SL-tåg till Uppsala på väg att bli verklighet.
Planerna om SL-tåg i Uppsala län står fast. Redan om två år kan Märstalinjen förlängas till Knivsta och Uppsala.
http://www2.unt.se/article/1,,MC=72-AV_ID=959557,00.html?f=10
Underbart med en gemensam trafik utan byten på sträckan Uppsala-Knivsta-Upplands Väsby-Stockholm. Idag ställer länsgränsen till med krångel då enbart SJ och Swebus Express kör sträckan helt utan byten. Däremot är läsarna skeptiska till vilken tågtyp som ska användas, och någon tycker att SL:s X60 är alltför obekväm för att åka 7 mil med jämfört med Upptågets Reginor.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 september 2009, 11:06:43 AM
Man är för bortskämda :-)
Till Nynäs går det bra med vilket "Sk*t" som helst :-(
Håller med. Resan CST-Uppsala kan inte ta mycket mer än en timme och så lång restid har många redan idag, både med pendel, tunnelbana och buss. Vi svenskar är nog ett ganska bortklemat folk.
Kan väl inte bli annat än X60, för annars måste det väl till en helt ny vagnpark på hela sträckan Uppsala- Södertälje, och det tvivlar jag på att C-länet vill betala....
Så nu får de stackars uppsalaborna njuta av smutsiga säten, trasig AC, trasiga dörrar och havererande tåg! Välkomna till storstaden!
Jag hoppas verkligen på att få slippa X60 hit upp. Bara för att en dålig sak finns på Nynäs ska inte även vi behöva ta det också. Man ska inte sprida dåliga saker till ett nytt ställe bara för att någon annan har det :(
X60 har inga toaletter och det har alltid funnits toalett mellan Uppsala och Stockholm. Det skulle innebära en otrolig försämring. Dessutom är inte inredningen i X60 speciellt bekväm. Så det här vill jag verkligen inte ha :(
Och dessutom tillhör vi inte Stockholm och har aldrig gjort heller
Ingen har väl sagt att Uppsalapendeln ska bort, däremot är planerna att den ska omvandlas till SL/UL-ägd "regionpendel" med förhöjd turtäthet. Den trafiken lär förstås kräva egna tågsätt.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 september 2009, 12:40:00 PM
Ska man samköra med Märstapendeln finns ju inget annat alternativ, det går inte att köpa nya tåg för hela linjenätet för Uppsalas skull ;D
Nej det går inte. Men man kan låta bli att köra X60 hit. Antingen behålla Uppsalapendeln på nuvarande sätt och låta SL-tågen fortsätta ha Märsta som slutstation eller möjligen knivsta eller att trafiken sköts av Upptågen och inga SL-tåg
Troligen har reportern missförstått det här inriktningsbeslutet från SL i höstas:
https://sl.se/Upload/%C3%84rende%206%20Inriktningsbeslut%20pendelt%C3%A5gstrafik%20Arlanda%20Uppsala.pdf
Vartannat Märstatåg ska vika av i Väsby och därigenom ersätta Upptåget till/från Uppsala. De tågen kommer väl säkert att köras med X60. Sedan vill UL/SL ta över nuvarande Uppsalapendel från 2011 när Uppsala C är färdigbyggt. Uttryckligen talas om det som en egen trafikform, "regionpendel", som inte är integrerade med SL:s och UL:s rena pendeltåg. För dem är det väl ingen skada med särskilda fordon.
Sen vad man vinner på att UL/SL tar över Uppsalapendeln?
1) bättre samordning med SL:s och UL:s övriga trafik, taxa etc. (även om det skulle bli något tillägg för dessa tåg, blir det säkert prisvärt för alla som nu är hänvisade till olika dyra kombinationer mellan SJ och SL/UL).
2) Man slipper låta trafiken bero på SJ:s lönsamhetskrav, så att vi får en vettigare trafik sena kvällar och in på natten. Det är nästan absurt att det finns utmärkt nattrafik från Uppsala till Tierp och Östervåla, men inte till Stockholm.
