Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: Ersa skrivet 19 september 2009, 09:42:29 AM

Titel: Saab 900 stationsvagn
Skrivet av: Ersa skrivet 19 september 2009, 09:42:29 AM
CombiCupé ombyggd till riktig stationsvagn med rails på taket. Synd att inte Saab började bygga sådana här lösningar själva. Hade man varit tidigt ute med dylika lösningar, som XWD redan på nya 900:an 1994 och en mini-SUV av 9-5:an redan 1998 hade nog företaget sett annorlunda ut idag.

(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/GCT223a.jpg)

(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/GCT223b.jpg)

15 st ägare sedan 1979. Idag ägd av privatperson och avställd sedan 2003-12-12.
Titel: SV: Saab 900 stationsvagn
Skrivet av: BadTab skrivet 19 september 2009, 09:52:52 AM
Man ser ju varifrån saab fick inspiration till 9-5 iaf!
Titel: SV: Saab 900 stationsvagn
Skrivet av: BMJ skrivet 19 september 2009, 11:05:15 AM
Eller så har den som gjorde ombyggnaden sneglat på en 9-5:a

Sen har ju SAAB suttit i knät på GM, och knappast bestämt själva när, hur eller vilka modeller som skulle färdigutvecklas för att gå i produktion.
Titel: SV: Saab 900 stationsvagn
Skrivet av: Ersa skrivet 19 september 2009, 11:07:54 AM
Citat från: BMJ skrivet 19 september 2009, 11:05:15 AM
Sen har ju SAAB suttit i knät på GM, och knappast bestämt själva när, hur eller vilka modeller som skulle färdigutvecklas för att gå i produktion.

Ja, visst är det så. GM har sett Saab som ett kvalitetsmärke, men samtidigt själva lyckats köra allt i botten pga att inte tillåta tillräckligt många nya idéer som kunderna efterfrågar. :(
Titel: SV: Saab 900 stationsvagn
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 19 september 2009, 11:39:46 AM
Citat från: Verspieder skrivet 19 september 2009, 09:42:29 AM
CombiCupé ombyggd till riktig stationsvagn med rails på taket. Synd att inte Saab började bygga sådana här lösningar själva. Hade man varit tidigt ute med dylika lösningar, som XWD redan på nya 900:an 1994 och en mini-SUV av 9-5:an redan 1998 hade nog företaget sett annorlunda ut idag.

(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/GCT223b.jpg)

15 st ägare sedan 1979. Idag ägd av privatperson och avställd sedan 2003-12-12.

En mycket intressant bil! om SAAB verkligen hade tagit fram en riktig kombi på 1980-talet så hade de nog sett ut så här. Fast de hade knappast haft räls på taket utan det hade fått skötas med dropplist och takräcke så som man gjorde på den tiden :)

Jag passade på att titta i bilregistret. Bilen är uttagen 28/9-1979 men årsmodellen är från 1980. Det kan stämma rätt bra. 1979 års modell ser mer ut som SAAB 99 CombiCupé från 1970-talet som för övrigt var föregångare till SAAB 900. Att den inte är från 1981 kan man se på de gamla backspeglarna som sitter fastskruvade direkt i plåten under fönstret och som inte är ställbara inifrån. 1981 års modell var de första där man övergått till modernare backspeglar som bland annat är ställbara inifrån och som har ett betydligt modernare utseende

Men bilen är väldigt kraftigt ombyggd. Fronten tillhör det senaste som gjordes på den gamla generationen SAAB 900 och är ganska olik som det såg ut 1980. Vad som tyvärr inte framgår i bilregistret är när den kan ha byggts om till kombi. Men så här hade nog en kombiversion sett ut om de tillverkats

Roligt att se denna var det i alla fall :)
Titel: SV: Saab 900 stationsvagn
Skrivet av: Nico skrivet 19 september 2009, 12:17:06 PM

Citat från: Verspieder skrivet 19 september 2009, 11:07:54 AMJa, visst är det så. GM har sett Saab som ett kvalitetsmärke, men samtidigt själva lyckats köra allt i botten pga att inte tillåta tillräckligt många nya idéer som kunderna efterfrågar. :( 

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 september 2009, 11:39:46 AMEn mycket intressant bil! om SAAB verkligen hade tagit fram en riktig kombi på 1980-talet så hade de nog sett ut så här.

