Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Jeppe Hagelbäck skrivet 17 september 2009, 10:19:29 AM

Titel: Bullriga bussar i Malmö
Skrivet av: Jeppe Hagelbäck skrivet 17 september 2009, 10:19:29 AM
http://www.skd.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20090917/NYHETER/564089281/1057/*/MALMO/bullriga-bussar-maste-lagas (http://www.skd.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20090917/NYHETER/564089281/1057/*/MALMO/bullriga-bussar-maste-lagas)
Titel: SV: Bullriga bussar i Malmö
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 17 september 2009, 13:21:41 PM
Ja, allt har fördelar och nackdelar.

Väljer man som i Skånetrafikens fall att spara pengar, och tillsammans med Arriva genomföra en rekonditionering av äldre bussar istället för att som i Connex/Veolias fall investera i nya så får man ibland andra problem på halsen.

Vad är det ordspråket säger? "You get what you pay"
Titel: SV: Bullriga bussar i Malmö
Skrivet av: Beppe skrivet 17 september 2009, 16:09:04 PM
Spara och spara. De bussar som kallas gamla var vid avtalets början 5 respektive 6 år gamla. Enligt förfrågningsunderlaget skulle samtliga begagnade bussar rekonditioneras in- och utvändigt. Veolias normalbussar hade uppnått en ålder på 10 år och byttes ut i förtid. Så gjordes också Arrivas bussar 6501-6516, när de blivit 10 år.

Att byta ut 5-6 år gamla bussar som följer kontraktet hade bara varit slöseri med skattepengar.
Titel: SV: Bullriga bussar i Malmö
Skrivet av: Leif D skrivet 18 september 2009, 21:57:40 PM
Citat från: Beppe skrivet 17 september 2009, 16:09:04 PM
Spara och spara. De bussar som kallas gamla var vid avtalets början 5 respektive 6 år gamla. Enligt förfrågningsunderlaget skulle samtliga begagnade bussar rekonditioneras in- och utvändigt. Veolias normalbussar hade uppnått en ålder på 10 år och byttes ut i förtid. Så gjordes också Arrivas bussar 6501-6516, när de blivit 10 år.

Att byta ut 5-6 år gamla bussar som följer kontraktet hade bara varit slöseri med skattepengar.

Så är det säkert, men kanske skulle man vara lite snabbare att åtgärda fel på bussarna. Verkar som de är lite dåligt med det. Men troligtvis har man så lite reservfordon, så man ofta måste köra med defekta fordon i trafiken, tills ett annat fordon hunnit repareras. Detta är tyvärr inte spec. unikt, troligen mer regel än undantag på de flesta håll i landet.
Titel: SV: Bullriga bussar i Malmö
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 19 september 2009, 00:06:25 AM
Nu kanske jag är på väg från ämnet (bullriga bussar i Malmö), men är det inte helt galet att man år 2009 köper in bussar där man som bussförare skulle behöva använda hörselkåpor när man kör? Tänker naturligtvis på B9S (som jag ännu inte sett i Skåne)... Hur kan man godkänna en sådan busstyp? Man är ju halvt döv när man kommer hem efter 30-40 mil i en sådan  :(
/J
Titel: SV: Bullriga bussar i Malmö
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 19 september 2009, 00:32:40 AM
Vad är det som bullrar? Kylfläkten som går på extremt högt varv?
Titel: SV: Bullriga bussar i Malmö
Skrivet av: Ersa skrivet 19 september 2009, 09:16:50 AM
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 19 september 2009, 00:06:25 AM
Nu kanske jag är på väg från ämnet (bullriga bussar i Malmö), men är det inte helt galet att man år 2009 köper in bussar där man som bussförare skulle behöva använda hörselkåpor när man kör? Tänker naturligtvis på B9S (som jag ännu inte sett i Skåne)... Hur kan man godkänna en sådan busstyp? Man är ju halvt döv när man kommer hem efter 30-40 mil i en sådan  :(
/J

Skåningarna klagar på sina bussar, och Luleborna på Solaris Urbino. Att de klagar över dessa bussar torde bero på att de aldrig upplevt nöjet att åka i en splitterny, minst lika bullrig, B9S! ;)

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 19 september 2009, 00:32:40 AM
Vad är det som bullrar? Kylfläkten som går på extremt högt varv?

