Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Lars Ödlund skrivet 02 oktober 2009, 10:36:51 AM

Titel: GDG Konferensbussar
Skrivet av: Lars Ödlund skrivet 02 oktober 2009, 10:36:51 AM
Hej!

Efterlyser bilder på dessa i ursprungligt utförande (design), gärna från andra vinklar också än standardvinkel 1a ;D

Staffan har ju visat bilder på den som fanns utställd i Jönköping 1986 men där syns "bara" fronten och lite av sidan..

Var de designade på samma sätt som övriga? typ som 2479 här:http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=26770.msg194063;topicseen#msg194063 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=26770.msg194063;topicseen#msg194063)

Själv har jag tyvärr bara modernare bilder i de utföranden som bussarna fick efter 1990.
Titel: SV: GDG Konferensbussar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 oktober 2009, 11:04:34 AM
Har du inventarienummer och/eller regnummer på bussarna i fråga så kan jag se vad jag kan hitta.
Titel: SV: GDG Konferensbussar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 oktober 2009, 11:33:31 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 oktober 2009, 11:24:30 AM
CPZ941, FWO150, FXM340, MNF023, MND243, MNN153, ODM353,
2593-95, 2679-81, 2982

De tyska 2677, 2678, 2781, 2981 är också möjliga

Hittade denna:
(http://www.savenfjord.nu/gdg_2593.JPG)
Titel: SV: GDG Konferensbussar
Skrivet av: Sven W skrivet 02 oktober 2009, 12:29:03 PM
Hej

Jag har även sett GDG 2983/ODM353/Swebus 0529 i den vita konferensbussdesignen. Observationen är från 1993, då som Swebus.

Hälsningar
Sven
Titel: SV: GDG Konferensbussar
Skrivet av: Ove Bojarp skrivet 02 oktober 2009, 12:39:06 PM
Jag har en notering på FXM 340 (fast då i Swebus-märkning) med de
gyllne ränderna nertill på karossidan.
Titel: SV: GDG Konferensbussar
Skrivet av: Ove Bojarp skrivet 02 oktober 2009, 14:05:01 PM
Hur är GDG:s bussar utformade som blir executive bussar?
De jag har sett har för det mesta ingen dörr mellan axlarna,
och det är sällan annat än just Van Hool-karosser.
Men här norrut är det ju ingen större turistström med
buss, så jag kan ju ha missat något annat karosseri med
executive/Conference beteckning.
Titel: SV: GDG Konferensbussar
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 02 oktober 2009, 14:52:16 PM
Konferensbussarna hade ju speciell inredning och faciliteter för just konferenser ombord, dvs relativt få platser, soffgrupp och stort bord. Dessutom möjlighet att koppla in diverse AV-prylar.
Titel: SV: GDG Konferensbussar
Skrivet av: Sven W skrivet 02 oktober 2009, 18:10:30 PM
Hej igen

Lars skrev: "ODM353 bör vara fd 2982/0529, denna var syster med 2983/3317".

Det måste väl vara tvärtom. 2983 blev 0529. 2982 fanns inte med vid omnumreringen till Swebus.

/Sven

Titel: SV: GDG Konferensbussar
Skrivet av: j-a skrivet 02 oktober 2009, 20:50:59 PM
Bidrar med 2 stycken jag också :)
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/swe010.jpg)
GDG 2595 vid Tandådalen (Sälen) våren 1987
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/swe011.jpg)GDG 2680 i Örebro i april 1990
Titel: SV: GDG Konferensbussar
Skrivet av: j-a skrivet 02 oktober 2009, 21:22:19 PM
Hittade en till en av tyskbussarna i Geiranger i norge sommaren 1986,men det är något med reg nr som inte stämmer på det scannade fotot ser det ut som det står KS UU 905 på reg skylten.Men det är iallafall 2677 eller 2678,kan det vara någon tillfällig skylt för bussen såg alldeles ny ut vid fototillfället??
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/swe012.jpg)
Har för mig de var lik övriga vanhooler i bakpartiet,förutom en svart skylt även där
Titel: SV: GDG Konferensbussar
Skrivet av: S Svensson skrivet 02 oktober 2009, 21:35:15 PM
Har tidigare sammanställt uppgifter om konferensbussar mm angående GDG.

