm under 1950-talet. Som jag förstått gick väl alla fram till själva högertrafiksomläggningen 1967. Eller gjorde de det? Började man fasa ut busstypen redan innan eller körde man alla bussarna till man gjorde själva omläggningen?
I princip gick alla Metropoler kvar till dagen H. Det är klart att om en buss kort innan drabbades av allvarliga skador som plåtskador eller motorras reparerades den inte, men vad jag förstår kan det inte ha rört sig om många om ens någon.
Metropolerna fick under sin sista aktiva tid extra jobb i innerstaden eftersom de ersatte spårvagnar på någon eller några linje där spårvagnarna slutade rulla redan våren 1967.
Det hade också varit svårt att klara sig utan Metropolerna fram till september 1967, eftersom SL inte satsade på några omställningsbussar utan man behövde så många vänstertrafikbussar som möjligt in i det sista. Det var bara någon enstaka linje som kunde köras med högertrafikbussar före dagen H.
(http://i35.tinypic.com/2ikulaw.jpg)
En f.d stockholmsmetropol bidar sin tid omlackad för vidare tjänstgöring i Lagos Nigeria. Bilden är tagen hos Silverdalens mekaniska verkstad i juli 1970.
Alla SS/SL Metropoler gick kvar till högertrafikomläggningen och utökades dessutom med en vagn sista tiden (!) då den 200:e Metropolen även anslöt till stockholmsområdet då den förflyttades från Jönköping till Södertälje. Metropolerna ersatte spårvagnarna på linje 10 fr.o.m maj 1967 MEN det gick faktiskt en Metropol i trafik på linje 61 den sista vänstertrafikdagen och då kom den alltså även att ersätta spårvagn på linje 1! SL hade bara en ren högertrafiklinje i västertrafik, linje 137, där man bl.a provade prototyperna till de nya högertrafikbussarna, men standarduppsättningen var annars ombyggda H30.
Mr H
Det blev visst ett j-drans rabalder när det stod klart att ungefär 100 av dessa endast blev "penselrenoverade", och såldes till Lagos, Nigeria. Nigerianerna ansåg sig lurade både vad gällde pris och skick.
/Peter
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 oktober 2009, 20:56:26 PM
Jag förstår att Metropolbussarna präglade stadsbilden i Stockholm under 1950-talet. Som jag förstått gick väl alla fram till själva högertrafiksomläggningen 1967. Eller gjorde de det? Började man fasa ut busstypen redan innan eller körde man alla bussarna till man gjorde själva omläggningen?
Enstaka Metropolbussar finns bevarade idag och det är jag glad över för jag tycker de är fina :D
Men om man bortser från de bussar som idag är bevarade så undrar jag vart bussarna tog vägen. Skrotades samtliga övriga? I ett annat inlägg sägs det att någon gick till samlare i England. Kan den finnas i livet idag? Är samtliga övriga då skrotade? Skrotades de mer eller mindre omedelbart efter högertrafiksomläggningen? Eller stod de några år och väntade på sitt öde och skrotades allteftersom?
Ett flertal Metropoler ställdes av på den plats där tunnelbanedepån i Rissne numera är belägen. Är det någon som vet hur länge dessa Metropoler blev stående där?
/Peter
(http://i37.tinypic.com/2n0dix.jpg)
Framförallt blev de sura på att de trodde att bussarna var byggda på 60-talet.
Förmodligen lurade de sig på bussarnas revisionsdatum. Därför ansåg de sig ha
betalat ett överpris för bussarna också!
Bilden ovan är lite speciell (förutom att den togs genom att sträcka kameran över stängslet!)
Den föreställer de två Metropoler som stog uppställda på Bromma flygplats för att bl.a nigerianerna skulle kunna provköra dem inför ett eventuellt köp. Och så blev det ju också som bekant.
Metropolerna i Rissne drogs en och en av bärgare den långa vägen till Silverdalen där köparen fanns.
Mr H
Nigeria var intressant! Var det SIDA som låg bakom affären med Metropoler till Nigeria? Skickades verkligen Metropolerna till Nigeria eller ändrade sig nigerianerna när de fick veta bussarnas verkliga ålder?
Om bussarna nu gick till Nigeria, hur många gick dit då? Och vad hände med de resterande som inte gick dit?
En metropol högermobyggdes och gick som skolbuss. Var ? hur länge?
MVH Svempa
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 oktober 2009, 20:56:26 PM
Jag förstår att Metropolbussarna präglade stadsbilden i Stockholm under 1950-talet. Som jag förstått gick väl alla fram till själva högertrafiksomläggningen 1967.