Då är ju ordet "buller" lite missvisande. När Swebus 5206-5212 kom upp till Umeå från Jönköping, i inte direkt nyservat skick, var sidokylaren ofta igensatt av damm vilket ledde till att kylfläkten gick på högvarv hela tiden. Precis som en remdriven fläkt på en Volvo 240. Wooooschhhh! Men med lite underhåll och rengöring fick man snabbt bort detta ljud.
Titel: SV: Bullriga bussar i Malmö
Skrivet av: Optimal skrivet 19 september 2009, 09:24:36 AM
Citat från: Verspieder skrivet 19 september 2009, 09:16:50 AM
Skåningarna klagar på sina bussar, och Luleborna på Solaris Urbino. Att de klagar över dessa bussar torde bero på att de aldrig upplevt nöjet att åka i en splitterny, minst lika bullrig, B9S! ;)

Då är ju ordet "buller" lite missvisande. När Swebus 5206-5212 kom upp till Umeå från Jönköping, i inte direkt nyservat skick, var sidokylaren ofta igensatt av damm vilket ledde till att kylfläkten gick på högvarv hela tiden. Precis som en remdriven fläkt på en Volvo 240. Wooooschhhh! Men med lite underhåll och rengöring fick man snabbt bort detta ljud.

Så låter varenda B12MA hos Swebus i Stockholm. Man an höra på långt håll om det är en Volvo eller Scania som kommer  ;D
Titel: SV: Bullriga bussar i Malmö
Skrivet av: Kim skrivet 19 september 2009, 09:55:35 AM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 19 september 2009, 00:32:40 AM
Vad är det som bullrar? Kylfläkten som går på extremt högt varv?

Ja! Den er enten beskidt, eller termostaterne er istykker og skal udskiftes. Der er to måder at løse problemet på:

1. Vaske køleren
2. Skifte termostaterne (ca. 800 Skr stykket)
Titel: SV: Bullriga bussar i Malmö
Skrivet av: Leif D skrivet 19 september 2009, 15:48:38 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 19 september 2009, 00:32:40 AM
Vad är det som bullrar? Kylfläkten som går på extremt högt varv?

Nja, utan att ha kört dessa moderna bussar alls, så vill jag påstå följande....
Både Volvo B9S och Volvo 8700 (jag vet, olika sått att beteckna bussarna på, men hittar inget lämpligare just nu), har väldigt högt avgasbuller. Dvs det låter väldigt mycket om fordonen då de bromsar, eftersom man verkar ha någon form av automatisk avgasbroms (vilket säker är bra för att spara på bromsar). På något vis fortplantas avgasljudet och förstärks, troligen i ljuddämparna (sick !!). Man kan även märka ett visst liknade buller från ljudämpare vid tomgångskörning. När dessa fordonstyper var nya, inbillade jag mej att något nog var fel och att man skulle åtgärda detta för att få tysta fina fordon, men icke. Fortfarande samma buller..... 
Kanske inte så underligt att MAN t.ex. har stora framgångar med sina fordon här i Sverige nu, då dessa är exemplariskt tystgående i alla lägen, skulle vilja påstå at de är de tystaste bussarna sedan CR111M, frånsett trådbussar då.
Att man sen måste underhålla sina fordon, för att de ska fortsätta fungera på rätt sätt, det verkar på sina håll vara ett okänt faktum.
Titel: SV: Bullriga bussar i Malmö
Skrivet av: 737 skrivet 19 september 2009, 20:38:32 PM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 17 september 2009, 13:21:41 PM
Ja, allt har fördelar och nackdelar.

Väljer man som i Skånetrafikens fall att spara pengar, och tillsammans med Arriva genomföra en rekonditionering av äldre bussar istället för att som i Connex/Veolias fall investera i nya så får man ibland andra problem på halsen.

Vad är det ordspråket säger? "You get what you pay"

Nu tror jag iofs inte att det var Veolia som av välvilja valde att investera i nya för att ersätta de bussar man hade. Jag är nog rätt övertygad om att Skånetrafiken gick in med pengar för att byta ut de bussar som Veolia körde med. Någon upphandling av trafiken låg ju inte till grund när dessa bussar sattes i trafik.


I fallet med Arrivas bullriga bussar är det väl den olyckliga kombinationen gas-drift (högre värme) och Volvo B10 (bullriga fläktar) som är problemet?
Titel: SV: Bullriga bussar i Malmö
Skrivet av: Leif D skrivet 20 september 2009, 00:32:57 AM
Citat från: 737 skrivet 19 september 2009, 20:38:32 PM
Nu tror jag iofs inte att det var Veolia som av välvilja valde att investera i nya för att ersätta de bussar man hade. Jag är nog rätt övertygad om att Skånetrafiken gick in med pengar för att byta ut de bussar som Veolia körde med. Någon upphandling av trafiken låg ju inte till grund när dessa bussar sattes i trafik.

Nog tror då jag att Veolia mycket väl kan välja att byta ut bussar som man kanske skulle kunna hävda är enligt avtalet. Men det skulle ju faktiskt kunna vara så att de bussar man tar bort, finns avsättning för på annat håll och att man då kan få lite godwill av Skånetrafiken för att man faktiskt investerade i nytt. Det ändå man faktiskt kan vara säker på, är ju att Skånetrafiken INTE går in med extra pengar för att byta ut bussar.