Tyska bussar
Swebus  GDG regnr  vH
421        2677 K-JW496    360/13106  
422        2678 K-AJ4685   360/13107
3317      2982 K-AW2982  360/21211
Sedan stämmer säkert uppgifterna om de svenska.

387       2593  CPZ941            11913 plac 86 Göteborg
388       2594  FWO150           11911 plac 86 Göteborg
389       2595  FXM340           11912 plac 76  Älvsjö

Det finns broschyrer om dessa. Har även haft en på tyska med bild på de tyska. Dessa var lika de svenska till utseendet. Texten stod dock "GLOBUS CONTINENTBUS". Som jag tidigare skrev så kom de tyska till Göteborg på slutet av deras användning. Alla andra bussar var ommålade till Swebus färg. Då några år efter såg jag några tyska bussar. Troligen såldes dessa vidare. Det fanns även några udda färgsättning av de i Göteborg. En kort tid hade de fått vit färg men inga guldlinjer nedtill.
Hur var det nu. Körde inte Ulf F en av ovan?
3317/2982 omplacerades från Tyskland till Älvsjö med svenskt regnr enligt vad som sagts tidigare i tråden.
Titel: SV: GDG Konferensbussar
Skrivet av: j-a skrivet 02 oktober 2009, 21:39:29 PM
Ja dessa nr har jag också,du har inga ideer var det här  KS UU905 kan vara då? (kan vara 995 också det syns dåligt på fotot,men det är iallafall inget av dessa?? )
Titel: SV: GDG Konferensbussar
Skrivet av: Ulf Fernestad skrivet 02 oktober 2009, 21:43:09 PM
Hej Lars.
konferensarna såg ut som vilken annan 360 inom GDG, lackade på samma sätt, bakruta, dörr bak, toa bak det som skildes var det svarta som du nämde i ett inlägg. Den enda av dessa som som var annorlunda var 2593, den hade mittdörr, ingen bakruta samt att den hade 20 vanliga stolar fram (inga läderstolar), den var med andra ord uppbyggd som 2600 som fanns hos Nymans
// Fernestad
Titel: SV: GDG Konferensbussar
Skrivet av: S Svensson skrivet 03 oktober 2009, 08:57:38 AM
Citat från: j-a skrivet 02 oktober 2009, 21:39:29 PM
Ja dessa nr har jag också,du har inga ideer var det här  KS UU905 kan vara då? (kan vara 995 också det syns dåligt på fotot,men det är iallafall inget av dessa?? )

Först tänker på på att någon av de två tyska kan vara omregistrerad. Men KS-UU är väl Köln även de?
Svebus 450/GDG2781 hade regnr K-AJ7793 och var troligen en vH 360.

Nu har jag själv sett bussar i GDG färg eller vita bussar som ägdes av andra. Mycket möjligt att buss på bild är en inhyrd buss. Som bekant övergick GDG från van Hool till Neoplan. Det fanns sådana vitfärgade med 2+1 inredning.Kom ca 1989 i mars. GDG hade enbart en sådan själv. Dessutom anskaffades en Neoplan till trafik från 1 april 1990. Dessa fick Swebusnummer 3308 resp 3307. Jag har ibland växlat dessa nr men hoppas jag inte gjort detta nu. Alltså är det möjligt att en buss ytterligare funnits i tyskland.
För de personer som inte har tillgång till Bussnytt eller Färdskrivaren (äldre nr) så skall jag påpeka att 3317 hade regnr PAR989.
Sedan skall jag tillägga att Swebus hade ytterligare en konferensbuss i Älvsjö. En av Interbus,Göteborg AB bussar flyttades i samband med att Swebus tog över Interbus, till Älvsjö. Denna hade dörr 1-1-0. Dessutom har funnits konferensbussar av typ 2593 i Neoplanutförande.
Observera att 1985 leverans av van Hool till GDG inte hade bakruta. Men konferenserna hade bakruta.
Titel: SV: GDG Konferensbussar
Skrivet av: BenS skrivet 03 oktober 2009, 09:25:14 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 oktober 2009, 15:12:19 PM
Några bilder på dessa fd GDG konferensbussar i senare Swebusdesign




(http://www.lillhagnas.se/bussar/bilder/0424.jpg)

Wasatrafik i Borlänge lackade den här blå.
Titel: SV: GDG Konferensbussar
Skrivet av: 1896 skrivet 03 oktober 2009, 09:30:09 AM
Kom 2781 till Sverige ?

