... i Lieto(Lundo) i Finland. Men det var nok høyst midlertidig. Om de ikke allerede er kastet ut derfra så blir de det snart. ;D
(http://lh5.ggpht.com/_H1SfCXXl8XA/SqpZWhY0v3I/AAAAAAAAOpc/1VkaroIImZ4/s800/ob2009-09-07-136813bem.jpg)
Det var også et skjelett til en fremtidig Skelleftebuss under bygging, men ellers bare noen få finske og resten av produksjonen til Norge.
Citat från: Øyvind Berg skrivet 11 september 2009, 16:12:59 PM
... i Lieto(Lundo) i Finland. Men det var nok høyst midlertidig. Om de ikke allerede er kastet ut derfra så blir de det snart. ;D
(http://lh5.ggpht.com/_H1SfCXXl8XA/SqpZWhY0v3I/AAAAAAAAOpc/1VkaroIImZ4/s800/ob2009-09-07-136813bem.jpg)
Det var også et skjelett til en fremtidig Skelleftebuss under bygging, men ellers bare noen få finske og resten av produksjonen til Norge.
Helvita ser bra ut, kommer snart i trafik i oktober.
Har alltså Swebus något med den här depån att göra?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 september 2009, 17:15:36 PM
Har alltså Swebus något med den här depån att göra?
Jag antar att bilden är tagen på Volvo's fabrik i Finland. Det är nog helt nya bussar
Volvos fabrikk i Finland? Volvo har ikke lenger noen fabrikk i Finland.
Derimot bygges fortsatt 9700 hos Carrus Delta Oy i Lieto, hvor disse bildene er tatt.
Jeg kommer tilbake med internnummer og byggenummer på de fleste når jeg får tid på meg. Akkurat nå sitter jeg på Swebus #6338 på vei fra Stockholm til København og er snart i Helsingborg. Jeg har med andre ord ikke kommet hjem fra denne turen ennå.
Härlig bild. Hoppas att resan hittils är till belåtenhet.
//Niclas
Citat från: Øyvind Berg skrivet 11 september 2009, 17:57:59 PM
Volvos fabrikk i Finland? Volvo har ikke lenger noen fabrikk i Finland.
Derimot bygges fortsatt 9700 hos Carrus Delta Oy i Lieto, hvor disse bildene er tatt.
Jeg kommer tilbake med internnummer og byggenummer på de fleste når jeg får tid på meg. Akkurat nå sitter jeg på Swebus #6338 på vei fra Stockholm til København og er snart i Helsingborg. Jeg har med andre ord ikke kommet hjem fra denne turen ennå.
Men jag trodde att den fabriken skulle ställa om sin produktion till någon egen konstruktion medan 9700 enbart skulle byggas av Volvos egna fabriker
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 september 2009, 18:06:05 PM
Men jag trodde att den fabriken skulle ställa om sin produktion till någon egen konstruktion medan 9700 enbart skulle byggas av Volvos egna fabriker
Det är nog avsikten på sikt. Det vill säga att alla 9700 skall byggas i Polen. Men än så länge så bygger den numera privatägda fabriken 9700 på licens och dessa bussar marknadsförs och säljs som Volvo-helbyggen.
Citat från: Øyvind Berg skrivet 11 september 2009, 17:57:59 PM
Jeg kommer tilbake med internnummer og byggenummer på de fleste når jeg får tid på meg. Akkurat nå sitter jeg på Swebus #6338 på vei fra Stockholm til København og er snart i Helsingborg. Jeg har med andre ord ikke kommet hjem fra denne turen ennå.
Blev det inte fler bilder på dem? :)
Carrus har kontrakt på å bygge 9700-modellen for det nordiske markedet i 3-4 år til, men hva som skjer da er det ingen som vet. De har lov til å begynne å utvikle eget, men det må de gjøre fra bunnen av, for 9700-konstruksjonen eies av Volvo.
Det ble ikke direkte nevnt, men det finnes jo også en mulighet at de fortsetter å bygge 9700 på lisens i mange år framover. Så lenge Carrus er partner med Volvo og Lahden Autokori er partner med Scania så finnes det et nordiskprodusert alternativ for begge "religioner". ;)
Som kjent ble Kiitokori aldri solgt til Volvo, og det er nå samme person som eier Kiitokori Group og Carrus Delta Oy, men disse to selskapene er ikke deler av samme konsern. Det er også en ting som kan endre seg.
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 11 september 2009, 17:59:24 PM
Härlig bild. Hoppas att resan hittils är till belåtenhet.
