I kvällens Sydnytt berättades det att polisen nu ska ta krafttag mot trafikanter som leker polis och stoppar trafiken i vänster körfält innan vägarbetena på E6 mellan Malmö och Helsingborg... Ett tidigare kärt ämne även här på forumet! ;)
http://svtplay.se/v/1691687/sydnytt/15_9_19_15
Helt underbart!
Hoppas verkligen att de kan få bukt med problemet. Man skäms som chaufför när ens "kollegor" beter sig så, och det stör enormt. Köerna blir ju dubbelt så långa som de hade behövt vara.
(http://i602.photobucket.com/albums/tt102/jan1234_2009/DSC00045.jpg)
Undrar om omkörning på väggrenen också kommer att stoppas, det körs om på högersida för att både köra av motorvägen men även för att köra in i högra filen igen längre fram. >:(
HÄR HAR VI EN IDIOT FRÅN I SÖNDAGS
(http://i720.photobucket.com/albums/ww207/michaelk69/DSC00240.jpg)
(http://i720.photobucket.com/albums/ww207/michaelk69/DSC00245.jpg)
händelsen är ju anmäld och bilder inlämnade till polisen
Tänk att yrkesförare inte har mer vett innanför pannbenet än så! Att totalt skämma ut sig själv och dessutom sitt företag på det där viset! ::)
så en från tuben
http://www.youtube.com/watch?v=w11ehTVzXOk (http://www.youtube.com/watch?v=w11ehTVzXOk)
ser inget mer än en överstressad busschaufför som fotograferar under körning.
Båda händerna på ratten. :-X
Citat från: jonas a skrivet 22 september 2009, 10:59:31 AM
ser inget mer än en överstressad busschaufför som fotograferar under körning.
Båda händerna på ratten. :-X
Sedan när måste man ha båda händerna på ratten?
Bilderna bevisar ingenting. Ser ut som lastbilen med släp gör ett filbyte.
Idioti eller en förbjuden handling men det är rätt bra i alla fall om "blockeringen" görs i närheten av filslutet. Trafiken rullar då på i jämnt tempo utan stopp.
Att kalla någon för idiot, fota och springa till polisen säger nog mer om personen som gör det än om "brottslingen"
Citat från: Hans Fredriksson skrivet 22 september 2009, 11:11:06 AM
Bilderna bevisar ingenting. Ser ut som lastbilen med släp gör ett filbyte.
Idioti eller en förbjuden handling men det är rätt bra i alla fall om "blockeringen" görs i närheten av filslutet. Trafiken rullar då på i jämnt tempo utan stopp.
Att kalla någon för idiot, fota och springa till polisen säger nog mer om personen som gör det än om "brottslingen"
Studerar man bilderna närmare så är det ju uppenbart att det inte handlar om något filbyte utan en olaglig blockering av trafiken. Mycket dålig stil av den föraren för att uttrycka sig artigt.
M v h
Ingwar
om det nu är livsfarligt att fota i fem kilometers fart så är jag skyldig ;D
sedan var det ju dags för fika och rast i två timmar så visst hade jag brottom ;)
sedan är det dags att en del läser på trafikreglerna
själv försöker jag hålla mig på min kant och köra mitt fordon utan att störa andra
Citat från: michael k skrivet 22 september 2009, 08:52:43 AM
HÄR HAR VI EN IDIOT FRÅN I SÖNDAGS
händelsen är ju anmäld och bilder inlämnade till polisen
Det är nästan så att två bilar skulle kunna prova att köra om på varsin sida samtidigt. Undrar vad han hade gjort då? ;D
bilderna bevisar dessvärre ingenting.
Om du inte har bilder efter påfarten som visar att föraren bevisligen hindrar trafiken
annars kommer en eventuell utredare bara lägga ner ärendet.
Du är välkommen att köra i Stockholm när en liten fjärt i Eugeniatunneln stoppar upp till Gröndalspåfarten
Jag har själv utnyttjat stopptekniken vid asfaltsjobb dels för att lämna plats åt bilar som ska byta vid läggaren,
men även för att rädda en och annan vägarbetare som på grund av trafiken blir tvungen att jobba dagtid.
Är det någon som har tänkt på att mycket vägjobb görs nattetid om inte titta på hur privatbilarna kör.
Det finns säkert någon som kan förklara nyttan med att hålla 90km/h när det är skyltat 30km/h
vid avspärrningen
/Lennart
(http://i720.photobucket.com/albums/ww207/michaelk69/DSC00240.jpg)
jag tycker den bilden visar rätt bra vad han håller på med
Citat
Det är nästan så att två bilar skulle kunna prova att köra om på varsin sida samtidigt. Undrar vad han hade gjort då? Glad
han hade väl försökt preja dom av vägen
det har jag råkat ut för
den gången var det ett jönköpingsåkeri som har garage jämte arla
Citat från: michael k skrivet 22 september 2009, 15:52:27 PM
(http://i720.photobucket.com/albums/ww207/michaelk69/DSC00240.jpg)
jag tycker den bilden visar rätt bra vad han håller på med
han hade väl försökt preja dom av vägen
det har jag råkat ut för
den gången var det ett jönköpingsåkeri som har garage jämte arla
Enligt den bilden så är det ju bara en fil där. Hur kan du få det till att det är olagligt att han håller sig i mitten på det enda körfältet?