Vilket GDG nr hade Neoplanen ?

Var inte GDG 2592 i Sandviken också en conferansbuss ?
Titel: SV: GDG Konferensbussar
Skrivet av: 1896 skrivet 03 oktober 2009, 10:08:09 AM
Renaulten var ju rätt orginell, fanns senare till salu i Borlänge, vet ej vart den tog vägen sen.
Titel: SV: GDG Konferensbussar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 03 oktober 2009, 10:13:29 AM
Citat från: 1896 skrivet 03 oktober 2009, 10:08:09 AM
Renaulten var ju rätt orginell, fanns senare till salu i Borlänge, vet ej vart den tog vägen sen.

Den har sitt ursprung som Kvick i Helsingborg, fd Helsingborgs Lokaltrafik 716 > Swebus 8716. För övrigt den enda boggibussen på det kortlivade försöket med Kvick, en busslinje som gick även på små gator i centrala staden. Bussarna gick inte efter annonserad tidtabell, i stället gjordes stora ansträngningar för att de skulle komma med 5 minuters mellanrum. Blev mycket populärt men kostade för mycket. Om jag minns rätt var det åtminstone från början nolltaxa.
Ursprungliga Kvick var en färja som gick tvärs över hamnbassängen vid Parapeten. En färjetur som i korthet bara slås av linjefärjan Lina över Göta kanal i Töreboda.

Titel: SV: GDG Konferensbussar
Skrivet av: Ulf Fernestad skrivet 03 oktober 2009, 11:27:34 AM
Citat från: j-a skrivet 02 oktober 2009, 21:22:19 PM
Hittade en till en av tyskbussarna i Geiranger i norge sommaren 1986,men det är något med reg nr som inte stämmer på det scannade fotot ser det ut som det står KS UU 905 på reg skylten.Men det är iallafall 2677 eller 2678,kan det vara någon tillfällig skylt för bussen såg alldeles ny ut vid fototillfället??
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/swe012.jpg)

Sommaren -86 så fick jag åka ner till Köln (Globus) för att ta en resa till nordkap pga att det var nåt strul med leveransen av de tyska konferansarna, resorna var sålda men ingen buss. Inte blev det bättre av att jag kom med 2593 den hade ju inga läderstolar som i brochyren
// Fernestad
Titel: SV: GDG Konferensbussar
Skrivet av: j-a skrivet 03 oktober 2009, 12:41:37 PM
Här är fd GDG 2680 vid garaget i Borlänge i sept 2001,här som Swe/0424,Interbus 625
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/swe013.jpg)
Titel: SV: GDG Konferensbussar
Skrivet av: j-a skrivet 03 oktober 2009, 12:53:48 PM
Citat från: S Svensson skrivet 03 oktober 2009, 08:57:38 AM
Först tänker på på att någon av de två tyska kan vara omregistrerad. Men KS-UU är väl Köln även de?
Svebus 450/GDG2781 hade regnr K-AJ7793 och var troligen en vH 360.

Nu har jag själv sett bussar i GDG färg eller vita bussar som ägdes av andra. Mycket möjligt att buss på bild är en inhyrd buss. Som bekant övergick GDG från van Hool till Neoplan. Det fanns sådana vitfärgade med 2+1 inredning.Kom ca 1989 i mars. GDG hade enbart en sådan själv. Dessutom anskaffades en Neoplan till trafik från 1 april 1990. Dessa fick Swebusnummer 3308 resp 3307. Jag har ibland växlat dessa nr men hoppas jag inte gjort detta nu. Alltså är det möjligt att en buss ytterligare funnits i tyskland.
För de personer som inte har tillgång till Bussnytt eller Färdskrivaren (äldre nr) så skall jag påpeka att 3317 hade regnr PAR989.
Sedan skall jag tillägga att Swebus hade ytterligare en konferensbuss i Älvsjö. En av Interbus,Göteborg AB bussar flyttades i samband med att Swebus tog över Interbus, till Älvsjö. Denna hade dörr 1-1-0. Dessutom har funnits konferensbussar av typ 2593 i Neoplanutförande.
Observera att 1985 leverans av van Hool till GDG inte hade bakruta. Men konferenserna hade bakruta.
3307 CFS 041
Titel: SV: GDG Konferensbussar
Skrivet av: Ulf Fernestad skrivet 03 oktober 2009, 13:11:27 PM
Citat från: 1896 skrivet 03 oktober 2009, 09:30:09 AM
Kom 2781 till Sverige ?

