Enligt rykten jag hört har MNN 153 (VanHool konferensbuss) lämnat Arlanda Hotellby/Bjerre Sools Transporttjänst och ersatts av en Scania (MaxCi?) från Orusttrafiken(?) och det har i samband med detta skett nå´n form av bytesaffär...!?
Nå´n som vet vilken individ Scanian är och nå´n som vet vad Orusttrafiken(?) ska med en 23 år gammal VanHool till?
//Danne
Citat från: Danne B. skrivet 11 september 2009, 09:02:40 AM
Enligt rykten jag hört har MNN 153 (VanHool konferensbuss) lämnat Arlanda Hotellby/Bjerre Sools Transporttjänst och ersatts av en Scania (MaxCi?) från Orusttrafiken(?) och det har i samband med detta skett nå´n form av bytesaffär...!?
Nå´n som vet vilken individ Scanian är och nå´n som vet vad Orusttrafiken(?) ska med en 23 år gammal VanHool till?
//Danne
Det är 70728 som sålts till Annorlunda Bilar i Märsta (ett annat av Bjerres företag). Scania CN113 MaxCi 70028.
Beträffande MNN 153 står den från och med i går registrerad på Alab Bussar i Vänersborg. Verkar som om den använts för dellikvid för att köpa en ny Autosan. Jag vet också att Nettbuss Express (samma ägare som Orusttrafiken) var ute efter en gammal van Hool för en filminspelning och den konsult de anlitade rekommenderade dem bland annat att kolla just MNN 153.
Så detta skulle kunna vara lösning på gatan vad den gjorde hos Orusttrafiken. Återstår nu vad Bjerre Sool skall använda MaxCin till.
(http://www.savenfjord.nu/orust_70028.JPG)
Den gick alltså som spårvagnsersättning i augusti. Men bussföraren berättade att det skulle bli bussens sista uppdrag hos Orusttrafiken.
Ber till sist att få tacka för din intressanta information.
Tackar för informationen! :)
Nu har ryktet att ytterligare en Scania ska hämtas på måndag nått mina öron... Någon kvalificerad gissning på vilken?
//Danne
Citat från: Danne B. skrivet 18 september 2009, 16:17:15 PM
Tackar för informationen! :)
Nu har ryktet att ytterligare en Scania ska hämtas på måndag nått mina öron... Någon kvalificerad gissning på vilken?
//Danne
Menar du att Bjerre skall hämta en Scania hos Orusttrafiken eller tvärtom?
Om det är det förra som gäller så gissar jag på 70030 HGD 870, som är nyligen avställd och är en systervagn till den redan hämtade 70028. Alltså ännu Scania MaxCi med höga stolsryggar.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 september 2009, 16:21:55 PM
Menar du att Bjerre skall hämta en Scania hos Orusttrafiken eller tvärtom?
Om det är det förra som gäller så gissar jag på 70030 HGD 870, som är nyligen avställd och är en systervagn till den redan hämtade 70028. Alltså ännu Scania MaxCi med höga stolsryggar.
Bjerre ska hämta en Scania menade jag! :)
Tackar!
//Danne
Citat från: Danne B. skrivet 18 september 2009, 16:44:03 PM
Bjerre ska hämta en Scania menade jag! :)
Tackar!
//Danne
Vi får väl snart besked om jag gissade rätt. ;)
GDG 2681, MNN 153 finns nu till salu på Blocket.
F.ö så rullade 70030 på spårvagnsersättningen mellan majorna och saltholmen igår.
Hoppas dem kommit i goda händer nu,så dem inte bara ställs undan åt slumpen sen.
Men Bjerre verkar ju vara rädd om klenoden han nyss fått upp :)
Här är länken till MNN153 på Blocket:
http://www.blocket.se/alvsborg/Konferens_buss_23653702.htm?ca=11&w=3
Hoppas verkligen den slipper bli husbuss eller crossbuss... >:(
Nåväl...
Eftersom 700030 tydligen då var synlig i Göteborg igår kan det ju inte vara den Bjerre hämtat i måndags...
//Danne
Citat från: Danne B. skrivet 23 september 2009, 22:48:16 PM
Eftersom 700030 tydligen då var synlig i Göteborg igår kan det ju inte vara den Bjerre hämtat i måndags...
//Danne
Enligt fordonsregistret är HGD870 (fd Orusttrafiken 70030) från och med i dag registrerad på Annorlunda Bilar i Märsta, alltså ett av Bjerres företag. Så antagligen fick han inte den med sig hem i måndags om den nu rullade i Göteborg i går.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 september 2009, 22:59:40 PM
Enligt fordonsregistret är HGD870 (fd Orusttrafiken 70030) från och med i dag registrerad på Annorlunda Bilar i Märsta, alltså ett av Bjerres företag. Så antagligen fick han inte den med sig hem i måndags om den nu rullade i Göteborg i går.
Jag är ganska så säker på att den var i Stockholm/Märsta under måndagskvällen, men kan försöka kolla upp detta...
