Tilldelningsbeslut har meddelats av JLT för upphandlingen av regiontrafiken. Resultatet är entreprenörsbyte på samtliga avtal.
Trafikområde Vinnande anbud Näst bästa anbud
(antal fordon)
Gränna (10) Orusttrafiken Buss i Väst
Habo (_8) Buss i Väst Orusttrafiken
Jönköping (14) Buss i Väst Orusttrafiken
Gislaved (15) Orusttrafiken Orusttrafiken
Värnamo-Vaggeryd (15) Orusttrafiken Buss i Väst
Sävsjö-Lammhult (11) Orusttrafiken Bergkvarabuss
Gnosjö (_8) Orusttrafiken Orusttrafiken
Nässjö (13) Buss i Väst Orusttrafiken
Vetlanda (14) Buss i Väst Orusttrafiken
Eksjö-Mariannelund (9) Buss i Väst Nilsbuss
Åseda (3) Buss i Väst Nilsbuss
Aneby (3) Buss i Väst Anebybuss
Bottnaryd (3) Buss i Väst Bergkvarabuss
Tranås (5) Buss i Väst Anebybuss
När det gäller områdena Gislaved, Värnamo och Gnosjö så har Orusttrafiken vunnit dessa i kombinationsanbud (därav är Orust både 1:a och 2:a på några av områdena).
Följande bolag lade anbud på hela eller delar av trafiken:
Bergkvarabuss, Orusttrafiken, Anebybuss, Buss i Väst, BK Buss, Arriva, Karlssonsbuss, Sven Karlssons Trafik, Lingmerths, Carlstens och Nilsbuss
Citat från: julle skrivet 09 september 2009, 22:23:49 PM
Tilldelningsbeslut har meddelats av JLT för upphandlingen av regiontrafiken. Resultatet är entreprenörsbyte på samtliga avtal.
Trafikområde Vinnande anbud Näst bästa anbud
(antal fordon)
Gränna (10) Orusttrafiken Buss i Väst
Habo (_8) Buss i Väst Orusttrafiken
Jönköping (14) Buss i Väst Orusttrafiken
Gislaved (15) Orusttrafiken Orusttrafiken
Värnamo-Vaggeryd (15) Orusttrafiken Buss i Väst
Sävsjö-Lammhult (11) Orusttrafiken Bergkvarabuss
Gnosjö (_8) Orusttrafiken Orusttrafiken
Nässjö (13) Buss i Väst Orusttrafiken
Vetlanda (14) Buss i Väst Orusttrafiken
Eksjö-Mariannelund (9) Buss i Väst Nilsbuss
Åseda (3) Buss i Väst Nilsbuss
Aneby (3) Buss i Väst Anebybuss
Bottnaryd (3) Buss i Väst Bergkvarabuss
Tranås (5) Buss i Väst Anebybuss
När det gäller områdena Gislaved, Värnamo och Gnosjö så har Orusttrafiken vunnit dessa i kombinationsanbud (därav är Orust både 1:a och 2:a på några av områdena).
Följande bolag lade anbud på hela eller delar av trafiken:
Bergkvarabuss, Orusttrafiken, Anebybuss, Buss i Väst, BK Buss, Arriva, Karlssonsbuss, Sven Karlssons Trafik, Lingmerths, Carlstens och Nilsbuss
Swebus var inte med alls????? - och vilka bolag kommer få företräda Buss I Väst då? (Lysekil?)
Citat från: virtual1 skrivet 09 september 2009, 22:30:27 PM
Swebus var inte med alls????? - och vilka bolag kommer få företräda Buss I Väst då? (Lysekil?)
Det är klart förvånande att varken Veolia eller Busslink deltagit och kanske ännu mer förvånande att Swebus har hoppat över...
Hur går det för Sven Carlsson trafik ?? Och övriga mindre bolag ?? Helt borta??
Citat från: virtual1 skrivet 09 september 2009, 22:30:27 PM
Swebus var inte med alls????? - och vilka bolag kommer få företräda Buss I Väst då? (Lysekil?)
