Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: julle skrivet 09 september 2009, 22:23:49 PM

Titel: Tilldelningsbeslut Jönköpings län
Skrivet av: julle skrivet 09 september 2009, 22:23:49 PM
Tilldelningsbeslut har meddelats av JLT för upphandlingen av regiontrafiken. Resultatet är entreprenörsbyte på samtliga avtal.

Trafikområde                        Vinnande anbud    Näst bästa anbud
(antal fordon)

Gränna (10)                          Orusttrafiken       Buss i Väst
Habo (_8)                              Buss i Väst          Orusttrafiken
Jönköping (14)                      Buss i Väst          Orusttrafiken
Gislaved (15)                       Orusttrafiken        Orusttrafiken
Värnamo-Vaggeryd (15)         Orusttrafiken        Buss i Väst

Sävsjö-Lammhult (11)           Orusttrafiken        Bergkvarabuss
Gnosjö (_8)                           Orusttrafiken        Orusttrafiken
Nässjö (13)                          Buss i Väst          Orusttrafiken
Vetlanda (14)                       Buss i Väst          Orusttrafiken
Eksjö-Mariannelund (9)          Buss i Väst           Nilsbuss

Åseda (3)                             Buss i Väst          Nilsbuss
Aneby (3)                             Buss i Väst          Anebybuss
Bottnaryd (3)                        Buss i Väst          Bergkvarabuss
Tranås (5)                            Buss i Väst          Anebybuss

När det gäller områdena Gislaved, Värnamo och Gnosjö så har Orusttrafiken vunnit dessa i kombinationsanbud (därav är Orust både 1:a och 2:a på några av områdena).

Följande bolag lade anbud på hela eller delar av trafiken:
Bergkvarabuss, Orusttrafiken, Anebybuss, Buss i Väst, BK Buss, Arriva, Karlssonsbuss, Sven Karlssons Trafik, Lingmerths, Carlstens och Nilsbuss
Titel: SV: Tilldelningsbeslut Jönköpings län
Skrivet av: virtual1 skrivet 09 september 2009, 22:30:27 PM
Citat från: julle skrivet 09 september 2009, 22:23:49 PM
Tilldelningsbeslut har meddelats av JLT för upphandlingen av regiontrafiken. Resultatet är entreprenörsbyte på samtliga avtal.

Trafikområde                        Vinnande anbud    Näst bästa anbud
(antal fordon)

Gränna (10)                          Orusttrafiken       Buss i Väst
Habo (_8)                              Buss i Väst          Orusttrafiken
Jönköping (14)                      Buss i Väst          Orusttrafiken
Gislaved (15)                       Orusttrafiken        Orusttrafiken
Värnamo-Vaggeryd (15)         Orusttrafiken        Buss i Väst

Sävsjö-Lammhult (11)           Orusttrafiken        Bergkvarabuss
Gnosjö (_8)                           Orusttrafiken        Orusttrafiken
Nässjö (13)                          Buss i Väst          Orusttrafiken
Vetlanda (14)                       Buss i Väst          Orusttrafiken
Eksjö-Mariannelund (9)          Buss i Väst           Nilsbuss

Åseda (3)                             Buss i Väst          Nilsbuss
Aneby (3)                             Buss i Väst          Anebybuss
Bottnaryd (3)                        Buss i Väst          Bergkvarabuss
Tranås (5)                            Buss i Väst          Anebybuss

När det gäller områdena Gislaved, Värnamo och Gnosjö så har Orusttrafiken vunnit dessa i kombinationsanbud (därav är Orust både 1:a och 2:a på några av områdena).

Följande bolag lade anbud på hela eller delar av trafiken:
Bergkvarabuss, Orusttrafiken, Anebybuss, Buss i Väst, BK Buss, Arriva, Karlssonsbuss, Sven Karlssons Trafik, Lingmerths, Carlstens och Nilsbuss

Swebus var inte med alls????? - och vilka bolag kommer få företräda Buss I Väst då? (Lysekil?)
Titel: SV: Tilldelningsbeslut Jönköpings län
Skrivet av: julle skrivet 09 september 2009, 22:42:03 PM
Citat från: virtual1 skrivet 09 september 2009, 22:30:27 PM
Swebus var inte med alls????? - och vilka bolag kommer få företräda Buss I Väst då? (Lysekil?)