//Niclas
Takk! :)
Jo, dette har vært en fantastisk tur! Det er jo ikke hverdagslig å besøke tre bussfabrikker på to dager. ;)
Jeg skulle gjerne ha tilbrakt mye mer tid på busstasjonene i Åbo, Tammerfors, Lahti og Helsingfors enn det jeg rakk, men det er likevel utrolig mye rart jeg har fått på bilde. Det er utrolig mange forskjellige busstyper man kan se på kort tid, og mange av dem er bruktimportert, blant annet mange fra Sverige. Men jeg fant også to som er bruktimportert fra Norge.
Jeg skulle også gjerne hatt litt mer tid i Stockholm, for i formiddag rakk jeg bare akkurat en rask tur ned til Slottet og opp til citycentralen igjen før jeg måtte gå på bussen. Faktisk så er Stockholm en pen samling broer har jeg funnet ut. :)
Citat från: Verspieder skrivet 11 september 2009, 19:18:49 PM
Blev det inte fler bilder på dem? :)
Jeg trodde det var unødvendig å nevne. ;)
Det er nemlig sånn at når jeg noterer ting så gjør jeg det med kameraet om det er mulig. :)
Men det var i hvert fall tre av dem som stod inne i en garasje, og der kunne jeg bare lese internnummeret på hekken. For de som lurer på det så er det mange nuller ...
Citat från: Øyvind Berg skrivet 11 september 2009, 19:24:58 PM
Jeg trodde det var unødvendig å nevne. ;)
Det er nemlig sånn at når jeg noterer ting så gjør jeg det med kameraet om det er mulig. :)
Men det var i hvert fall tre av dem som stod inne i en garasje, og der kunne jeg bare lese internnummeret på hekken. For de som lurer på det så er det mange nuller ...
Visst lär de vara rätt lika 68xx-vagnarna utseendemässigt, men vi som ska köra dem framöver är ändå nyfikna på hur de ser ut på närmre håll! :)
Första hälften av 00xx-serien låter inte alls ologiskt.
Citat från: Øyvind Berg skrivet 11 september 2009, 19:19:52 PM
Carrus har kontrakt på å bygge 9700-modellen for det nordiske markedet i 3-4 år til, men hva som skjer da er det ingen som vet. De har lov til å begynne å utvikle eget, men det må de gjøre fra bunnen av, for 9700-konstruksjonen eies av Volvo.
Citat från: Øyvind Berg skrivet 11 september 2009, 19:19:52 PM
Som kjent ble Kiitokori aldri solgt til Volvo, og det er nå samme person som eier Kiitokori Group og Carrus Delta Oy, men disse to selskapene er ikke deler av samme konsern. Det er også en ting som kan endre seg.
Kiitokoris blodbuss MediStar ser ju nästan ut som en gammal Carrus Star 502 på en Scania L94IB 4x2. Om nu Volvo äger 9700, lär väl Carrus Delta Oy ändå kunna tillverka sin gamla Star igen, fast förbättrad? Tänk er nya sådana utan en massa datorer. :D
http://www.kiitokori.fi/svenska/www/proatt.php?id=34
http://www.kiitokori.fi/svenska/www/proatt.php?id=36
Dessutom syns en ny JLT-lackad sak på: http://www.kiitokori.fi/svenska/www/
Citat från: Verspieder skrivet 11 september 2009, 19:30:14 PM
... men vi som ska köra dem framöver är ändå nyfikna på hur de ser ut på närmre håll! :)
Så nærme kom jeg nok ikke. Byggenummeret stod i framruta på bussene, og det var kun det jeg hadde tid til å fly rundt og fotografere. Så chassinummer har jeg heller ikke fått tak i.
Men jeg oppdaget en interessant detalj der hvor skiltet framme sitter. En fin liten luke. Jeg kan ikke huske om jeg har sett det før.
Derimot kan jeg nok vise dere hvordan et B13R-chassi ser ut på relativt nært hold, men de legger jeg ikke ut før jeg ser noen pressemelding fra Volvo, bare for å være på den sikre siden.
Det var to B13R6X2 9700HD demobusser under bygging, en til Norge og en til Finland eller Sverige, og utenfor stod det et B13R4X2-chassi som skulle bygges på som demo for Norge.
(Jeg ser ingenting galt med å nevne B13R, da det har vært kjent ganske lenge, og en testbuss (ombygd fra B12B) har kjørt i linjetrafikk i Norge siden i vinter.)
Det er jo også levert og under levering flere B12B med over 500 hk til Norge. Grunnen til at de er levert som B12B er nok fordi man ikke ville kunne hatt bakdør på B13R.