Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Stefan P skrivet 25 september 2009, 16:48:45 PM

Titel: Sjudagars färdskrivare
Skrivet av: Stefan P skrivet 25 september 2009, 16:48:45 PM
Hej

När försvann sjudagars färdskrivaren, hade det EU anpassning att göra?

mvh Stefan P
Titel: SV: Sjudagars färdskrivare
Skrivet av: Knut skrivet 26 september 2009, 05:49:32 AM
7 dagers har vel aldri vært noe EU skriver. Men den forsvant vel i Norgen rundt siste EU runden og kravet om skriver kom for fullt for endel trafikk. Jeg har iallefall kjørt med 7 dagers og startet med buss i 92
Titel: SV: Sjudagars färdskrivare
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 26 september 2009, 13:24:51 PM
Nu kom i ett inlägg just Norge in i ämnet. Det är kanske lite särfall med Norge eftersom de inte är med i EU. Det är möjligt att en del saker som hänt i Sverige i samband med EU-inträdet inte hänt där

Jag minns att det i Sverige blev en del historier angående just färdskrivare när Sverige gick in i EU. SL hade linjer upp till Roslagen, bland annat Norrtälje som krävde modern EU-anpassad färdskrivare enligt EU:s normer. Före EU-inträdet kördes några av dessa linjer med äldre bussar som inte hade EU-skrivare. Men just i samband med EU-inträdet blev man tvungen att ändra på detta. De första veckorna minns jag att man fick på halva sträckan se till att passagerarna fick byta buss. Just detta byte av buss irriterade passagerarna som ville få möjlighet att vila under bussfärden till och från jobbet. Jag minns också att EU-hatare passade på att utnyttja detta till sin fördel med att passa på att sprida lite anti-EU-propaganda om just det här med busstrafiken. Det kan tilläggas att detta var en tid då de mest fanatiska EU-hatarna skylde allt negativt på EU, även när EU faktiskt var helt oskyldigt. Efter en tid kom man på att fuska med reglerna genom att skylta om bussen istället på halva sträckan. Det innebar att passagerna slapp det förhatliga bussbytet. Till slut såg de trots allt till att byta till EU-skrivare på de berörda bussarna

Överhuvudtaget minns jag att just i samband med EU-inträdet 1 januari 1995 blev det färdskrivarbyten på bussar mer eller mindre i ren panik. Så jag vågar säga att sjudagars färdskrivaren försvann i början av 1995 i samband med Sveriges EU-inträde
Titel: SV: Sjudagars färdskrivare - Norge
Skrivet av: Wetjo skrivet 26 september 2009, 13:42:45 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 september 2009, 13:24:51 PM
Nu kom i ett inlägg just Norge in i ämnet. Det är kanske lite särfall med Norge eftersom de inte är med i EU. Det är möjligt att en del saker som hänt i Sverige i samband med EU-inträdet inte hänt där
Norge är medlem i EES. Avtalet om EU har 12 grundpelare. Sverige har ratificerat alla 12. Länderna i EES-området har endast ratificerat sex av dessa, vilket gör att vissa EU-direktiv gäller även i EES-området som tvingande lagstiftning.
Titel: SV: Sjudagars färdskrivare - Norge
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 26 september 2009, 14:04:14 PM
Citat från: Wetjo skrivet 26 september 2009, 13:42:45 PM
Norge är medlem i EES. Avtalet om EU har 12 grundpelare. Sverige har ratificerat alla 12. Länderna i EES-området har endast ratificerat sex av dessa, vilket gör att vissa EU-direktiv gäller även i EES-området som tvingande lagstiftning.

Jag vet. Men om Sverige hade röstat nej till EU hade sannolikt förhållandet till EU i Sverige motsvarat det avtal Norge har idag. Men just det här med färdskrivare var något som kom så att säga i panik på en del ställen just i samband med Sveriges EU-inträde 1 januari 1995. Hade Sverige bara varit med i EES istället misstänker jag att det hade införts EU-skrivare i alla fall, men troligen inte i den panik som det blev

Österrike och Finland gick med i EU exakt samtidigt med Sverige. Det skulle vara intressant att veta hur det var med färdskrivare i dessa två länder. Kanske de redan förberett sig bättre än Sverige om den här saken? De kanske inte hade samma äldre färdskrivare som fanns i Sverige innan?

