Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Zella skrivet 05 oktober 2009, 21:16:58 PM

Titel: Kortbetalning
Skrivet av: Zella skrivet 05 oktober 2009, 21:16:58 PM
Snart så kan man betala med bankkortet... jag vet inget mera än att denna sitter i bussen... 6??

(http://kronobergarn.jalbum.net/Bilder/Vardagsbilder/2009.10.01-/slides/09.10.04%20Snart%20kan%20man%20betala%20med%20kort%20ombord.JPG)
Titel: SV: Kortbetalning
Skrivet av: Johan B skrivet 05 oktober 2009, 21:22:48 PM
Äntligen!
Titel: SV: Kortbetalning
Skrivet av: Björn Ax skrivet 05 oktober 2009, 23:06:33 PM
Va trevligt. Hoppas sånt kommer hit snart också.
Titel: SV: Kortbetalning
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 oktober 2009, 08:20:05 AM
Citat från: Tomas Fransson skrivet 05 oktober 2009, 21:16:58 PM
Snart så kan man betala med bankkortet... jag vet inget mera än att d


Skall vara klart till 1 december enligt vad som sagts. Så det är väl hög tid att börja utibilda förarna.
Titel: SV: Kortbetalning
Skrivet av: yngrot skrivet 07 oktober 2009, 22:20:59 PM
Detta ser vi inte fram emot ...  kortläsaren sitter ju på fel ställe i alla B-L s bussar den hindrar påstigande och är i vägen när resenären skall lägga kortet uppe på hajen... Enligt test gjort hos buss i väst tar det ca 50  sekunder per resenär att ta betalt.. :P   Inte smidigt precis..
Titel: SV: Kortbetalning
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 08 oktober 2009, 08:15:24 AM
Citat från: yngrot skrivet 07 oktober 2009, 22:20:59 PM
Detta ser vi inte fram emot ...  kortläsaren sitter ju på fel ställe i alla B-L s bussar den hindrar påstigande och är i vägen när resenären skall lägga kortet uppe på hajen...

Ja det där har jag också reagerat på sista tiden. Varför i all världen har man valt att sätta den just där?  ???

Citat från: yngrot skrivet 07 oktober 2009, 22:20:59 PM
Enligt test gjort hos buss i väst tar det ca 50  sekunder per resenär att ta betalt.. :P   Inte smidigt precis..

Det låter inte riktigt friskt. Själva kortbetalningen borde gå på 3-5 sekunder i normalfallet vilket bör ge runt 10 sekunder för hela biljettköpet. Det måste vara något annat som gör att det blir långsamt och det går säkert att justera och få ner tiderna efter hand.
Titel: SV: Kortbetalning
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 08 oktober 2009, 08:30:15 AM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 08 oktober 2009, 08:15:24 AM
Ja det där har jag också reagerat på sista tiden. Varför i all världen har man valt att sätta den just där?  ???

Man skulle vilja svara att de har satt den där för att folk skall använda den andra läsaren i stället för att bromsa upp kön och i viss mån störa föraren som riskerar få en lindrig smäll på armen om han inte hinner dra undan den. Men tyvärr är det väl så att ingen har tänkt på att den sitter i vägen. Det borde ju inte vara svårt att hitta en bättre plats.

Titel: SV: Kortbetalning
Skrivet av: yngrot skrivet 08 oktober 2009, 11:01:15 AM
Nu är det ju så att alla våra Carrus 240-254 inte har nån läsare bakom föraren utan alla måste använda förarenheten vid påstigning.. .Men om man ser på Kjellgrens som fått sina betalkortläsare monterat efter våra så sitter den på andra sidan och är mer ur vägen förhoppningsvis så flyttas våra oxå..
Titel: SV: Kortbetalning
Skrivet av: Ersa skrivet 08 oktober 2009, 13:08:14 PM
Citat från: yngrot skrivet 07 oktober 2009, 22:20:59 PM
Detta ser vi inte fram emot ...  kortläsaren sitter ju på fel ställe i alla B-L s bussar den hindrar påstigande och är i vägen när resenären skall lägga kortet uppe på hajen... Enligt test gjort hos buss i väst tar det ca 50  sekunder per resenär att ta betalt.. :P   Inte smidigt precis..

