Om jeg har forstått svenske bussfotograftradisjoner rett så kan jeg erklære "skåpmat" når dere andre får tatt bilde av disse bussene. ;D
Dessverre stod bussene #0035, #0036 og #0044 inne i en garasje, så de får dere kjempe om å være først med bilde av.
Bildene er altså tatt utenfor fabrikken Carrus Delta Oy i Lieto, Finland, og bussene skal vel være på vei til Sverige ganske snart.
(http://lh3.ggpht.com/_H1SfCXXl8XA/SrEfrh93ZZI/AAAAAAAAOss/yYmSAk7ElRo/s800/ob2009-09-07-136812bem.jpg)
(http://lh6.ggpht.com/_H1SfCXXl8XA/SrEfqfaDHwI/AAAAAAAAOsg/CKe-c5UE7Pw/s800/ob2009-09-07-136809bem.jpg)
(http://lh3.ggpht.com/_H1SfCXXl8XA/SrEfobAYz3I/AAAAAAAAOsQ/ZySwk1PbayI/s800/ob2009-09-07-136804bem.jpg)
(http://lh4.ggpht.com/_H1SfCXXl8XA/SrEfn1oznYI/AAAAAAAAOsM/Lhjv3PWjj50/s800/ob2009-09-07-136803bem.jpg)
(http://lh6.ggpht.com/_H1SfCXXl8XA/SrEfnRcD1QI/AAAAAAAAOsI/yJHi65LvEbY/s800/ob2009-09-07-136802bem.jpg)
(http://lh6.ggpht.com/_H1SfCXXl8XA/SrEfp5GZonI/AAAAAAAAOsc/fys6X6tSV6c/s800/ob2009-09-07-136808bem.jpg)
(http://lh5.ggpht.com/_H1SfCXXl8XA/SrEfq-8M-MI/AAAAAAAAOsk/zLIJWsG9dKI/s800/ob2009-09-07-136810bem.jpg)
(http://lh4.ggpht.com/_H1SfCXXl8XA/SrEfrZw9dWI/AAAAAAAAOso/rCrTVoAV2oc/s800/ob2009-09-07-136811bem.jpg)
(http://lh5.ggpht.com/_H1SfCXXl8XA/SrEfo11ACxI/AAAAAAAAOsU/6Y9F1MrX_6c/s800/ob2009-09-07-136805bem.jpg)
(http://lh5.ggpht.com/_H1SfCXXl8XA/SrEfpSHGbGI/AAAAAAAAOsY/_cGb2X5cDgM/s800/ob2009-09-07-136806bem.jpg)
(http://lh5.ggpht.com/_H1SfCXXl8XA/SrEfmr9h7MI/AAAAAAAAOsE/22lAAsFXCr8/s800/ob2009-09-07-136801bem.jpg)
(http://lh5.ggpht.com/_H1SfCXXl8XA/SrEfmPB_7vI/AAAAAAAAOsA/eYRK_VSFKPI/s800/ob2009-09-07-136796bem.jpg)
Första omgången bussar i "börja-om-på-nytt-serien" som går i en rad utan uppehåll :)
Strålande Øyvind ;D
Kunde inte ha blivit bättre än så här.
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 16 september 2009, 20:05:56 PM
Kunde inte ha blivit bättre än så här.
Jo, jeg kunne ha fått bilde av de tre siste også. ;)
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 16 september 2009, 20:01:00 PM
Första omgången bussar i "börja-om-på-nytt-serien" som går i en rad utan uppehåll :)
Aja B9S till Botkyrka och Tyresö var väl i obrutna serier, även 0092 och 0093 till Dalarna men den sista räknas väl inte ;)
0035 och 0037 stod hos Volvo i Huddinge igår så det har redan börjat hitta till Sverige.
Tack för fina bilder. Tyvärr ser dessa lite torftiga ut för att vara expressbussar då de varken har dimljus eller navkapslar. Du tog ingen bild på interiören?
Citat från: Johan B skrivet 16 september 2009, 20:46:25 PM
Du tog ingen bild på interiören?