Man ska nog inte lasta GM för allt för Saabs ekonomi var, enligt relativt samstämmiga uppgifter från den tiden, ganska rutten när GM dök upp och letade efter ett europeiskt prestigemärke. Snarare kan man nog säga att Saab borde ha dött redan i början av 1990-talet, men att GM fortsatte med transfusioner och konstgjord andning åt något som implicit redan var nära döden... och så har det fortsatt tills det inte gick längre. Sedan var GM visserligen majoritetsägare, men även bolag som t.ex. Investor ägde en ganska så stor del av aktierna fram till 1998.

I övrigt får jag återigen en känsla av att flera utgår från enbart en svensk horisont i många fall, men man nog anta att eventuell försäljning på den ynka svenska marknaden knappast är något som avgör globala produktionsbeslut mm. En kombi kanske är intressant just här, men utomlands är inte kombibilar sådär särdeles efterfrågade i jämförelse med sedanmodeller. Ska man spekulera vidare så kan man nog däremot kanske kanske anta att GM gjorde bort sig som inte medverkade till en SUV tidigare (ytterligare en fordonstyp som nu är ganska iskall), men det kan nog bero på att Saab inte hade den framtoningen att en SUV bedömdes ha potential.

Sedan verkar även detta vurmande för Saab vara aningen färgat av en viss grad av nationalism. Är Saab bra/bättre just för att den råkar vara sammansatt i Sverige? Själv har jag lite svårt att köpa detta utan jag är helt likgiltig för det mesta i denna väg, liksom då att bilmärken kommit och gått. Det som avgör är för min del helt andra faktorer. Framförallt kvalitet i förhållande till pris och därmed kan man även fråga sig vad var det egentligen med Saab som skulle ha varit så bra? Om nu Saab skulle vara så speciellt och innovativt så måste man ändå ärligt fråga sig varför bolaget i princip alltid gått knackigt?!

Att bilmärken kommer och går är inte heller det speciellt konstigt, inte heller om Saab nu snart (troligen) kanske sällar sig till de försvunna märkena. Vem tänker ens idag på märken som t.ex. Miesse, Packard, Minerva, REO, Büssing, Amilcar, Delahaye, Facel Vega, Oldsmobile, Jensen, Hotchkiss, Panhard, Talbot, Voisin, Plymouth, Isotta Fraschini, Leyland, DAF, Pegaso, Wolseley, Saurer, Riley, Tidaholm, Borgward, Hanomag, Wartburg, Studebaker med flera... och är detta egentligen något man direkt saknar dagligdags?
Titel: SV: Saab 900 stationsvagn
Skrivet av: Ersa skrivet 19 september 2009, 12:19:14 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 september 2009, 11:39:46 AM
Men bilen är väldigt kraftigt ombyggd. Fronten tillhör det senaste som gjordes på den gamla generationen SAAB 900 och är ganska olik som det såg ut 1980.

Fronten på bilen är utbytt till den som kom 1987. Det är förhållandevis jättelätt att byta strålkastare, grill och främre kofångare på en tidig 900 så den ser ut som en årsmodell 87-93. :)
Titel: SV: Saab 900 stationsvagn
Skrivet av: Ersa skrivet 19 september 2009, 12:33:07 PM
Citat från: Nico skrivet 19 september 2009, 12:17:06 PM
Sedan verkar även detta vurmande för Saab vara aningen färgat av en viss grad av nationalism. Är Saab bra/bättre just för att den råkar vara sammansatt i Sverige? Själv har jag lite svårt att köpa detta utan jag är helt likgiltig för det mesta i denna väg, liksom då att bilmärken kommit och gått. Det som avgör är för min del helt andra faktorer. Framförallt kvalitet i förhållande till pris och därmed kan man även fråga sig vad var det egentligen med Saab som skulle ha varit så bra? Om nu Saab skulle vara så speciellt och innovativt så måste man ändå ärligt fråga sig varför bolaget i princip alltid gått knackigt?!