Haboavtalet lär väl Omnibuslinjen Habo-Hjo få fortsätta med.
Även andra BiV-företag ligger närmare till (Gustavssons Busstrafik, Carlsteins)
//Jonas G
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 10 september 2009, 00:28:43 AM
Haboavtalet lär väl Omnibuslinjen Habo-Hjo få fortsätta med.
Även andra BiV-företag ligger närmare till (Gustavssons Busstrafik, Carlsteins)
//Jonas G
Och det grundar du på?
Citat från: Kaxen skrivet 10 september 2009, 01:28:03 AM
Och det grundar du på?
Nja, Gustavssons och Carlsteins är bara en gissning, men vad gäller Omnibuslinjen tror jag knappast Buss i Väst INTE låter dem köra vidare på en trafik de redan kör.
//Jonas G
Citat från: julle skrivet 09 september 2009, 22:42:03 PM
Det är klart förvånande att varken Veolia eller Busslink deltagit och kanske ännu mer förvånande att Swebus har hoppat över...
Om de tre största har fattat ett aktivt beslut att hoppa över hela denna upphandling undrar man ju varför. Fanns det inga pengar att tjäna här?
Citat från: Verspieder skrivet 10 september 2009, 05:01:11 AM
Om de tre största har fattat ett aktivt beslut att hoppa över hela denna upphandling undrar man ju varför. Fanns det inga pengar att tjäna här?
Man blir förvånad att inte Swebus och Busslink lämnar anbud. Men detta verkar vara en trend som kommer inom större bolag. På företaget där jag arbetar nu finns man över hela Sverige, då det gällde ett anbud som vi körde på olika platser i landet. Så valde man att inte lämna in anbud igen. På min direkta fråga till ledningen varför, så blev svaret att det inte skulle gå att få lönsamhet under perioden. Då hade vi ändå kör detta under en upphandlad period av 7 år.
/ Christer K
Buss i Väst-företagen som skall köra trafiken är:
Gustavssons Buss, Omnibuslinjen Habo-Hjo AB, Bottnaryds Trafik AB, Sandhem Trafik, Hjalmarssons Buss AB, Aneby Buss AB, Söne Trafik AB, Vårgårdabuss AB, Bullarens Busstrafik AB, Sennans Buss AB och Lysekils Busstrafik AB .
De företag som förlorar all sin trafik är:
Lingmerths Buss AB, Trafikbolaget Carlstens i Bodafors AB, BK Buss AB, Nilsbuss AB, Åseda Trafik AB, Hjälmåkrabuss AB, Ramkvillabuss AB, Arriva Sverige AB, Sven Carlsson Trafik AB och Karlssonbuss i Vaggeryd AB
Kostnaden för trafiken har ju ökat, men man har också utökat trafiken.
Citat från: julle skrivet 09 september 2009, 22:42:03 PM
Det är klart förvånande att varken Veolia eller Busslink deltagit och kanske ännu mer förvånande att Swebus har hoppat över...
Upplägget var sådant att smååkare skulle ha en fördel som jag ser det.
Verkar i så fall som om Sennans buss ska expandera
Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 september 2009, 18:02:13 PM
Nä tvärtom, kvalitetskravet gör att alla smååkare förlorat, tänk på att man talar om teoretisk kvalité, inte nån redan uppnådd.
Det gäller att ljuga tillräckligt förtrendeingivande i ett dokument om jag ska vara stygg :-)
De stora aktörerna vill ha få depåer med många bussar. Störst här 15 bussar!!!
Citat från: julle skrivet 09 september 2009, 22:23:49 PM
Tilldelningsbeslut har meddelats av JLT för upphandlingen av regiontrafiken. Resultatet är entreprenörsbyte på samtliga avtal.