Då skulle det se ut så här :)
(http://www.ocker.se/SL_6055_uppsalac.jpg)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 september 2009, 11:06:43 AM
Man är för bortskämda :-)
Instämmer delvis. När folk nobbar SwEx 899, inte pga taxorna, utan pga att det tar en timme för bussen mellan CT-Uppsala börjar man fundera på hur det är ställt med realismen. Man gapar stort över bussens körtid och går därefter ner på Cst och väntar snällt in avgången på ett SJ-tåg som ankommer Uppsala C några minuter efter att 899:an hunnit fram... ::)
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 september 2009, 12:28:22 PMJag hoppas verkligen på att få slippa X60 hit upp. Bara för att en dålig sak finns på Nynäs ska inte även vi behöva ta det också. Man ska inte sprida dåliga saker till ett nytt ställe bara för att någon annan har det :(
X60 har inga toaletter och det har alltid funnits toalett mellan Uppsala och Stockholm. Det skulle innebära en otrolig försämring. Dessutom är inte inredningen i X60 speciellt bekväm. Så det här vill jag verkligen inte ha :(
Och dessutom tillhör vi inte Stockholm och har aldrig gjort heller
Känner mig nödd att säga att lite gnälligt är det allt i Uppsala. Minns när man pluggade så hade vi från Stockholm ganska kul åt vissa uppsaliensare som klagade på långa avstånd. En del av oss bodde ganska långt utanför city och fick åka t.ex. t-bana eller pendel en bra stund för att ens nå Uppsalatåget på Stockholms central. Samtidigt satt då vissa kurskamrater sedan och ondgjorde sig över att de bodde så långt utanför 'stan' i Uppsala att det tog dem kanske fantastiska 15 minuter att cykla till exempelvis Gamla torget. De stackare som bodde så grymt långt bort så att de var tvungna att åka lokalbuss ska vi inte tala om för där var det verkligen ack och ve.... ;D :P ;)
En annan sak jag har väldigt svårt att förstå är detta eviga behov av toaletter?! Visst finns det de som är inkontinenta eller har motsvarande problem, men med tanke på hur många som dagligen (och utan toaletter) och under betydligt längre tid förflyttar sig inom SL-trafiken så har jag svårt att inse behovet av en toalett på t.ex. ett pendeltåg som tar kanske en timme att åka. Faciliteter finns ju på både Uppsala C såväl som på Stockholm C vilket borde vara tillräckligt. Normalt brukar inte heller toaletter på bussar och tåg höra till den direkt fräschaste kategorin, så hellre som sagt fasta installationer än något ambulerande som troligen snabbt kommer att förfalla och bidra till en känsla av kollektivtrafik som något otrevligt. Överlag så känns därför toalettkrav som ett riktigt I-landsproblem
Sen är väl knappast X60 så dåligt, men visst... det är ett lokaltåg och inte ett regionaltåg och då blir det lite fel att jämföra det med t.ex. Uppsalapendeln då dess tänkta kundkrav till viss del skiljer sig åt. Det här blir då snarare ett komplement, åtminstone i början även om jag misstänker att många kommer att föredra detta framför Uppsalatåget efter ett tag. Att Uppsala sedan inte tillhör Stockholm förringar nämligen inte det totala behovet av relativt snabb och smidig kollektivtrafik... i synnerhet som inte alla ska till respektive stadskärna. Får man fart på detta så får nog många det lättare genom att nya möjligheter att ta sig på tvären på olika håll erbjuds. Uppsala <=> Kista kommer t.ex. inte längre kräva en omväg via Stockholms C osv.
Är det ingen som tänkt på hur man skall få in ett par tusen Uppsala-pendlare under maxtimmarna i redan nu överfulla pendeltåg? Redan där spricker det ju att tågen förlängs från Märsta till Uppsala annat än möjligen i lågtrafiktid.
