Och inte allt är särskilt roligt. Innan har här vairt inlägg om att bussarna i Malmö bullrar för mycket, nu går de visst på tomgång för länge.
http://sydsvenskan.se/malmo/article552658/Fel-i-arbetsrutinerna-och-omedelbar-andring.html (http://sydsvenskan.se/malmo/article552658/Fel-i-arbetsrutinerna-och-omedelbar-andring.html)
Igår krockade två bussar med varandra vid sjukhuset i Lund, idag var det personpåkörning
http://sydsvenskan.se/lund/article552661/Person-pakord-i-Lund.html (http://sydsvenskan.se/lund/article552661/Person-pakord-i-Lund.html)
Och det s.k buset ger sig visst aldrig
http://sydsvenskan.se/malmo/article552623/Pulverattack--forblindade-bussforare.html
http://sydsvenskan.se/malmo/article552712/Fyra-skadade-i-bussolycka.html
/Rickardo
hemska nyheter.
Idag: Arriva står tydlingen länge på tomgång
http://sydsvenskan.se/malmo/article552863/Nu-ska-bussarnas-tomgangskorning-stoppas.html (http://sydsvenskan.se/malmo/article552863/Nu-ska-bussarnas-tomgangskorning-stoppas.html)
Är det verkligen problem med tomgångskörning? Det finns ju nästan inga bostäder där, bussarna har miljömoterer och de flesta går på gas. Undrar om det är någon som har tråkigt på jobbet och försöker hitta saker att gnälla på ;)
Själv känner jag nog inget bussgarage där man inte kör på tomgång då och då, i alla fall vid verkstäder.
I dagens Skånskan får man läsa många konstiga kommentarer angående "problemet". Personen som klagade påstår även att Arriva reparerar bussar utanför området vilket är hemskt ;)
Sedan undrar man kanske vem är "Edam" från Sydsvenskans artikel...
Känns inte som något enormt problem, men jag förstår inte varför bussarna står på tomgång så länge.
Det ska ju räcka med ett par minuter för att ladda luft osv...
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 25 september 2009, 16:07:57 PM
Känns inte som något enormt problem, men jag förstår inte varför bussarna står på tomgång så länge.
Det ska ju räcka med ett par minuter för att ladda luft osv...
Värme kan va en sak de vill ha
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 25 september 2009, 16:40:08 PM
Värme kan va en sak de vill ha
Brukar inte bussar ha ramper för det där?
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 25 september 2009, 16:40:08 PM
Värme kan va en sak de vill ha
Jo förvisso, men inte ska det behövas 30 minuter som artikeln nämner. Fler startare i tjänst än 1 bör ju lösa deras starta upp bussar problem.
Men att chaufförerna inte startar sin buss själv och kontrollerar själv låter konstigt.
Citat från: jonas a skrivet 25 september 2009, 16:56:11 PM
Jo förvisso, men inte ska det behövas 30 minuter som artikeln nämner. Fler startare i tjänst än 1 bör ju lösa deras starta upp bussar problem.
Men att chaufförerna inte startar sin buss själv och kontrollerar själv låter konstigt.
Självklar inte...
Tänkte på en sak nu. Är gasen subventionerad? Så att alla får betala för bussarnas tomgångskörning? Eller får de stå för alla utgifter själva? Är det skattepengar som går åt så är det mindre bra, annars är det upp till dem (tycker inte att tomgångskörningsregeln ska gälla för miljöbränsledrivna fordon?) att planera så att de inte förstör företagets ekonomi. Men bussar är ganska komplexa när man tänker på alla system och det händer ofta att de körs/testas på tomgångskörning och ingen tycker att detta är konstigt. Annars kan man köra runt med bussen som testas för att följa regler, men då blir det minst lika mycket utsläpp.
Citat från: Cyklisten skrivet 25 september 2009, 23:49:56 PM
Tänkte på en sak nu. Är gasen subventionerad? Så att alla får betala för bussarnas tomgångskörning? Eller får de stå för alla utgifter själva? Är det skattepengar som går åt så är det mindre bra, annars är det upp till dem (tycker inte att tomgångskörningsregeln ska gälla för miljöbränsledrivna fordon?) att planera så att de inte förstör företagets ekonomi. Men bussar är ganska komplexa när man tänker på alla system och det händer ofta att de körs/testas på tomgångskörning och ingen tycker att detta är konstigt. Annars kan man köra runt med bussen som testas för att följa regler, men då blir det minst lika mycket utsläpp.
Det är väl snarare tvärtom. Det vill säga att om de gör åt en massa gas i onödan så är det skattebetalarna som tjänar på det eftersom även gas är belagd med drivmedelsskatt.
För inte så länge sedan testade Arriva i Malmö ett system där de har passare som kör fram bussarna till förarna pågrund av att deras egna förare oftast inte fick i gång bussarna själva (Typ: Hjälpstart, luckgivare osv) samt att deras egna förare orsakade ganska mycket olyckor på gårdsplan. Jag tror att de fortfarande använder detta system för olyckorna minskade kraftigt...
Citat från: MrRep skrivet 26 september 2009, 11:21:17 AM
För inte så länge sedan testade Arriva i Malmö ett system där de har passare som kör fram bussarna till förarna pågrund av att deras egna förare oftast inte fick i gång bussarna själva (Typ: Hjälpstart, luckgivare osv) samt att deras egna förare orsakade ganska mycket olyckor på gårdsplan. Jag tror att de fortfarande använder detta system för olyckorna minskade kraftigt...
