http://na.se/nyheter/2.2503/1.586835 (http://na.se/nyheter/2.2503/1.586835)... Vad ska man säga? Tur att det inte blev värre
"Att ett hjul på en långfärdsbuss plötsligt lossnar och rullar på vägbanan är inte precis vad man väntar sig"
Här har vi ett citat från någon som inte har någon större koll på bussbranschen, skulle jag vilja påstå. Det är ju tyvärr långt ifrån första gången detta händer en långfärdsbuss, och nog kan följderna av något sådant bli rejält allvarliga. Återigen ett relativt nybytt hjul vars bultar inte efterdragits? När blir det högre krav på "bultkransar", tro?
Efter vad som framkom i tråden om bussen i Borås som tappade hjulen så tycker jag att det verkar som att kunnandet blan busschaufförerna är skrämmande lågt. Någon påstod tom att han inte hade kompetensen att efterdra hjulmuttrarna, skitsnack. Det klarar vem som helst och man blir inte ens smutsig av att göra det, vart utrustningen för att göra det finns borde framgå av instruktionsboken.
Nu kommer väl återigen det vanliga tragglandet att "det är inte mitt jobb" och "bussen ska vara klar när jag hämtar den". Det trodde kanske denna chauffören med, frågan är när någon ska behöva dö bara för att någon "det är inte mitt jobb"-nisse inte tar sitt jobb på allvar och orsakar en olycka.
På långfärdsbussar håller jag absolut med.
Stadstrafik med 3 bussbyten (på stan) om dagen så håller jag inte med.
Citat från: Uffe D skrivet 06 oktober 2009, 10:42:28 AM
Efter vad som framkom i tråden om bussen i Borås som tappade hjulen så tycker jag att det verkar som att kunnandet blan busschaufförerna är skrämmande lågt. Någon påstod tom att han inte hade kompetensen att efterdra hjulmuttrarna, skitsnack. Det klarar vem som helst och man blir inte ens smutsig av att göra det, vart utrustningen för att göra det finns borde framgå av instruktionsboken.
Nu kommer väl återigen det vanliga tragglandet att "det är inte mitt jobb" och "bussen ska vara klar när jag hämtar den". Det trodde kanske denna chauffören med, frågan är när någon ska behöva dö bara för att någon "det är inte mitt jobb"-nisse inte tar sitt jobb på allvar och orsakar en olycka.
Det finns stora praktiska skillnader mellan bussbranschen och lastbilsbranschen, något som lastbilsfolket ofta har svårt att ta in. T.ex är internutbildningen inom bussbranschen inte alls lika omfattande, och få chefer på större bussföretag kan kräva att bussförarna ska ha någon mekanisk kunskap. Visst kan man, men då blir det svårt att hitta folk.
-På en stor firma med 100 bussar på depån, där varje buss rullar 17-19 timmar i sträck av över 10 helt olika förare/trafikdygn kan man inte kräva att varenda timtidanställd förare ska ha koll på alla bussars hjulbytesintervaller. Även om timmisen frågar sin trafikledning om hur det står till med efterdragningen på höger framhjul på "vagn 7948" är denne knappast få något uttömmande svar tillbaka. Räck upp en hand de forumiter som tror att alla busstrafikledningar i Sverige har koll på alla vagnars efterdragningar efter hjulbyten.
-Först när man kommer ner till de mindre (kanske rentav familjeägda) firmorna med 10-20 bussar, där varje förare kör sin personliga buss är det betydligt enklare. Först där kan man lite smått börja "kräva" att rutinerna ska fungera ungefär som på ett lastbilsåkeri.
Citat från: Verspieder skrivet 06 oktober 2009, 12:01:06 PM
Det finns stora praktiska skillnader mellan bussbranschen och lastbilsbranschen, något som lastbilsfolket ofta har svårt att ta in. T.ex är internutbildningen inom bussbranschen inte alls lika omfattande, och få chefer på större bussföretag kan kräva att bussförarna ska ha någon mekanisk kunskap. Visst kan man, men då blir det svårt att hitta folk.
-På en stor firma med 100 bussar på depån, där varje buss rullar 17-19 timmar i sträck av över 10 helt olika förare/trafikdygn kan man inte kräva att varenda timtidanställd förare ska ha koll på alla bussars hjulbytesintervaller. Även om timmisen frågar sin trafikledning om hur det står till med efterdragningen på höger framhjul på "vagn 7948" är denne knappast få något uttömmande svar tillbaka. Räck upp en hand de forumiter som tror att alla busstrafikledningar i Sverige har koll på alla vagnars efterdragningar efter hjulbyten.
-Först när man kommer ner till de mindre (kanske rentav familjeägda) firmorna med 10-20 bussar, där varje förare kör sin personliga buss är det betydligt enklare. Först där kan man börja kräva lite smått att rutinerna ska fungera ungefär som på ett lastbilsåkeri.
Det är inte det jag begär heller, att alla förare ska ha koll på när hjul har blivit bytta, MEN, hur svårt är det att införa ett system där det sätts en lapp på instrumentbrädan i det fordon som har fått hjul bytta att dessa måste efterdras efter drygt 10 mils körning? Lappen kvitteras av chauffören och lämnas in till fordonsansvarig. Det har fungerat på ett åkeri med 50 bilar jag körde på, där samtliga bilar rullade med 3-4 förare dygnet runt i en lika tajt tidtabell som många stadsbussar gör.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 oktober 2009, 11:03:39 AM
Tyvärr är det nog så att det finns varken utrustning eller kunnande, hjulnyckel med förlängare kan möjligen finnas i någon beställningsbuss i bästa fall.
