Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Bergenga skrivet 25 september 2009, 15:33:48 PM

Titel: NV44906 / 'Emma' / WCY121 / VL #224 / HEY-381 / Pekola #81
Skrivet av: Bergenga skrivet 25 september 2009, 15:33:48 PM
I 1998 kjøpte Øst-Telemark Rutebilselskap (ØTA) inn to Carrus Star 302 til TIMEkspressen fordi Vest ikke hadde kapasitet til å levere flere Ambassadør 340. Disse fikk registreringsnumrene NV44906 og NV44946, og kallenavnene "Emma" og "Elna". Bussene ble med da ØTA skiftet navn til Nettbuss Telemark i 2000, men i 2004 ble begge to eksportert til Sverige og Vänersborg Linjetrafik. I 2008 ble de tatt ut av trafikk der, og i 2009 ble begge eksportert videre til Finland og til Pekolan Liikenne.
Men det gikk altså helt til september 2009 før jeg fikk mitt første bilde av en av dem. Den andre så jeg dessverre ikke noe til.

(http://lh3.ggpht.com/_H1SfCXXl8XA/SrX3y7S6nMI/AAAAAAAAO3U/56ANnhQr88A/s800/ob2009-09-09-137622bem.jpg)
HEY-381 i Mannerheimintie, Helsinki, 09.09.09.
Titel: SV: NV44906 / 'Emma' / WCY121 / VL #224 / HEY-381 / Pekola #81
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 25 september 2009, 15:57:09 PM


   Det måste ha varit kul att återse denna buss.

   Trevligt bild för övrigt.

   //Niclas
Titel: SV: NV44906 / 'Emma' / WCY121 / VL #224 / HEY-381 / Pekola #81
Skrivet av: Bergenga skrivet 25 september 2009, 17:12:15 PM
Takk!

Jo, det er alltid artig når man finner igjen busser i utlandet som har gått i hjemlandet før. Jeg fant også en annen buss som har gått i Norge før, og da jeg var i Finland for halvannet år siden fant jeg en som hadde gått for mitt "hjemmeselskap" Telemark Bilruter. Det går minst 30-40 busser i Finland som har blitt eksportert fra Norge de siste årene, og fra Sverige er det jo eksportert flere hundre. Jeg skal prøve å få lagt ut bilder av noen av dem etter hvert.

Nå ble jeg ikke interessert i busser før for omtrent tre år siden, og det var jo lenge etter at denne bussen hadde flyttet til Sverige, men det er likevel stor sannsynlighet for at jeg kan ha reist med den en gang i tiden. For i perioden august 2001 til juni 2002 var jeg i militæret, og reiste ganske mye med TIMEkspressen. Jeg reiste hjem minst annenhver helg, så det ble mange reiser på den tiden.
Også fra 2002, da TIMEkspressen ble en landsdekkende merkevare og de lilla Volvo 9700S ble introdusert, ble det noen reiser med TIMEkspressen, for da studerte jeg på Kongsberg, men reiste ikke hjem like ofte.
Titel: SV: NV44906 / 'Emma' / WCY121 / VL #224 / HEY-381 / Pekola #81
Skrivet av: AL skrivet 26 september 2009, 10:37:32 AM
Hmm, vad kommer det sig att det ändå exporteras relativt många begagnade bussar till just Finland?  För tydligen så skickas det från bägge bröderna till grannen i öst!
Titel: SV: NV44906 / 'Emma' / WCY121 / VL #224 / HEY-381 / Pekola #81
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 26 september 2009, 11:38:29 AM
Citat från: AL skrivet 26 september 2009, 10:37:32 AM
Hmm, vad kommer det sig att det ändå exporteras relativt många begagnade bussar till just Finland?  För tydligen så skickas det från bägge bröderna till grannen i öst!

Finland har inte samma ålderskrav som vi. Bussägarna köper därför gärna begagnat från Norge och Sverige. Ofta är dessa bussar välhållna och ännu bättre sköts de om hos sin nya husse i Finland.
Titel: SV: NV44906 / 'Emma' / WCY121 / VL #224 / HEY-381 / Pekola #81
Skrivet av: L-G Lassander skrivet 26 september 2009, 15:10:16 PM
Precis som Staffan skriver, så har vi (förutom lokaltrafiken i huvudstadsregionen, Åbo och den upphandlade delen av lokaltrafiken i Tammerfors) egentligen inga ålderskrav. Detta eftersom 80% av trafiken körs utan subventioner.
Sådana linjer som inte går att köra på enbart biljettinkomster, upphandlas. Dessa linjer har ålderskrav, men kraven är ganska lindriga, ofta gäller maxålder på 15-18 år. Avtalen på dessa upphandlingar är ofta inte längre än tre år, och då räcker det om man köper en 15 år gammal Fifty från Sverige, för att klara åldern på max 18 år under avtalstiden.

Därtill är en stor orsak till att det just nu köps så mycket begagnade från Sverige och Norge, att vi kommer att få en ny kollektivtrafiklag i slutet av detta år. Fram tills dessa dagar har innebörden av denna nya lag varit okänd. Mycket lutar åt att vi inom en snar framtid kommer att övergå till upphandlad trafik liksom Sverige. Detta har medfört en stor ovisshet om framtiden inom branschen, vilken i sin tur lett till att många avstått från nyinvesteringar, eftersom ingen vet hur trafiken kommer att se ut om några år.
För att klara trafiken har man därför ersatt de äldsta bussarna med lite nyare vagnar från övriga nordiska länder, helst med karosser tillverkade i Finland. Tack vare den svaga svenska kronar har det ju dessutom varit relativt förmånligt att köpa från Sverige.

Till Øyvind, och alla andra med, så lägger jag länkar till båda norsk-Carrusarna hos Pekolan liikenne, som ju denna tråd ursprungligen handlade om:

#81: http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Finland/P/Pekolan+Liikenne+Oy/81+%28HEY-381%29+Lasse.jpg

#89: http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Finland/P/Pekolan+Liikenne+Oy/89+%28UBI-289%29+Lasse.jpg
Titel: SV: NV44906 / 'Emma' / WCY121 / VL #224 / HEY-381 / Pekola #81
Skrivet av: AL skrivet 26 september 2009, 19:24:16 PM
Okey!

Tack för ett uttömmande svar!   :)
Titel: SV: NV44906 / 'Emma' / WCY121 / VL #224 / HEY-381 / Pekola #81
Skrivet av: Ersa skrivet 27 september 2009, 12:49:49 PM
Citat från: L-G Lassander skrivet 26 september 2009, 15:10:16 PM
För att klara trafiken har man därför ersatt de äldsta bussarna med lite nyare vagnar från övriga nordiska länder, helst med karosser tillverkade i Finland. Tack vare den svaga svenska kronar har det ju dessutom varit relativt förmånligt att köpa från Sverige.

Här i Sverige finns det ju rätt gott om finsktillverkade bussar i väldigt bra skick som klarar många år till i trafik, men som tyvärr måste avyttras pga ålders- och miljözonskrav. Trist för de svenska företagen, men bra för de finska. Och visst är det kul att se bussarna få ett bra liv i "hemlandet". :)