Det ska vara "klart och betalt" redan innan resenären kliver på. Snabbt och smidigt. Betalning ombord ska ske till ett högre pris, vuxentaxa för alla. Precis så är det på Swebus Express och en "mörk sida" av mig njuter varje gång detta upprör folk. Detta beror på att jag längtat efter liknande bestämmelser varenda arbetsdag under mina tre år i Umeå, där all kundhantering skedde oerhört låååångsaaaamt vid varenda hållplats med stora förseningar som följd.
Titel: SV: Kortbetalning
Skrivet av: BigM skrivet 08 oktober 2009, 13:23:19 PM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 08 oktober 2009, 08:15:24 AM
Det låter inte riktigt friskt. Själva kortbetalningen borde gå på 3-5 sekunder i normalfallet vilket bör ge runt 10 sekunder för hela biljettköpet. Det måste vara något annat som gör att det blir långsamt och det går säkert att justera och få ner tiderna efter hand.

Det beror förstås på var i landet man kör. Där jag kör så loggar vi bara in i kortsystemet när någon ska betala med kort. Inloggningen tar max 5 sekunder.
Sen ska man knappa på biljettmaskinen för att få fram ett pris och den summan lägger du in i kortläsaren. Sen drar du kortet och det efter det så det tar tid.
Kortmaskinen ska få kontakt med någon bank, så att den kan sända uppgifter och detta tar ibland fruktansvärt med tid.
Så jag det tar närmare 50 sekunder än 10 sekunder.

Sen ska man komma ihåg att logga ut för dagen också så att redovisningen blir korrekt. Jag hoppas på ett biljettsystem där betalkort delen är inbyggd.

/BigM
Titel: SV: Kortbetalning
Skrivet av: jocke skrivet 09 oktober 2009, 08:59:52 AM
Det är uppbyggt att falera.

Enda sättet är att göra de som de blå tim-maskinerna som SJ har i mälardalen.

Där drar du bara betalkortet, trycker på en knapp, sen är de klart. Tar kanske 20 sekunder max, behövs ingen kod eller något (förlorar dock säkerhetsaspekten)

Vi kan ta ett exempel.

Jag jobbar på willys. Utför ungefär 400 kortbetalningar personligen varje arbetsdag. En kortbetalning kan gå på 10 sekunder, om det är en kund som vet hur man gör klanderfritt o snabbt.
90% av kunderna behöver hjälp med att antingen: Dra kortet åt rätt håll, om de ska använda chip, när de ska Godkänna, när dom ska slå koden, och när de ska ta kortet.

Jag skulle snitta på ca 35 sekunder / kortköp skulle jag tro. Så att tro de skulle gå snabbare på en buss är jag tveksam till.
Titel: SV: Kortbetalning
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 09 oktober 2009, 09:31:53 AM
Citat från: jocke skrivet 09 oktober 2009, 08:59:52 AM
Det är uppbyggt att falera.

Enda sättet är att göra de som de blå tim-maskinerna som SJ har i mälardalen.

Där drar du bara betalkortet, trycker på en knapp, sen är de klart. Tar kanske 20 sekunder max, behövs ingen kod eller något (förlorar dock säkerhetsaspekten)

Kortbetalning utan kod är betydligt snabbare men det finns snart inte mer, så det kan vi helt glömma. Åtminstone när det gäller nya installationer. Gamla system utan kod får finnas kvar under 2010, därefter måste alla gått över till PIN-verifiering och chip-läsning.

Citat från: jocke skrivet 09 oktober 2009, 08:59:52 AM
Vi kan ta ett exempel.

Jag jobbar på willys. Utför ungefär 400 kortbetalningar personligen varje arbetsdag. En kortbetalning kan gå på 10 sekunder, om det är en kund som vet hur man gör klanderfritt o snabbt.

Precis så är det. Tiden det tar är tiden att dra eller sätta i kortet, slå koden och verifieringen mot banken. Verifieringen mot banken tar i dagens läge 3-5 sekunder, vid eventuella tekniska problem något längre.

Citat från: jocke skrivet 09 oktober 2009, 08:59:52 AM
90% av kunderna behöver hjälp med att antingen: Dra kortet åt rätt håll, om de ska använda chip, när de ska Godkänna, när dom ska slå koden, och när de ska ta kortet.

Jag skulle snitta på ca 35 sekunder / kortköp skulle jag tro. Så att tro de skulle gå snabbare på en buss är jag tveksam till.

Nu känner jag inte till just Willys lösning men med de lösningar med kassaintegrerade kortbetalningar som jag arbetar med har något kortare snitt-tid per transaktion än så. Tiderna har ökat något sedan chipkort infördes men det mesta tyder på att tiderna nu börjar minska igen. Det är sannolikt en vanesak bland kunderna, fler och fler lär sig hur det fungerar och klarar av det snabbare.

Det är också en fråga om användargränssnitten i själva PIN-terminalerna och placeringen av knapparna för att slå kod och godkänna belopp. I dagsläget ser det väldigt olika ut på olika terminaler och det är också något som är väldigt dåligt i det här perspektivet eftersom det gör att användare inte kan memorera knapptryckningar och få in ett invant arbetssätt utan måste titta noga på varje terminal för att kontrollera vilka knappar som sitter var.