Trafikområde Vinnande anbud Näst bästa anbud
(antal fordon)
Gränna (10) Orusttrafiken Buss i Väst
Habo (_8) Buss i Väst Orusttrafiken
Jönköping (14) Buss i Väst Orusttrafiken
Gislaved (15) Orusttrafiken Orusttrafiken
Värnamo-Vaggeryd (15) Orusttrafiken Buss i Väst
Sävsjö-Lammhult (11) Orusttrafiken Bergkvarabuss
Gnosjö (_8) Orusttrafiken Orusttrafiken
Nässjö (13) Buss i Väst Orusttrafiken
Vetlanda (14) Buss i Väst Orusttrafiken
Eksjö-Mariannelund (9) Buss i Väst Nilsbuss
Åseda (3) Buss i Väst Nilsbuss
Aneby (3) Buss i Väst Anebybuss
Bottnaryd (3) Buss i Väst Bergkvarabuss
Tranås (5) Buss i Väst Anebybuss
När det gäller områdena Gislaved, Värnamo och Gnosjö så har Orusttrafiken vunnit dessa i kombinationsanbud (därav är Orust både 1:a och 2:a på några av områdena).
Följande bolag lade anbud på hela eller delar av trafiken:
Bergkvarabuss, Orusttrafiken, Anebybuss, Buss i Väst, BK Buss, Arriva, Karlssonsbuss, Sven Karlssons Trafik, Lingmerths, Carlstens och Nilsbuss
Stort tack för listan! Siffran inom parantes är antalet bussar antar jag? Du har inte möjlighet att komplettera med nuvarande trafikutövare?
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 10 september 2009, 09:10:21 AM
Buss i Väst-företagen som skall köra trafiken är:
Gustavssons Buss, Omnibuslinjen Habo-Hjo AB, Bottnaryds Trafik AB, Sandhem Trafik, Hjalmarssons Buss AB, Aneby Buss AB, Söne Trafik AB, Vårgårdabuss AB, Bullarens Busstrafik AB, Sennans Buss AB och Lysekils Busstrafik AB .
De företag som förlorar all sin trafik är:
Lingmerths Buss AB, Trafikbolaget Carlstens i Bodafors AB, BK Buss AB, Nilsbuss AB, Åseda Trafik AB, Hjälmåkrabuss AB, Ramkvillabuss AB, Arriva Sverige AB, Sven Carlsson Trafik AB och Karlssonbuss i Vaggeryd AB
Tack för klargörandet. Grattis till alla nya aktörer. Söne Trafik och Lysekil verkar vara två företag på stadig frammarsch, kul! Vet Ulf eller någon annan händelsevis vem av BiV-företagen som kommer att köra vad?
Citat från: Johan B skrivet 10 september 2009, 18:44:42 PM
Tack för klargörandet. Grattis till alla nya aktörer. Söne Trafik och Lysekil verkar vara två företag på stadig frammarsch, kul! Vet Ulf eller någon annan händelsevis vem av BiV-företagen som kommer att köra vad?
Sennans kommer väl att ta Värnamo och/eller Gislaveds biten. Detta är bara spekulationer.
Citat från: Jan skrivet 10 september 2009, 18:52:02 PM
Sennans kommer väl att ta Värnamo och/eller Gislaveds biten. Detta är bara spekulationer.
Gislaved ligger ju bäst till. Sennan liksom Gislaved ligger utmed Nissastigen så det är bara att köra 75 km norrut för att vara där.
Citat från: julle skrivet 09 september 2009, 22:23:49 PM
Tilldelningsbeslut har meddelats av JLT för upphandlingen av regiontrafiken. Resultatet är entreprenörsbyte på samtliga avtal.
