Nu i börjar nya kortsystemet rullas ut på allvar... Undrar om Xtrafik har dragit sig ur BIMS eller om dom bara hyr detta system så läge?
(http://www.xtrafik.se/files/4/21/du%20kan%20ladda%20som_1.jpg)
http://www.xtrafik.se/pages.asp?PageID=255&MenuID=165 (http://www.xtrafik.se/pages.asp?PageID=255&MenuID=165)
De nya kortläsarna är i alla fall till det yttre identiska med LLT:s, så det skulle kunna vara så att X-Trafiks nya kort följer den nationella resekortstandarden även om BIMS kanske inte har kommit till skott.
Anders
Till skillnad mot Västtrafik talar X trafik om hur det fungerar. Bra att de gör så ...
Citat från: Fredde skrivet 06 oktober 2009, 06:53:42 AM
Nu i börjar nya kortsystemet rullas ut på allvar... Undrar om Xtrafik har dragit sig ur BIMS eller om dom bara hyr detta system så läge?
(http://www.xtrafik.se/files/4/21/du%20kan%20ladda%20som_1.jpg)
http://www.xtrafik.se/pages.asp?PageID=255&MenuID=165 (http://www.xtrafik.se/pages.asp?PageID=255&MenuID=165)
nästan som accses korten i sl-land/sl/stockholm
På måndag kommer korten att börja användas fullt ut. Enligt en bussförare så halverar man tiden för påstigning, det är inte dåligt det :)
http://gd.se/nyheter/jobbpengar/1.1435580
Tänk om man kunde göra som i Uppsala och installera den nya kortläsaren vid den vänstra framdörren också. Då kan de som ska köpa enkelbiljett, har sms-biljett eller automat-biljett gå in i högerdörren och de med kort kan gå in i vänsterdörren. I Uppsala går lastningen förhöllandevis väldigt snabbt tack vare att man har detta system.
Citat från: the0fiskis skrivet 08 oktober 2009, 18:21:20 PM
nästan som accses korten i sl-land/sl/stockholm
Ja, alla beröringsfria kort för kollektivtrafik som nu införs i Sverige och många andra länder använder samma standard och till stor del också samma format på datat på kortet. Därför blir det bara en fråga om programvaruanpassning och utbyte av krypteringsnycklar för att få kort att fungera i andra system än "hemmasystemet".
Det blir alltså inga större problem framöver att byta till biljettmaskiner från andra tillverkare om det skulle behövas eftersom resenärerna kan behålla samma kort och använda dessa i de nya maskinerna.
Citat från: AO skrivet 14 oktober 2009, 09:10:40 AM
På måndag kommer korten att börja användas fullt ut. Enligt en bussförare så halverar man tiden för påstigning, det är inte dåligt det :)
http://gd.se/nyheter/jobbpengar/1.1435580
Tänk om man kunde göra som i Uppsala och installera den nya kortläsaren vid den vänstra framdörren också. Då kan de som ska köpa enkelbiljett, har sms-biljett eller automat-biljett gå in i högerdörren och de med kort kan gå in i vänsterdörren. I Uppsala går lastningen förhöllandevis väldigt snabbt tack vare att man har detta system.
Bra! Kortare påstigningstid -> bättre punktlighet och kortare körtid -> snabbare tidtabeller och kortare regleringstider -> snabbare resa för kunden och billigare trafik för kommunen. Nästa steg blir att installera fler signalprioriterade trafiksignaler än den vid Teaterplan. Dessutom vore det bra om kommunen skulle våga ta sina egna skrivningar från översiktsplanearbetet på allvar - där påtalas ett behov av bussfiler hela vägen mellan Norrtull och Kaserngatan...
Anders
Citat från: Anders Noren skrivet 14 oktober 2009, 13:16:28 PM
Bra! Kortare påstigningstid -> bättre punktlighet och kortare körtid -> snabbare tidtabeller och kortare regleringstider -> snabbare resa för kunden och billigare trafik för kommunen. Nästa steg blir att installera fler signalprioriterade trafiksignaler än den vid Teaterplan. Dessutom vore det bra om kommunen skulle våga ta sina egna skrivningar från översiktsplanearbetet på allvar - där påtalas ett behov av bussfiler hela vägen mellan Norrtull och Kaserngatan...