Citat från: Nico skrivet 23 september 2009, 14:02:43 PM
Känner mig nödd att säga att lite gnälligt är det allt i Uppsala. Minns när man pluggade så hade vi från Stockholm ganska kul åt vissa uppsaliensare som klagade på långa avstånd. En del av oss bodde ganska långt utanför city och fick åka t.ex. t-bana eller pendel en bra stund för att ens nå Uppsalatåget på Stockholms central. Samtidigt satt då vissa kurskamrater sedan och ondgjorde sig över att de bodde så långt utanför 'stan' i Uppsala att det tog dem kanske fantastiska 15 minuter att cykla till exempelvis Gamla torget. De stackare som bodde så grymt långt bort så att de var tvungna att åka lokalbuss ska vi inte tala om för där var det verkligen ack och ve.... ;D :P ;)
En annan sak jag har väldigt svårt att förstå är detta eviga behov av toaletter?! Visst finns det de som är inkontinenta eller har motsvarande problem, men med tanke på hur många som dagligen (och utan toaletter) och under betydligt längre tid förflyttar sig inom SL-trafiken så har jag svårt att inse behovet av en toalett på t.ex. ett pendeltåg som tar kanske en timme att åka. Faciliteter finns ju på både Uppsala C såväl som på Stockholm C vilket borde vara tillräckligt. Normalt brukar inte heller toaletter på bussar och tåg höra till den direkt fräschaste kategorin, så hellre som sagt fasta installationer än något ambulerande som troligen snabbt kommer att förfalla och bidra till en känsla av kollektivtrafik som något otrevligt. Överlag så känns därför toalettkrav som ett riktigt I-landsproblem
Sen är väl knappast X60 så dåligt, men visst... det är ett lokaltåg och inte ett regionaltåg och då blir det lite fel att jämföra det med t.ex. Uppsalapendeln då dess tänkta kundkrav till viss del skiljer sig åt. Det här blir då snarare ett komplement, åtminstone i början även om jag misstänker att många kommer att föredra detta framför Uppsalatåget efter ett tag. Att Uppsala sedan inte tillhör Stockholm förringar nämligen inte det totala behovet av relativt snabb och smidig kollektivtrafik... i synnerhet som inte alla ska till respektive stadskärna. Får man fart på detta så får nog många det lättare genom att nya möjligheter att ta sig på tvären på olika håll erbjuds. Uppsala <=> Kista kommer t.ex. inte längre kräva en omväg via Stockholms C osv.
Om vi är gnälliga här eller inte är väl upp till var och en att avgöra. Men vad som inte blir populärt och som jag anser synnerligen olämpligt är att försämra något. I alla tider har tågen mellan Uppsala och Stockholm haft toaletter, eller i alla fall så länge det existerat toaletter på tåg. Plötsligt ska vi alltså tvingas acceptera att detta försvinner? Varför försämra en sak när det går att undvika. Upptåg till Stockholm är en sak men inte X60 till Uppsala. Tågens komfort är sämre och de saknar toaletter. Det kommer inte folk här att acceptera. I Skåne infördes de så kallade Pågatågen 1983 och de hade inte toaletter. Det blev klagomål på detta och efter några år fick man ge med sig där och införa det. Varför ska vi då här tvingas acceptera en sak som inte skåningarna accepterar?
Swebus Express har toaletter. Tåg ska föreställa komfortablare än bussar men det blir det inte i det här fallet
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 september 2009, 18:36:41 PM
Om vi är gnälliga här eller inte är väl upp till var och en att avgöra. Men vad som inte blir populärt och som jag anser synnerligen olämpligt är att försämra något. I alla tider har tågen mellan Uppsala och Stockholm haft toaletter, eller i alla fall så länge det existerat toaletter på tåg. Plötsligt ska vi alltså tvingas acceptera att detta försvinner? Varför försämra en sak när det går att undvika. Upptåg till Stockholm är en sak men inte X60 till Uppsala. Tågens komfort är sämre och de saknar toaletter. Det kommer inte folk här att acceptera. I Skåne infördes de så kallade Pågatågen 1983 och de hade inte toaletter. Det blev klagomål på detta och efter några år fick man ge med sig där och införa det. Varför ska vi då här tvingas acceptera en sak som inte skåningarna accepterar?