Trafikområde Vinnande anbud Näst bästa anbud
(antal fordon)
Gränna (10) Orusttrafiken Buss i Väst
Habo (_8) Buss i Väst Orusttrafiken
Jönköping (14) Buss i Väst Orusttrafiken
Gislaved (15) Orusttrafiken Orusttrafiken
Värnamo-Vaggeryd (15) Orusttrafiken Buss i Väst
Sävsjö-Lammhult (11) Orusttrafiken Bergkvarabuss
Gnosjö (_8) Orusttrafiken Orusttrafiken
Nässjö (13) Buss i Väst Orusttrafiken
Vetlanda (14) Buss i Väst Orusttrafiken
Eksjö-Mariannelund (9) Buss i Väst Nilsbuss
Åseda (3) Buss i Väst Nilsbuss
Aneby (3) Buss i Väst Anebybuss
Bottnaryd (3) Buss i Väst Bergkvarabuss
Tranås (5) Buss i Väst Anebybuss
När det gäller områdena Gislaved, Värnamo och Gnosjö så har Orusttrafiken vunnit dessa i kombinationsanbud (därav är Orust både 1:a och 2:a på några av områdena).
Följande bolag lade anbud på hela eller delar av trafiken:
Bergkvarabuss, Orusttrafiken, Anebybuss, Buss i Väst, BK Buss, Arriva, Karlssonsbuss, Sven Karlssons Trafik, Lingmerths, Carlstens och Nilsbuss
Vad innebär det att Orusttrafiken har både vinnande och näst bästa anbud på ett par ställen?
Citat från: julle skrivet 09 september 2009, 22:23:49 PM
Tilldelningsbeslut har meddelats av JLT för upphandlingen av regiontrafiken. Resultatet är entreprenörsbyte på samtliga avtal.
Trafikområde Vinnande anbud Näst bästa anbud Nuvarande entreprenör
(antal fordon)
Gränna (10) Orusttrafiken Buss i Väst Arriva
Habo (_8) Buss i Väst Orusttrafiken Omnibuslinjen Habo-Hjo, Sandhem, gm Buss i Väst ?
Omnibuslinjen kommer sannolikt att fortsätta gm BiV
Jönköping (14) Buss i Väst Orusttrafiken Arriva
Gislaved (15) Orusttrafiken Orusttrafiken Arriva
Värnamo-Vaggeryd (15) Orusttrafiken Buss i Väst Karlssonsbuss
Sävsjö-Lammhult (11) Orusttrafiken Bergkvarabuss Carlstens i Bodafors AB, Hjälmåkrabuss AB
Gnosjö (_8) Orusttrafiken Orusttrafiken Sven Carlsson Trafik AB
Nässjö (13) Buss i Väst Orusttrafiken Lingmerths
Vetlanda (14) Buss i Väst Orusttrafiken BK Buss, Ramkvilla (?)
Eksjö-Mariannelund (9) Buss i Väst Nilsbuss Nilsbuss
Åseda (3) Buss i Väst Nilsbuss Åseda trafik
Aneby (3) Buss i Väst Anebybuss Anebybuss, kommer sannolikt att fortsätta gm BiV
Bottnaryd (3) Buss i Väst Bergkvarabuss Bottnaryd Trafik, - "-
Tranås (5) Buss i Väst Anebybuss Lingmerths
Gör ett försök att komplettera med nuvarande entreprenörer, dock är jag inte säker på uppgifterna!
Citat från: Kaxen skrivet 11 september 2009, 00:09:29 AM
Vad innebär det att Orusttrafiken har både vinnande och näst bästa anbud på ett par ställen?
Orusttrafiken vann genom kombinationsanbud områdena Gislaved, Gnosjö och Värnamo.
Dock krävde JLT, att om anbudslämnare lämnade kombinationsanbud, skulle bud även lämnas separat på varje enskilt paket som ingick i kombinationen. Orusttrafiken lyckades alltså bli bäst både i kombinationen (och vinna med det) och även bli näst bäst genom sitt anbud på det enskilda paketet.
Citat från: Jan skrivet 10 september 2009, 18:09:09 PM
De stora aktörerna vill ha få depåer med många bussar. Störst här 15 bussar!!!
Jasså, så stora Swebus eller Veolia har inga små depåer då? I Böda på norra Öland har Swebus 2-3 bussar, i Markaryd har Veolia 4-5 bussar, för att nämna 2 exempel av många mindre depåer som dessa bolag har.
