*B *D*
/B
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 22 september 2009, 20:22:39 PM
Nyss tagit D?
Nope, börjar nästan gå ut! 8)
En vän till mig har ABCDE flygcert och lite andra bevis för framförande av diverse udda fordon,....
ABECE**
*BECE ** (Dessutom, utöver körkortet: Hjullastare, truck, fordonsmonterad kran)
Visst var det bättre förr när man fick alla de här konstiga beteckningarna i klartext :D
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/scan%203/trafikkort_b.jpg)
Det roligaste med trafikkortet är att jag redan kört lastbil i tre år innan jag fick behörigheten ;D
Bussbehörigheten kom för ganska exakt trettio år sedan nu...tänk vad tiden går när man har kul 8)
(ABECEDE) ;)
/Stellan
*BECE**
Tyvärr bara "BD" än så länge.
Skulle vilja ta C också men har tyvärr inte råd just nu. :(
Tyvärr bara BC för min del, men jag har planer på att uppgradera till BECE i det snaraste.
BE, Truck B1 (Motviktare max 10 ton), Liftar 1A 1B 3A 3B, Förarbevis Terrängskoter.
Utöver detta även mastintyg (för klättring där fallhöjd kan överstiga 13 m), säkerhetskurs motorsåg, arbete på väg (utmärkningsansvarig), heta arbeten, ESA (ElSäkerhetsAnvisningarna)
Det som jag själv kan känna att jag skulle vilja komplettera med är förarbevis Bandvagn 206.
Ja jag har sagt det förr och läser man mellan raderna ovan så framgår det nog ganska tydligt att jag är i elbranschen. Jobbar som linjemontör i Klippan / Ljungbyhed med omnejd.
Scaniaolsson
BCD här
BE CE och taxiförarlegitimation.
Personbil, minibuss, tung lastbil och buss samt terrängbil 11 på militärt förarbevis.
*B***D* samt TAXI...
//Danne
*BECEDE
*BE**D*
Tänkt att så småningom utökas till BECEDE. De två uppkörningar som fattas tänkte jag ta med brorsan när han har tid. Blir lite billigare så. Och någon gång även ta bort villkoret automat på D:et.
Men det är så kallade framtidsprojekt.
Ska orka med att plugga till SSK också för att så småningom köra ambulans ;D <- typ alltid velat.
Och så förstås ett alldeles eget kort med yrkesförarkompetens för D. Med samma tjusiga bild 8) Även ett yrkeskompetensbevis som hästtransportör, ska även finnas ett godkännande som "yrkesförare" där också har jag för mig. Mycket nödvändigt fast kunskap är ju inte tungt att bära 8)
Citat från: Danne B. skrivet 22 september 2009, 23:39:15 PM
*B***D* samt TAXI...
//Danne
Det verkar skumt. Det sista körkortet med TAXI på bör ha utfärdats i september 1998 och har alltså senast förra året bytts ut mot ett utan TAXI.
Med "lilla rosa lappen" antar jag att man åsyftar KÖRKORT. Inte truckkort, militära förarbevis, behörighet för heta arbeten eller certifikat för att utöva obligatorisk ventilationskontroll i flerfamiljshus!
Citat från: JDS skrivet 22 september 2009, 23:58:23 PM
Det verkar skumt. Det sista körkortet med TAXI på bör ha utfärdats i september 1998 och har alltså senast förra året bytts ut mot ett utan TAXI.
Med "lilla rosa lappen" antar jag att man åsyftar KÖRKORT. Inte truckkort, militära förarbevis, behörighet för heta arbeten eller certifikat för att utöva obligatorisk ventilationskontroll i flerfamiljshus!
Ja, för all del, trodde tråden avsåg körkortsbehörigheter och att rubriken var mera bildligt talat än exakt vad som stod på den "rosa lappen"...
Men nej det står inte ordet "Taxi" på mitt körkort utan jag har ett separat (gult) plastkort för det...
//Danne
Jag är lite nyfiken på när trafikkortet försvann, och bokstavskörkortet kom. Jag fick mitt trafikkort 1977 som också var ett löst komplement till det vanliga körkortet, och jag undrar om inte det försvann bara något år efter det.