Swebus Express har toaletter. Tåg ska föreställa komfortablare än bussar men det blir det inte i det här fallet
Nu har du väl ändå missförstått. "Uppsalapendeln" ska ju vara kvar, även om den drivs av SL/UL (se sammys inlägg). Jag har svårt att tro att den kommer att trafikeras med X60, här lär man nog satsa på något mer komfortabelt. I denna trafik vore det också bra med Sth=200 för att inte sinka ArlandaExpress på ytterspåren.
Att klaga på att man kompletterar trafiken med lokaltåg i halvtimmestrafik är ju samma sak som att påstå att Bålsta har fått det sämre när man för några år sedan kompletterade fjärrtågen med X60 utan toalett i halvtimmestrafik... Nu kommer ju förvisso Upptåget att ersättas av X60 Uppsala - Upplands-Väsby, men den sträckan kan man nog acceptera att hålla sig.
Citat från: Nico skrivet 23 september 2009, 14:02:43 PM
En annan sak jag har väldigt svårt att förstå är detta eviga behov av toaletter?! Visst finns det de som är inkontinenta eller har motsvarande problem, men med tanke på hur många som dagligen (och utan toaletter) och under betydligt längre tid förflyttar sig inom SL-trafiken så har jag svårt att inse behovet av en toalett på t.ex. ett pendeltåg som tar kanske en timme att åka. Faciliteter finns ju på både Uppsala C såväl som på Stockholm C vilket borde vara tillräckligt. Normalt brukar inte heller toaletter på bussar och tåg höra till den direkt fräschaste kategorin, så hellre som sagt fasta installationer än något ambulerande som troligen snabbt kommer att förfalla och bidra till en känsla av kollektivtrafik som något otrevligt. Överlag så känns därför toalettkrav som ett riktigt I-landsproblem
Här kan vi enkelt jämföra med busslinjer i andra delar av landet på 6-7 mil med c:a en timmes körtid:
SL 676 Stockholm Ö - Norrtälje.
Jämtlandslinje 163 Östersund - Svenstavik.
Västerbottenlinje 17 Umeå - Robertsfors
Toaletter på dessa? Knappast.
Åker man 677 från ena änden till den andra så är det ca 1h30min och där finns ingen toa. Och inte har jag hört någon gnälla heller. Antar att det är mest Stockholmare som reser på den 8)
(Och som enbart yrkesverksam i Uppsala, jo Uppsalaborna gnäller på det allra mest fantastiska sakerna. Avstånden är ju ett så lysande exempel så jag ler varje gång jag hör någon gnälla att det är så låååååångt att gå från Österängsgatan till Stationen eftersom bussen är för dyr ;D )
Något som kommer upplevas som standardsänkning om X60 börjar trafikera sträckan är inredningen. Dels är den trängre och dels saknas bord vid platserna. I rusningstrafiken är det många som utnyttjar resan till att jobba och det är inte ovanligt att se borden nedfällda och belamrade med en dator eller en bunt papper.
Nej, Uppsalapendeln skulle snarare behöva X40-4. Snabbare, bekvämare och med internet.
/Jonas
Då får vi hoppas att "gamla" Uppsalapendeln blir kvar också, så fint folk som vill betala mer kan fortsätta att åka med den. Proletariatet som inte lider av inkontinens eller förslappad ringmuskel kan då åka X60 medan de läser sin Metro. ;D
Som sagt handlar det här överhuvudtaget inte om att ersätta Uppsalapendeln, utan Upptåget söder om Uppsala. Även om X60 är lite mer spartansk än UL-Regina så uppvägs det nog för de flesta att man slipper bytet i Väsby för resor t.ex. Uppsala–Sollentuna.