Det var det ganske enkelt ikke tid til, om jeg i det hele tatt hadde fått dem til å åpne en av bussene for å vise. Dessuten så ser det ut som det er plast på alle setene når man ser utenfra.
Vi var på omvisning i fabrikken, der nesten hele produksjonen for tiden var til norske kunder, så før vi skulle reise videre måtte jeg nærmest løpe rundt for å få fotografert alle bussene ute.
Interiørbilder kan andre ta når de kommer i trafikk. ;)
Citat från: Øyvind Berg skrivet 16 september 2009, 20:54:37 PM
Det var det ganske enkelt ikke tid til, om jeg i det hele tatt hadde fått dem til å åpne en av bussene for å vise. Dessuten så ser det ut som det er plast på alle setene når man ser utenfra.
Vi var på omvisning i fabrikken, der nesten hele produksjonen for tiden var til norske kunder, så før vi skulle reise videre måtte jeg nærmest løpe rundt for å få fotografert alle bussene ute.
Interiørbilder kan andre ta når de kommer i trafikk. ;)
Jo det kommer nog i så småningom. Tack igen för det du visat.
Ingen mer stripe än så? Bara vitt?
øyvind, ska vi kalla våra bilder när de kommer för Norsk skåpmat? ;):)
Citat från: Johan B skrivet 16 september 2009, 20:46:25 PM
Tack för fina bilder. Tyvärr ser dessa lite torftiga ut för att vara expressbussar då de varken har dimljus eller navkapslar.
Dimstrålkastare behövs egentligen inte på en 9700, då de redan har diodljus fram som helt ersätter halvljuset på dagtid i strömbrytarens 0-läge (ytterst i strålkastarna). Först när skymningen kommer behöver man slita på halvljusets xenonlampor (mitten i strålkastarna). Dimstrålkastare i dimma hjälper ju ändå aldrig, och till 95% använder man ju ändå bara dimstrålkastarna som varselljus eller "day running lights" på engelska.
Men där nere på dimstrålkastarnas plats kunde man gott ha placerat två extra helljuslampor, som hjälper det ordinarie helljuset.
Navkapslar känns väl lite onödigt på långfärdsbussar i linjetrafik? När det gäller bussar som mestadels går i beställningstrafik (hos Interbus m.fl) är det en sak, men på Expressens bussar som nästan aldrig står på samma ställe två nätter i rad och som rullar så många mil/dygn blir nog bara navkapslarna i vägen.
Höger främre bagagelucka ser ut att vara manuell. Då håller den bättre än en lufttryckstyrd i 8 år framöver, men nog hade det varit bekvämt och tidsbesparande om vi fått automatiska luckor... så länge de fungerar. :)
Citat från: RoTe skrivet 16 september 2009, 22:14:25 PM
Ingen mer stripe än så? Bara vitt?
Påminner väldigt mycket om vissa av de delvis avstipade 49xx-vagnar som dessa nu ska ersätta. Lyser lite extrainsatt inhyrd "vikariebuss" om denna vita design. :-\ Den röda och blå randen är ju Swebus (och SwEx) kännetecken utåt sedan många år.
Citat från: Verspieder skrivet 17 september 2009, 00:39:39 AM
Påminner väldigt mycket om vissa av de delvis avstipade 49xx-vagnar som dessa nu ska ersätta. Lyser lite extrainsatt inhyrd "vikariebuss" om denna vita design. :-\ Den röda och blå randen är ju Swebus (och SwEx) kännetecken utåt sedan många år.
De blå och röda ränderna målade på danskt vis och Swebus Express lackering skulle av mig få en topplacering. :) :)
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 17 september 2009, 09:41:38 AM
De blå och röda ränderna målade på danskt vis och Swebus Express lackering skulle av mig få en topplacering. :) :)
Danskt vis? Har du någon bild på något liknande?
