Så har jag äntligen rätta tillfället kommit för att visa er skolans åkdon, bussen är den som i normalfallet används men då annat föreligger hyr skolan in en motorvagn(på gummihjul) från Vännäs Buss. Givetvis kommer jag inte att undanhålla er bilder på den men det blir först kommande tisdag som det blir aktuellt för min grupp. För er som inte känner till övningsbussens historia kan jag tala om att den har varit hos Räddningssko9lan i Sandö i sitt tidigare liv och har ett ursprung som demobuss från Volvo.
(http://i91.photobucket.com/albums/k315/Ekeri/e587fce7.jpg)
(http://i91.photobucket.com/albums/k315/Ekeri/7bf55266.jpg)
Undertecknad bakom ratten och skulle senare samma dag ge mig ut på gatorna i Vännäs.
(http://i91.photobucket.com/albums/k315/Ekeri/3323af24.jpg)
Bildkvaliten kan variera beroende på att jag precis tagit hem ett redigeringsprogram men i fortsättningen ska jag göra vad som står i min makt för att detta ska rättas till.
Varför övningskör ni med I-shift? även om den nu är reggad som manuell får man ju ändå inte kunskapen av en manuell låda
Citat från: homer skrivet 18 september 2009, 16:53:44 PM
Varför övningskör ni med I-shift? även om den nu är reggad som manuell får man ju ändå inte kunskapen av en manuell låda
Jag fick köra upp med Opticruice. Det jobbigaste var någ den dagen jag skulle köra lastbil första gången. Chefen ringer å säger på måndag ska du köra 174an. När jag väl kommer dit så är det en 12växlad manuell låda med split och range :P. Jag hade lite å träna på :D
Citat från: homer skrivet 18 september 2009, 16:53:44 PM
Varför övningskör ni med I-shift? även om den nu är reggad som manuell får man ju ändå inte kunskapen av en manuell låda
I-Shift fanns inte 2003 när den bussen var ny.
Spaken syns inte riktigt på bilden, men det är med all säkerhet en G8.
Vad trevligt, Martin.
Önskar dig lycka till med kortet.
//Niclas
Citat från: homer skrivet 18 september 2009, 16:53:44 PM
Varför övningskör ni med I-shift? även om den nu är reggad som manuell får man ju ändå inte kunskapen av en manuell låda
Du kan ju ändå inte få alla kunskaper för alla sorters växellådor innan uppkörning.
Citat från: homer skrivet 18 september 2009, 16:53:44 PM
Varför övningskör ni med I-shift? även om den nu är reggad som manuell får man ju ändå inte kunskapen av en manuell låda
Vem övningskör med I-Shift? Ser ingen I-Shift i den här tråden iaf!
Citat från: homer skrivet 18 september 2009, 16:53:44 PM
Varför övningskör ni med I-shift? även om den nu är reggad som manuell får man ju ändå inte kunskapen av en manuell låda
Nog är det en manuellt växlad historia alltid men visst kan man tro att jag på bilden drar i en I-Shiftspak.
Bussen är skön att köra och vi har nyligen börjat ge oss ut på gatorna, för min del gick det helt okej första gången bortsett från att jag råkade ta en trottoarkant. :-[
Ny körning är förlagd till fredagen och sannolikt lär den dagen bjuda på manöverkörning i körgård.
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 22 september 2009, 10:48:26 AMbortsett från att jag råkade ta en trottoarkant. :-[
Lika bra du vänjer dig, du kommer nafsa på många fler kanter i framtiden. ;)
Citat från: RoTe skrivet 22 september 2009, 11:01:22 AM
Lika bra du vänjer dig, du kommer nafsa på många fler kanter i framtiden. ;)
Kanten togs i övrigt med högerfoten som är gipsad sedan en vecka tillbaka pga ett missöde med en rullbräda.
Körningen påverkas inte på annat vis än att växlingen kan bli något ryckig i början men detta är något som kan tränas bort, intressant blir växlingen den dagen då min högerfot blir lättad fro sin last. :)
(http://i91.photobucket.com/albums/k315/Ekeri/3323af24.jpg)
jag ser att du inte fått chauförsmuskler än
men det kommer väl med åldern
lycka till fö.
Citat från: michael k skrivet 22 september 2009, 12:23:23 PM
(http://i91.photobucket.com/albums/k315/Ekeri/3323af24.jpg)
jag ser att du inte fått chauförsmuskler än
men det kommer väl med åldern
lycka till fö.
Chaufförsmuskler är väl då föraren växer både på bredden och i färdriktningen?
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 22 september 2009, 14:57:06 PM
Chaufförsmuskler är väl då föraren växer både på bredden och i färdriktningen?
