(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Karossmultiplex.jpg)
Det här dök aldrig upp på 80-talsbussarna. Någon som kan förklara detta närmare?
Vad gjorde du åt karossmultiplexen då??? Det gamla vanliga ? Dvs blunda och bara köra på som vanligt ... eller varför inte lite hederlig eltejp över displayen...
Bootade om bussen? Det brukar fixa 75% av felen :D
Går man in och läser diagnosen för modulen så brukar man förstå vad det handlar om... kan ju vara en läslampa som lagt av ;D
Vad är det för en buss? Volvo?
ja eller så får man så kul det e på vissa MAN hos gs går en lampa eller du får lågt kylvatten börjar växellådan o varna stup i kvarten.
eller som jag råkade ut för nån sommar sedan på samma serie en buss med fladdrande bakdörrar o killen på Neoplan bad mig o inte skratta men o kolla vlåde oljan o var den låg fylla på 3l o vips slutade dörrarna o fladdra
Bästa med våra 8500 är ju när smuts samlas under bromspedalen och bussen larmar samt stänger av gaspedalen så man får starta om skiten mitt i trafiken. Sedan går den tills man trycker på bromsen igen. Ge fan i att bromsa helt enkelt...
Som jag alltid brukar säga... :
Vad hände med de gamla analoga bussarna??? :'(
Ett sånt felmeddelande får du aldrig på SJ1120. 8)
Verspieder en nyfiken fråga. Är bilden tagen i 6812.
Citat från: RoTe skrivet 16 september 2009, 00:46:22 AM
Bästa med våra 8500 är ju när smuts samlas under bromspedalen och bussen larmar samt stänger av gaspedalen så man får starta om skiten mitt i trafiken. Sedan går den tills man trycker på bromsen igen. Ge fan i att bromsa helt enkelt...
Våra nya MAN brukar också stänga av gaspedalen ibland. Har råkat ut för det flera gånger i rondellen vid polishuset.
Precis när man ska gasa på för att komma ur rondellen kommer "TCU diagnos" upp och gasen dör. Jätteroligt att vara tvungen att stanna mitt i rondellen för att starta om bussen. :P
Citat från: RoTe skrivet 16 september 2009, 00:46:22 AM
Bästa med våra 8500 är ju när smuts samlas under bromspedalen och bussen larmar samt stänger av gaspedalen så man får starta om skiten mitt i trafiken. Sedan går den tills man trycker på bromsen igen. Ge fan i att bromsa helt enkelt...
Städar ni inte era bussar ??
De flesta fel beror ju på att människor inte gör sånt som de förväntas göra. T.ex. hålla rent i fordonet.
Allt måste ju göras för att undvika stoppande fel, men lite märkligt att just fusk med städning kan va orsaken.
Citat från: Björn Ax skrivet 16 september 2009, 23:02:40 PM
Våra nya MAN brukar också stänga av gaspedalen ibland. Har råkat ut för det flera gånger i rondellen vid polishuset.
Precis när man ska gasa på för att komma ur rondellen kommer "TCU diagnos" upp och gasen dör. Jätteroligt att vara tvungen att stanna mitt i rondellen för att starta om bussen. :P
för mig brukar bara växeln hoppa ur :) vid TCU diagnos.... men bättre ha den tidigare årgången så man slipper få ont i huvudet av vaddetnukanvara lukten ???
kanske lim matrialet... men det får man väl aldrig veta :P så det blir att fortsätta och köra med öppen sido ruta, men vad gör det när det är 20 minus ;)
Citat från: Leif D skrivet 16 september 2009, 23:08:57 PM
Städar ni inte era bussar ??
De flesta fel beror ju på att människor inte gör sånt som de förväntas göra. T.ex. hålla rent i fordonet.
Allt måste ju göras för att undvika stoppande fel, men lite märkligt att just fusk med städning kan va orsaken.
Vi har städpersonal som ansvarar för den biten. Vad dom gör eller inte gör bryr jag mig inte om. Men jag tycker att området runt pedalerna måste få tåla lite smuts och fukt eftersom vi ju faktiskt har skor på oss när vi kör!
Citat från: Kortebo skrivet 16 september 2009, 18:21:25 PM
Verspieder en nyfiken fråga. Är bilden tagen i 6812.
Enligt kamerans minne verkar det vara 6812, ja.
Citatför mig brukar bara växeln hoppa ur Leende (smiley) vid TCU diagnos....
Same here. Men jag vill minnas att ngn sagt att TCU är färdskrivaren? Nå... Det händer iaf alltid vid polishusrondellen, intressant nog 8)