Citat från: Jan skrivet 10 september 2009, 18:09:09 PM
De stora aktörerna vill ha få depåer med många bussar. Störst här 15 bussar!!!
Citat från: julle skrivet 11 september 2009, 02:06:06 AM
Jasså, så stora Swebus eller Veolia har inga små depåer då? I Böda på norra Öland har Swebus 2-3 bussar, i Markaryd har Veolia 4-5 bussar, för att nämna 2 exempel av många mindre depåer som dessa bolag har.
"Vill ha" stora depåer skrev Jan. Han skrev inte "har bara" stora depåer.
Om man nu föredrar stora depåer i nya upphandlingar är det en sak. Det betyder väl inte automatiskt att man inte redan har några små depåer sedan förr i tiden?
Citat från: julle skrivet 11 september 2009, 02:06:06 AM
Jasså, så stora Swebus eller Veolia har inga små depåer då? I Böda på norra Öland har Swebus 2-3 bussar, i Markaryd har Veolia 4-5 bussar, för att nämna 2 exempel av många mindre depåer som dessa bolag har.
Dessa små garage är oftast satelliter till större depåer i "närheten" som har verkstadsresurser och personal som hoppar in vid sjukdom osv... Man har dessa platser för att undkomma en massa tomkörning.
jlt är väl trötta på stora bolag som bara suger ut utan att leverera nåt
Citat från: michael k skrivet 11 september 2009, 09:07:03 AM
jlt är väl trötta på stora bolag som bara suger ut utan att leverera nåt
Om så: vad har det med denna upphandling att göra. I det här fallet var det förutom Arriva bara mindre företag som blev av med sin linjetrafik och att JLT skulle vara trötta på superentreprenörer som Sven Carlssons Trafik AB eller Hjälmåkra Buss (för att bara nämna ett par) kan ingen få mig att tro ens under pistolhot.
Orusttrafiken får väl betecknas som ett stort företag och de hade ju en viss framgång i upphandlingen.
Vem som vinner på en upphandling beror på vem som bäst uppfyller kraven i anbuden på pris och kvalitet. De senare kraven gynnar, som Lasse Ö redan skrivit, de stora företagen som har mycket lättare att dokumentera sitt kvalitetsprogram än vad ett litet företag har.
Citat från: julle skrivet 09 september 2009, 22:23:49 PM
Tilldelningsbeslut har meddelats av JLT för upphandlingen av regiontrafiken. Resultatet är entreprenörsbyte på samtliga avtal.
Trafikområde Vinnande anbud Näst bästa anbud
(antal fordon)
Tranås (5) Buss i Väst Anebybuss
Lingmerths har väl mer än 5 bussar i tranås, Ötraf borträknat?
Det är Carlstens som har trafiken i Nässjö.
Citat från: Bussmicke skrivet 11 september 2009, 14:18:50 PM
Lingmerths har väl mer än 5 bussar i tranås, Ötraf borträknat?
Nu har nog Lingmerths klart fler än 5 bussar i Tranås för JLT:s räkning, dock kommer det från det nya avtalet köras mindre busstrafik med utgånspunkt i Tranås. Ex har jag hört att linjen mellan Tranås och Eksjö kommer att reduceras, utan där kommer resenärerna att hänvisas till utbyggd tågtrafik och byte i Aneby för vidare resa med buss till Eksjö. Finns tydligen mer busstrafik som kommer att minska i Tranås, i alla fall vad jag har hört.
Citat från: Wetjo skrivet 11 september 2009, 06:33:15 AM
Dessa små garage är oftast satelliter till större depåer i "närheten" som har verkstadsresurser och personal som hoppar in vid sjukdom osv... Man har dessa platser för att undkomma en massa tomkörning.
Och precis samma resonemang tillämpar nog också smååkarna. Exempelvis har Nilsbuss som nu kör trafiken i Eksjö och Mariannelund inga verkstäder på dessa orter, utan de tar förstås bussarna till Vimmerby för service och underhåll för att där ha en "rejäl" verkstad med fullgod utrustning för större jobb.