Anders
Det går mycket fort med dom nya korten har jag märkt när skolungdommar (försöksgruppen) går på..
Körtiderna bör kunnas kortas med flera minuter på flera linjer när detta är fullt utbyggt! Så dom 4,5 milj Xtrafik har betalat för detta bör kunnas sparas in fort på minskade körtider/omlopp samt för entreprenören lönekostnader/bränslekostnader (dvs anbud bör kunna pressas i pris en hel del, synd bara att flera avtal redan har kommit till nyliggen) .. Ökat resande kommer det även bli när resan går fortare! Bara hoppas det blir mer prioriterade trafiksignaler & bussfiler framöver som du beskriver!
Citat från: Fredde skrivet 06 oktober 2009, 06:53:42 AM
Nu i börjar nya kortsystemet rullas ut på allvar... Undrar om Xtrafik har dragit sig ur BIMS eller om dom bara hyr detta system så läge?
(http://www.xtrafik.se/files/4/21/du%20kan%20ladda%20som_1.jpg)
http://www.xtrafik.se/pages.asp?PageID=255&MenuID=165 (http://www.xtrafik.se/pages.asp?PageID=255&MenuID=165)
Nej, detta blev en nödlösning tills BIMS finns om en två år i Gävle.
Citat från: Fredde skrivet 16 oktober 2009, 08:04:20 AM
Det går mycket fort med dom nya korten har jag märkt när skolungdommar (försöksgruppen) går på..
Körtiderna bör kunnas kortas med flera minuter på flera linjer när detta är fullt utbyggt! Så dom 4,5 milj Xtrafik har betalat för detta bör kunnas sparas in fort på minskade körtider/omlopp samt för entreprenören lönekostnader/bränslekostnader (dvs anbud bör kunna pressas i pris en hel del, synd bara att flera avtal redan har kommit till nyliggen) .. Ökat resande kommer det även bli när resan går fortare! Bara hoppas det blir mer prioriterade trafiksignaler & bussfiler framöver som du beskriver!
???
Det stämmer som jag sa att detta system bara finns i två år, se pressutskicket från Fara (fd CTP Nordic) här: http://www.cptnordic.se/index.php?option=com_content&view=article&id=131%3Ax-trafik-selects-fara-following-swedish-acquisition&catid=50%3Air&Itemid=112&lang=en (http://www.cptnordic.se/index.php?option=com_content&view=article&id=131%3Ax-trafik-selects-fara-following-swedish-acquisition&catid=50%3Air&Itemid=112&lang=en)
Citat från: RoggaBoy skrivet 18 oktober 2009, 11:47:17 AM
Det stämmer som jag sa att detta system bara finns i två år, se pressutskicket från Fara (fd CTP Nordic) här: http://www.cptnordic.se/index.php?option=com_content&view=article&id=131%3Ax-trafik-selects-fara-following-swedish-acquisition&catid=50%3Air&Itemid=112&lang=en (http://www.cptnordic.se/index.php?option=com_content&view=article&id=131%3Ax-trafik-selects-fara-following-swedish-acquisition&catid=50%3Air&Itemid=112&lang=en)
Förresten, om detta system inte är kompatibelt med den nationella resekortstandarden och det kommande BIMS-samarbetet utan måste bytas ut på nytt om två år så måste X-Trafik ha räknat med att systemet är
rejält lönsamt under denna korta tid. Risken är annars att X-Trafiks anseende åker på en ordentlig smäll när systemet byts ut på nytt.
Utanför storstadsområdena är det ju nämligen en etablerad sanning att en kollektivtrafikresa är flera gånger dyrare än en bilresa, att bussarna går så gott som tomma med alldeles för hög turtäthet och att det hela är ett skatteslöseri av stora mått som bara är till för att politikerna ska kunna sko sig. I den allmänna opinionen ligger kollektivtrafiken redan på ett rejält minus och att byta biljettsystem efter bara två år riskerar att bli ytterligare ett tecken på korruptionen och ineffektiviteten.
Anders
Citat från: Anders Noren skrivet 18 oktober 2009, 16:05:39 PM
Förresten, om detta system inte är kompatibelt med den nationella resekortstandarden och det kommande BIMS-samarbetet utan måste bytas ut på nytt om två år så måste X-Trafik ha räknat med att systemet är rejält lönsamt under denna korta tid. Risken är annars att X-Trafiks anseende åker på en ordentlig smäll när systemet byts ut på nytt.