Det militära förarbeviset var som sagt inte rosa, det var blått :D 8) ;)
Detta var vad som fick plats, resten körde man ändå 8)
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/scan%203/frarbevis_b.jpg)
/Stellan
*BECEDE, men vill även ta A framöver.
Fram till 2006 var det *B***D* som gällde, och då var avsaknaden av E-behörigheterna något som störde mig mycket. Ledbuss gick bra att köra, men inte en lastad biltrailer bakom min bil.
Undrar om man någonsin får nytta av just DE? ;D
Citat från: Autotransit skrivet 23 september 2009, 00:17:27 AM
Jag är lite nyfiken på när trafikkortet försvann, och bokstavskörkortet kom. Jag fick mitt trafikkort 1977 som också var ett löst komplement till det vanliga körkortet, och jag undrar om inte det försvann bara något år efter det.
Jo, det försvann i och med gamla körkortslagens (1977:477) införande. Exakt vilket datum denna lag trädde i kraft har jag inte lyckats finna, men den är utfärdad 9 juni 1977.
Citat från: Verspieder skrivet 23 september 2009, 01:33:42 AM
Undrar om man någonsin får nytta av just DE? ;D
Det beror väl på vad du har för ambitioner i framtiden. Om du vill köra turistare på shoppingresa eller så...
Hur som, det är aldrig fel med behörighet! ;D
När jag fick mina behörigheter så var det att alla fick DE för att slippa särskilja förare som hade
"matlådan" med sig vid "Norrlandskörningarna"
I början av -80 talet så hade vi en fikabordsdiskution om Taxi behörighet en kompis som jag tror Stellan har träffat (Björne "Rosa Pantern Johansson)sa att man var tvungen att ha taxi på kortet
han blev överbevisad när länstyrelsen sa att jag redan hade behörighet att framföra fordon med fler än 8 personer
Taxi på körkortet togs bort 1990 1/10 då räckte det med B behörighet innan så var lägsta kravet C+Taxi vilket dessvärre märks i trafiken då Taxi också upphörde att vara yrkestrafik
/Lennart
*BEC*DE hashtraktor gick det med en sommar (HD 1200)
både mitt gula och blåa kort har nog försvunnit på samma ställe som ID brickan till mitt ex
Citat från: JDS skrivet 23 september 2009, 01:35:22 AM
Jo, det försvann i och med gamla körkortslagens (1977:477) införande. Exakt vilket datum denna lag trädde i kraft har jag inte lyckats finna, men den är utfärdad 9 juni 1977.
Då är det kanske en liten raritet jag har liggandes i lådan :)
/Stellan
Citat från: groenis skrivet 23 september 2009, 04:28:16 AMTaxi på körkortet togs bort 1990 1/10 då räckte det med B behörighet innan så var lägsta kravet C+Taxi vilket dessvärre märks i trafiken då Taxi också upphörde att vara yrkestrafik
Menar du att taxi inte är yrkestrafik? ???
Citat från: groenis skrivet 23 september 2009, 04:28:16 AM
I början av -80 talet så hade vi en fikabordsdiskution om Taxi behörighet en kompis som jag tror Stellan har träffat (Björne "Rosa Pantern Johansson)sa att man var tvungen att ha taxi på kortet
han blev överbevisad när länstyrelsen sa att jag redan hade behörighet att framföra fordon med fler än 8 personer
Det hade ju räckt för honom att läsa bestämmelserna. Men det var kanske inte så det gick till på den tiden...
Citat från: groenis skrivet 23 september 2009, 04:28:16 AM
Taxi på körkortet togs bort 1990 1/10 då räckte det med B behörighet innan så var lägsta kravet C+Taxi vilket dessvärre märks i trafiken då Taxi också upphörde att vara yrkestrafik
Ja det här förstår inte jag heller. 1990 skall väl vara 1998. Taxi är fortfarande yrkestrafik. Och C+Taxi krävdes väl bara om fordonet man körde hade högst 8 sittplatser exkl föraren (annars behövde man ju D-behörighet och inget annat) och totalvikt över 3,5 ton (annars räckte B+Taxi)?