"Standarder är bra, alla borde ha en"  ;D
Titel: SV: Kortbetalning
Skrivet av: Ersa skrivet 09 oktober 2009, 09:53:46 AM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 09 oktober 2009, 09:31:53 AM
Kortbetalning utan kod är betydligt snabbare men det finns snart inte mer, så det kan vi helt glömma. Åtminstone när det gäller nya installationer. Gamla system utan kod får finnas kvar under 2010, därefter måste alla gått över till PIN-verifiering och chip-läsning.

Naturligtvis har Länstrafikbolagen i Västerbotten, Jämtland och Västernorrland (samt FAC?) nyligen satt in kortläsare till sina i bussarna som man drar magnetremsan genom, utan att slå in någon kod. Skulle vara lagom ironiskt om man tvingades byta ut eller bygga om alla dessa biljettmaskiner med skattemedel pga bristande planering första gången... >:(
Titel: SV: Kortbetalning
Skrivet av: Ersa skrivet 09 oktober 2009, 09:57:57 AM
Citat från: jocke skrivet 09 oktober 2009, 08:59:52 AM
Jag jobbar på willys. Utför ungefär 400 kortbetalningar personligen varje arbetsdag. En kortbetalning kan gå på 10 sekunder, om det är en kund som vet hur man gör klanderfritt o snabbt.
90% av kunderna behöver hjälp med att antingen: Dra kortet åt rätt håll, om de ska använda chip, när de ska Godkänna, när dom ska slå koden, och när de ska ta kortet.

Willys har ju ett underbart system för mig som kund. Stora knappar med olika färger som är lätta att se även för de med nedsatt syn. In med sitt chipkortet och slå in koden + "ok" när den första varan passerat läsaren, låt kortet sitta kvar, packa ner varorna, och avsluta med att godkänna med "ok" och ta kortet efter att kassören slagit in den sista varan. Snabbt som attan går det, och hittills har jag aldrig haft några problem. :D

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 09 oktober 2009, 09:31:53 AM
Det är också en fråga om användargränssnitten i själva PIN-terminalerna och placeringen av knapparna för att slå kod och godkänna belopp. I dagsläget ser det väldigt olika ut på olika terminaler och det är också något som är väldigt dåligt i det här perspektivet eftersom det gör att användare inte kan memorera knapptryckningar och få in ett invant arbetssätt utan måste titta noga på varje terminal för att kontrollera vilka knappar som sitter var.

"Standarder är bra, alla borde ha en"  ;D

Willys system kan gott bli standard. :)
Titel: SV: Kortbetalning
Skrivet av: lil-sis skrivet 09 oktober 2009, 17:30:44 PM
Samma på ICA fast mindre knappar.

Men det fungerar bara bra när kunden är uppdaterad, som du.

För väääääldigt många andra så tar det bara tid. Mkt mkt mkt längre tid än att betala kontant. För att inte tala om lönefredag när ALLA handlar. Då hänger systemet sig, antingen helt så det bara går att betala med "riktiga" kreditkort (inte electron, maestro osv) eller så transaktionen tar minst en minut  >:(

Jag är väldigt för kortbetalning och slut med alla kontanter men det fungerar hemskt dåligt emellanåt.
Titel: SV: Kortbetalning
Skrivet av: jocke skrivet 09 oktober 2009, 23:59:04 PM
Citat från: Verspieder skrivet 09 oktober 2009, 09:57:57 AM
Willys har ju ett underbart system för mig som kund. Stora knappar med olika färger som är lätta att se även för de med nedsatt syn. In med sitt chipkortet och slå in koden + "ok" när den första varan passerat läsaren, låt kortet sitta kvar, packa ner varorna, och avsluta med att godkänna med "ok" och ta kortet efter att kassören slagit in den sista varan. Snabbt som attan går det, och hittills har jag aldrig haft några problem. :D

Willys system kan gott bli standard. :)

Tyvärr så är alla kunder inte som dig. Det är ungefär 3 på 100 som är så :)
Titel: SV: Kortbetalning
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 10 oktober 2009, 08:56:15 AM
Citat från: jocke skrivet 09 oktober 2009, 23:59:04 PM
Tyvärr så är alla kunder inte som dig. Det är ungefär 3 på 100 som är så :)

