FAC i Malmö använder sig numera av rapsoljan i sina bussar. Här kommer en ganska dålig bild på en av dekaler som har klistrats på för att uppmärksamma övergången.
Men vad är det som krävs för att bygga om bussen till rapsolja (RME)? En mindre tank med diesel för start av motorn antar jag?
(http://i480.photobucket.com/albums/rr163/Cyklisten/raps.jpg)
Flygbussarna i Stockholm har haft detta på sina bussar i några månader redan. Kul att dom utökar det ner till er också.
//Niclas
Citat från: Cyklisten skrivet 11 september 2009, 15:55:37 PM
FAC i Malmö använder sig numera av rapsoljan i sina bussar. Här kommer en ganska dålig bild på en av dekaler som har klistrats på för att uppmärksamma övergången.
Men vad är det som krävs för att bygga om bussen till rapsolja (RME)? En mindre tank med diesel för start av motorn antar jag?
(http://i480.photobucket.com/albums/rr163/Cyklisten/raps.jpg)
Godkänner tillverkaren RME som bränsle så behövs det oftast inga ändraing som jag har förstått det.
Jag hade en Cheva -82 som jag körde på rapsolja och den startade precis lika bra på det, raggarbil med pop-corn doft! :)
Citat från: Cyklisten skrivet 11 september 2009, 15:55:37 PM
FAC i Malmö använder sig numera av rapsoljan i sina bussar. Här kommer en ganska dålig bild på en av dekaler som har klistrats på för att uppmärksamma övergången.
Men vad är det som krävs för att bygga om bussen till rapsolja (RME)? En mindre tank med diesel för start av motorn antar jag?
(http://i480.photobucket.com/albums/rr163/Cyklisten/raps.jpg)
Vet ej hur det är med Volvo. Men Scania startas även på Rapsolja, Så där behövs ingen diesel. Lika så min Iveco. Den kan också köras på enbart raps
Min fråga baserades på tidningsartikeln där ägaren av Energigårdarna (?) uttalade sig och han påstod att det var enkelt att bygga om. Så i vissa fall så krävs det ombyggnad alltså.
Men... hur fungerar det med AdBlue, används det fortfarande med RME eller inte?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 september 2009, 21:29:38 PM
RME är aggresivare än vanlig diesel därför krävs en viss modifiering av bränslesystemet, jag körde på RME i en BMW diesel efter viss ombyggnad och VAG hade RME dieslar redan i slutet på -90 talet.
Det viktigaste lär vara att man inte blandar RME med diesel. Så skall man övergå till att köra en begagnad buss på RME måste man tömma och göra ren tanken mycket noga.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 september 2009, 22:03:32 PM
Det viktigaste lär vara att man inte blandar RME med diesel. Så skall man övergå till att köra en begagnad buss på RME måste man tömma och göra ren tanken mycket noga.
Gäller det även Små lastbilar? För på mitt gamla jobb hade vi ett antal Mercedes Vito och Sprinter. Dessa kördes på Rapsolja på sommaren och Diesel framåt vintern. Det rengordes inga tankar här inte på 6 år. Dessa fungerade fortfarande klockrent.
Citat från: Optimal skrivet 11 september 2009, 22:11:37 PM
Gäller det även Små lastbilar? För på mitt gamla jobb hade vi ett antal Mercedes Vito och Sprinter. Dessa kördes på Rapsolja på sommaren och Diesel framåt vintern. Det rengordes inga tankar här inte på 6 år. Dessa fungerade fortfarande klockrent.
Jag vet inte. Men det kan vara skillnad på gamla tiders rapsolja och dagens RME även om den också består av rapsolja. Eller också är det bara en myt av många jag har gått på.
Det är ingen myt att det är skillnad på rapsolja och RME.
Här i Uppsala har vi 3 st Neoplan N4516 (391-393) som vi kör med 50% diesel och 50% fiskolja. Dom har rullar sen i mitten av april utan några större problem.
Men att hamna bakom dom är inte så roligt eftersom dom luktar lite illa.
//Niclas
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 september 2009, 22:03:32 PM
Det viktigaste lär vara att man inte blandar RME med diesel. Så skall man övergå till att köra en begagnad buss på RME måste man tömma och göra ren tanken mycket noga.
Den modifiering man måste göra är att se till att ha en fungerande vattenavskiljare.
Rengöring av tanken är inte längre nödvändig.
Däremot måste man efter en konvertering byta filter 4ggr på en 1000-mila period.
"Nackdelen" med RME är att man måste ha en hög intervall på oljebyte (motorolja).
Sedan som Lars skrev så är den ph-neutral så den angriper packningar och liknande mer än normalt.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 september 2009, 22:03:32 PM
Det viktigaste lär vara att man inte blandar RME med diesel. Så skall man övergå till att köra en begagnad buss på RME måste man tömma och göra ren tanken mycket noga.
Det är nog ingen större fara, det gör redan raffen. Den mesta dieseln som säljs i Sverige innehåller fem procent RME.
Problemet som kan uppstå jag kan tänka mig på äldre fördon, är att RME är aggresivare än Diesel så man kan få se upp med packningar och dyligt.
Gämför Bensin-Etanol. RME tillverkas av Rapsolja, metanol, och kaliumhydroxid. Den senare är aningen frätande om man säger så.
/M
Citat från: 737 skrivet 11 september 2009, 23:17:30 PM
Det är ingen myt att det är skillnad på rapsolja och RME.
Myten jag skulle gått på var alltså att man måste rengöra tanken från diesel. Och det var tydligen en myt.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 september 2009, 09:23:30 AM
Myten jag skulle gått på var alltså att man måste rengöra tanken från diesel. Och det var tydligen en myt.
TJA PREEM blandar i 5% rme i dieseln som GS köper iaf
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 september 2009, 09:23:30 AM
Myten jag skulle gått på var alltså att man måste rengöra tanken från diesel. Och det var tydligen en myt.
Ja kanske inte en myt utan någon/några som tyckte/tycker det va en bra idé. För i sig är det inte fel att rengöra tanken på en begagnat fordon vid en sådan typ av byte av bränsle. För det kan ju finnas lite olika avlagringar och skräp i tanken som kan va bra att få bort.