BC idag, BCD om ett par månader.
Är det bara jag som har behörighet att framföra motorcykel? Inte för att jag har varit medlem i Hells Angels utan för att man fick det automatiskt med bilkörkortet när jag tog lappen 1964. När systemet ändrades fick vi automatiskt AB i körkortet.
Måtte jag dock aldrig bli så gaggig att jag sätter mig på en Harley Davidson i tron att jag kan köra den på ett säkert sätt.
Om du ser lite längre upp i tråden så finns det i alla fall en till som har ett "A" i början...
/Stellan
*BECE* och allehanda andra kurser o behörigheter, Hjullastare, truck, grävmaskinsbok, ADR etc etc
/Stefan
Citat från: Autotransit skrivet 23 september 2009, 18:14:51 PM
Om du ser lite längre upp i tråden så finns det i alla fall en till som har ett "A" i början...
/Stellan
Det var så många bokstäver i det körkortet att jag inte såg A-et. ;) Respekt!
Citat från: Verspieder skrivet 23 september 2009, 01:33:42 AM
*BECEDE, men vill även ta A framöver.
Fram till 2006 var det *B***D* som gällde, och då var avsaknaden av E-behörigheterna något som störde mig mycket. Ledbuss gick bra att köra, men inte en lastad biltrailer bakom min bil.
Undrar om man någonsin får nytta av just DE? ;D
Nej DE är det nog inte många som har haft nytta av i det här landet! :P
Farsan fick det och C "på köpet" när han tog D för sisådär 25 år sen.
A BE CE
Tillägsvis skuille jag även vilja ta E så körkortet blir BECEDE men dit är det en bra bit kvar, likaså A.
Mitt KK tog jag 1967 och det har också ingående AB och vi fick dessutom en
gratis lektion i och med att högertrafiken var i annalkande, så den lektionen fick
vi välja själva när övergången var klar. Jag hade även tur att få köra upp i
Stockholms området så jag hann med en del innan spårvagnstrafiken upphörde.
Jag tog AB 1973 och resten 1975. så det är komplett A BE CE DE samt fick trafikkort också, har även tagit Taxibehörighet brevid som gäller till 2014.
/ Christer K
Såå...vi är några knuttar här ändå 8) ;)
När tog de bort bonusen med att man fick mc-behörighet när man tog bilkortet, det var väl i mitten av -70?
/Stellan
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 september 2009, 18:12:19 PM
Är det bara jag som har behörighet att framföra motorcykel? Inte för att jag har varit medlem i Hells Angels utan för att man fick det automatiskt med bilkörkortet när jag tog lappen 1964. När systemet ändrades fick vi automatiskt AB i körkortet.
Måtte jag dock aldrig bli så gaggig att jag sätter mig på en Harley Davidson i tron att jag kan köra den på ett säkert sätt.
Jag har A också men det har jag tagit själv eftersom jag tog mitt första körkort 2006 så fick man inget på köpet
Alltså var det bättre förr. Vsb ;D
/Stellan
Citat från: Autotransit skrivet 23 september 2009, 20:42:49 PM
Alltså var det bättre förr. Vsb ;D
/Stellan
Då såg "lappen" ut så här.
(http://gallery.me.com/ericx2000/100035/Korkort/web.jpg?ver=12537375130001)
Trafikkort:
(http://gallery.me.com/ericx2000/100035/Trafikkort/web.jpg?ver=12537374890001)
När jag fick det nya körkortet 1974 fick jag hela alfabetet, ABECEDE plus att jag hade en lapp för Taxi.
M v h
Ingwar
Det är lite skillnad på Överståthållarämbetet och Trafiksäkerhetsverket...det första klingar lite bättre ;)
Mitt första körkort makulerade de när jag hämtade det nya, men trafikkortet lyckades jag spara undan i alla fall. Vad hade du för bil när du körde upp för trafikkortet Ingwar, gick det fortfarande att köra upp med personbil 1964?
/Stellan
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 september 2009, 18:12:19 PM
Är det bara jag som har behörighet att framföra motorcykel? Inte för att jag har varit medlem i Hells Angels utan för att man fick det automatiskt med bilkörkortet när jag tog lappen 1964. När systemet ändrades fick vi automatiskt AB i körkortet.
