CitatVid en nedläggning skulle kostnadsbesparingen bli 37 236 kronor.
Utvecklingschef Nils-Henrik Sikku och EU-samordnare Ingrid Inga föreslår att linje 47 läggs ner på grund av lågt utnyttjande.
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=4885543 (http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=4885543)
Länstrafiken Norrbotten har nyligen dragit in ca 50 linjer, nu kanske en till försvinner....
			
 
			
			
				Hur ofta går linjen?
Det är ju inte många som åker så det är ju inte undra på...
PH, du får åka upp och stödåka..
			
			
			
				Citat från: Bussmicke skrivet 21 september 2009, 18:43:41 PM
Hur ofta går linjen?
Det är ju inte många som åker så det är ju inte undra på...
PH, du får åka upp och stödåka..
1 tur i varje riktning varje vardag.
I kommentarerna till artikeln säger flera att antalet resenärer inte stämmer med vad dom sagt, utan att det är fler och att det är turister som åker linjen eftersom det finns vandringsleder längs linjen.
			
 
			
			
				Om de ändå ska upp och promenera är det väl onödigt med en busslinje  ::)
/J
			
			
			
				Citat från: Jonas Strömblad skrivet 21 september 2009, 20:08:12 PM
Om de ändå ska upp och promenera är det väl onödigt med en busslinje  ::)
/J
Inte promenerar de från Jokkmokk...  ;)
			
 
			
			
				Bussbolaget får köpa några biljetter själv så det blir lite bättre statistik ;)
			
			
			
				Citat från: Jonas Strömblad skrivet 21 september 2009, 20:08:12 PM
Om de ändå ska upp och promenera är det väl onödigt med en busslinje  ::)
/J
Fjällvandrare vill nog vandra i fjällen, inte flera mil utmed en landsväg först. Den sträckan är nog trevligare att åka buss.
			
 
			
			
				HEJ
En annan aspekt, många åker t.ex bil till ena änden av planerad färdväg. Säg att en åker med bilen till Jäkkvikk. Sedan åker han buss till Kvikkjokk via Arvidsjaur - Jokkmokk. Bussbyte i via-orterna.
Sedan vandrar man t.ex kungsleden - Kvikkjokk - Jäkkvik och tar bilen hem.
Detta är i alla fall vanligt något mer söderut. Man vandrar kungsleden från Ammarsnäs till Jäkkvikk eller Ammarnäs - Tärnaby och även där har man placerat en bil i ankomst eller avgångsorten. Detta leder tyvärr till en eventuell snedbelastning då fler åker bara 1 riktning eller så.
/Jona