Det är klart förvånande att varken Veolia eller Busslink deltagit och kanske ännu mer förvånande att Swebus har hoppat över...
Titel: SV: Tilldelningsbeslut Jönköpings län
Skrivet av: yngrot skrivet 09 september 2009, 23:30:26 PM
Hur går det för Sven Carlsson trafik ??  Och övriga mindre bolag ?? Helt borta??
Titel: SV: Tilldelningsbeslut Jönköpings län
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 10 september 2009, 00:28:43 AM
Citat från: virtual1 skrivet 09 september 2009, 22:30:27 PM
Swebus var inte med alls????? - och vilka bolag kommer få företräda Buss I Väst då? (Lysekil?)

Haboavtalet lär väl Omnibuslinjen Habo-Hjo få fortsätta med.
Även andra BiV-företag ligger närmare till (Gustavssons Busstrafik, Carlsteins)

//Jonas G
Titel: SV: Tilldelningsbeslut Jönköpings län
Skrivet av: Kaxen skrivet 10 september 2009, 01:28:03 AM
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 10 september 2009, 00:28:43 AM
Haboavtalet lär väl Omnibuslinjen Habo-Hjo få fortsätta med.
Även andra BiV-företag ligger närmare till (Gustavssons Busstrafik, Carlsteins)

//Jonas G

Och det grundar du på?
Titel: SV: Tilldelningsbeslut Jönköpings län
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 10 september 2009, 01:42:30 AM
Citat från: Kaxen skrivet 10 september 2009, 01:28:03 AM
Och det grundar du på?

Nja, Gustavssons och Carlsteins är bara en gissning, men vad gäller Omnibuslinjen tror jag knappast Buss i Väst INTE låter dem köra vidare på en trafik de redan kör.

//Jonas G
Titel: SV: Tilldelningsbeslut Jönköpings län
Skrivet av: Ersa skrivet 10 september 2009, 05:01:11 AM
Citat från: julle skrivet 09 september 2009, 22:42:03 PM
Det är klart förvånande att varken Veolia eller Busslink deltagit och kanske ännu mer förvånande att Swebus har hoppat över...

Om de tre största har fattat ett aktivt beslut att hoppa över hela denna upphandling undrar man ju varför. Fanns det inga pengar att tjäna här?
Titel: SV: Tilldelningsbeslut Jönköpings län
Skrivet av: Christer K skrivet 10 september 2009, 05:17:33 AM
Citat från: Verspieder skrivet 10 september 2009, 05:01:11 AM
Om de tre största har fattat ett aktivt beslut att hoppa över hela denna upphandling undrar man ju varför. Fanns det inga pengar att tjäna här?

Man blir förvånad att inte Swebus och Busslink lämnar anbud. Men detta verkar vara en trend som kommer inom större bolag. På företaget där jag arbetar nu finns man över hela Sverige, då det gällde ett anbud som vi körde på olika platser i landet. Så valde man att inte lämna in anbud igen. På min direkta fråga till ledningen varför, så blev svaret att det inte skulle gå att få lönsamhet under perioden. Då hade vi ändå kör detta under en upphandlad period av 7 år.

/ Christer K
Titel: SV: Tilldelningsbeslut Jönköpings län
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 10 september 2009, 09:10:21 AM
Buss i Väst-företagen som skall köra trafiken är:
Gustavssons Buss, Omnibuslinjen Habo-Hjo AB, Bottnaryds Trafik AB, Sandhem Trafik, Hjalmarssons Buss AB, Aneby Buss AB, Söne Trafik AB, Vårgårdabuss AB, Bullarens Busstrafik AB, Sennans Buss AB och Lysekils Busstrafik AB .