Normalt tillhör jag nog de tre procenten. Men visst: det händer att jag tar mitt Visa-kort på Coop Forum och slår in koden till Medmera-kortet och så får den stackars kassörskan slita i någon minut med att få det rätt under det att kön bakom mig växer.
När det gäller kortbetalning på bussarna så är det ju svårt att veta hur det kommer att fungera. Men det är i dag inte ovanligt att en kontantbetalare tar mer än en minut på sig. I går klockade jag en käri... dam menar jag, som behövde 156 sekunder på sig för att betala en vanlig kontantbiljett. Då var det hela köret med är detta sjuan, att leta fram portmonnän, att leta upp växel för att konstatera att det fattades 2 kronor och så då en 500-kronorssedel. Jag behöver väl inte säga att hon kom 30 sekunder före avgång. Och när vi körde ut Söderbrogatan stod en 154-a där med en förare som livligt gestikulerade med en kontantbetalare. Den stod först i kön så den låste 159-an och 404-an också. Alla dessa blev minst 3 minuter sena.
Jag betvivlar att det kan bli värre med kortbetalning men när det gäller bussresenärer är ju inget omöjligt.
Titel: SV: Kortbetalning
Skrivet av: jocke skrivet 10 oktober 2009, 11:37:45 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 oktober 2009, 08:56:15 AM
Normalt tillhör jag nog de tre procenten. Men visst: det händer att jag tar mitt Visa-kort på Coop Forum och slår in koden till Medmera-kortet och så får den stackars kassörskan slita i någon minut med att få det rätt under det att kön bakom mig växer.
När det gäller kortbetalning på bussarna så är det ju svårt att veta hur det kommer att fungera. Men det är i dag inte ovanligt att en kontantbetalare tar mer än en minut på sig. I går klockade jag en käri... dam menar jag, som behövde 156 sekunder på sig för att betala en vanlig kontantbiljett. Då var det hela köret med är detta sjuan, att leta fram portmonnän, att leta upp växel för att konstatera att det fattades 2 kronor och så då en 500-kronorssedel. Jag behöver väl inte säga att hon kom 30 sekunder före avgång. Och när vi körde ut Söderbrogatan stod en 154-a där med en förare som livligt gestikulerade med en kontantbetalare. Den stod först i kön så den låste 159-an och 404-an också. Alla dessa blev minst 3 minuter sena.
Jag betvivlar att det kan bli värre med kortbetalning men när det gäller bussresenärer är ju inget omöjligt.

Jag förstår vad du menar, det är välkända fenomen med.

En annan offtopic grej som är lika dumt som din berättelse är ju de man upplever kanske 1 gång per dag.
Folk lastar upp sina varor, jag slår in dom o frågar om det är bra så. Då tar dom upp sin mobiltelefon och ska föra över pengar mellan sina konton.
Det är då man kokar inombords o undrar hur de mår egentligen.
Titel: SV: Kortbetalning
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 10 oktober 2009, 16:38:23 PM
Citat från: jocke skrivet 10 oktober 2009, 11:37:45 AM
Jag förstår vad du menar, det är välkända fenomen med.

En annan offtopic grej som är lika dumt som din berättelse är ju de man upplever kanske 1 gång per dag.
Folk lastar upp sina varor, jag slår in dom o frågar om det är bra så. Då tar dom upp sin mobiltelefon och ska föra över pengar mellan sina konton.
Det är då man kokar inombords o undrar hur de mår egentligen.

Fast är det på bussen så hoppas att jag föraren har kurage - och stöd nog från sin arbetsledning - att köra ut dem igen. Jag höll på att skriva sparka ut dem. Jag kan tänka mig att man inte gärna gör så i en livmedelsbutiks kassa, eftersom det ju då blir ett himla besvär med att ta hand om varorna igen och att korrigera inslagningarna. Det går trots allt fortare än vänta på överföringen.
Själv kan jag bara vara glad att jag som kund inte hamnar bakom en sådan i kassan. Jag har rätt kort stubin när jag blir retad över folks dumhet. Eller kanske snarare brist på normal hänsyn till sin omgivning.
Titel: SV: Kortbetalning
Skrivet av: Ersa skrivet 11 oktober 2009, 11:25:12 AM
Citat från: jocke skrivet 10 oktober 2009, 11:37:45 AM
Jag förstår vad du menar, det är välkända fenomen med.

En annan offtopic grej som är lika dumt som din berättelse är ju de man upplever kanske 1 gång per dag.
Folk lastar upp sina varor, jag slår in dom o frågar om det är bra så. Då tar dom upp sin mobiltelefon och ska föra över pengar mellan sina konton.
Det är då man kokar inombords o undrar hur de mår egentligen.

Oh, det har hänt mig som kund 2-3 ggr. :-[ Men självklart ber man kassapersonalen om ursäkt och ber dem pausa mitt kvitto, så de därefter ta hand om bakomvarande kunder medan jag panikringer. Kön måste ju flyta konstant även trots att jag misslyckats med att räkna rätt på kontot.