Citat från: lil-sis skrivet 24 september 2009, 16:43:51 PM
(Och som enbart yrkesverksam i Uppsala, jo Uppsalaborna gnäller på det allra mest fantastiska sakerna. Avstånden är ju ett så lysande exempel så jag ler varje gång jag hör någon gnälla att det är så låååååångt att gå från Österängsgatan till Stationen eftersom bussen är för dyr ;D )
Som nyinflyttad till Uppsala (både bosatt och yrkesverksam) tycker jag att staden är underbar med sina korta avstånd till nästan allt, samt jätteplatt. Tar inte lång tid att gå, och ännu mindre tid om man cyklar. Och då bor jag på exakt samma avstånd från stationen som Österängsgatan ligger på. :P Faktum är att jag inte åkt en enda meter grön tätortsbuss i Uppsala ännu, då jag hittills aldrig haft behov av det.
I Umeå däremot hade man 7-10 km enkel resa nästan vart man än skulle, samt uppförsbackar att cykla i. :(
Citat från: Nico skrivet 23 september 2009, 14:02:43 PM
En annan sak jag har väldigt svårt att förstå är detta eviga behov av toaletter?!
Faciliteter finns ju på både Uppsala C såväl som på Stockholm C vilket borde vara tillräckligt.
Pga denna toalettdebatt har jag de senaste dagarna hållit koll på kontrollampan för toalettanvändande på SwEx 899, och jag kan bekräfta att toaletten faktiskt används ganska ofta. I snitt mellan 0-2 ggr/tur är det någon som besöker den under den 60 min långa färden på E4:an. Jag antar att det delvis kan bero på bekvämlighet då Uppsala C ligger en "bra bit" från SwEx hpl, samt att toaletterna på de bägge järnvägsstationerna samt Cityterminalen kostar horribla 5 kr att använda... ::)
Det som fascinerat mig mest är att toaletten oftast börjar användas när bussen svänger in på Cityterminalen. En gång var jag faktiskt tvungen att säga ifrån när två passagerare
började köa utanför den upptagna toaletten i samband med att alla andra steg av på när bussen stannat på ändhållplatsen Cityterminalen. Eller tja... gå på toan fick väl de göra, men de fick vackert följa med bussen upp på gate 16, för inte sjutton kunde jag stå och blockera en stor del av avstigningsplatsen för bakomvarande bussar bara för att två personer inte hade råd med varsin 5-krona till toaletterna inne på Cityterminalen.
En skylt med texten "Ändhållplats" finns f.ö. på en toalett på Ultragaraget i Umeå. En hållplats för ändan således! ;D
Citat från: Verspieder skrivet 26 september 2009, 01:08:43 AM
Pga denna toalettdebatt har jag de senaste dagarna hållit koll på kontrollampan för toalettanvändande på SwEx 899, och jag kan bekräfta att toaletten faktiskt används ganska ofta. I snitt mellan 0-2 ggr/tur är det någon som besöker den under den 60 min långa färden på E4:an. Jag antar att det delvis kan bero på bekvämlighet då Uppsala C ligger en "bra bit" från SwEx hpl, samt att toaletterna på de bägge järnvägsstationerna samt Cityterminalen kostar horribla 5 kr att använda... ::)
Det som fascinerat mig mest är att toaletten oftast börjar användas när bussen svänger in på Cityterminalen.
Det kostar till och med 10 kronor numera att använda toaletterna på Cityterminalen. Att toan skall användas så sent som möjligt innan ankomst beror väl på att många vill passa på att vara nykissade när de skall på ett möte eller uträtta sina ärenden i stan. Samma tendens kan tydligt märkas på tågen. Av dem som använder toaletten på bussen - eller tåget - Uppsala-Stockholm torde de allra flesta inte vara i trängande behov utan tycker det är bra att använda restiden till att klara av sådant.
Upp till två-tre toabesök stämmer för övrigt överens med mina erfarenheter från bussarna på linje 100 Göteborg-Borås. Där är det en restid på cirka 55 minuter.
Även om det egentliga behovet av toaletter på en timmes resa inte är överdrivet stort så finns det ju de som av medicinska skäl kan behöva besöka en toalett under denna tid. Är det en regionbuss kan man väl i allra värsta fall be chauffören stanna. På en expressbuss är detta mer komplicerat och på ett tåg helt omöjligt.