De företag som förlorar all sin trafik är:
Lingmerths Buss AB, Trafikbolaget Carlstens i Bodafors AB, BK Buss AB, Nilsbuss AB, Åseda Trafik AB, Hjälmåkrabuss AB, Ramkvillabuss AB, Arriva Sverige AB, Sven Carlsson Trafik AB och Karlssonbuss i Vaggeryd AB
Titel: SV: Tilldelningsbeslut Jönköpings län
Skrivet av: 1896 skrivet 10 september 2009, 09:52:38 AM
Kostnaden för trafiken har ju ökat, men man har också utökat trafiken.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut Jönköpings län
Skrivet av: Jan skrivet 10 september 2009, 17:49:20 PM
Citat från: julle skrivet 09 september 2009, 22:42:03 PM
Det är klart förvånande att varken Veolia eller Busslink deltagit och kanske ännu mer förvånande att Swebus har hoppat över...

Upplägget var sådant att smååkare skulle ha en fördel som jag ser det.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut Jönköpings län
Skrivet av: Johan Hansson skrivet 10 september 2009, 18:03:20 PM
Verkar i så fall som om Sennans buss ska expandera
Titel: SV: Tilldelningsbeslut Jönköpings län
Skrivet av: Jan skrivet 10 september 2009, 18:09:09 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 september 2009, 18:02:13 PM
Nä tvärtom, kvalitetskravet gör att alla smååkare förlorat, tänk på att man talar om teoretisk kvalité, inte nån redan uppnådd.
Det gäller att ljuga tillräckligt förtrendeingivande i ett dokument om jag ska vara stygg :-)

De stora aktörerna vill ha få depåer med många bussar. Störst här 15 bussar!!!
Titel: SV: Tilldelningsbeslut Jönköpings län
Skrivet av: Johan B skrivet 10 september 2009, 18:43:01 PM
Citat från: julle skrivet 09 september 2009, 22:23:49 PM
Tilldelningsbeslut har meddelats av JLT för upphandlingen av regiontrafiken. Resultatet är entreprenörsbyte på samtliga avtal.

Trafikområde                        Vinnande anbud    Näst bästa anbud
(antal fordon)

Gränna (10)                          Orusttrafiken       Buss i Väst
Habo (_8)                              Buss i Väst          Orusttrafiken
Jönköping (14)                      Buss i Väst          Orusttrafiken
Gislaved (15)                       Orusttrafiken        Orusttrafiken
Värnamo-Vaggeryd (15)         Orusttrafiken        Buss i Väst

Sävsjö-Lammhult (11)           Orusttrafiken        Bergkvarabuss
Gnosjö (_8)                           Orusttrafiken        Orusttrafiken
Nässjö (13)                          Buss i Väst          Orusttrafiken
Vetlanda (14)                       Buss i Väst          Orusttrafiken
Eksjö-Mariannelund (9)          Buss i Väst           Nilsbuss

Åseda (3)                             Buss i Väst          Nilsbuss
Aneby (3)                             Buss i Väst          Anebybuss
Bottnaryd (3)                        Buss i Väst          Bergkvarabuss
Tranås (5)                            Buss i Väst          Anebybuss

När det gäller områdena Gislaved, Värnamo och Gnosjö så har Orusttrafiken vunnit dessa i kombinationsanbud (därav är Orust både 1:a och 2:a på några av områdena).

Följande bolag lade anbud på hela eller delar av trafiken:
Bergkvarabuss, Orusttrafiken, Anebybuss, Buss i Väst, BK Buss, Arriva, Karlssonsbuss, Sven Karlssons Trafik, Lingmerths, Carlstens och Nilsbuss

Stort tack för listan! Siffran inom parantes är antalet bussar antar jag? Du har inte möjlighet att komplettera med nuvarande trafikutövare?
Titel: SV: Tilldelningsbeslut Jönköpings län
Skrivet av: Johan B skrivet 10 september 2009, 18:44:42 PM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 10 september 2009, 09:10:21 AM
Buss i Väst-företagen som skall köra trafiken är:
Gustavssons Buss, Omnibuslinjen Habo-Hjo AB, Bottnaryds Trafik AB, Sandhem Trafik, Hjalmarssons Buss AB, Aneby Buss AB, Söne Trafik AB, Vårgårdabuss AB, Bullarens Busstrafik AB, Sennans Buss AB och Lysekils Busstrafik AB .