För du hade väl ändå inte tänkt köra om där det inte finns plats?
Citat från: Uffe D skrivet 22 september 2009, 16:09:44 PM
Enligt den bilden så är det ju bara en fil där. Hur kan du få det till att det är olagligt att han håller sig i mitten på det enda körfältet?
För du hade väl ändå inte tänkt köra om där det inte finns plats?
Tyvärr Uffe vill jag ha de till 2 körfält
Man får säga vad man vill, men jag är benägen att använda hårda ord som "idiot" osv. Han har absolut ingen rätt eller anledning till att göra som han gör. Det bara stör, och förlänger köerna för stackarna som ligger bakom och ska svänga av på trafikplatsen. Tänker han inte utnyttja det vänstra körfältet så får det stå för honom, men han ska banne mig inte hindra oss andra från det.
Det finns två körfält, inte för att det ena ska utgöra någon slags prydnad, utan för att de
ska användas! Varför skulle man annars bygga svindyra motorvägar?
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 22 september 2009, 16:28:35 PM
Tyvärr Uffe vill jag ha de till 2 körfält
Ja det stämmer att det är två körfält, men det lurade mig också till en början. Lätt att gå på det, då markeringen inte syns på bilden. Platsen är förresten trafikplats Helsingborg S och bilden är tagen söderut på E6.
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 22 september 2009, 18:44:19 PM
Man får säga vad man vill, men jag är benägen att använda hårda ord som "idiot" osv. Han har absolut ingen rätt eller anledning till att göra som han gör. Det bara stör, och förlänger köerna för stackarna som ligger bakom och ska svänga av på trafikplatsen. Tänker han inte utnyttja det vänstra körfältet så får det stå för honom, men han ska banne mig inte hindra oss andra från det.
Det finns två körfält, inte för att det ena ska utgöra någon slags prydnad, utan för att de ska användas! Varför skulle man annars bygga svindyra motorvägar?
Ja det stämmer att det är två körfält, men det lurade mig också till en början. Lätt att gå på det, då markeringen inte syns på bilden. Platsen är förresten trafikplats Helsingborg S och bilden är tagen söderut på E6.
Kolla under vänster bakhjul på släpen så ser du markeringen.
Citat från: michael k skrivet 22 september 2009, 11:57:25 AMsedan var det ju dags för fika och rast i två timmar så visst hade jag brottom ;)
Vågar man då fråga varför du tvunget skulle vart förbi honom, tjänat nån minut men kanske sinkat honom och de övriga bakom honom?
Det kanske är läge för en del att bry sig mindre om vad andra gör och fokusera enbart på sig själv istället.
Citat från: michael k skrivet 22 september 2009, 15:52:27 PM
(http://i720.photobucket.com/albums/ww207/michaelk69/DSC00240.jpg)
Med tanke på att det finns en vägren kan lastbilen ju omöjligt blockera högerfilen och vägrenen från att fyllas upp med en kö på höger sida om lastbilen. Lastbilen är bara 2,6 m bred, medan filerna borde vara minst 3,5 m breda båda två + en vägren på 3 m (dvs totalt 10 meter vägbredd). Kan mina mått vara rätt? Säg ifrån annars.
Jag vet inte vad jag ska tycka om det här. Självklart vill jag hålla med Simon Bertilsson i hans argument, men det kräver att alla inblandade vet vad de sysslar med. När man samtidigt ser bilister som inte ens förstår att det är stopp längre fram och håller 110-140 km/t i vänsterfilen tills de får akut tvärnita framme vid köslutet... då är man inte lika upprörd på "blockerarna" längre. Om alla kunde framföra sina fordon på ett hänsynsfullt och osjälviskt sätt skulle nog ingen lastbilsförare ens komma på tanken att börja bete sig så här.
CitatVågar man då fråga varför du tvunget skulle vart förbi honom, tjänat nån minut men kanske sinkat honom och de övriga bakom honom?
Det kanske är läge för en del att bry sig mindre om vad andra gör och fokusera enbart på sig själv istället.
nu var det ju två filer här då kör man ju i den som det är fritt i
sitta och köa när det är fritt är ju onödigt ;D
CitatEnligt den bilden så är det ju bara en fil där. Hur kan du få det till att det är olagligt att han håller sig i mitten på det enda körfältet?