Citat från: Björn Forslund skrivet 23 september 2009, 11:50:44 AM
Kan väl inte bli annat än X60, för annars måste det väl till en helt ny vagnpark på hela sträckan Uppsala- Södertälje, och det tvivlar jag på att C-länet vill betala....
Så nu får de stackars uppsalaborna njuta av smutsiga säten, trasig AC, trasiga dörrar och havererande tåg! Välkomna till storstaden!
Förlåt?
X60 är skulle jag säga det bästa som hänt pendlarna i Sthlm nånsin! Det är förbaskat tyst, betydligt renare/ljusare än i X1:orna och X10:rna, betydligt bättre högtalarsystem, lättare att hitta plats då man kan gå igenom större delen av tågsetet! Mer lättstädat, snyggare tåg etc. etc. - kan hålla på i evighet om vad som är bättre än tidigare! Jag har pendlat i hela mitt liv m Sthlms pendeltåg (snart 37 år) så kom inte här o klaga =)
Citat från: sammy018 skrivet 25 september 2009, 13:01:24 PM
Som sagt handlar det här överhuvudtaget inte om att ersätta Uppsalapendeln, utan Upptåget söder om Uppsala. Även om X60 är lite mer spartansk än UL-Regina så uppvägs det nog för de flesta att man slipper bytet i Väsby för resor t.ex. Uppsala–Sollentuna.
Tidigare förslag har inneburit att förlänge SLs pendeltåg till i första hand Knivsta, senare Uppsala, och förlänga Upptåget till Stockholm C. Det känns som en mycket bättre lösning då det ger större mångfald i utbudet på sträckan. Alla reser ju inte U-Cst. Men jag tror det finns en marknad för ett mellanting mellan SJ och SL på sträckan. Lite fler stopp än SJ och lite bekvämare och snabbare än SL.
Denna tråd har delats då inlägg (något togs även bort) som hade med topografi för cyklister/fotgängare att göra lades i en egen tråd.
För den som är hugad så återfinns den nya tråden här: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=28436.msg207451#msg207451
// Nico
Citat från: virtual1 skrivet 26 september 2009, 10:40:05 AM
Förlåt?
X60 är skulle jag säga det bästa som hänt pendlarna i Sthlm nånsin! Det är förbaskat tyst, betydligt renare/ljusare än i X1:orna och X10:rna, betydligt bättre högtalarsystem, lättare att hitta plats då man kan gå igenom större delen av tågsetet! Mer lättstädat, snyggare tåg etc. etc. - kan hålla på i evighet om vad som är bättre än tidigare! Jag har pendlat i hela mitt liv m Sthlms pendeltåg (snart 37 år) så kom inte här o klaga =)
Jo, men inredningen är tämligen spartansk om man jämför med dagens Uppsalapendlar eller SLs trängselbussar. Har du försökt sova i X60 (låga sätesryggar och operationssalsbelysning) utan att vrida nacken ur led? Klart som korvspad att resor av "Uppsalalängd" ska ha bättre komfort än så, precis som Nynäspendlarna borde få ha.
Citat från: virtual1 skrivet 26 september 2009, 10:40:05 AM
Förlåt?
X60 är skulle jag säga det bästa som hänt pendlarna i Sthlm nånsin! Det är förbaskat tyst, betydligt renare/ljusare än i X1:orna och X10:rna, betydligt bättre högtalarsystem, lättare att hitta plats då man kan gå igenom större delen av tågsetet! Mer lättstädat, snyggare tåg etc. etc. - kan hålla på i evighet om vad som är bättre än tidigare! Jag har pendlat i hela mitt liv m Sthlms pendeltåg (snart 37 år) så kom inte här o klaga =)
Absolut! Jämfört med X1 och X11 är X60 ett klart lyft, men inte jämfört med Upptåget, som har högre standard.
Jämför inte äpplen med päron. :)