Måtte jag dock aldrig bli så gaggig att jag sätter mig på en Harley Davidson i tron att jag kan köra den på ett säkert sätt.
Anledningen är väl att MC är ett rent nöjesfordon som kostar svinaktigt med pengar, i alla fall för oss yngre. Min sambos far har rätt nyligen tagit MC kort och så även många av hans vänner. Dom har ju kommit upp över 40 år och först då börjar man ha råd med försäkringspremien.
Citat från: Autotransit skrivet 23 september 2009, 22:49:30 PM
Det är lite skillnad på Överståthållarämbetet och Trafiksäkerhetsverket...det första klingar lite bättre ;)
Mitt första körkort makulerade de när jag hämtade det nya, men trafikkortet lyckades jag spara undan i alla fall. Vad hade du för bil när du körde upp för trafikkortet Ingwar, gick det fortfarande att köra upp med personbil 1964?
/Stellan
Jag körde upp för trafikkortet på SJs buss 3444 (CF). Jag tror inte att man kunde köra upp på personbil. Mitt gamla körkort makulerades på posten när jag hämtade ut det nya kortet. Du kan se poststämpeln på bilden.
M v h
Ingwar
Taxi på körkortet togs bort 1990 1/10 då räckte det med B behörighet innan så var lägsta kravet C+Taxi vilket dessvärre märks i trafiken då Taxi också upphörde att vara yrkestrafik
Ber om ursäkt men man ska nog titta med bägge ögonen en 8 blev en 0
Rätt ska vara 1998 1/10
Dessvärre så kan jag i dag inte kalla Taxi för yrkestrafik
före avregleringen så skulle du kunna rabbla alla tvärgator till de flesta större huvudgator
man skulle kunna de flesta restaurangerna dessutom skulle man veta åt vilket håll samt
vilka tvärleder som var snabbast ut i från stan till förorterna
Idag räcker det att göra ett prov på cirka 40 frågor samt markera på en blindkarta
att som taxiförare först knappa in adressen sen ut och fråga kollegor hur den stavas
innan GPS:en kommer igång då har nog kunden ledsnat och gått till adressen
Som ni förstår så kan jag dessvärre inte kalla taxi yrkestrafik
/Lennart
Som blir en gladare människa efter 1/10 då upphör mitt taxiåkeri efter 14 år
Som taxichaufför sedan sju år tillbaka kan jag konstatera att jag hela tiden har klarat mig alldeles utmärkt utan att kunna kommunens alla 1 700 gator och vägar i huvudet. Jag har inte heller någon ambition att göra det. Naturligtvis är de geografiska kunskaperna av stor vikt, helt utan tvekan, men det finns andra delar i yrket som är minst lika viktiga!
Sen är det så att en arbetsgivare får den personal man förtjänar, så väl i taxibranschen som i andra branscher. De arbetsgivare som erbjuder schyssta villkor, betalar en vettig lön och tar hand om personalen får en personalstab därefter och har kö på folk som vill börja jobba.
Hej Stefan
Mina sista förare som körde åt mig hade över 30 års erfarenhet men pensionen
kallade och de nybörjare som jag fick var det dessvärre mycket problem med
en gnällde över att det inte fanns GPS i bilen jag vet inte hur han klarade kursen
för han visste inte hur man läste en kartbok.
En annan drog på sig en hel del klagomål
jag försökte hjälpa honom så mycket det gick även mina "veteraner" försökte
Den utveckling som det blev inom Taxi efter avregleringen gjorde att de som
kämpade för sina behörigheter blev också duktiga förare samt serviceminded
de som blev tvingade av AF har inte samma känsla dessvärre
och det gäller inom alla grenar av yrkestrafiken.
Brinner du inte för det du gör byt yrkesbana
/Lennart
Citat från: groenis skrivet 24 september 2009, 15:22:52 PM
Brinner du inte för det du gör byt yrkesbana
/Lennart
"Brinna" för något ... == Jobba häcken av sig för ingen lön alls eller några "snowboardprylar"..
