bilden tagen igår, och idag befinner sig i Kapellskär och väntar på transport över till Estland ;)
(http://www.fredrik-mattsson.se/temp/gub303.jpg)
De här har fått stå avställda länge och vänta på okänt öde. De togs ur drift våren 2008. Minns att jag åkte med en av dessa kanske allra sista dagarna de var i drift och då upplevde jag bussen som riktigt sunkig. Rykten har under den tiden gått om allt från att de skulle säljas till annat land till att de skulle skrotas. Det enda man vetat säkert är att de varit utfasade från trafik i Uppsala och aldrig skulle tillbaks igen
Men vet du nu om samma kund ska ha hela serien? Eller bara just den här bussen?
Det blev en bra bild.
Tack för tipset igår så man fick bild på den för sista gången i Sverige.
//Niclas
Jag kommer nog sakna dem lite trots allt. Jag körde dem ju aldrig så på den punkten kan jag ju inte uttrycka mig något om men de var ju trevliga att åka med, längst fram iallafall.
//Simon
Citat från: Simon A skrivet 26 september 2009, 00:51:56 AM
Jag kommer nog sakna dem lite trots allt. Jag körde dem ju aldrig så på den punkten kan jag ju inte uttrycka mig något om men de var ju trevliga att åka med, längst fram iallafall.
//Simon
Dom var ganska trevliga att köra, ganska pigga för sin ålder ;)
Bromsarna och jag kom väl inte alltid överens men det dög att köra dom.
//Niclas
Omöjligt o förstå grabbar hur ni kan gilla en gammal låggolvsVolvo.... :)
Apropå GUB så kanske ni har koll på nedanstående bussar, de har jag noterade som avställda. Finns de kvar i Uppsala eller är någon/några av dem sålda eller skrotade?
006 RCX739 Neoplan N8008FG Metroliner Batteridrift
007 RCX727 Neoplan N8008FG Metroliner Batteridrift
008 RGU382 Neoplan N8008FG Metroliner Batteridrift
009 RGU331 Neoplan N8008FG Metroliner Batteridrift
010 RGU319 Neoplan N8008FG Metroliner Batteridrift
260 FCA445 Neoplan N4021/3 Metroliner
261 FGH325 Neoplan N4021/3 Metroliner
262 FFT035 Neoplan N4021/3 Metroliner
264 FGH015 Neoplan N4021/3 Metroliner
265 FHZ325 Neoplan N4021/3 Metroliner
300 FRH058 Volvo B10L-60/Säffle 5000
302 FPX238 Volvo B10L-60/Säffle 5000
304 FRP498 Volvo B10L-60/Säffle 5000
630 LRK166 Scania CN113ALB
632 MLS486 Scania CN113ALB
836 SAR922 Ontario II/BLT 02, 501 Biogas
837 SAS547 Ontario II/BLT 02, 501 Biogas
Finns det fler avställda bussar?
Tack på förhand
Anders
Citat från: Anders Lundén skrivet 26 september 2009, 17:39:39 PM
Omöjligt o förstå grabbar hur ni kan gilla en gammal låggolvsVolvo.... :)
Apropå GUB så kanske ni har koll på nedanstående bussar, de har jag noterade som avställda. Finns de kvar i Uppsala eller är någon/några av dem sålda eller skrotade?
006 RCX739 Neoplan N8008FG Metroliner Batteridrift
007 RCX727 Neoplan N8008FG Metroliner Batteridrift
008 RGU382 Neoplan N8008FG Metroliner Batteridrift
009 RGU331 Neoplan N8008FG Metroliner Batteridrift
010 RGU319 Neoplan N8008FG Metroliner Batteridrift
260 FCA445 Neoplan N4021/3 Metroliner
261 FGH325 Neoplan N4021/3 Metroliner
262 FFT035 Neoplan N4021/3 Metroliner
264 FGH015 Neoplan N4021/3 Metroliner
265 FHZ325 Neoplan N4021/3 Metroliner
300 FRH058 Volvo B10L-60/Säffle 5000
302 FPX238 Volvo B10L-60/Säffle 5000
304 FRP498 Volvo B10L-60/Säffle 5000
630 LRK166 Scania CN113ALB
632 MLS486 Scania CN113ALB
836 SAR922 Ontario II/BLT 02, 501 Biogas
837 SAS547 Ontario II/BLT 02, 501 Biogas
Finns det fler avställda bussar?
