Kyrkornas Diakonibuss i Göteborg, Maj 1989
Jag antar att det är en gammal GS-vagn, någon som känner till mer?
(http://img401.imageshack.us/img401/5180/kyrkornasdiakonobuss11eg6.jpg) (http://imageshack.us)
På tal om gott & blandat...och B59. Här är i alla fall den första, och den finns kvar än idag :D
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/B59nummer1c.jpg)
/Stellan
GS 711.
Citat från: Autotransit skrivet 14 augusti 2007, 19:59:49 PM
På tal om gott & blandat...och B59. Här är i alla fall den första, och den finns kvar än idag :D
/Stellan
Tack för en härlig chassibild på en bussmodell som jag börjar sakna olidligt mycket. Var finns denna i dag och vad har den för kaross, Säffle?
Aabenraa om jag ej är felunderrättad, Stellan kanske har en färsk bild att visa på denna pärla?
//Mattias
Citat från: Mattias skrivet 15 augusti 2007, 08:59:42 AM
Aabenraa om jag ej är felunderrättad, Stellan kanske har en färsk bild att visa på denna pärla?
//Mattias
Visserligen var Stellan med när jag tog den här bilden men jag har inget minne av att han hade någon kamera med sig. Och färsk är den väl inte precis heller, men håll till godo. Om jag inte är helt felunderrättad är detta just vad som byggdes på B59-chassiet nr 1.
(http://www.savenfjord.nu/ks_531.JPG)
Har dessvärre ingen nytagen bild, så Staffans är nog den senast tagna. Däremot så har jag en gammal bild till...med en blå express i bakgrunden :D
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/B59nummer1.jpg)
/Stellan
Tack till er båda för dessa tilläggsbilder som orsakade en hel del salivtillströmning :). Vet man även vem föraren av chassit kan vara?
Så den allra första B59 var ingen Säffle utan Aabenraa? Vilket år tillverkades denna? Vilken är den första B59 Säffle? Och vilket år kom den? Finns det även bild på denna?
De kom väl i skarven 1971/72 om jag minns rätt, så chassibilden torde vara hösten 71.
SL:s provbuss 4725 med chassinummer 25 registrerades i Maj -72 vill jag minnas.
Nop, KS/HT 531 chassis nummer 1 kørte første gang i København i September 1970, så billederne af chassiet må være fra starten af 1970. Chassis nummer 2 var en VBK til Drammen, også i 1970. Derefter fik Københavns Sporveje leveret 13 styk Volvo B59 i 1971.
Den første B59 i Sverige må være Nässjo vogn 24 EUS 461 leveret i 1971 med Säffle karrosseri nr. 1637 (eller 1638), også selvom at SL 4725 har byggenummer 1628!
Citat från: Kim skrivet 17 augusti 2007, 10:50:33 AM
Den første B59 i Sverige må være Nässjo vogn 24 EUS 461 leveret i 1971 med Säffle karrosseri nr. 1637 (eller 1638), også selvom at SL 4725 har byggenummer 1628!
Jo, det stämmer.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/1620.jpg)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 augusti 2007, 12:25:17 PM
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/1620.jpg)
Den här bussen var intressant! På Svensk busshistoria står det inte så mycket. Det står bara att bussen är från 1971 och att den tillhört Nässjö Omnibustrafik med nummer 24. I bilregistret finns den inte kvar. Där har regnumret tagits över av en snöskoter av typen Ockelbo 6000
Är det någon som vet något om den här bussens historia? Hur länge levde den? Och vad hände med den? Skrotades den? Misstänker att man på den tiden inte sålde bussar utomlands ännu
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 17 augusti 2007, 12:37:28 PM
Den här bussen var intressant! På Svensk busshistoria står det inte så mycket. Det står bara att bussen är från 1971 och att den tillhört Nässjö Omnibustrafik med nummer 24. I bilregistret finns den inte kvar. Där har regnumret tagits över av en snöskoter av typen Ockelbo 6000
Är det någon som vet något om den här bussens historia? Hur länge levde den? Och vad hände med den? Skrotades den? Misstänker att man på den tiden inte sålde bussar utomlands ännu
Den var i alla fall inte med när Lundin sålde Nässjö Omnibustrafik till SJ Buss i slutet på 1980-talet. Antingen var det sent 1988 eller tidigit 1989.
Men som synes av bildtexten rullade den 1985.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 augusti 2007, 12:55:03 PM
Den var i alla fall inte med när Lundin sålde Nässjö Omnibustrafik till SJ Buss i slutet på 1980-talet. Antingen var det sent 1988 eller tidigit 1989.
Men som synes av bildtexten rullade den 1985.
Snöskotern av typen Ockelbo 6000 som tagit över bussens regnummer är enligt bilregistret från 1988
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 17 augusti 2007, 13:28:51 PM
Snöskotern av typen Ockelbo 6000 som tagit över bussens regnummer är enligt bilregistret från 1988
Skotern fick numret i januari 89 och de brukar ligga vilande i minst 2-3 år innan de ges ut igen, så man kan nästan sluta sig till att när sommarturlistan kom 1985 så gick bussen till skrot.