De företag som förlorar all sin trafik är:
Lingmerths Buss AB, Trafikbolaget Carlstens i Bodafors AB, BK Buss AB, Nilsbuss AB, Åseda Trafik AB, Hjälmåkrabuss AB, Ramkvillabuss AB, Arriva Sverige AB, Sven Carlsson Trafik AB och Karlssonbuss i Vaggeryd AB

Tack för klargörandet. Grattis till alla nya aktörer. Söne Trafik och Lysekil verkar vara två företag på stadig frammarsch, kul! Vet Ulf eller någon annan händelsevis vem av BiV-företagen som kommer att köra vad?
Titel: SV: Tilldelningsbeslut Jönköpings län
Skrivet av: Jan skrivet 10 september 2009, 18:52:02 PM
Citat från: Johan B skrivet 10 september 2009, 18:44:42 PM
Tack för klargörandet. Grattis till alla nya aktörer. Söne Trafik och Lysekil verkar vara två företag på stadig frammarsch, kul! Vet Ulf eller någon annan händelsevis vem av BiV-företagen som kommer att köra vad?

Sennans kommer väl att ta Värnamo och/eller Gislaveds biten. Detta är bara spekulationer.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut Jönköpings län
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 10 september 2009, 18:55:57 PM
Citat från: Jan skrivet 10 september 2009, 18:52:02 PM
Sennans kommer väl att ta Värnamo och/eller Gislaveds biten. Detta är bara spekulationer.

Gislaved ligger ju bäst till. Sennan liksom Gislaved ligger utmed Nissastigen så det är bara att köra 75 km norrut för att vara där.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut Jönköpings län
Skrivet av: Kaxen skrivet 11 september 2009, 00:09:29 AM
Citat från: julle skrivet 09 september 2009, 22:23:49 PM
Tilldelningsbeslut har meddelats av JLT för upphandlingen av regiontrafiken. Resultatet är entreprenörsbyte på samtliga avtal.

Trafikområde                        Vinnande anbud    Näst bästa anbud
(antal fordon)

Gränna (10)                          Orusttrafiken       Buss i Väst
Habo (_8)                              Buss i Väst          Orusttrafiken
Jönköping (14)                      Buss i Väst          Orusttrafiken
Gislaved (15)                       Orusttrafiken        Orusttrafiken
Värnamo-Vaggeryd (15)         Orusttrafiken        Buss i Väst

Sävsjö-Lammhult (11)           Orusttrafiken        Bergkvarabuss
Gnosjö (_8)                           Orusttrafiken        Orusttrafiken
Nässjö (13)                          Buss i Väst          Orusttrafiken
Vetlanda (14)                       Buss i Väst          Orusttrafiken
Eksjö-Mariannelund (9)          Buss i Väst           Nilsbuss

Åseda (3)                             Buss i Väst          Nilsbuss
Aneby (3)                             Buss i Väst          Anebybuss
Bottnaryd (3)                        Buss i Väst          Bergkvarabuss
Tranås (5)                            Buss i Väst          Anebybuss

När det gäller områdena Gislaved, Värnamo och Gnosjö så har Orusttrafiken vunnit dessa i kombinationsanbud (därav är Orust både 1:a och 2:a på några av områdena).

Följande bolag lade anbud på hela eller delar av trafiken:
Bergkvarabuss, Orusttrafiken, Anebybuss, Buss i Väst, BK Buss, Arriva, Karlssonsbuss, Sven Karlssons Trafik, Lingmerths, Carlstens och Nilsbuss

Vad innebär det att Orusttrafiken har både vinnande och näst bästa anbud på ett par ställen?
Titel: SV: Tilldelningsbeslut Jönköpings län
Skrivet av: julle skrivet 11 september 2009, 01:35:57 AM
Citat från: julle skrivet 09 september 2009, 22:23:49 PM
Tilldelningsbeslut har meddelats av JLT för upphandlingen av regiontrafiken. Resultatet är entreprenörsbyte på samtliga avtal.