Tack på förhand
Anders
Hej Anders!
632 är i trafik igen sen 090902. 836 åter i trafik 090422. 183 har körförbud och skulle varit besiktad 090731. Vet ej vad som är fel med den.
Citat från: Bese001 skrivet 26 september 2009, 17:55:35 PM
Hej Anders!
632 är i trafik igen sen 090902. 836 åter i trafik 090422. 183 har körförbud och skulle varit besiktad 090731. Vet ej vad som är fel med den.
Tack för uppdateringen :)
183 är stående pga ett större fel. Sedan har man plockat reservdelar från den till andra gasbussar som behövdes för att kunna ha dom rullandes.
Sedan är 721 - 723 är till salu med och stär uppställda vid Verkstadsgatan och därmed inte aktiva längre hos oss.
//Niclas
183 hann jag slåss med innan den dog helt. Det var nog sista rycket, Micke *alltid shorts* fick tampas sista vägen ner till garaget och det var rena rama dödsryckningarna ;D Pojkarna som körde före fick stopp på alla möjliga dumma ställen som Kungsgatan/Vaksalagatan osv. Tur att vi inte var i trafik då :P
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 september 2009, 13:12:53 PM
De här har fått stå avställda länge och vänta på okänt öde. De togs ur drift våren 2008. Minns att jag åkte med en av dessa kanske allra sista dagarna de var i drift och då upplevde jag bussen som riktigt sunkig. Rykten har under den tiden gått om allt från att de skulle säljas till annat land till att de skulle skrotas. Det enda man vetat säkert är att de varit utfasade från trafik i Uppsala och aldrig skulle tillbaks igen
Men vet du nu om samma kund ska ha hela serien? Eller bara just den här bussen?
nej, det är inte samma kund, och troligen bara denna.
Vi hoppas den får ett långt och lyckligt liv då :)
bild på den vid verkstaden hos TAK, 1 Oktober.. dom tar även in externa jobb.
http://www.automoto.ee/galerii/view_photo.php?full=1&set_albumName=muud&id=FMJ_158_2009_10_01_TAK (http://www.automoto.ee/galerii/view_photo.php?full=1&set_albumName=muud&id=FMJ_158_2009_10_01_TAK)
Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 03 oktober 2009, 12:27:36 PM
bild på den vid verkstaden hos TAK, 1 Oktober.. dom tar även in externa jobb.
http://www.automoto.ee/galerii/view_photo.php?full=1&set_albumName=muud&id=FMJ_158_2009_10_01_TAK (http://www.automoto.ee/galerii/view_photo.php?full=1&set_albumName=muud&id=FMJ_158_2009_10_01_TAK)
Fortfarande svenska regskyltar på bussen. Annars vet jag att man brukar vara kvicka med att ta bort dessa på bussar som säljs till andra länder
Citat från: lil-sis skrivet 27 september 2009, 00:36:54 AM
183 hann jag slåss med innan den dog helt. Det var nog sista rycket, Micke *alltid shorts* fick tampas sista vägen ner till garaget och det var rena rama dödsryckningarna ;D Pojkarna som körde före fick stopp på alla möjliga dumma ställen som Kungsgatan/Vaksalagatan osv. Tur att vi inte var i trafik då :P
Lite gammal tråd visserligen men tänkte passa på och svara angående 183 som är åter i trafik sedan några dagar. Tyvärr vet jag inte vad det var för fel men att det var något svårare är ju redan konstaterat.
Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 03 oktober 2009, 12:27:36 PM
bild på den vid verkstaden hos TAK, 1 Oktober.. dom tar även in externa jobb.
http://www.automoto.ee/galerii/view_photo.php?full=1&set_albumName=muud&id=FMJ_158_2009_10_01_TAK (http://www.automoto.ee/galerii/view_photo.php?full=1&set_albumName=muud&id=FMJ_158_2009_10_01_TAK)
inregistrerad Estland och avregistrerad Sverige samma dag: 2009-10-08 med registrerings nummer: 829 BCE
(http://img197.imageshack.us/img197/9533/300ay.jpg)
Seen yesterday :)
There are two buses there:
(http://img651.imageshack.us/img651/907/300a.jpg)
(http://img392.imageshack.us/img392/4393/304.jpg)
Bohdan
nice, where are they? so, they should be three, 300, 302, 304
Fredrik, I could see only two. May be I will know tomorrow if there are more. Where? One of small operators in Lublin, Poland.
Bohdan
http://trollino.mashke.org
Citat från: Bohdan skrivet 15 april 2010, 22:20:21 PM
Fredrik, I could see only two. May be I will know tomorrow if there are more. Where? One of small operators in Lublin, Poland.
Bohdan
http://trollino.mashke.org
yes, it what I was told before they left Sweden, but you never know until they arrived, but I drove them just before they were taken ....
Hur många bussar av den här typen fanns det i Uppsala och vad hade dom övriga av dessa för nummer?
Citat från: Bussfanatikern skrivet 16 april 2010, 01:36:38 AM
Hur många bussar av den här typen fanns det i Uppsala och vad hade dom övriga av dessa för nummer?
300-304 = 5 stycken
300,302,304 hamnade i Polen
301 hamnade i Ryssland
303 hamnade i Estland
Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 16 april 2010, 02:26:45 AM
300-304 = 5 stycken
300,302,304 hamnade i Polen
301 hamnade i Ryssland
303 hamnade i Estland
These three buses are definitely in Lublin. 300 & 302 at one operator and 304 at another one. They have been bought to meet new requirements of the transport authority (three doors and EURO-2 :)). They should start revenue service here by 1 July.
(http://img59.imageshack.us/img59/5838/volvo300302a.th.jpg) (http://img59.imageshack.us/i/volvo300302a.jpg/)
(http://img295.imageshack.us/img295/9333/volvo300302.th.jpg) (http://img295.imageshack.us/i/volvo300302.jpg/)
Bohdan
http://trollino.mashke.org
Several "new" buses of the AKL operator (Autobusowe Konsorcjum Lubelskie), in fact the consortium consisting of seven operators, that will take over some duties on dieselbus routes in Lublin from 1.7.2010, have been presented officially in the new colours on 23rd June. The three Uppsala buses are:
300 = Lublin 7301, reg. LU4246N, operator NIEĆKO
302 = Lublin 7302, reg. LU4247N, operator NIEĆKO
304 = Lublin 7203, reg. not ready yet, operator BERO.
7301 & 7302 can be seen here: http://www.ltek.strefa.pl/album/lublin100623.php (temporary file).
B.
http://trollino.mashke.org/deutsch/neuheiten.php (here some pics from Landskrona if someone is interested in).
(http://img191.imageshack.us/img191/9866/dsc59471.jpg)
Fot. Rafał Tarnawski
Another photo, albeit very similar:
http://www.ltek.strefa.pl/archiwum.php?pokaz=385&strona=0 (http://www.ltek.strefa.pl/archiwum.php?pokaz=385&strona=0)
B.
Not good buses?
Ex 300 & 302 are already for sale, whereas the third one (ex 304) has never entered service here.
http://otomoto.pl/volvo-b10l-T2293253.html (http://otomoto.pl/volvo-b10l-T2293253.html)