I mitt fall är det inte jättemycket nationalism, utan mer "nöjdhet" med produkten. I min släkt har tvåtaktarna, V4:orna, 99/900:orna kommit och gått i tre generationer nu, och själv slog jag till på en åtta år gammal 9-5 kombi i våras. Fällbara baksäten, vinteregenskaperna och de starka motorerna är det som drar mest, men naturligtvis även det låga andrahandvärdet vid begagnatköp samt all kunskap som finns bland små och stora Saabreparatörer i detta rike. :)

Din avslutande fråga kan jag inte besvara. Jag kan för mitt liv inte förstå varför en så bra produkt inte säljer bättre utomlands. :-\
Titel: SV: Saab 900 stationsvagn
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 19 september 2009, 17:49:11 PM
Citat från: Verspieder skrivet 19 september 2009, 12:33:07 PM
I mitt fall är det inte jättemycket nationalism, utan mer "nöjdhet" med produkten. I min släkt har tvåtaktarna, V4:orna, 99/900:orna kommit och gått i tre generationer nu, och själv slog jag till på en åtta år gammal 9-5 kombi i våras. Fällbara baksäten, vinteregenskaperna och de starka motorerna är det som drar mest, men naturligtvis även det låga andrahandvärdet vid begagnatköp samt all kunskap som finns bland små och stora Saabreparatörer i detta rike. :)

Din avslutande fråga kan jag inte besvara. Jag kan för mitt liv inte förstå varför en så bra produkt inte säljer bättre utomlands. :-\

Kan bara hålla med. Mina föräldrar är inne på sin tredje Saab nu (Opel tidigare) och är helnöjda. Själv köpte jag mig en Saab 9-3 00 som förstabil och är nöjd jag med (bortsett från den dyra AC-kompressorn som reservdel.......).

Saab är ett riktigt bra märke, och har dessutom något som Volvo alltid har saknat. Nämligen en mer sportig och uppnosig attityd.
Titel: SV: Saab 900 stationsvagn
Skrivet av: Nico skrivet 19 september 2009, 23:04:05 PM

»Framförallt kvalitet i förhållande till pris och därmed kan man även fråga sig vad var det egentligen med Saab som skulle ha varit så bra? Om nu Saab skulle vara så speciellt och innovativt så måste man ändå ärligt fråga sig varför bolaget i princip alltid gått knackigt?!«

Citat från: Verspieder skrivet 19 september 2009, 12:33:07 PMI mitt fall är det inte jättemycket nationalism, utan mer "nöjdhet" med produkten. I min släkt har tvåtaktarna, V4:orna, 99/900:orna kommit och gått i tre generationer nu, och själv slog jag till på en åtta år gammal 9-5 kombi i våras. Fällbara baksäten, vinteregenskaperna och de starka motorerna är det som drar mest, men naturligtvis även det låga andrahandvärdet vid begagnatköp samt all kunskap som finns bland små och stora Saabreparatörer i detta rike. :)

Din avslutande fråga kan jag inte besvara. Jag kan för mitt liv inte förstå varför en så bra produkt inte säljer bättre utomlands. :-\

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 19 september 2009, 17:49:11 PM
Kan bara hålla med. Mina föräldrar är inne på sin tredje Saab nu (Opel tidigare) och är helnöjda. Själv köpte jag mig en Saab 9-3 00 som förstabil och är nöjd jag med (bortsett från den dyra AC-kompressorn som reservdel.......).

Saab är ett riktigt bra märke, och har dessutom något som Volvo alltid har saknat. Nämligen en mer sportig och uppnosig attityd.

Citerade min huvudfråga överst och i era svar så ligger det en del som bekräftar en del av mina argument. Dvs. att era val inte är baserade på att just Saab råkar vara så mycket bättre på något alls utan ni gör helt enkelt ett subjektivt val utifrån sådant som faller tillbaka på en nationell kontext som till stor del bygger på vana, utbyggt servicenät för en någorlunda inhemsk produkt mm.

Det lustiga är att ni i princip beskriver förhållanden som lika gärna går att applicera med franska bilmärken på fransmän, italienska på italienare osv. då de grunder som ni anför är mer eller mindre lika giltiga i flera andra länder. Det som ni kanske tycker är så bra med Saab är sådant som t.ex. Alfa Romeo, Renault mm. med råge uppfyller för kunder på andra håll i Europa. Tror knappast att en uddabil som en Saab är så billig att äga i t.ex. Österrike utan där är kanske Audi ett bättre alternativ i de flesta förekommande fall.

Alltså... se inte på saken utifrån en nationell horisont utan jämför istället gärna med vad som finns på andra håll. I grunden så är faktiskt inte Saab så där jättespeciell utan det verkar mera vara en myt som Saab själva odlat. Istället är det en nischbil som kanske är något udda, men inte tillräckligt för att skapa en efterfrågan på global skala. Då större efterfrågan verkar saknas så drar jag i alla fall slutsatsen att de allra flesta potentiella köpare har hittat, för dem, mera tilltalande objekt.