Hur går detta ihop med alkolås? Eller använder inte Arriva sådana?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 september 2009, 09:52:29 AM
Det är väl snarare tvärtom. Det vill säga att om de gör åt en massa gas i onödan så är det skattebetalarna som tjänar på det eftersom även gas är belagd med drivmedelsskatt.
Det cycklisten menade var nog ifall avtalet var utformat så att Skånetrafiken/Malmö stad tillhandahåller gas utan att entreprenören betalar denna utan att det är beställarens uppgift att få fram den. Jag vet inte om ditt svar ska tolkas som att avtalet inte är skrivet så eller om du svarade på något annat?
Citat från: Jo skrivet 26 september 2009, 11:38:54 AM
Det cycklisten menade var nog ifall avtalet var utformat så att Skånetrafiken/Malmö stad tillhandahåller gas utan att entreprenören betalar denna utan att det är beställarens uppgift att få fram den. Jag vet inte om ditt svar ska tolkas som att avtalet inte är skrivet så eller om du svarade på något annat?
Jag utgick i mitt svar från att entreprenören betalar sitt drivmedel själv. Jag har aldrig hört talas om något annat förfarande men jag vet inte om det finns något specialavtal i Skåne. Men om det skulle vara så - vilket jag knappast tror - så bäddar det ju för ett slöseri med drivmedel om det inte finns något incitament för att spara på bränslet.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 september 2009, 11:26:18 AM
Hur går detta ihop med alkolås? Eller använder inte Arriva sådana?
Driftledaren tog alkohol prov på föraren innan han satt sig i bussen
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 september 2009, 11:45:11 AM
Jag utgick i mitt svar från att entreprenören betalar sitt drivmedel själv. Jag har aldrig hört talas om något annat förfarande men jag vet inte om det finns något specialavtal i Skåne. Men om det skulle vara så - vilket jag knappast tror - så bäddar det ju för ett slöseri med drivmedel om det inte finns något incitament för att spara på bränslet.
Det är som du säger Staffan att entreprenören betalar sitt drivmedel själv och högst angelägen om att hålla förbrukningen nere i Skåne också.
Citat från: Walter skrivet 24 september 2009, 15:16:43 PM
Och inte allt är särskilt roligt. Innan har här vairt inlägg om att bussarna i Malmö bullrar för mycket, nu går de visst på tomgång för länge.
http://sydsvenskan.se/malmo/article552658/Fel-i-arbetsrutinerna-och-omedelbar-andring.html (http://sydsvenskan.se/malmo/article552658/Fel-i-arbetsrutinerna-och-omedelbar-andring.html)
Borås Lokaltrafik varmkör bussar på morgnarna under vinterhalvåret för att det inte ska vara minusgrader i bussen när föraren ska ha den.
Någon sa för ett antal år sedan till mig i just artikelberörda stad att gasen är miljövänlig så det gör inget om bussarna går på tomgång längre. Är det uppdagat nu att denna utsago ej längre är med verkligheten överensstämmande?
Citat från: MrRep skrivet 26 september 2009, 12:23:51 PM
Driftledaren tog alkohol prov på föraren innan han satt sig i bussen
Det är förstås möjligt men det låter rätt komplicerat att en driftledare skall kolla ett hundratal förare - eller vad det nu kan röra sig om - som skall ut på morgonen. Det har talats om att ha alkolås för att komma in i personallokalerna för att kunna hämta kassa och övrig utrustning men har detta införts någonstans?
Citat från: Svemicke skrivet 26 september 2009, 12:34:23 PM
Borås Lokaltrafik varmkör bussar på morgnarna under vinterhalvåret för att det inte ska vara minusgrader i bussen när föraren ska ha den.
Någon sa för ett antal år sedan till mig i just artikelberörda stad att gasen är miljövänlig så det gör inget om bussarna går på tomgång längre. Är det uppdagat nu att denna utsago ej längre är med verkligheten överensstämmande?
Biogasen ger ju också ifrån sig utsläpp när motorn är i gång även om det är mindre än på en dieselbuss. Så det är klart att man inte skall köra biogasbussar i onödan. Om nu rampen inte förmår värma upp bussen så att föraren har en dräglig temperatur på sin arbetsplats finns väl dock inte mycket annat att göra. Arbetsmiljöverket och även vissa länsbolag har slagit ned hårt på bussbolag, där innetemperaturen är för låg vid trafikstart.
Problemet med tomkörning vid garaget är väl dock oftast att bullret stör kringboende. Vid BL:s anläggning på Strömsdal är det problemet inte så stort.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 september 2009, 15:42:07 PM
Biogasen ger ju också ifrån sig utsläpp när motorn är i gång även om det är mindre än på en dieselbuss. Så det är klart att man inte skall köra biogasbussar i onödan. Om nu rampen inte förmår värma upp bussen så att föraren har en dräglig temperatur på sin arbetsplats finns väl dock inte mycket annat att göra. Arbetsmiljöverket och även vissa länsbolag har slagit ned hårt på bussbolag, där innetemperaturen är för låg vid trafikstart.
Problemet med tomkörning vid garaget är väl dock oftast att bullret stör kringboende. Vid BL:s anläggning på Strömsdal är det problemet inte så stort.
Det finns inga kringboenden vid Arrivas depå i Malmö. Bara sockerbruket och AGA Gas.