Trafikområde                        Vinnande anbud    Näst bästa anbud    Nuvarande entreprenör
(antal fordon)

Gränna (10)                          Orusttrafiken       Buss i Väst              Arriva
Habo (_8)                              Buss i Väst          Orusttrafiken         Omnibuslinjen Habo-Hjo, Sandhem, gm Buss i Väst ?
                                                                                                Omnibuslinjen kommer sannolikt att fortsätta gm BiV
Jönköping (14)                      Buss i Väst          Orusttrafiken           Arriva
Gislaved (15)                       Orusttrafiken        Orusttrafiken           Arriva
Värnamo-Vaggeryd (15)         Orusttrafiken        Buss i Väst             Karlssonsbuss

Sävsjö-Lammhult (11)           Orusttrafiken        Bergkvarabuss         Carlstens i Bodafors AB, Hjälmåkrabuss AB
Gnosjö (_8)                           Orusttrafiken        Orusttrafiken         Sven Carlsson Trafik AB
Nässjö (13)                          Buss i Väst          Orusttrafiken           Lingmerths
Vetlanda (14)                       Buss i Väst          Orusttrafiken           BK Buss, Ramkvilla (?)
Eksjö-Mariannelund (9)          Buss i Väst           Nilsbuss                 Nilsbuss

Åseda (3)                             Buss i Väst          Nilsbuss                 Åseda trafik
Aneby (3)                             Buss i Väst          Anebybuss              Anebybuss, kommer sannolikt att fortsätta gm BiV
Bottnaryd (3)                        Buss i Väst          Bergkvarabuss         Bottnaryd Trafik, - "-
Tranås (5)                            Buss i Väst          Anebybuss               Lingmerths

Gör ett försök att komplettera med nuvarande entreprenörer, dock är jag inte säker på uppgifterna!
Titel: SV: Tilldelningsbeslut Jönköpings län
Skrivet av: julle skrivet 11 september 2009, 01:44:50 AM
Citat från: Kaxen skrivet 11 september 2009, 00:09:29 AM
Vad innebär det att Orusttrafiken har både vinnande och näst bästa anbud på ett par ställen?
Orusttrafiken vann genom kombinationsanbud områdena Gislaved, Gnosjö och Värnamo.
Dock krävde JLT, att om anbudslämnare lämnade kombinationsanbud, skulle bud även lämnas separat på varje enskilt paket som ingick i kombinationen. Orusttrafiken lyckades alltså bli bäst både i kombinationen (och vinna med det) och även bli näst bäst genom sitt anbud på det enskilda paketet.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut Jönköpings län
Skrivet av: julle skrivet 11 september 2009, 02:06:06 AM
Citat från: Jan skrivet 10 september 2009, 18:09:09 PM
De stora aktörerna vill ha få depåer med många bussar. Störst här 15 bussar!!!
Jasså, så stora Swebus eller Veolia har inga små depåer då? I Böda på norra Öland har Swebus 2-3 bussar, i Markaryd har Veolia 4-5 bussar, för att nämna 2 exempel av många mindre depåer som dessa bolag har.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut Jönköpings län
Skrivet av: Ersa skrivet 11 september 2009, 05:32:34 AM
Citat från: Jan skrivet 10 september 2009, 18:09:09 PM
De stora aktörerna vill ha få depåer med många bussar. Störst här 15 bussar!!!

Citat från: julle skrivet 11 september 2009, 02:06:06 AM
Jasså, så stora Swebus eller Veolia har inga små depåer då? I Böda på norra Öland har Swebus 2-3 bussar, i Markaryd har Veolia 4-5 bussar, för att nämna 2 exempel av många mindre depåer som dessa bolag har.

"Vill ha" stora depåer skrev Jan. Han skrev inte "har bara" stora depåer.
Om man nu föredrar stora depåer i nya upphandlingar är det en sak. Det betyder väl inte automatiskt att man inte redan har några små depåer sedan förr i tiden?
Titel: SV: Tilldelningsbeslut Jönköpings län
Skrivet av: Wetjo skrivet 11 september 2009, 06:33:15 AM
Citat från: julle skrivet 11 september 2009, 02:06:06 AM
Jasså, så stora Swebus eller Veolia har inga små depåer då? I Böda på norra Öland har Swebus 2-3 bussar, i Markaryd har Veolia 4-5 bussar, för att nämna 2 exempel av många mindre depåer som dessa bolag har.