Det är rätt uppfattat ;)
//Niclas
Trottoarkant = köpa tårta till kurskamrater och lärare... ;D det fick jag lära mig på min kurs... ;)..Var tårtan god?? ;D
Citat från: yngrot skrivet 22 september 2009, 20:47:43 PM
Trottoarkant = köpa tårta till kurskamrater och lärare... ;D det fick jag lära mig på min kurs... ;)..Var tårtan god?? ;D
Ja det fick vi också höra av lärarna. :)
Blev många tårtor för vissa. :P
Citat från: yngrot skrivet 22 september 2009, 20:47:43 PM
Trottoarkant = köpa tårta till kurskamrater och lärare... ;D det fick jag lära mig på min kurs... ;)..Var tårtan god?? ;D
Gäller det för utbildade förare vid Borås Lokaltrafik också? I så fall förstår jag varför många av dem har viktproblem (även om jag inte är den rätte att uttala mig i den frågan). För några år sedan åkte jag med en förare på 7-an som gjorde hat-trick i trottoarkanter. Tre kanter mellan Södra torget och Kristineberg. Den resan tar tre minuter!
Kul att återse Vännäs och att inget ändrats sedan våren 2001, förutom fordonet då. Ingår det inte alls någon körning med ROG658 & ROG832 numera? Några manöverlektioner i dessa långa bjässar borde ni ju få, så ni kan få lite distans till den där alltför smidiga lilla tvåaxlade "fimpen". ;)
Citat från: Verspieder skrivet 23 september 2009, 02:41:25 AM
Kul att återse Vännäs och att inget ändrats sedan våren 2001, förutom fordonet då. Ingår det inte alls någon körning med ROG658 & ROG832 numera? Några manöverlektioner i dessa långa bjässar borde ni ju få, så ni kan få lite distans till den där alltför smidiga lilla tvåaxlade "fimpen". ;)
Jomenvisst använder vi fordon från Vännäs Buss, för min grupp blir det aktuellt den 14/10 då vi ska ha ett fordon från det lokala bussbolaget både morgon- och middags- samt kvällspasset.
ROG658 på min ära...
(http://i91.photobucket.com/albums/k315/Ekeri/07d10e06.jpg)
Godkänt teoriprov för buss har i eftermiddag/kväll skrivits och nu återstår bara körningen och övriga teoribitar.
Grattis!!! ;D
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 september 2009, 22:19:20 PM
Gäller det för utbildade förare vid Borås Lokaltrafik också? I så fall förstår jag varför många av dem har viktproblem (även om jag inte är den rätte att uttala mig i den frågan). För några år sedan åkte jag med en förare på 7-an som gjorde hat-trick i trottoarkanter. Tre kanter mellan Södra torget och Kristineberg. Den resan tar tre minuter!
När jag åkte hem från skolan en gång, en resa på ungefär en halvtimme, så lyckades bussföraren klättra på kanterna i alla 8 högersvängar. Ett tag funderade jag på om han hade glömt bort att han hade ledbuss ::) Den föraren har dessutom lyckats med detta nästan alla gånger jag åkt med personen ifråga och då har han ändå jobbat några år.
//Simon
Efter drygt 15 veckor av uppoffringar lyckades jag igår erövra den berömda alfabetets 4:e bokstav att fästa på körkortet.
m(_ _)m \(^_^)/ m(_ _)m \(^_^)/ m(_ _)m \(^_^)/
Då får man gratulera herrn och hoppas snart få se eder bakom ratten.
GRATTIS! ;D
Gratulerar! Ut i halkan med dig nu, bättre väder å köra i finns knappast ;)
Grattis!!! :)
//Danne
Tack allihopa(^_^) Nu är det dags att börja samla körtimmar för buss.:)
Grattis till bokstavsamlandet!
När det gäller trottoarkanter så fick jag lära mig att vägförvaltningen är små snabba "gubbar" på att bygga om kanterna ;D
Det är bättre att du hittar dem nu än senare när du är ute i skarptrafik där alla "baksätes" förare är snabba på att tala om hur man kör efter en kant.
/Lennart
Grattis och lycka till nu blir det att söka jobb då kan jag tro...
Har följt din resa här på forumet i din jakt på bokstavsutökning, en kan bara gratulera och önska lycka till i trafiken! :)
//M
Stort grattis! Var ska du slå ner bopålarna nu?
Stort grattis och lycka till med jobb
men passa dig att jobba alltför mycket åt Hebbes pappa ;)
/Kalle
Vart mina bopålar hamnar är oklart men sannolikt blir det väl att höra av mig till Dasslockebuss i Eskilstuna. De flesta på företaget känner igen mig, merparten av mina anhöriga finns där och en stor fördel har jag vad gäller bl.a linjekännedomen och depåmiljön.