Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Peter Öden skrivet 04 oktober 2009, 10:27:17 AM

Titel: Volvo B 12 M
Skrivet av: Peter Öden skrivet 04 oktober 2009, 10:27:17 AM
Hej !

Har Volvo helt slutat och tillverka mittmotorchassiet, eller fortsätter man
fortfarande ?

Mvh Peter Ö
Titel: SV: Volvo B 12 M
Skrivet av: Ersa skrivet 04 oktober 2009, 12:03:13 PM
Ja, var Swebus Express vagnar de allra sista, eller tillverkas/tillverkades det några efter dessa?
Titel: SV: Volvo B 12 M
Skrivet av: Bergenga skrivet 04 oktober 2009, 12:11:08 PM
De siste til Sverige i så fall?

Minst et dusin B12M Euro4 har blitt bygget for Norge etter dette, og en hel del av dem ble ikke ferdige til 1. oktober, så de måtte sendes halvferdige på tralle til Norge og fortolles, før de ble sendt i retur til fabrikken.

Men om B12M Euro5 fortsatt er mulig å få virker det som ingen egentlig vet.
Titel: SV: Volvo B 12 M
Skrivet av: Fredde skrivet 04 oktober 2009, 17:21:29 PM
Innebär detta slutet för höggolvade ledbussar från Säffle eller är det bara på 9700/9900-sidan som man slutar med mittmotor?

/Fredde

Titel: SV: Volvo B 12 M
Skrivet av: Fredde skrivet 04 oktober 2009, 18:49:56 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 oktober 2009, 17:52:16 PM
I princip JA

Men... om det kommer en stor kund och beställer många bussar så är det säkert förhandlingsbart.


Okej. Vad finns annars kvar med mittmotor sen? Vanhool T9?

Titel: SV: Volvo B 12 M
Skrivet av: Johan B skrivet 04 oktober 2009, 21:07:06 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 04 oktober 2009, 18:49:56 PM
Okej. Vad finns annars kvar med mittmotor sen? Vanhool T9?



Dessa finns väl inte med något annat än just B12M?
Titel: SV: Volvo B 12 M
Skrivet av: Fredde skrivet 04 oktober 2009, 21:12:10 PM
Citat från: Johan B skrivet 04 oktober 2009, 21:07:06 PM
Dessa finns väl inte med något annat än just B12M?

Vilken utveckling... :-\

Titel: SV: Volvo B 12 M
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 04 oktober 2009, 21:22:09 PM
Citat från: Johan B skrivet 04 oktober 2009, 21:07:06 PM
Dessa finns väl inte med något annat än just B12M?

Van Hools T9-serie har väl byggts på alla upptänkliga chassin inklusive vH:s helbyggen. Men du kanske menar T9 med mittmotor och då är det väl troligen bara B12M som funnits tillgängligt.

/GL
Titel: SV: Volvo B 12 M
Skrivet av: Johan B skrivet 04 oktober 2009, 22:07:06 PM
Citat från: Greger Larsson skrivet 04 oktober 2009, 21:22:09 PM
Van Hools T9-serie har väl byggts på alla upptänkliga chassin inklusive vH:s helbyggen. Men du kanske menar T9 med mittmotor och då är det väl troligen bara B12M som funnits tillgängligt.

/GL

Visst var det mittmotor som avsågs.
Titel: SV: Volvo B 12 M
Skrivet av: Johan B skrivet 04 oktober 2009, 22:11:15 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 oktober 2009, 17:52:16 PM
I princip JA

Men... om det kommer en stor kund och beställer många bussar så är det säkert förhandlingsbart.


Är kanske inte helt uteslutet att Volvo kommer med att annat chassi för normalgolvade ledvagnar, förslagsvis med B9-motorn och pusher. Finns ju ett sug både i Sverige och utomlands (tänker främst på Sydamerika) efter ledvagnar med högt golv.
Titel: SV: Volvo B 12 M
Skrivet av: j-a skrivet 04 oktober 2009, 22:22:18 PM
Godsbussar på volvo chassi kanske också kommer att bli sällsynta då? :'(
Titel: SV: Volvo B 12 M
Skrivet av: Ersa skrivet 04 oktober 2009, 23:17:11 PM
Citat från: j-a skrivet 04 oktober 2009, 22:22:18 PM
Godsbussar på volvo chassi kanske också kommer att bli sällsynta då? :'(

Ja, den frågan är jag väldigt nyfiken på. Varenda godsbuss från Volvo har väl haft mittmotor i alla tider? Går man ännu längre tillbaka till Scania Ajokki godsbussar från slutet av 70-talet (med sidodörr, dvs utan bakgavellyft) hade väl de oftast frontmotor? Ska Volvo (Carrus Delta OY) nu visa upp en B12B-godsare? Och hur ska man lyckas få åkarna norröver att köpa den? Att här hävda att man kan kompensera viktfördelningen elektroniskt lär ingen gå på.

Bland det värsta jag vet som förare är att framföra en baktung buss på hala vägar, när man vet hur lite vikt man har på framaxeln. Framhjulen vill jag gärna ha grepp på jämt. Starka sidovindar ute på gärdena och ishalka är inget man vill ge sig ut på med en eventuell B12B-godsare. Tillräckligt många VanHool-godsare med Scania-bakmotor har blåst av vägarna i Västerbotten redan.

Nu står ju dock inte direkt Volvos ekonomi  och faller på några fåtal godsbussar till Norrland varje år... så man kanske struntar helt i att bussföretagen hellre vill ha B12M-godsare? :(
Titel: SV: Volvo B 12 M
Skrivet av: AO skrivet 04 oktober 2009, 23:27:27 PM
Citat från: j-a skrivet 04 oktober 2009, 22:22:18 PM
Godsbussar på volvo chassi kanske också kommer att bli sällsynta då? :'(

Med tanke på att lågentré numer oftast är ett krav kanske en godsbuss med B9S motorlösning, dvs med en stående mittmotor, introduceras.  ;)
Titel: SV: Volvo B 12 M
Skrivet av: Ersa skrivet 04 oktober 2009, 23:33:31 PM
Citat från: AO skrivet 04 oktober 2009, 23:27:27 PM
Med tanke på att lågentré numer oftast är ett krav kanske en godsbuss med B9S motorlösning, dvs med en stående mittmotor, introduceras.  ;)

En 9700-godsare med sidmotor och lågentré? Vilket missfoster! :o
Titel: SV: Volvo B 12 M
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 04 oktober 2009, 23:54:20 PM
Citat från: Verspieder skrivet 04 oktober 2009, 23:33:31 PM
En 9700-godsare med sidmotor och lågentré? Vilket missfoster! :o

Vissa duospårvagnar och motorvagnar har ju motorpaketen på taket. Varför inte överföra den idén till bussidan? Det är ju bara att barlasta med lite bly under golvet! ::D