Citat från: Verspieder skrivet 11 september 2009, 05:32:34 AM
"Vill ha" stora depåer skrev Jan. Han skrev inte "har bara" stora depåer.
Om man nu föredrar stora depåer i nya upphandlingar är det en sak. Det betyder väl inte automatiskt att man inte redan har några små depåer sedan förr i tiden?
Upphandlingen i Jönköping innebär inte att entreprenören måste placera sina bussar efter JLT:s områdesfördelning. Utan hade nu exempelvis Swebus velat ha en "stor" depå, så hade det varit upp till dem att bygga en sådan och börja tomköra vilt inom länet. Villkoret vore förstås att de hade vunnit flera paket.
För övrigt kan jag säga smååkarna som kör åt JLT nu, också har valt att INTE ha bussar på vissa stationeringar som JLT ursprungligen tänkt sig.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 september 2009, 11:00:24 AM
Om så: vad har det med denna upphandling att göra. I det här fallet var det förutom Arriva bara mindre företag som blev av med sin linjetrafik och att JLT skulle vara trötta på superentreprenörer som Sven Carlssons Trafik AB eller Hjälmåkra Buss (för att bara nämna ett par) kan ingen få mig att tro ens under pistolhot.
Orusttrafiken får väl betecknas som ett stort företag och de hade ju en viss framgång i upphandlingen.
Vem som vinner på en upphandling beror på vem som bäst uppfyller kraven i anbuden på pris och kvalitet. De senare kraven gynnar, som Lasse Ö redan skrivit, de stora företagen som har mycket lättare att dokumentera sitt kvalitetsprogram än vad ett litet företag har.
Det du skriver här är nog en väldigt god sammanfattning av läget! Jag tror det är få huvudmän som kan vara så nöjda med kvaliteten i utförandet av trafiken som JLT kan vara med sina smååkare.
Men, sista ordet är väl inte sagt, Buss i Väst består ju som sagt av smååkare och Orusttrafiken har tidigare visat sig vara villiga att använda sig av underentreprenörer, så vem vet vilka av de nuvarande åkarna som i praktiken kommer att vara kvar eller inte........
Citat från: julle skrivet 11 september 2009, 16:40:59 PM
Men, sista ordet är väl inte sagt, Buss i Väst består ju som sagt av smååkare och Orusttrafiken har tidigare visat sig vara villiga att använda sig av underentreprenörer, så vem vet vilka av de nuvarande åkarna som i praktiken kommer att vara kvar eller inte........
Sista ordet är förstås inte sagt. Det kan bli överklagande och i värsta fall ny upphandling.
Vad gäller underentreprenörer brukar det numera stå redan i anbudshandlingarna att man avser att använda sådana samt vilka. Jag vet inte vad som stod i denna upphandling, men det faktum att Buss i Väst redan kort efter att resultatet blev offentligt kunde redovisa vem som skall köra vad tyder på att det fanns med en sådan klausul.
Det kan ju i och för sig vara så att Orusttrafiken skrivit in detta med underentreprenörer, men inte har redovisat detta offentligt eller vilka de avser att använda.
Så jag tror att smååkarna som inte är delägare i Buss i Väst får finna sig i att deras linjetrafik i området nu har förlorats. Sven Carlsson har väl exempelvis kört linjetrafik runt Gnosjö sedan 1928.
Vad gäller underentreprenörer så bör de få under det pris entreprenören angett. I vissa fall har de alltså själv lagt högre pris och kan nu köra till lägre? Detta visar som tidigare sagt att de stora har bättre resurser att beskriva sin framtida trafik. Finns ju ingen större anledning att använda sig av underentreprenörer såvida man inte får någon krona för det själv.
