Eller snarare av en buss för det var det enda som fanns vid Marieberg, dock stod två bussar vid Stortorget.
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/2609_2009/Swebus_7054_BRZ873_Marieberg_kopcentrum_Orebro_2609_2009.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/2609_2009/Swebus_7054_BRZ873_Marieberg_kopcentrum_Orebro_2609_2009b.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/2609_2009/Swebus_7054_BRZ873_Marieberg_kopcentrum_Orebro_2609_2009c.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/2609_2009/Swebus_7054_BRZ873_Marieberg_kopcentrum_Orebro_2609_2009d.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/2609_2009/Swebus_7054_BRZ873_Marieberg_kopcentrum_Orebro_2609_2009e.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/2609_2009/Swebus_7054_BRZ873_Marieberg_kopcentrum_Orebro_2609_2009f.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/2609_2009/Swebus_7054_BRZ873_Marieberg_kopcentrum_Orebro_2609_2009g.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/2609_2009/Swebus_7054_BRZ873_Marieberg_kopcentrum_Orebro_2609_2009h.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/2609_2009/Swebus_7054_BRZ873_Marieberg_kopcentrum_Orebro_2609_2009i.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/2609_2009/Swebus_7054_BRZ873_Marieberg_kopcentrum_Orebro_2609_2009j.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/2609_2009/Swebus_7054_BRZ873_Marieberg_kopcentrum_Orebro_2609_2009k.jpg)
Hej
Jag var motståndre till den lila färgen på bussarna, jag får ge mig när man ser den här är den rktigt snygg.
Var i Örebro ligger den nya depån gärna gatuadress?
mvh Stefan P
Den ligger på området Bettorp på Skjutbanevägen.
De här var ju riktigt läckra :D
Den 1 oktober rullar första bussen ut, talade med henne som ska köra turen. Börjar kl 4.29 för att köra fram till S:a Greve Rosengatan för att sedan köra linjen 504 till Karlskoga kl 04.40 framme i Karlskoga kl 05.35.
Fick även information om att Swebus har anställt 51 nya förare samtliga har fått utbildning för att enbart köra i stadstrafiken. De gamla bussförarna från Busslink kommer endast att kör landsortsbussar under en övergångsperiod.
Fick även veta att den 10 jan 2010 är sista dagen för Swebus Express depå i Örebro. Nästan samtliga bussförare blir uppsagda det blir endast 2 kvar som ska köra avlösning på linje 801. Linje 888 ska kunna gå med samma förare Karlstad - Stockholm - Karlstad. Vad som händer med linje 844 vet jag inte.
/ Christer K
Men visst är det bara en buss som har svarta ränder?
//Jajje
Nej alla har fått ränderna nu.
Oj, det var riktigt tunna säten, hälften mot vad som är i Helsingborgs MANarna. Och sättena här är stenhårda tycker jag.
Man kommer ju helt osökt att tänka på Karlstad och ett kafferosteri på orten där :D
Det är onekligen ett udda färgval, men helt ful är den ju inte...och den syns ju väldigt väl i trafiken.
Här är en annan buss på samma ställe i slutet av april förra året ;)
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/scan%203/1080.jpg)
/Stellan
vilken modell är det av MAN-bussarna?
Det såg väl inte så dumt ut. Frågan jag osökt kommer in på är hur mycket offentlig verksamhet skall satsa skattepengar på designutspel. Eller om det är bättra att alla körde neutralt vitt med stripning för profileringen och lättskötta standardtyger från tillverkaren, och satsade resten på utbud och kvalitet istället. Enkelt att underhålla, enkelt att laga, enklare att flytta efter behov.
Intressant att se att bussen var utrustad med den äldre modellen på stoppknappar.
Våra (GUB) har den nya sorten som är helt värdelös då passagerarna allt för lätt kommer åt dem av misstag.
Vi har försök få MAN att byta ut dem mot den äldre modellan, men de vägrar göra detta med motivationen att de inte är trasiga utan fungerar som de ska...
(missminner jag mig inte så säger de också att det inte går att få den äldre modellen, men bevisligen så går det).
Lösningen har blivit att koppla bort de värst belägna knapparna och programera in en fördröjning på de resterande.
Citat från: Z skrivet 27 september 2009, 09:31:21 AM
Intressant att se att bussen var utrustad med den äldre modellen på stoppknappar.
Våra (GUB) har den nya sorten som är helt värdelös då passagerarna allt för lätt kommer åt dem av misstag.
Vi har försök få MAN att byta ut dem mot den äldre modellan, men de vägrar göra detta med motivationen att de inte är trasiga utan fungerar som de ska...
(missminner jag mig inte så säger de också att det inte går att få den äldre modellen, men bevisligen så går det).
Lösningen har blivit att koppla bort de värst belägna knapparna och programera in en fördröjning på de resterande.
I A26orna på Swebus i Skåne så monterar man den gamla typen på alla ställen som är i knähöjd motsv. för att undvika detta.
Citat från: Stefan P skrivet 26 september 2009, 12:31:18 PM
Var i Örebro ligger den nya depån gärna gatuadress?
Det beskrev jag den 1 sep i denna tråd:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=27702.0
Läckra bussar måste man säga .. och ser de har den saknade Scanpointen som vi tyvärr inte har kvar längre.. :P även nytt med invnr på höjden... är det nått krav från länshuvudman??