Men om man bortser från de bussar som idag är bevarade så undrar jag vart bussarna tog vägen.
****
De präglade också större delen av 1960-talet. Jag åkte själv H19 Metropol, i tre års tid, till yrkesskolan, 1960-1963.
Som andra nämnt, gick många bussar till Nigeria, men gick inte några till Pakistan också?
Ett problem med bussarna, var väl att de stod uppställda så länge, och drog på sig rost och elfel?
HJP
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 12 oktober 2009, 01:01:11 AM
Nigeria var intressant! Var det SIDA som låg bakom affären med Metropoler till Nigeria? Skickades verkligen Metropolerna till Nigeria eller ändrade sig nigerianerna när de fick veta bussarnas verkliga ålder?
Om bussarna nu gick till Nigeria, hur många gick dit då? Och vad hände med de resterande som inte gick dit?
Det var inte SIDA som skickade Metropoler, utan en privat firma som köpt dem som skrot, och sedan sålde dem med bra avans! Ingen biståndsaffär således.
100 bussar gick till Nigeria. Resten skrotades, utom några som sålts för andra ändamål eller tagits undan för bevarande.
Citat från: Björn Forslund skrivet 12 oktober 2009, 08:55:53 AM
Det var inte SIDA som skickade Metropoler, utan en privat firma som köpt dem som skrot, och sedan sålde dem med bra avans! Ingen biståndsaffär således.
100 bussar gick till Nigeria. Resten skrotades, utom några som sålts för andra ändamål eller tagits undan för bevarande.
Nigeria har högertrafik, åtminstone idag. Hur var det 1967 och åren precis strax efter? Har de också haft en högertrafiksomläggning fast ett antal år senare än Sverige? Eller varför skulle de annars haft intresse att köpa begagnade vänstertrafiksbussar?
Vet ej, kanske var de inte så noga med vilken sida dörrarna satt på, eller så är det engelsmännen som styrt där en gång i tiden, och det därmed varit vänstertrafik?
Har inte sett någon trafikbild med Metropol i Nigeria.
Citat från: Björn Forslund skrivet 12 oktober 2009, 13:31:11 PM
Vet ej, kanske var de inte så noga med vilken sida dörrarna satt på, eller så är det engelsmännen som styrt där en gång i tiden, och det därmed varit vänstertrafik?
Har inte sett någon trafikbild med Metropol i Nigeria.
Jag hittar faktiskt ingen uppgift om att Nigeria skulle haft vänstertrafik i det förflutna heller. Så det verkar som om bussarna faktiskt såldes till ett högertrafiksland. Men de kanske löste det enkelt? De kanske nöjde sig med att sätta ut en extra dörr någonstans och sedan körde bussarna i det skick de var i? Att de var högerstyrda var kanske inte så viktigt? Bussarna var kanske helt enkelt funktionella och billiga i inköp?
Citat från: Björn Forslund skrivet 12 oktober 2009, 13:31:11 PM
Vet ej, kanske var de inte så noga med vilken sida dörrarna satt på, eller så är det engelsmännen som styrt där en gång i tiden, och det därmed varit vänstertrafik?
Har inte sett någon trafikbild med Metropol i Nigeria.
Nigeria var brittisk koloni till 1960 och bör således ha haft vänstertrafik en gång i tiden.
Men affären med Metropol-bussarna lär ha varit helt skrupelfri och dessutom dåligt kontrollerad av köparna så det är möjligt att man lyckades lura på dem väsntertrafikbussar trots högertrafik. Nigeria var ett mycket fattigt land 1970 svårt plågat av inbördeskrig.
Nigeria hade vänstertrafik när Metropolerna såldes dit och gick senare över till högertrafik.
Mr H
Nigeria hade vänstertrafik till 1972.
Enligt en historia var de så nöjda med kvaliteten på Metropolerna att de funderade på att bygga om dem till högertrafik.
Men blev det av tro?
Fast man skall ju aldrig kontrollera en bra historia!
Citat från: GLG skrivet 12 oktober 2009, 17:47:22 PM
Nigeria hade vänstertrafik till 1972.
Enligt en historia var de så nöjda med kvaliteten på Metropolerna att de funderade på att bygga om dem till högertrafik.
Men blev det av tro?
Fast man skall ju aldrig kontrollera en bra historia!
Märkligt nog blev det ganska tyst om Nigeriabussarna. De lär ha gått sönder på det ena eller andra sättet relativt snabbt, några brann tom upp efter överhettning. Efter en tid i trafik fungerade endast ett mindre antal, vilket orsakade det diplomatiska rabaldret.