//Danne
Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 september 2009, 22:55:05 PM
Jag undrade i en annan tråd om skicket på bussen? Det kan ju vara bra att veta med tanke på om den har nån framtid som Buss eller om någon ska få sätta kaprondellen i den >:(
Jag har f.ö sökt företrädare för ALAB i detta ärende utan resultat :(
Nu svarade jag iofs där lite hastigt följande om den: ;)
Citat från: Danne B. skrivet 21 september 2009, 07:17:23 AM
Som jag minns den (var nog över ett halvår nu se´n jag körde den sist) så var den för sin ålder i riktigt bra skick inuti! Och kanonskick utanpå...!
//Danne
Men vill du veta nå´t mer om den så är det bara att fråga... Är iofs som sagt säkert ett halvår eller kanske ännu mer se´n jag rattade den sist, men så mycket kan ju inte ha förändrats! :)
//Danne
Citat från: Danne B. skrivet 23 september 2009, 23:08:25 PM
Jag är ganska så säker på att den var i Stockholm/Märsta under måndagskvällen, men kan försöka kolla upp detta...
//Danne
Det fanns bara tre MaxCi hos Orusttrafiken. 70028 har Bjerre redan, vilket vi sett på bild. (700)29 är avställd sedan drygt två år tillbaka så det måste vara 70030.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 september 2009, 23:16:32 PM
Ok!
Ditt svar hade gått mig förbi ;)
Men några mögelskador fanns kanske inte >:(, ett vanligt problem annars bland fd GDG och Diligenser (vanHool), vore intressant att veta vilken prisnivå ALAB hade tänkt sig för den, bruksvärdet är ju inte så stort som buss idagsläget om man inte har en speciell tanke för den.
Det kunde nämligen finnas en viss möjlighet att framöver kunna återställa den i ursprunglig GDG livré om inte inköpspriset vore för blodigt ;D
Okej! :)
Mögel...? Inget som jag direkt märkte iaf? Var och hur skulle man enklast märkt detta? Det fanns iaf ingen utpräglad mögeldoft i den så vitt jag minns men det är väl iofs kanske ingen garanti!
Maskinellt var den... Hur ska jag säga? Väl använd... ;) Den gick stadigt och fint och skrammel och slammerfritt! Dock bör väl nämnas att man helst splittade fyran och gav mellangas innan man la i femman för att minska skrapet från den "osynkade" växeln... ;)
Jag upplevde den dock (subjektivt) som aningen slö och motorljudet var aningen astmatiskt, men den stånkade på snällt i landsvägsfart! :)
Hursom... Den är absolut inte i skrotfärdigt skick och enligt min högst subjektiva och i viss mån sentimentala bedömning skulle den utan problem klara sig fint ett tag till som buss i beställningstrafik...
Och en sak är iaf helt klar: Alla som kliver in i den älskar den! ;D
//Danne
Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 september 2009, 23:43:34 PM
Fråga, var det vanlig GDG Continentbusslack på denna som ny? Jag har tyvärr bara bild i den senare Swebus designen med guldränder :-)
Ja... Jag har för mig att jag sett nå´n bild på den i GDG-lack...
//Danne
Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 september 2009, 00:31:16 AM
Ja mögel märker man :(...
Dessa bussar var ju inte kända för att vara övermotoriserade, tack o lov var det Splitlåda
Vi får väl se om jag kommer nån vart... beror ju på priset, vilket är lite beroende vad man gett i inbyte, men så mycket kan nog säga att konceptet för att kunna rädda den som buss finns färdigt, det finns en annan kandidat också, från ett annat likaså avsomnat företag.
Aha... Sedärja... Då håller jag verkligen alla tummar jag kan för denna då! :) ;)
//Danne
Det fanns 4 MaxCi - även 70037. Denna gick i trafik i Kungälv för ca en månad sedan.
Citat från: Göran O skrivet 24 september 2009, 23:08:23 PM
Det fanns 4 MaxCi - även 70037. Denna gick i trafik i Kungälv för ca en månad sedan.
Visst ja. Tänkte inte på den eftersom den är lite offside i nummerserien. Kan det ha varit denna som gick spårvagnsersättning i Göteborg? 70037 är fortfarande reggad på Orusttrafiken och i trafik.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 september 2009, 08:33:10 AM
Visst ja. Tänkte inte på den eftersom den är lite offside i nummerserien. Kan det ha varit denna som gick spårvagnsersättning i Göteborg? 70037 är fortfarande reggad på Orusttrafiken och i trafik.
Sannolikt är det så... Har kollat med en kollega och även han vidhåller att 70030 kom till Stockholm/Märsta 21/9 och kan då omöjligt ha rullat i Göteborg den 22/9... :)
//Danne
Citat från: Danne B. skrivet 01 oktober 2009, 08:03:00 AM
Sannolikt är det så... Har kollat med en kollega och även han vidhåller att 70030 kom till Stockholm/Märsta 21/9 och kan då omöjligt ha rullat i Göteborg den 22/9... :)
//Danne
Ovanstående uppgifter stämmer.
Jag felade när jag sa 70030..Det skall vara 70037 o inget annat :)