Utanför storstadsområdena är det ju nämligen en etablerad sanning att en kollektivtrafikresa är flera gånger dyrare än en bilresa, att bussarna går så gott som tomma med alldeles för hög turtäthet och att det hela är ett skatteslöseri av stora mått som bara är till för att politikerna ska kunna sko sig. I den allmänna opinionen ligger kollektivtrafiken redan på ett rejält minus och att byta biljettsystem efter bara två år riskerar att bli ytterligare ett tecken på korruptionen och ineffektiviteten.
Anders
Problemet med den "gröna lådan" var att Swebus ska ha 20% av intäkterna och när denna låda ofta var trasig så blev de 0kr både till Swebus och Xtrafik, och detta var enda sättet att tillfälligt lösa problemet då det andra systemet är för gammalt. Visst måste de göras ett byte till, men samtidigt vad hade det kostat Xtrafik i ersättning till Swebus för uteblivna intäkter då?
Citat från: RoggaBoy skrivet 18 oktober 2009, 17:05:53 PM
Problemet med den "gröna lådan" var att Swebus ska ha 20% av intäkterna och när denna låda ofta var trasig så blev de 0kr både till Swebus och Xtrafik, och detta var enda sättet att tillfälligt lösa problemet då det andra systemet är för gammalt. Visst måste de göras ett byte till, men samtidigt vad hade det kostat Xtrafik i ersättning till Swebus för uteblivna intäkter då?
Alltså måste de ha bedömt att skadan av att behålla gröna lådan (ekonomisk kompensation till Swebus?) skulle vara större än skadan som blir när systemet byts ut igen om två år. För de misstänksamma tidningsartiklarna och arga insändarna kommer att komma, det lovar jag. Jag tror t.o.m. att Malin "varje-till-synes-felaktigt-använd-skattekrona-är-en-stöld-från-skattebetalarna" Siwe kommer att skriva en magsur notis om det på DN:s ledarsida.
Anders
Citat från: Anders Noren skrivet 18 oktober 2009, 21:42:37 PM
Alltså måste de ha bedömt att skadan av att behålla gröna lådan (ekonomisk kompensation till Swebus?) skulle vara större än skadan som blir när systemet byts ut igen om två år. För de misstänksamma tidningsartiklarna och arga insändarna kommer att komma, det lovar jag. Jag tror t.o.m. att Malin "varje-till-synes-felaktigt-använd-skattekrona-är-en-stöld-från-skattebetalarna" Siwe kommer att skriva en magsur notis om det på DN:s ledarsida.
Anders
Jo, dom måste ha bedömt det som så, och ingen vet ju ännu vem som kör trafiken efter nästa sommar och hur det avtalet är heller så det skulle ju kunna bli både kompensation till Swebus och den nya, och då kan de bli dyrt, samtidigt som xtrafik får in mindre pengar, men arga kommer alla nog bli när systemet och korten byts igen.
Citat från: RoggaBoy skrivet 18 oktober 2009, 21:45:02 PM
Jo, dom måste ha bedömt det som så, och ingen vet ju ännu vem som kör trafiken efter nästa sommar och hur det avtalet är heller så det skulle ju kunna bli både kompensation till Swebus och den nya, och då kan de bli dyrt, samtidigt som xtrafik får in mindre pengar, men arga kommer alla nog bli när systemet och korten byts igen.
Men är det någon som verkligen
vet att korten måste bytas? Jag är lite dåligt inläst i fallet måste jag erkänna, men det brukar inte vara så att man behöver byta kort mellan två sådana här system. Det finns till och med fall där kortläsarna och faktiskt också centralenheterna kunnat behållas (omän med programförändring mostvarande ny maskin, i praktiken).
Men är det så att det här tillfälliga systemet använder kort som inte ens använder MIFARE-protokoll så förstår jag att korten måste bytas. Att det nya systemet följer en annan datalagringsstandard kan jag förstå, men varför skulle man valt ett tillfälligt kortsystem med helt annat kommunikationsprotokoll dessutom?