På depåerna är i de flesta fall sådan utrustning inlåst bakom trippla lås för att ingen obehörig ska använda dem :-)
Om utrustningen i fråga inte är inlåst är den borta (lånad, flyttad eller stulen) när den väl behövs. Och när utrustningen bakom den låsta dörren behövs är den enda behörige gubben med nyckel inte på depån just då för att kunna låsa upp. ::)
Som en enda bussförare i mängden gäller det att själv ha med sig pennor, kvittorullar, färdskrivarblad, tidtabeller, reflexväst och de röda huvudströmbrytarnycklarna i sin egen väska, för du kan inte lita på att sådant finns inne i bussen du ska ha.
Citat från: Uffe D skrivet 06 oktober 2009, 12:06:34 PM
Det är inte det jag begär heller, att alla förare ska ha koll på när hjul har blivit bytta, MEN, hur svårt är det att införa ett system där det sätts en lapp på instrumentbrädan i det fordon som har fått hjul bytta att dessa måste efterdras efter drygt 10 mils körning? Lappen kvitteras av chauffören och lämnas in till fordonsansvarig. Det har fungerat på ett åkeri med 50 bilar jag körde på, där samtliga bilar rullade med 3-4 förare dygnet runt i en lika tajt tidtabell som många stadsbussar gör.
Självklart måste rutinerna finnas där. Att tappa ett hjul ska bli kostsamt för det ansvariga företaget, även om man har råkar ha tur i de fall där olyckor undviks. Det är ju inte lika ofta (i princip aldrig?) man läser om lastbilar som tappar hjulen.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 oktober 2009, 12:12:34 PM
Sedan finns det som jag sa förut inga som helst verktyg att tillgå, föraren ska inte ta egna initiavtiv utöver sitt arbete, punkt!
Jag tillhör väl själv de förare som ofta tog sådana initiativ under alla de år jag körde men det får man sällan beröm för, snarare skäll eller samtal med överordnade eller den fackliga organisationen.
Att kabla igång bussar med "natokabel" när verkstan var obemannad ledde till att denna kabel låstes in utom räckhåll, att dra upp fastnade bussar från rampplatser vintertid med snö o is ledde till att dragstången låstes in, att byta glödlampor istf att byta buss ledde till, jag det kan ni gissa själv.
Att sköta trafiken trots att det innebar att fel buss användes ledde till att rubr buss förbjöds att användas av arbetsledning i samråd med facklig organisation och ett samtal...
Nu har jag redan skrivit för mycket men så här går det till, bussförare ska köra bussen från A till B och inte lägga sig i något annat, varken skötseln av bussen eller trafikupplägget.
Svårt att skratta när man läser detta inlägg. ;D Trots att ämnet egentligen inte är något att skratta åt känner man ju igen sig en hel del. Det är verkligen stor skillnad på de största arbetsplatserna och de lite mindre (mellanstora) arbetsplatserna där trafikledningen känner många av sina förare och därmed vågar uppmuntra lite mer "självgående" personal. Även om det sker tyst.
Citat från: Uffe D skrivet 06 oktober 2009, 10:42:28 AM
Efter vad som framkom i tråden om bussen i Borås som tappade hjulen så tycker jag att det verkar som att kunnandet blan busschaufförerna är skrämmande lågt. Någon påstod tom att han inte hade kompetensen att efterdra hjulmuttrarna, skitsnack. Det klarar vem som helst och man blir inte ens smutsig av att göra det, vart utrustningen för att göra det finns borde framgå av instruktionsboken.
Nu kommer väl återigen det vanliga tragglandet att "det är inte mitt jobb" och "bussen ska vara klar när jag hämtar den". Det trodde kanske denna chauffören med, frågan är när någon ska behöva dö bara för att någon "det är inte mitt jobb"-nisse inte tar sitt jobb på allvar och orsakar en olycka.
Det är nog mig du syftar på, men jag påstod inte att
jag inte kunde efterdra hjulmuttrar utan att
den stora massan inte har en aning/intresse att utföra det. Instruktionsbok har jag inte hittat i någon buss jag kört för de större bolagen. De låses nog in i samma skåp som all övrig utrustning som företagen inte tycker förare ska ha tillgång till.
I övrigt tycker Lars Ödlunds inlägg ovan ganska väl beskriver verkligheten hos "de stora". Kanske inget som jag ser som ett korrekt förfarande, man det är så det går till i dag. Trafikföretagen betalar en speciell däckfirma för att se till att alla fordon har sjyssta däck som sitter fast och efterdras som de ska (jo, det finns faktiskt rutiner för detta), men om detta friskriver föraren från ansvaret är kanske diskutabelt. I vilket fall skulle jag nog om jag som bussförare inte få hämta ut någon buss om jag krävde tid för att kontrollera alla dagens fordon (3-4 st) grundligt eller kräva skriftliga garantier på att allt är okej på fordonen. Snarare hamna på samtal hos chefen...
Då kan väl jag komma med detta att bussbolaget har en depå för bussar och lastbilar med verkstad ligger på ett annat ställe. Vem som byter hjul kan ju vara oklart men helt säkert är att inga verktyg följer med bussen. Likaså instruktionsbok, lånade en buss vid nämda bolag för några år sedan.
/ Christer K
påminner mig om en händelse som har hänt mig, när jag och min familj var ute och åkte tror det var till ullared då hadde ett lasbilshjul lossnat och de stustade mot oss :o som tur missar den oss och dom som kommer backom oss som tur är :D