Dessa små garage är oftast satelliter till större depåer i "närheten" som har verkstadsresurser och personal som hoppar in vid sjukdom osv... Man har dessa platser för att undkomma en massa tomkörning.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut Jönköpings län
Skrivet av: michael k skrivet 11 september 2009, 09:07:03 AM
jlt är väl trötta på stora bolag som bara suger ut utan att leverera nåt
Titel: SV: Tilldelningsbeslut Jönköpings län
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 september 2009, 11:00:24 AM
Citat från: michael k skrivet 11 september 2009, 09:07:03 AM
jlt är väl trötta på stora bolag som bara suger ut utan att leverera nåt

Om så: vad har det med denna upphandling att göra. I det här fallet var det förutom Arriva bara mindre företag som blev av med sin linjetrafik och att JLT skulle vara trötta på superentreprenörer som Sven Carlssons Trafik AB eller Hjälmåkra Buss (för att bara nämna ett par) kan ingen få mig att tro ens under pistolhot.
Orusttrafiken får väl betecknas som ett stort företag och de hade ju en viss framgång i upphandlingen.
Vem som vinner på en upphandling beror på vem som bäst uppfyller kraven i anbuden på pris och kvalitet. De senare kraven gynnar, som Lasse Ö redan skrivit, de stora företagen som har mycket lättare att dokumentera sitt kvalitetsprogram än vad ett litet företag har.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut Jönköpings län
Skrivet av: Bussmicke skrivet 11 september 2009, 14:18:50 PM
Citat från: julle skrivet 09 september 2009, 22:23:49 PM
Tilldelningsbeslut har meddelats av JLT för upphandlingen av regiontrafiken. Resultatet är entreprenörsbyte på samtliga avtal.

Trafikområde                        Vinnande anbud    Näst bästa anbud
(antal fordon)

Tranås (5)                            Buss i Väst          Anebybuss

Lingmerths har väl mer än 5 bussar i tranås, Ötraf borträknat?
Titel: SV: Tilldelningsbeslut Jönköpings län
Skrivet av: 1896 skrivet 11 september 2009, 14:41:02 PM
Det är Carlstens som har trafiken i Nässjö.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut Jönköpings län
Skrivet av: julle skrivet 11 september 2009, 16:18:25 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 11 september 2009, 14:18:50 PM
Lingmerths har väl mer än 5 bussar i tranås, Ötraf borträknat?
Nu har nog Lingmerths klart fler än 5 bussar i Tranås för JLT:s räkning, dock kommer det från det nya avtalet köras mindre busstrafik med utgånspunkt i Tranås. Ex har jag hört att linjen mellan Tranås och Eksjö kommer att reduceras, utan där kommer resenärerna att hänvisas till utbyggd tågtrafik och byte i Aneby för vidare resa med buss till Eksjö. Finns tydligen mer busstrafik som kommer att minska i Tranås, i alla fall vad jag har hört.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut Jönköpings län
Skrivet av: julle skrivet 11 september 2009, 16:31:17 PM
Citat från: Wetjo skrivet 11 september 2009, 06:33:15 AM
Dessa små garage är oftast satelliter till större depåer i "närheten" som har verkstadsresurser och personal som hoppar in vid sjukdom osv... Man har dessa platser för att undkomma en massa tomkörning.
Och precis samma resonemang tillämpar nog också smååkarna. Exempelvis har Nilsbuss som nu kör trafiken i Eksjö och Mariannelund inga verkstäder på dessa orter, utan de tar förstås bussarna till Vimmerby för service och underhåll för att där ha en "rejäl" verkstad med fullgod utrustning för större jobb.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut Jönköpings län
Skrivet av: julle skrivet 11 september 2009, 16:35:02 PM
Citat från: Verspieder skrivet 11 september 2009, 05:32:34 AM
"Vill ha" stora depåer skrev Jan. Han skrev inte "har bara" stora depåer.
Om man nu föredrar stora depåer i nya upphandlingar är det en sak. Det betyder väl inte automatiskt att man inte redan har några små depåer sedan förr i tiden?
Upphandlingen i Jönköping innebär inte att entreprenören måste placera sina bussar efter JLT:s områdesfördelning. Utan hade nu exempelvis Swebus velat ha en "stor" depå, så hade det varit upp till dem att bygga en sådan och börja tomköra vilt inom länet. Villkoret vore förstås att de hade vunnit flera paket.

