Inspirerad av en liknande buss (http://i91.photobucket.com/albums/k315/Ekeri/DSC_3369.jpg) visar jag nu hur Sjöströms fina Volvo ser ut.
(http://i91.photobucket.com/albums/k315/Ekeri/f0309cd8.jpg)
NUS den 16/9
Swebus i Umeå har också såna, även någon med godsutrymme. Sedan så klart de andra inom Busspoolen, men tycker dom låter lite väl mycket från motorn.
Swebus Umeå har "bara" 9700 med gamla fronten i sin 62xx-serie, och några nya bussar lär det bli först med nya avtal.
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Swebus_6251_Teg_090311.jpg)
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Swebus_6252_Kronlund_090316a.jpg)
Jo, de är inte nya fronten, men ändå så pass nya för att vara Swebus Umeå. Blå vägen ärny upphandling nästa år med trafikstart Juni 2011. :)
Citat från: RoggaBoy skrivet 24 september 2009, 11:45:11 AM
Jo, de är inte nya fronten, men ändå så pass nya för att vara Swebus Umeå.
Är det så? Jag tycker att årsmodellerna är på i stort sett samma nivå över hela länet oavsett operatör. Både Swebus och Busspoolens företag har väl ungefär lika gott om både nyare och lite äldre fordon i vagnparken? Att Busspoolen har gott om 1-2 år gamla bussar beror ju på avtalsvinsterna av Holmsund, Sävar och Vännäs nu senast, medan Swebus kör på lite äldre avtal förutom i stadstrafiken.
Mest sliten vagnpark torde dock Veolia ha pga oproportionerligt högt milantal på kusten jämfört med konkurrenternas trafik.
Citat från: Verspieder skrivet 24 september 2009, 12:25:23 PM
Är det så? Jag tycker att årsmodellerna är på i stort sett samma nivå över hela länet oavsett operatör. Både Swebus och Busspoolens företag har väl ungefär lika gott om både nyare och lite äldre fordon i vagnparken? Att Busspoolen har gott om 1-2 år gamla bussar beror ju på avtalsvinsterna av Holmsund, Sävar och Vännäs nu senast, medan Swebus kör på lite äldre avtal förutom i stadstrafiken.
Mest sliten vagnpark torde dock Veolia ha pga oproportionerligt högt milantal på kusten jämfört med konkurrenternas trafik.
Jo, visst har Busspoolen lite äldre bussar med. Kolla bara på Sjöströms gamla bussar som körs som skolbuss nu, tycker dom verkligen har gjort sitt, fast dom rullar inte så långt. Jo, Swebus lokalbussar är ju nya, men tex deras Helmark (dubbeldäckare) är ju 10år gamla och rullat omkring 130.000-140.000mil, och de övriga som går Blå Vägen, och till Bjurholm är de ju några som rullat Sundsvall - Luleå förut så de har nog rullat en del med, men visst har Veolias Norrlandskustbussar rullat långt. Vill inte ens räkna hur mycket dom rullar per dag, men till sommaren kommer nya, och tydligen inga dubbeldäckare, någon som vet varför?
Citat från: RoggaBoy skrivet 24 september 2009, 12:35:35 PM
visst har Veolias Norrlandskustbussar rullat långt. Vill inte ens räkna hur mycket dom rullar per dag, men till sommaren kommer nya, och tydligen inga dubbeldäckare, någon som vet varför?
Upphandlingen av Norrlandskusten verkar ha avbrutits och drar ut på tiden, så att det blir nya bussar redan till sommaren låter lite väl optimistiskt.
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 24 september 2009, 11:10:04 AM
Inspirerad av en liknande buss (http://i91.photobucket.com/albums/k315/Ekeri/DSC_3369.jpg) visar jag nu hur Sjöströms fina Volvo ser ut.
Se där ja, något att jaga nästa gång.
Veolia har enligt uppgift fått förlängt sitt avtal på norrlandskusten till mitten på december 2010
så det blir nog inga nya bussar före det.
December 2010? Varför förlängt 6 månader, är de kanske för att man inte hinner med att få nya bussar? Då blir den nya perioden för Sundsvall - Umeå från december 2010 till Augusti 2011, alltså för Linje 100. Linje 10 ska ju rulla hela perioden. Sedan blir ju Umeå - Haparanda kvar, som en liten Linje 100. :)
Det verkar inte finnas något större intresse från andra bolag att ta över den korta perioden som det
innebär, sex månader. Det råder tydligen också en viss osäkerhet om persontrafiken ska komma igång i tid på hela banan.
Därför har man vad jag förstått tänkt låta busstrafiken gå parallellt under en kortare tid.
Dubbeldäckarna försvinner förmodligen därför att de fått oförtjänt dåligt rykte, många avåkningar på vintrarna.
Personligen tycker jag att de är helt underbara att köra när de är servade och i gott skick.
Tyvärr har det tidvis varit dåligt med service och underhåll från Veolias sida.
De är hårt slitna men de rullar också drygt 100 mil om dagen som mest, beroende på var de startar på morgonen.
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 24 september 2009, 11:10:04 AM
Inspirerad av en liknande buss (http://i91.photobucket.com/albums/k315/Ekeri/DSC_3369.jpg) visar jag nu hur Sjöströms fina Volvo ser ut.
(http://i91.photobucket.com/albums/k315/Ekeri/f0309cd8.jpg)
NUS den 16/9
Reg-nr på dennà?
Citat från: Verspieder skrivet 24 september 2009, 11:38:50 AM
Swebus Umeå har "bara" 9700 med gamla fronten i sin 62xx-serie, och några nya bussar lär det bli först med nya avtal.
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Swebus_6251_Teg_090311.jpg)
Dylika bussar har jag skymtat vid sjukan men aldrig fått någon bra bild på.
De passerar Vasaplan också...
Citat från: Johan B skrivet 24 september 2009, 19:11:53 PM
Aktiverar hökögonen och utläser DEG231.
Bra med er skarpsynta :) Tack!
Citat från: Bussnissen skrivet 24 september 2009, 15:19:18 PM
Det verkar inte finnas något större intresse från andra bolag att ta över den korta perioden som det
innebär, sex månader. Det råder tydligen också en viss osäkerhet om persontrafiken ska komma igång i tid på hela banan.
Därför har man vad jag förstått tänkt låta busstrafiken gå parallellt under en kortare tid.
Dubbeldäckarna försvinner förmodligen därför att de fått oförtjänt dåligt rykte, många avåkningar på vintrarna.
Personligen tycker jag att de är helt underbara att köra när de är servade och i gott skick.
Tyvärr har det tidvis varit dåligt med service och underhåll från Veolias sida.
De är hårt slitna men de rullar också drygt 100 mil om dagen som mest, beroende på var de startar på morgonen.
Umeå - Örnsköldsvik starar den 29/8 2010. Dagen före är invigningståget med kungen och drottningen på spåret. Augusti 2011 är Nyland - Härnösand klart för trafik och tågen rullar då bland annat Umeå - Sundsvall (därav ingen Linje 100 på denna sträcka).
Veolia Transport har fått E4-trafiken Sundsvall - Haparanda, Linje 100 förlängt hela den 14 månadersperiod som det handlade om innan tågen tar över., så Augusti 2010 kommer nya bussar.