Vilket GDG nr hade Neoplanen ?

Var inte GDG 2592 i Sandviken också en conferansbuss ?
Nej, var en vanlig 44+1
Titel: SV: GDG Konferensbussar
Skrivet av: 1896 skrivet 03 oktober 2009, 13:28:14 PM
GDG nr på Neoplanen borde ha varit 2965 kanske ?

2680 som var i Borlänge hela sitt GDG och Swebus liv.

Lars, det finns en bild på bakstammen av GDG 2681 på Wasatrafik.se/GDG bilder, långt ner till höger, om du letar.
Titel: SV: GDG Konferensbussar
Skrivet av: Ulf Fernestad skrivet 03 oktober 2009, 14:14:30 PM
Citat från: 1896 skrivet 03 oktober 2009, 13:28:14 PM
GDG nr på Neoplanen borde ha varit 2965 kanske ?

Har GDG köpt Nervoplan? De enda som jag känner till var de från Sura, men om GDG köpte några nya så har jag lärt mej nått nytt och det är ju bra
mvh Fernestad
Titel: SV: GDG Konferensbussar
Skrivet av: S Svensson skrivet 03 oktober 2009, 14:27:22 PM
Citat från: 1896 skrivet 03 oktober 2009, 13:28:14 PM
GDG nr på Neoplanen borde ha varit 2965 kanske ?

2680 som var i Borlänge hela sitt GDG och Swebus liv.

Lars, det finns en bild på bakstammen av GDG 2681 på Wasatrafik.se/GDG bilder, långt ner till höger, om du letar.
Nu skall vi inte gissa !
2965 var en K-Setra i Älvsjö. De båda 3307 och 3308 hade inga GDG nummer. Det förekom lite andra ägareregistreringar. Normalt är det brukarna som finns i bilregister. 3307 CSF041 gick till Smålandsbussen. Den målades om innan den överlämnades.
3308/OPY440 gick till Hyllinge Buss (fortfarande vit färg). Observera att bussen aldrig brukats av något företag i Södertälje. Istället har båda trafikerat GDG/Swebus (brukare).
Titel: SV: GDG Konferensbussar
Skrivet av: 1896 skrivet 03 oktober 2009, 15:34:22 PM
Fanns en bild i GDG informellt, tror det var i sista nr, på en vit Neoplan, har för mig att den var "pingvin" lackad eller stripad, måste ha varit nämda Neoplan, alltså 3307 om jag förstått det hela rätt.
Titel: SV: GDG Konferensbussar
Skrivet av: Ulf Fernestad skrivet 03 oktober 2009, 16:16:38 PM
Citat från: 1896 skrivet 03 oktober 2009, 15:34:22 PM
Fanns en bild i GDG informellt, tror det var i sista nr, på en vit Neoplan, har för mig att den var "pingvin" lackad eller stripad, måste ha varit nämda Neoplan, alltså 3307 om jag förstått det hela rätt.
Vi har tydligen bytt snöre sen Lars frågade om utseendet på GDG:s konferensare, men nåväl pingvinbussarna som rullade i GDG:s trafik (vita - ej att förväxla med GDG:s vanhooler som hade pingviner på sidan) var lejåkare som körde i continent trafiken, på en del turer så var det GDG personal
i bussarna annars så var det tyskar. Pingvinerna som var klistrade på sidorna var en "slogan" marknadsföringsgrej, löd ungefär så här, "vi är fåglar men vi kan inte flyga så därför åker vi buss"
det finns nog mer att berätta men det får andra hjälpa till med - vi hörs
ps har letat i historiken och httat 2 bilder från ove Bojarp i Östersund, från aug. och sep. 2007
http://i231.photobucket.com/albums/ee13/ovebojarp/img152.jpg
http://i231.photobucket.com/albums/ee13/ovebojarp/img081.jpg