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 18 oktober 2009, 22:09:29 PM
Men är det någon som verkligen vet att korten måste bytas? Jag är lite dåligt inläst i fallet måste jag erkänna, men det brukar inte vara så att man behöver byta kort mellan två sådana här system. Det finns till och med fall där kortläsarna och faktiskt också centralenheterna kunnat behållas (omän med programförändring mostvarande ny maskin, i praktiken).
Men är det så att det här tillfälliga systemet använder kort som inte ens använder MIFARE-protokoll så förstår jag att korten måste bytas. Att det nya systemet följer en annan datalagringsstandard kan jag förstå, men varför skulle man valt ett tillfälligt kortsystem med helt annat kommunikationsprotokoll dessutom?
Med tanke på hur det fungerar med korten i Jämtland, Västernorrland och Västerbotten som har samma system, men ett tomt kort från ena länet kan inte tankas för nya resor i ett annat så gissade jag att så blir fallet här med, men vet inte. Det kan vara så att detta system var det enda (och billigaste) som fanns för denna tillfälliga period.
Citat från: RoggaBoy skrivet 18 oktober 2009, 22:15:48 PM
Med tanke på hur det fungerar med korten i Jämtland, Västernorrland och Västerbotten som har samma system, men ett tomt kort från ena länet kan inte tankas för nya resor i ett annat så gissade jag att så blir fallet här med, men vet inte. Det kan vara så att detta system var det enda (och billigaste) som fanns för denna tillfälliga period.
Fast i fallet Jämtland, Västernorrland och Västerbotten är problemet enbart att det inte finns något system i drift för avstämningsfakturering mellan huvudmännen. Alltså om ett kort har "systemägare" (även kallat "operator ID" eller översatt "huvudman") kodat till "Jämtland", dvs kortet är utfärdat av länstrafiken i Jämtland, så vägrar andra system att befatta sig med kortet. Finns det däremot avstämning mellan systemen accepteras andra huvudmäns kort (som omfattas av avstämningarna) och det hela blir transparent mot användarna. Så är det t ex för de som har ett magnetkort i Scanpointsystemet i södra Sverige som kan använda detta i ganska många län.
Dvs man måste skilja på teknisk begränsning och vad som begränsas av huvudmännens (bristande) samarbete och vilka administrativa rutiner som möjliggörs i de olika systemens administrationsprogram.
Men för E4-bussarna så finns ett speciellt kort enbart för dessa bussar, och köper du det i Sundsvall för en resa till tex Umeå, så kan man heller inte använda detta i Sundsvall utan bara på E4-bussarna.
Citat från: RoggaBoy skrivet 18 oktober 2009, 22:27:03 PM
Men för E4-bussarna så finns ett speciellt kort enbart för dessa bussar, och köper du det i Sundsvall för en resa till tex Umeå, så kan man heller inte använda detta i Sundsvall utan bara på E4-bussarna.
Återigen samma problem alltså, det handlar om att det inte finns någon avstämning för laddningar och betalningar mellan olika huvudmän vilket gör att man måste programmera sådana begränsningar i systemen.
Citat från: Anders Noren skrivet 18 oktober 2009, 14:10:19 PM
???
;D
Jag bara reagerade på uttalandet om kontentan av att införa det nya kortet... ::)
Citat från: AL skrivet 21 oktober 2009, 10:23:56 AM
;D
Jag bara reagerade på uttalandet om kontentan av att införa det nya kortet... ::)
Men vad var det som föranledde frågetecknen?
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 18 oktober 2009, 22:23:07 PM
Alltså om ett kort har "systemägare" (även kallat "operator ID" eller översatt "huvudman") kodat till "Jämtland", dvs kortet är utfärdat av länstrafiken i Jämtland, så vägrar andra system att befatta sig med kortet. Finns det däremot avstämning mellan systemen accepteras andra huvudmäns kort (som omfattas av avstämningarna) och det hela blir transparent mot användarna. Så är det t ex för de som har ett magnetkort i Scanpointsystemet i södra Sverige som kan använda detta i ganska många län.
Och, om jag har läst rätt på lite olika webbsidor, så kommer det också att funka redan från början med de nya kontaktlösa korten från de andra trafikhuvudmännen i Skåne, Blekinge, Halland, Kronoberg och Jönköping, bortsett från att det är lite olika datum när de kontaktlösa korten lanseras i dessa länen. Visserligen ett något mindre område än "Scanpoint-land", men ändå positivt att de ser till att detta funkar från början.