Inte ha någon fritid utan syssla med samma sak på fritiden som på arbetet...
Men så skall vi väl ändå inte ha det! :o :o
/B
A BE CE DE
Citat från: groenis skrivet 24 september 2009, 15:22:52 PM
en gnällde över att det inte fanns GPS i bilen jag vet inte hur han klarade kursen
för han visste inte hur man läste en kartbok.
Nu börjar det här bli ganska offtopic från trådens ursprungsämne.
Men en modern taxibil är utrustad med GPS. Dessutom är den utrustad med papperskartor och kartbok för de områden den trafikerar.
Sen är det klart att en motiverad och engagerad chaufför gör ett bättre jobb. Att Arbetsförmedlingen tvingar folk till branschen beror på att villkoren hos många taxiåkare är så dåliga att ingen söker sig dit frivilligt. Det är en oerhört viktig grej för branschen. Se till att chaufförerna kan jobba en avtalsenlig heltid och få ut avtalsenlig lön, och se till att chaufförerna trivs. Känns som en självklarhet men tyvärr är det inte så för många taxiåkare som låter sina chaufförer arbeta på enbart provisionlön som ger en timlön på kanske 60-70 kr/h. Man ska inte inbilla sig att man får bra personal med sådana villkor.
Jag och flera av mina kollegor brinner för vårt jobb. Vi älskar det vi gör och vill inte göra något annat. Det innebär inte på något sätt att vi skulle acceptera att arbeta för en dålig lön eller dåliga villkor i övrigt.
Citat från: Stefan skrivet 24 september 2009, 16:02:41 PM
Sen är det klart att en motiverad och engagerad chaufför gör ett bättre jobb. Att Arbetsförmedlingen tvingar folk till branschen beror på att villkoren hos många taxiåkare är så dåliga att ingen söker sig dit frivilligt. Det är en oerhört viktig grej för branschen. Se till att chaufförerna kan jobba en avtalsenlig heltid och få ut avtalsenlig lön, och se till att chaufförerna trivs. Känns som en självklarhet men tyvärr är det inte så för många taxiåkare som låter sina chaufförer arbeta på enbart provisionlön som ger en timlön på kanske 60-70 kr/h. Man ska inte inbilla sig att man får bra personal med sådana villkor.
Att taxibranschen plötsligt skulle rycka upp sig på detta sätt ser jag som lika sannolikt som att alla pizzerior plötsligt skulle börja likna vårdcentraler med ljusa, luftiga lokaler och kollektivavtalsanställda arbetstagare. Det är kanske snarare så att kunderna börjar se sig om efter andra sätt att transportera sig, eller för den delen slippa transportera sig? Kvar i kundkretsen blir de som saknar möjlighet att välja, eller som har försatt sitt omdöme ur funktion (alltså färdtjänstkunder och folk på väg hem från krogen). Och dem är det tydligen inte så noga med...
A BE C DE är så pass gammal att A fick jag på köpet E följde med när man tog busskort. Det hette att bussbolaget skulle lära en att köra med släp,,, Men som Lars Ö skrev så är E bra när husvagnen ska flyttas... Även C kom "gratis" så var det förr ;D
A BE CE DE och Taxi.
Men det är lite fusk i och med att jag är trafiklärare och EcoDriving instruktör också.
Men jag har kört budbil, lastbil, taxi och buss. Så jag är inte helt novis.
Motorcykel är inte min grej dock.
Det är härligast att gunga på längst fram i en buss! Synd att det lätt blir lite enformigt.
Hej Stefan
Visst håller jag med men inte i allt (vilket är polemikens grundsten)
Jag brukade låta mina nybörjare alltid köra utan GPS hur ska du annars lära dig hur kartan och verkligheten hänger ihop?
Sen arbetstid och lön det kan vi diskutera i evighet och det gäller alla brancher inte bara hos gladtokiga ratthållare ;D som vi alla är eller hur
Bengt
Att brinna för det vi gör är att komma hem och känna dagen funkade inga incidenter som störde det goda humöret som man har på morgonen, kollegor som lyser upp även den segaste dagen, som stöttar en när det känns för j***igt
Och därmed anser jag att vi går tillbaka till ursprungstråden om ni kommer ihåg den
/Lennart
Det är lite synd att det ska kosta en smärre förmögenhet att ta körtkort idag, oavsett valör. Vi som är lite äldre kom nog i de flesta fall väldigt lindrigt undan tror jag.