Citat, de stora företagen som har mycket lättare att dokumentera sitt kvalitetsprogram än vad ett litet företag har.
det är ju det som är problemet med stora drakar
att kvalitet bara är en inbillad skrivbordsdrake
utan substans med värkligheten
jämför gustavsson/sven karlsson fordon med de som rullar hos arriva i jkpg
kvalitetsbeskrivning??
ett dockument som beskriver att bussarna ska vara som man förväntar sig
städas och underhållas så att man kan frakta folk utan att de blir sjuka
totalt onödigt om man inte anlitar stora firmor eller lycksökare
Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 september 2009, 13:21:50 PM
Det är inte bara bussarna som ska beskrivas, utan hela företagets organisation, vad man gör för att förbättra kundservicen, rättidigheten, minska antalet inställda turer, antalet resegarantifall, antalet missade anslutningar osv i oändlighet.
Vad gör Trafikledarna, vilken utbildning har dessa, vidareutbildningar?
Vad gör kvalitetsansvarig
Vad gör osv i oändlighet
Det man kan fråga sig är varför JLT inför sådana krav om man nu var nöjda med de mindre åkerier som körde vilket verkar vara fallet om man lyssnar på kommentarerna ovan. Om det fungerat bra utan dessa dokument innan, varför skall det vara nödvändigt att redovisa det nu? Situationen hade naturligtvis vrit en annan om man dragits med mycket förseningar, havererade bussar och inställda turer utöver det vanliga.
Citat från: michael k skrivet 12 september 2009, 13:04:55 PM
kvalitetsbeskrivning??
ett dockument som beskriver att bussarna ska vara som man förväntar sig
städas och underhållas så att man kan frakta folk utan att de blir sjuka
totalt onödigt om man inte anlitar stora firmor eller lycksökare
Lycksökare har du rätt i, men stora firmor kan också ge hög kvaliteé. 4 trafikområden fick bonus i Skånelän under den senaste kvaliteéundersökningen. 2 av dessa var stora företag dvs Swebus Landskrona och tror att det var Veolia Transport i Ystad. Då ska man veta att det totalt finns 25-30 olika trafikområden med allt från 3 bussar till 50 bussar.
Vilka Buss i Väst företag kommer att köra var i den vunna upphandlingen?
Citat från: michael k skrivet 12 september 2009, 13:04:55 PM
kvalitetsbeskrivning??
ett dockument som beskriver att bussarna ska vara som man förväntar sig
städas och underhållas så att man kan frakta folk utan att de blir sjuka
totalt onödigt om man inte anlitar stora firmor eller lycksökare
Mycket idag bygger även på miljö, det kan förekomma att man skall ange vilken typ av olja man använder till de olika funktionerna i bussen, hur denna olja tas åter när den byts? Vad använder man för typ av tvättmedel och avfettning till bussarna och hur tar man tillvara det tvättvatten som rinner av vid tvätt? Vissa smååkare har ju kvar gamla utrustningar och lokaler som gör att det är svårt att uppfylla högsta krav - därmed får de sämre poäng i kvalitetsmätning.
Ett antal bolag "köper" delar av färdiga kvalitetsbeskrivningar, gjorda av experter på området att beskriva, detta för hundratusentals kronor inför en upphandling. Många andra "ljuger" ihop sin historia. Denna kvalitetsbeskrivning handlar om vad man vill göra kommande period, inte vad man gjort i tidigare upphandling - det får knappast vägas in. Du kan ha misskött trafik och ändå plocka hem ett nytt paket trots att du lovat skog och gröna skogar än en gång (med viss modifikation ;)).
Ordet miljö - som jag anser används fel - ett positivt argument men som våra kollektivåkande ser något som de får som en bonus, alltså det är inte på grund av miljön de åker kollektivt vilket politikerna tror. Som kollektivåkare bryr man sig knappast om hur miljön sköts där man inte befinner sig, det är alltså bra ifall bussen släpper ut lite avgaser men helt ointressant ifall bussbolaget har pappersåtervinning på kontoret.
Nu bör tiden för överklagan gått ut? Någon som vet ifall det nu finns några underskrifter i upphandlingen?
Överklagningstiden går ut på måndag den 21 september, så än kan allt ändra sig.