Nu vet jag inte om nigerianerna på något vis fick hjälp av svenska staten, och bussarna hölls igång? Någon som vet hur det slutade? Silverdalens Mekaniska sände ju inte alla bussar de köpt, utan några dussin ska ha blivit reservdelar.
/Björn
(http://i523.photobucket.com/albums/w354/LYR_album/V-bussar1968-1.jpg)
Här har jag en bild som gjorde stort intryck på mig vid en resa västerut på E18, kändes som ett sista farväl av Metropolerna och de hade fortfarande SS-originalfärger i behåll.
/ LYR
Hu ja, även fast jag själv inte upplevt Metropolen. Däremot har jag en del minnen av SL:s Capitol, H23-24, samt H30, inte dåligt det heller!
/Peter
Citat från: LYR skrivet 31 oktober 2009, 23:57:12 PM
Här har jag en bild som gjorde stort intryck på mig vid en resa västerut på E18, kändes som ett sista farväl av Metropolerna och de hade fortfarande SS-originalfärger i behåll.
/ LYR
****
Vilken bild!
Det ser ju ut som ett hav av bussar!
HJP
Citat från: LYR skrivet 31 oktober 2009, 23:57:12 PM
(http://i523.photobucket.com/albums/w354/LYR_album/V-bussar1968-1.jpg)
Här har jag en bild som gjorde stort intryck på mig vid en resa västerut på E18, kändes som ett sista farväl av Metropolerna och de hade fortfarande SS-originalfärger i behåll.
/ LYR
Är det bara Metropolbussar? Eller gömmer sig någon Capitol också? Har lite svårt att urskilja på bilden
(http://i33.tinypic.com/2ajuge1.jpg)
Det är bara Metropoler i fronten av bilden! Bakom Metropolerna längst upp till höger syns några andra bussar.
Bl.a tycker jag att man kan ana fronten på en SS H20. Möjligtvis kan man se en avvikande blå vagn bland Metropolerna d.v.s Jönköpingsmetropolen. Här är en flygbild från samma område ur tidningen SE men då har ju en hel del av Metropolerna redan fraktats bort. Det är exakt samma plats som nuvarande skötselhallen i Rissnedepån ligger på idag. Capitolerna stog i en särskild hög men då Lars Ryderberg tog den förnämliga bilden hade väl ett hundratal av dem redan kommit iväg till Pakistan.
Mr H
PS
Det var alltså ur den här högen som SSS Metropol 5122 skulle väljas ut! Det var nog inte direkt gångbart att säga "att vi vill gärna ha en speciell buss som råkar stå i mitten". Kolla annars på SE:s flygfoto så står det en Metropol i andra raden i mitten som verkar väldigt fräsch med nylackat tak! Men 5122 blev ju bra i alla fall!
DS
Citat från: Mr H skrivet 01 november 2009, 12:36:41 PM
(http://i33.tinypic.com/2ajuge1.jpg)
Det är bara Metropoler i fronten av bilden! Bakom Metropolerna längst upp till höger syns några andra bussar.
Bl.a tycker jag att man kan ana fronten på en SS H20. Möjligtvis kan man se en avvikande blå vagn bland Metropolerna d.v.s Jönköpingsmetropolen. Här är en flygbild från samma område ur tidningen SE men då har ju en hel del av Metropolerna redan fraktats bort. Det är exakt samma plats som nuvarande skötselhallen i Rissnedepån ligger på idag. Capitolerna stog i en särskild hög men då Lars Ryderberg tog den förnämliga bilden hade väl ett hundratal av dem redan kommit iväg till Pakistan.
Mr H
Det var intressant! Så man separerade Metropolbussarna och Capitoler i var sin hög. Någon som vet om man även separerade Capitoler i dels den äldre varianten med Metropolfront och dels i den nyare versionen med större vindruta?
Jag antar att en betydande del av de Metropolbusar vi ser på båda dessa bilder tillhör de som skickades till Nigeria
Niklas: Nyare Capitoler med stor vindruta exporterades inte från SS. De behölls och byggdes om till högertrafik. Så dessa stod sannolikt ej uppställda tillsammans med äldre Capitoler och Metropoler.
Citat från: Svempa skrivet 12 oktober 2009, 07:36:47 AM
En metropol högermobyggdes och gick som skolbuss. Var ? hur länge?
MVH Svempa
F.d. A75182, i Mölltorp utanför Tibro i Västergötland. Bild finns i Färdskrivaren 4/2008 då den står och ser risig ut i en grusgrop i Karlsborg. Högerdörrar var upptagna på mitten. Slutade sina dagar som reservdelsförråd vid renoveringen av Spårvägsmuseets A75032.
M.v.h.
Ola