För övrigt kan jag säga smååkarna som kör åt JLT nu, också har valt att INTE ha bussar på vissa stationeringar som JLT ursprungligen tänkt sig.

Titel: SV: Tilldelningsbeslut Jönköpings län
Skrivet av: julle skrivet 11 september 2009, 16:40:59 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 september 2009, 11:00:24 AM
Om så: vad har det med denna upphandling att göra. I det här fallet var det förutom Arriva bara mindre företag som blev av med sin linjetrafik och att JLT skulle vara trötta på superentreprenörer som Sven Carlssons Trafik AB eller Hjälmåkra Buss (för att bara nämna ett par) kan ingen få mig att tro ens under pistolhot.
Orusttrafiken får väl betecknas som ett stort företag och de hade ju en viss framgång i upphandlingen.
Vem som vinner på en upphandling beror på vem som bäst uppfyller kraven i anbuden på pris och kvalitet. De senare kraven gynnar, som Lasse Ö redan skrivit, de stora företagen som har mycket lättare att dokumentera sitt kvalitetsprogram än vad ett litet företag har.
Det du skriver här är nog en väldigt god sammanfattning av läget! Jag tror det är få huvudmän som kan vara så nöjda med kvaliteten i utförandet av trafiken som JLT kan vara med sina smååkare.

Men, sista ordet är väl inte sagt, Buss i Väst består ju som sagt av smååkare och Orusttrafiken har tidigare visat sig vara villiga att använda sig av underentreprenörer, så vem vet vilka av de nuvarande åkarna som i praktiken kommer att vara kvar eller inte........
Titel: SV: Tilldelningsbeslut Jönköpings län
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 september 2009, 17:53:06 PM
Citat från: julle skrivet 11 september 2009, 16:40:59 PM
Men, sista ordet är väl inte sagt, Buss i Väst består ju som sagt av smååkare och Orusttrafiken har tidigare visat sig vara villiga att använda sig av underentreprenörer, så vem vet vilka av de nuvarande åkarna som i praktiken kommer att vara kvar eller inte........

Sista ordet är förstås inte sagt. Det kan bli överklagande och i värsta fall ny upphandling.
Vad gäller underentreprenörer brukar det numera stå redan i anbudshandlingarna att man avser att använda sådana samt vilka. Jag vet inte vad som stod i denna upphandling, men det faktum att Buss i Väst redan kort efter att resultatet blev offentligt kunde redovisa vem som skall köra vad tyder på att det fanns med en sådan klausul.
Det kan ju i och för sig vara så att Orusttrafiken skrivit in detta med underentreprenörer, men inte har redovisat detta offentligt eller vilka de avser att använda.
Så jag tror att smååkarna som inte är delägare i Buss i Väst får finna sig i att deras linjetrafik i området nu har förlorats. Sven Carlsson har väl exempelvis kört linjetrafik runt Gnosjö sedan 1928.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut Jönköpings län
Skrivet av: Mittlinje skrivet 11 september 2009, 20:23:05 PM
Vad gäller underentreprenörer så bör de få under det pris entreprenören angett. I vissa fall har de alltså själv lagt högre pris och kan nu köra till lägre? Detta visar som tidigare sagt att de stora har bättre resurser att beskriva sin framtida trafik. Finns ju ingen större anledning att använda sig av underentreprenörer såvida man inte får någon krona för det själv.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut Jönköpings län
Skrivet av: michael k skrivet 12 september 2009, 10:14:38 AM
Citat, de stora företagen som har mycket lättare att dokumentera sitt kvalitetsprogram än vad ett litet företag har.

