Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Åkarns Kalle skrivet 26 september 2009, 10:32:54 AM

Titel: CKJ135
Skrivet av: Åkarns Kalle skrivet 26 september 2009, 10:32:54 AM
Hej är det någon som har en bild och ägarehistorik på CKJ135 en Mercedes-Benz Nordic 7-71

bussen har haft 5 ägare dom jag känner till:
Fjärås Taxi, Fjärås

Hans Palm, Vintrosa
Palm & Gyll AB, Vintrosa
M. Erikssons Busstrafik, Bergsjö

Mvh Kalle
Titel: SV: CKJ135
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 09 oktober 2009, 18:19:09 PM
Lite data som jag kan bidra med:
Typ: Nordic 7
Chassi: Mercedes-Benz O302
Chassinr 30229050014062
Årsmodell: 1971
Dörrar: 1-0-0
Första registrering 1972-05-03
1:a ägare känner jag ej till, men var nog Philipsons (=säljaren).
2:a ägare var Fjärås Taxi, Fjärås, troligen från sommaren/hösten 1972. Där hade bussen Reg.nr N365.
Nytt reg.nr 1973 blev CKJ135.
3:e ägare var Hans Palm, Vintrosa, köpt 1976-05-28
4:e ägare var Palm & Gyll AB, Vintrosa, köpt 1976-06-18
5:e ägare var Majvor Eriksson, Bergsjö, köpt 1988-12-04
Avställd 1991-09-30
Antal sittplatser: 33
Motor: DB 6-cylindrig 130 hk
Längd: 860 cm. Bredd: 240 cm
Tjänstevikt: 7080 kg
Totalvikt: 10090 kg
Axelavstånd: 380 cm
Titel: SV: CKJ135
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 10 oktober 2009, 10:56:10 AM
Hej!
Jag har uppfattningen enligt mina anteckningar att Fjärås Taxi är första ägaren från 1972-05-03. Jag har ingen uppgift om att den skulle ha ägts av någon annan (eller ÅF Mercedes-B.) innan dess.

//Uffe
Titel: SV: CKJ135
Skrivet av: Åkarns Kalle skrivet 10 oktober 2009, 11:12:29 AM
Okej tack för info

/Kalle
Titel: SV: CKJ135
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 10 oktober 2009, 15:19:25 PM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 10 oktober 2009, 10:56:10 AM
Hej!
Jag har uppfattningen enligt mina anteckningar att Fjärås Taxi är första ägaren från 1972-05-03. Jag har ingen uppgift om att den skulle ha ägts av någon annan (eller ÅF Mercedes-B.) innan dess.

//Uffe

Jo, Du har nog rätt, Ulf, att Fjärås Taxi (i dag KE:s Bussar) var förste ägaren, men Transportstyrelsen anger totalt 5 ägare. Det måste alltså ha funnits en femte ägare, förmodligen en återförsäljare, antingen som förste ägare, eller som ägare mellan Fjärås Taxi och Hans Palm. Det går nog att få fram via mikrofilm, men känns mindre viktigt i sammanhanget.