Titel: SV: Saab 900 stationsvagn
Skrivet av: Lulebjörnen skrivet 20 september 2009, 00:12:09 AM
SAAB har sig själv att skylla att det blivit så här när man gått ifrån självklarheter som rattspak, backspegel på instrumentbrädan och tvåtaktaren  :(...

www.youtube.com/watch?v=3wOtOZcO5ss

...fränt motorljud så det förslår  8)....



Titel: SV: Saab 900 stationsvagn
Skrivet av: yngrot skrivet 20 september 2009, 12:29:21 PM
Nåja lukten bakom en 2takt är inte den mysigaste precis ...   sikten i spegel på brädan var väl rätt medioker om man hade folk i baksätet..  men visst SAAB har alltid varit en trevlig bil  dock inte så mycket den sista tiden...
Titel: SV: Saab 900 stationsvagn
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 20 september 2009, 12:51:27 PM
Citat från: Lulebjörnen skrivet 20 september 2009, 00:12:09 AM
SAAB har sig själv att skylla att det blivit så här när man gått ifrån självklarheter som rattspak, backspegel på instrumentbrädan och tvåtaktaren  :(...

www.youtube.com/watch?v=3wOtOZcO5ss

...fränt motorljud så det förslår  8)....





Citat från: yngrot skrivet 20 september 2009, 12:29:21 PM
Nåja lukten bakom en 2takt är inte den mysigaste precis ...   sikten i spegel på brädan var väl rätt medioker om man hade folk i baksätet..  men visst SAAB har alltid varit en trevlig bil  dock inte så mycket den sista tiden...

Eftersom vi ändå nu pratar om gamla Saabar så kan jag inte låta bli att säga satt jag tycker att trubbnosen är den allra vackraste fronten som SAAB någonsin har gjort. Alltså den front som SAAB 93 har och som finns på tidiga SAAB 95 och tidiga SAAB 96 :D

Jag lägger in en länk här som jag sedan tidigare även lagt in i en annan tråd här med. Men jag kan inte låta bli att lägga in den igen för jag tycker att det är en riktig skönhet med sin fina trubbnos :D

http://www.tugboatlars.se/Saab9502.jpg
Titel: SV: Saab 900 stationsvagn
Skrivet av: Nico skrivet 20 september 2009, 13:02:16 PM

Vad gäller nostalgi så är det ju en annan sak och där har ju Saab en framträdande roll i många fall, i synnerhet då de modeller som nämns ovan. Skala 1:1 är väl kanske lite svårt för många, men själv har jag lite andra böjelser och tipsar därför om den nederländska firman Neo Scale Models (http://www.neoscalemodels.com/index.asp) som har en del kul på temat 'äldre Saab' i både 1:18 och 1:43.  :D  ;)
Titel: SV: Saab 900 stationsvagn
Skrivet av: yngrot skrivet 20 september 2009, 14:03:08 PM
Niclas: den bilen är verkligen en skönhet
Titel: SV: Saab 900 stationsvagn
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 20 september 2009, 16:03:10 PM
Hade inte skivbolagsdirektör Karlsson ifrån Skara en specialbyggd SAAB 900 Kombi långt innan denna variant kom i vanlig produktion i fabriken på Stallbacka?
;D

/B
Titel: SV: Saab 900 stationsvagn
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 20 september 2009, 16:05:52 PM
Citat från: Verspieder skrivet 19 september 2009, 12:19:14 PM
Fronten på bilen är utbytt till den som kom 1987. Det är förhållandevis jättelätt att byta strålkastare, grill och främre kofångare på en tidig 900 så den ser ut som en årsmodell 87-93. :)

Kallas för att "fäjslifta"  (facelift)
:D ;D 8)

/B
Titel: SV: Saab 900 stationsvagn
Skrivet av: Pickos skrivet 20 september 2009, 19:41:32 PM
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 20 september 2009, 16:03:10 PM
Hade inte skivbolagsdirektör Karlsson ifrån Skara en specialbyggd SAAB 900 Kombi långt innan denna variant kom i vanlig produktion i fabriken på Stallbacka?
;D

/B

Om jag inte minns fel hade han en 9000 kombi, det var ett reportage om den i Bilsport(?) någon gång i mitten av 1990-talet. Det är ju inte omöjligt att han haft en 900 också.