När jag tog bilkörkortet så fick jag mc på köpet, trafikkortet tog jag i det militära och busskortet tog jag som vuxenutbildning. Så totalt har inte mina bokstäver kostat mig en enda krona, vilket jag är väldigt tacksam för. Men med tanke på att det militära knappt finns kvar idag, och vuxenutbildningarna mest verkar innehålla it-utbildningar och "finare" utbildningar så undrar jag hur de som är verkligt intresserade av chaufförsyrket ska komma lindrigare undan rent ekonomiskt.
/Stellan
Citat från: Autotransit skrivet 25 september 2009, 10:22:03 AM
Det är lite synd att det ska kosta en smärre förmögenhet att ta körtkort idag, oavsett valör. Vi som är lite äldre kom nog i de flesta fall väldigt lindrigt undan tror jag.
När jag tog bilkörkortet så fick jag mc på köpet, trafikkortet tog jag i det militära och busskortet tog jag som vuxenutbildning. Så totalt har inte mina bokstäver kostat mig en enda krona, vilket jag är väldigt tacksam för. Men med tanke på att det militära knappt finns kvar idag, och vuxenutbildningarna mest verkar innehålla it-utbildningar och "finare" utbildningar så undrar jag hur de som är verkligt intresserade av chaufförsyrket ska komma lindrigare undan rent ekonomiskt.
/Stellan
Var det inte så också att C-behörigheten var "väldigt lätt" att få kompletterad ..
Vet att en del såg till att skaffa denna till sina AB innan det blev striktare någon gång på 80-talet
Och dessa människor är inte mer än ett par år äldre än jag som är sen 60-talist.. 8)
/B
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 25 september 2009, 10:38:49 AM
Var det inte så också att C-behörigheten var "väldigt lätt" att få kompletterad ..
Vet att en del såg till att skaffa denna till sina AB innan det blev striktare någon gång på 80-talet
Och dessa människor är inte mer än ett par år äldre än jag som är sen 60-talist.. 8)
/B
Jo, det räckte i prinicp med att grannen intygade att du hade vana att köra lastbil av den typ som tidigare fick köras på B-körkort. Du kunde till och med få D-körkort "på köpet" men då krävdes i alla fall att arbetsgivaren dokumenterade att du hade god vana av att köra buss. Depåpersonal, som innan fick köra buss (dock ej med resenärer) på B-körkort, kunde t ex på så sätt få D i körkortet utan extra uppkörning.
Citat från: Autotransit skrivet 25 september 2009, 10:22:03 AM
Det är lite synd att det ska kosta en smärre förmögenhet att ta körtkort idag, oavsett valör. Vi som är lite äldre kom nog i de flesta fall väldigt lindrigt undan tror jag.
/Stellan
Jag har betalat mina kort själv och jag tycker det har varit värt varenda krona. 40-50 000kr är småpotatis mot vad körkorten kommer ge mig i lön i många år framöver.
* BE C* DE
Citat från: RoTe skrivet 25 september 2009, 17:46:00 PM
Jag har betalat mina kort själv och jag tycker det har varit värt varenda krona. 40-50 000kr är småpotatis mot vad körkorten kommer ge mig i lön i många år framöver.
Ja, det är egentligen inte särskilt mycket för en yrkesutbildning! :)
Skulle själv vilja komplettera med DE också....
A BE CE DE
* BE C* DE
Dessa behörigheterna fick jag med två uppkörningar: dels 1987-05-27 och 1990-01-04
/Anders
BECE
Och med små planer på ett A till nästa sommar! ;)
BE CE DE här :)
Jag tog "B" 1987. "BE C DE" tog jag 1989 och "BE CE DE" tog jag i maj i år.
Mikael.
BE CE, utöver det Taxi, hjullastare, truck. Var även tvungen att gå en motorsåg/trädfällningskurs en gång ;)