För du hade väl ändå inte tänkt köra om där det inte finns plats?
jag vet ju inte när du körde vägsträckan sist men nog har det alltid varit två filer i vart håll när jag haft körkort
CitatDet finns två körfält, inte för att det ena ska utgöra någon slags prydnad, utan för att de ska användas! Varför skulle man annars bygga svindyra motorvägar?
kan inte hålla med mera
detta är ju vardagsmat nere i europa men där ser man inget av detta beteendet
tyska lastbilschauförer har en helt annan inställning och är hjälpsamma på ett helt annat sätt
där samarbetar fö alla trafikanter på ett helt annat sätt
men kjiller som spärrar vägen får väl dåligt självförtroende och liten k.. när det kommer andra och kör om
att han är korkad och ställer sig och köar när det är fritt är ju hans problem
Om alla höll den hastigheten som står på skylten så skulle inte problemet finnas, det blir däremot väldigt skev fördelning när det gå i skyltade 70km/h i högerfilen och 130km/h i vänsterspåret bara för att hinna om några fler.
I tyskland ser man nästan aldrig det här fenomenet säger många och jag kan bara hålla med, delvis för att man skyltar mycket mer konsekvent.
2km innan står första skylten sen kommer det skyltar på 800, 400 och 200meter sen går det ihop till färre filer. Det är dessutom mycket sällan dom stänger ner till bara en fil i tyskland, oftast så är det en bred och en smal fil med omkörningsförbud för lastbilar. Då stoppar det ju inte upp på samma vis som om all trafik ska samsas i en fil.
Citat från: Blue skrivet 23 september 2009, 13:58:33 PM
Om alla höll den hastigheten som står på skylten så skulle inte problemet finnas, det blir däremot väldigt skev fördelning när det gå i skyltade 70km/h i högerfilen och 130km/h i vänsterspåret bara för att hinna om några fler.
I tyskland ser man nästan aldrig det här fenomenet säger många och jag kan bara hålla med, delvis för att man skyltar mycket mer konsekvent.
2km innan står första skylten sen kommer det skyltar på 800, 400 och 200meter sen går det ihop till färre filer. Det är dessutom mycket sällan dom stänger ner till bara en fil i tyskland, oftast så är det en bred och en smal fil med omkörningsförbud för lastbilar. Då stoppar det ju inte upp på samma vis som om all trafik ska samsas i en fil.
Den senare modellen används delvis här i Sverige numera. Bland annat utnyttjade man den melllan Malmö och Lund när man byggde ny trafikplats mellan Gastelyckan och Lund S. Då hade man ett bussfält längst till höger, ett fält för alla i mitten och ett personbilsfält till vänster.
På E6 söder om Bjärred har man också tagit till denna modell. Inte dumt alls!
Men om vi vänder på steken då, vad skulle ni tycka om lastbilarna blåser på i vänsterfil o sen vill tränga sig in på slutet i högerfil, skulle det upplevas som mindre störande?
Jag är helt för blockeringen, jobbat på vägen o ju mer det går att få ner hastigheterna vid arbetena desto bättre, är det skyltat 30 går det 70, står det 50 på tavlorna så går det 100.
Det polisen skulle lägga krutet på är att kolla så trafiken fökjer den nedskyltade hastigheten istället.
Citat från: Per Eriksson skrivet 23 september 2009, 21:45:13 PM
Men om vi vänder på steken då, vad skulle ni tycka om lastbilarna blåser på i vänsterfil o sen vill tränga sig in på slutet i högerfil, skulle det upplevas som mindre störande?
Ja. Ligger man i kön i högerfilen när det är fritt i vänsterfilen så får man ju skylla sig själv. Hade folk lärt sig utnyttja de båda, så hade problemet inte funnits!
Citat från: Per Eriksson skrivet 23 september 2009, 21:45:13 PM
Men om vi vänder på steken då, vad skulle ni tycka om lastbilarna blåser på i vänsterfil o sen vill tränga sig in på slutet i högerfil, skulle det upplevas som mindre störande?
Jag är helt för blockeringen, jobbat på vägen o ju mer det går att få ner hastigheterna vid arbetena desto bättre, är det skyltat 30 går det 70, står det 50 på tavlorna så går det 100.
Det polisen skulle lägga krutet på är att kolla så trafiken fökjer den nedskyltade hastigheten istället.
Nu gäller det ju inte ett vägarbete i det här fallet utan dom tre fyra kilometerna innan vägarbetet, där kan ju gärna trafiken bägge filerna få flyta. Idag var det dessutom två personbilar som låg och höll kön redan innan det var skyltat 3km varningen.
Citat från: Blue skrivet 23 september 2009, 23:24:31 PM
Nu gäller det ju inte ett vägarbete i det här fallet utan dom tre fyra kilometerna innan vägarbetet, där kan ju gärna trafiken bägge filerna få flyta. Idag var det dessutom två personbilar som låg och höll kön redan innan det var skyltat 3km varningen.
Hur är det möjligt för personbilar? En personbil är ju ännu smalare än lastbilen jag kommenterade i mitt förra inlägg ovan. Körde de i bredd?
Citat från: Verspieder skrivet 23 september 2009, 23:40:42 PM
Hur är det möjligt för personbilar? En personbil är ju ännu smalare än lastbilen jag kommenterade i mitt förra inlägg ovan. Körde de i bredd?
Man lägger sig bredvid en lastbil! Det var alltså två personbilar på två ställen med ungefär sexhundra meters mellanrum.