Inventarienummer på höjden var en höjdare! :D
Citat från: yngrot skrivet 27 september 2009, 19:57:23 PM
Läckra bussar måste man säga .. och ser de har den saknade Scanpointen som vi tyvärr inte har kvar längre.. :P även nytt med invnr på höjden... är det nått krav från länshuvudman??
I Örebro har länshuvudmannen ingen omedelbar verksamhetspåverkan, eftersom Örebro Kommun själva står för underskottet i stadstrafiken, och således styr den genom sitt eget kollektivtrafikkontor.
Citat från: jonas a skrivet 26 september 2009, 22:29:06 PM
Oj, det var riktigt tunna säten, hälften mot vad som är i Helsingborgs MANarna. Och sättena här är stenhårda tycker jag.
Verkligen. Det borde vara som att sitta på trä....
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 27 september 2009, 22:36:44 PM
Verkligen. Det borde vara som att sitta på trä....
Ja, mot bakgrund av att Örebro Stad planerar för en stor förändring av den lokala kollektivtrafiken, där bland annat hög kvalitét utgör en av grundstommarna i verksamheten, lär Swebus få pekpinnar om passagerarkomforten inte uppfylls. Det är f ö första gången i historien som ett helt nytt bolag övertar den lokala trafiken i Örebro efter en upphandling, och förväntningarna på Swebus är sannolikt högt ställda.
Och historiskt såtillvida att Busslink som f n driver trafiken bildades genom sammanslagning av SL Buss AB och Näckrosbuss AB. Näckrosbuss AB bildades dessutom som bekant genom en sammanslagning av T-Buss AB och SLT AB, varvid LITA tillkom i ett senare skede. T-Buss AB självt bildades genom en sammanslagning av Länsbussarna och ÖTAB, d v s Örebro Trafik AB, så trafiken som nu drivs av Busslink har i egentlig mening aldrig bytt entreprenör under åren - även om ägarbilden förändrats med tiden!
det var ett par saker jag gillade med den vagnen
1 det lilla solskyddet uppe till vänster saknas på Trendline
2 instrumenbrädan nära till knapparna
3 färgen äntligen något som bryter av alla färgsättningar jag sett
4 fullbredds display fram
/Lennart
I morgon kommer ni få en rapport hur dom är att åka.... Kommer att vara bland dom första att få åka dom nya vagnarna i linjetrafik. Första turen på linje 12 från brickebacken går 05.54, men jag kommer att åka 06.07, sen linje 33 mot pilängen. Två nya bussar i ett svep med andra ord
Dom där stolarna är hemska att sitta på . tyvärr .
provsatt en av dom i lörddes . den stående kommentaren bland dom som provade var var " vilken fin buss men vad hårda stolar" . undrar om man kommer att byta dyner på dom eller om man kommer låtsats som det blåser lite.
MVH Svempa
Man har resonerat som så om dessa hårda säten, att de ur vandaliseringssynpunkt ska vara svårare att misshandla, samt att den genomsnittlige stadsresenären ändå inte åker buss mer än runt ca 15 minuter per resa, så då behövs inte bekvämare säten om man ska tolka den info jag fått rätt. Men den som lever får se, kanske om kritiken blir tillräckligt massiv (vilket jag skulle tippa den blir) angående dessa riktigt osköna säten, så kan man ju bara önska och hoppas att dessa ratas och byts ut. Det ska förövrigt ha funnits säten av liknande komfortabilitet i Skåne bland annat.
//M
Citat från: Mattias skrivet 30 september 2009, 22:51:51 PM
Man har resonerat som så om dessa hårda säten, att de ur vandaliseringssynpunkt ska vara svårare att misshandla, samt att den genomsnittlige stadsresenären ändå inte åker buss mer än runt ca 15 minuter per resa, så då behövs inte bekvämare säten om man ska tolka den info jag fått rätt.
Instämmer. Tycker det är helt rätt med sådana säten i en stadsbuss.
Citat från: Mattias skrivet 30 september 2009, 22:51:51 PM
Man har resonerat som så om dessa hårda säten, att de ur vandaliseringssynpunkt ska vara svårare att misshandla, samt att den genomsnittlige stadsresenären ändå inte åker buss mer än runt ca 15 minuter per resa, så då behövs inte bekvämare säten om man ska tolka den info jag fått rätt. Men den som lever får se, kanske om kritiken blir tillräckligt massiv (vilket jag skulle tippa den blir) angående dessa riktigt osköna säten, så kan man ju bara önska och hoppas att dessa ratas och byts ut. Det ska förövrigt ha funnits säten av liknande komfortabilitet i Skåne bland annat.
//M
I Skåne är det väl bara Lund som har "liknande" säten om nu inte Vanhoolerna i Ystad också hade det. Sen har väl också Veolia Malmö relativt enkla/obekväma säten i sina nya Volvobussar men jag tror dock inte de är lika enkla som dessa. Sen är det ju alltid lite känsligt som i Örebros fall med en rejäl taxehöjning samtidigt som man sänker sittkomforten avsevärt. Även om det finns prisvärda alternativ även efter höjningen är var ju höjningen saftig i procent oavsett om man betalar kontant eller med värdekort.