Faktum är att de bussar Veolia inte ville ha kvar i Malmö, de fördes över till Linköping (efter viss upprustning), där de sedan höjde medelåldern och driftsäkerheten på vagnparken, då de ersatte ett stort antal Neoplan gasbussar.

Såna små rockader med vagnparken är ju mer och mer förekommande inom de stora bolagen, som har en mängd olika avtal med standard och medelålder att försöka följa.
Titel: SV: Bullriga bussar i Malmö
Skrivet av: Calle skrivet 21 september 2009, 23:03:00 PM
Citat från: Leif D skrivet 19 september 2009, 15:48:38 PM
Nja, utan att ha kört dessa moderna bussar alls, så vill jag påstå följande....
Både Volvo B9S och Volvo 8700 (jag vet, olika sått att beteckna bussarna på, men hittar inget lämpligare just nu), har väldigt högt avgasbuller. Dvs det låter väldigt mycket om fordonen då de bromsar, eftersom man verkar ha någon form av automatisk avgasbroms (vilket säker är bra för att spara på bromsar). På något vis fortplantas avgasljudet och förstärks, troligen i ljuddämparna (sick !!). Man kan även märka ett visst liknade buller från ljudämpare vid tomgångskörning. När dessa fordonstyper var nya, inbillade jag mej att något nog var fel och att man skulle åtgärda detta för att få tysta fina fordon, men icke. Fortfarande samma buller..... 
Kanske inte så underligt att MAN t.ex. har stora framgångar med sina fordon här i Sverige nu, då dessa är exemplariskt tystgående i alla lägen, skulle vilja påstå at de är de tystaste bussarna sedan CR111M, frånsett trådbussar då.
Att man sen måste underhålla sina fordon, för att de ska fortsätta fungera på rätt sätt, det verkar på sina håll vara ett okänt faktum.

I Göteborg kan jag bara tala för 8700, där Volvo gått in och justerat avgasbromsen på dessa i 600-serien. Detta orsakar mycket buller, likaså om kylen är igensattt, vilket är ett stort problem f.n. Återigen så talar vi om eftersatt och undermålligt underhåll. En annan anledning till buller är att skyddsplåtarna under motorn trillat av eller glömts av att monteras vid service. Gasbussar har högre arbetstemperatur, och har det gått lång tid mellan varje service så är dessa generellt sätt inte tysta, oavsett om det är Volvo eller MAN.

MAN har mer ljudisolerade motorum, vilket kräver mer kylning, det finns exempel på MAN-bussar med 2009-års modell som haft undermålning kylning och där risken varit stor för ett motorhaveri. MAN har också en Voithlåda som växlar mjukt och fint, medans majoriten av Volvo och Scania har en ZF-låda som växlar hårt och tvärt, och rycker i växlingarna.
Titel: SV: Bullriga bussar i Malmö
Skrivet av: Jo skrivet 22 september 2009, 07:44:15 AM
"Kostnaden på 50 miljoner kronor betalas av Skånetrafiken, som ägs av Region Skåne. "

http://www.veolia-transport.se/tmpl/NewsPageWithList____12726.aspx?epslanguage=ML&ListID=12633

http://sydsvenskan.se/malmo/article170837/Nya-bussar-pa-vag.html
Titel: SV: Bullriga bussar i Malmö
Skrivet av: Kim skrivet 23 september 2009, 09:58:40 AM

I fallet med Arrivas bullriga bussar är det väl den olyckliga kombinationen gas-drift (högre värme) och Volvo B10 (bullriga fläktar) som är problemet?
[/quote]

Jeg prøver igen; løsningen på problemet er:
1. Vaske køleren
2. Skifte termostaterne (ca. 800 Skr stykket).

Så bullrer de ikke mere  :)
Titel: SV: Bullriga bussar i Malmö
Skrivet av: MrRep skrivet 27 september 2009, 19:37:39 PM
Citat från: Kim skrivet 23 september 2009, 09:58:40 AM
I fallet med Arrivas bullriga bussar är det väl den olyckliga kombinationen gas-drift (högre värme) och Volvo B10 (bullriga fläktar) som är problemet?


Jeg prøver igen; løsningen på problemet er:
1. Vaske køleren
2. Skifte termostaterne (ca. 800 Skr stykket).

Så bullrer de ikke mere  :)

Det kan också handla om en defekt proportionalventil (Kontrollventil på volvospråk). Är ett i sammanhanget vanligt fel för det är lätt för mekanikern utan bakgrundinfo om vad som är gjort tidigare att endast göra Kylartvätten & evt. termostatbytet.