En sak funderar jag på och det är i vilka länder den gamla svenska färdskrivaren fanns i förr i tiden? Var den svensk? Eller nordisk? Eller fanns den i fler länder som t ex Tyskland? Fast tyskarna kanske gjorde sig av med sina lite tidigare just för att EU kanske sagt ifrån om det där? Var kan den gamla färdskrivaren haft sitt ursprung? Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om den rentav kunde vara framtagen i Tyskland
Titel: SV: Sjudagars färdskrivare
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 26 september 2009, 15:45:00 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 september 2009, 13:24:51 PM
Nu kom i ett inlägg just Norge in i ämnet. Det är kanske lite särfall med Norge eftersom de inte är med i EU. Det är möjligt att en del saker som hänt i Sverige i samband med EU-inträdet inte hänt där


Även om Norge inte är med i EU så finns det nog inget land som är så noga med att följa alla EU:s direktiv. De brukar vara värre än Sverige.
:)
Titel: SV: Sjudagars färdskrivare
Skrivet av: Lulebjörnen skrivet 26 september 2009, 23:25:51 PM
På http://de.wikipedia.org/wiki/Fahrtschreiber finns det mesta i ämnet färdskrivare beskrivet med sedvanlig tysk noggrannhet...
Titel: SV: Sjudagars färdskrivare
Skrivet av: Uffe D skrivet 27 september 2009, 00:07:13 AM
Tilläggas kan att under en övergångsperiod var det inte alls nödvändigt med färdskrivare i tunga fordon, och ingen kunde därmed kontrollera hur reglerna följdes. Olycksstatistiken för detta året (för det var ett helt år) vägrar myndigheterna att lämna ut, antagligen för att olyckorna med tunga fordon var lägre det året än det någonsin har varit eftersom chaufförerna körde när dom var pigga och sov när dom var trötta, istället för som det är nu tvärtom pga stelbenta regler.
Titel: SV: Sjudagars färdskrivare
Skrivet av: JDS skrivet 27 september 2009, 13:33:33 PM
Citat från: Uffe D skrivet 27 september 2009, 00:07:13 AM
Tilläggas kan att under en övergångsperiod var det inte alls nödvändigt med färdskrivare i tunga fordon, och ingen kunde därmed kontrollera hur reglerna följdes. Olycksstatistiken för detta året (för det var ett helt år) vägrar myndigheterna att lämna ut, antagligen för att olyckorna med tunga fordon var lägre det året än det någonsin har varit eftersom chaufförerna körde när dom var pigga och sov när dom var trötta, istället för som det är nu tvärtom pga stelbenta regler.

Vilket år var det?
Titel: SV: Sjudagars färdskrivare
Skrivet av: Uffe D skrivet 27 september 2009, 21:24:22 PM
Citat från: JDS skrivet 27 september 2009, 13:33:33 PM
Vilket år var det?

1994
Titel: SV: Sjudagars färdskrivare
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 28 september 2009, 01:35:55 AM
Citat från: Uffe D skrivet 27 september 2009, 00:07:13 AM
Tilläggas kan att under en övergångsperiod var det inte alls nödvändigt med färdskrivare i tunga fordon, och ingen kunde därmed kontrollera hur reglerna följdes. Olycksstatistiken för detta året (för det var ett helt år) vägrar myndigheterna att lämna ut, antagligen för att olyckorna med tunga fordon var lägre det året än det någonsin har varit eftersom chaufförerna körde när dom var pigga och sov när dom var trötta, istället för som det är nu tvärtom pga stelbenta regler.

Det är möjligt att det ligger en del i det, men jag är tveksam till om jag håller med.
Hade jag viljat hade jag kunnat äta på rull och endast stanna för att göra mina behov, och min arbetsgivare hade kunnat pressa tidsschemat till den milda grad att jag inte hade något val. Nu är jag istället tvungen att hålla 45 min där jag faktiskt tar det lugnt (läser en tidning när jag ätit klart, eller dyl..). Vidare kan ingen tvinga mig att jobba varenda helg, utan jag får min behövda sovmorgon varannan Lördag.

Sen att det händer att man fuskar och pysslar med annat jobb under delar av rasten, det må så vara...  ::)