Har herrarna inte hört talas om Karlssons klister?? Det fixar ju allt... ??? ::) ;D ;D
Det positiv med manuelleluker er jo at vi da må ut av stolen en tur. Ulempen er den samme. Kan ikke bare stoppe åpne luke/stenge kjøre videre osv. Men man får jo bedre koll på bagasjen ved å være ute da
Citat från: Øyvind Berg skrivet 16 september 2009, 19:55:44 PM
(http://lh3.ggpht.com/_H1SfCXXl8XA/SrEfrh93ZZI/AAAAAAAAOss/yYmSAk7ElRo/s800/ob2009-09-07-136812bem.jpg)
Har Swebus Express alltså ändrat design och bussarna nu bara ska vara så här vita utan blå och röda ränder?
Citat från: CS skrivet 16 september 2009, 20:45:29 PM
0035 och 0037 stod hos Volvo i Huddinge igår så det har redan börjat hitta till Sverige.
Har bussarna bestämda hemmadepåer? De går ju kors och tvärs i hela landet, dygnets alla timmar.
Citat från: Svemicke skrivet 18 september 2009, 03:04:50 AM
Har bussarna bestämda hemmadepåer? De går ju kors och tvärs i hela landet, dygnets alla timmar.
Jo, de har hemmadepåer som svarar för större underhåll med mera. Även om bussarna går runt över hela landet så kommer de då och då till sin hemmadepå.
Citat från: Verspieder skrivet 17 september 2009, 09:46:39 AM
Danskt vis? Har du någon bild på något liknande?
Danskarna har alltid varit måna om att deras fordon ska vara snygga stiklrena och jag länkar nu (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=20936.0) till en tråd med bilder som tydliggör min ståndpunkt.
Støtter Martin. Blir nedtur med hel hvit SweX. ikke lett å kjenne igjen når man møter nå da :'(
Citat från: Verspieder skrivet 17 september 2009, 00:35:59 AM
Dimstrålkastare behövs egentligen inte på en 9700, då de redan har diodljus fram som helt ersätter halvljuset på dagtid i strömbrytarens 0-läge (ytterst i strålkastarna). Först när skymningen kommer behöver man slita på halvljusets xenonlampor (mitten i strålkastarna). Dimstrålkastare i dimma hjälper ju ändå aldrig, och till 95% använder man ju ändå bara dimstrålkastarna som varselljus eller "day running lights" på engelska.
Men där nere på dimstrålkastarnas plats kunde man gott ha placerat två extra helljuslampor, som hjälper det ordinarie helljuset.
Navkapslar känns väl lite onödigt på långfärdsbussar i linjetrafik? När det gäller bussar som mestadels går i beställningstrafik (hos Interbus m.fl) är det en sak, men på Expressens bussar som nästan aldrig står på samma ställe två nätter i rad och som rullar så många mil/dygn blir nog bara navkapslarna i vägen.
Höger främre bagagelucka ser ut att vara manuell. Då håller den bättre än en lufttryckstyrd i 8 år framöver, men nog hade det varit bekvämt och tidsbesparande om vi fått automatiska luckor... så länge de fungerar. :)
Visst är nyttan med dimstrålkastare mindre på bussar med diodvarselljus. Men som helljuskomplement är de inte helt fel, blir ju lite mer ljus just i närområdet. Men visst förstår jag att man sparar en del pengar på att slippa byta spruckna glas. Navkapslar däremot tycker jag gör en hel del för intrycket. När man ska åka långt vill man att det ska kännas lite finare än lokalbussen hemma. Eller? Om nu navkapselkontot hos SweEx är ansträngt kan man ju åtminstone kosta på kromad mutterkrans.
Tjena Verspieder
De andra beställningarna som har gjorts är det en bussnackare som var lite involverad.
Han kommer nog att berätta lite mer om krav och önskemål som man ställer på
inköp
Ps när ska jag få träffa dig på CT Ds
/Lennart
Mest positivt fra fører synspunkt og hverdag. Det skal være kjøleskap ialle busser. Lettere å ha med seg mat når slikt er på plass. det er vel bare 6334-38 og 68xx som mangler dette. Mulig også Neoplan og 62xx serien.