det är ju det som är problemet med stora drakar
att kvalitet bara är en inbillad skrivbordsdrake
utan substans med värkligheten

jämför gustavsson/sven karlsson fordon med de som rullar hos arriva i jkpg
Titel: SV: Tilldelningsbeslut Jönköpings län
Skrivet av: michael k skrivet 12 september 2009, 13:04:55 PM
kvalitetsbeskrivning??
ett dockument som beskriver att bussarna ska vara som man förväntar sig
städas och underhållas så att man kan frakta folk utan att de blir sjuka
totalt onödigt om man inte anlitar stora firmor eller lycksökare
Titel: SV: Tilldelningsbeslut Jönköpings län
Skrivet av: Jo skrivet 12 september 2009, 14:05:12 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 september 2009, 13:21:50 PM
Det är inte bara bussarna som ska beskrivas, utan hela företagets organisation, vad man gör för att förbättra kundservicen, rättidigheten, minska antalet inställda turer, antalet resegarantifall, antalet missade anslutningar osv i oändlighet.

Vad gör Trafikledarna, vilken utbildning har dessa, vidareutbildningar?
Vad gör kvalitetsansvarig
Vad gör osv i oändlighet


Det man kan fråga sig är varför JLT inför sådana krav om man nu var nöjda med de mindre åkerier som körde vilket verkar vara fallet om man lyssnar på kommentarerna ovan. Om det fungerat bra utan dessa dokument innan, varför skall det vara nödvändigt att redovisa det nu? Situationen hade naturligtvis vrit en annan om man dragits med mycket förseningar, havererade bussar och inställda turer utöver det vanliga.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut Jönköpings län
Skrivet av: Jan skrivet 12 september 2009, 15:35:40 PM
Citat från: michael k skrivet 12 september 2009, 13:04:55 PM
kvalitetsbeskrivning??
ett dockument som beskriver att bussarna ska vara som man förväntar sig
städas och underhållas så att man kan frakta folk utan att de blir sjuka
totalt onödigt om man inte anlitar stora firmor eller lycksökare

Lycksökare har du rätt i, men stora firmor kan också ge hög kvaliteé. 4 trafikområden fick bonus i Skånelän under den senaste kvaliteéundersökningen. 2 av dessa var stora företag dvs Swebus Landskrona och tror att det var Veolia Transport i Ystad. Då ska man veta att det totalt finns 25-30 olika trafikområden med allt från 3 bussar till 50 bussar.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut Jönköpings län
Skrivet av: Johan Hansson skrivet 18 september 2009, 11:48:52 AM
Vilka Buss i Väst företag kommer att köra var i den vunna upphandlingen?
Titel: SV: Tilldelningsbeslut Jönköpings län
Skrivet av: Mittlinje skrivet 18 september 2009, 17:48:17 PM
Citat från: michael k skrivet 12 september 2009, 13:04:55 PM
kvalitetsbeskrivning??
ett dockument som beskriver att bussarna ska vara som man förväntar sig
städas och underhållas så att man kan frakta folk utan att de blir sjuka
totalt onödigt om man inte anlitar stora firmor eller lycksökare

Mycket idag bygger även på miljö, det kan förekomma att man skall ange vilken typ av olja man använder till de olika funktionerna i bussen, hur denna olja tas åter när den byts? Vad använder man för typ av tvättmedel och avfettning till bussarna och hur tar man tillvara det tvättvatten som rinner av vid tvätt? Vissa smååkare har ju kvar gamla utrustningar och lokaler som gör att det är svårt att uppfylla högsta krav - därmed får de sämre poäng i kvalitetsmätning.

Ett antal bolag "köper" delar av färdiga kvalitetsbeskrivningar, gjorda av experter på området att beskriva, detta för hundratusentals kronor inför en upphandling. Många andra "ljuger" ihop sin historia. Denna kvalitetsbeskrivning handlar om vad man vill göra kommande period, inte vad man gjort i tidigare upphandling - det får knappast vägas in. Du kan ha misskött trafik och ändå plocka hem ett nytt paket trots att du lovat skog och gröna skogar än en gång (med viss modifikation  ;)).

Ordet miljö - som jag anser används fel - ett positivt argument men som våra kollektivåkande ser något som de får som en bonus, alltså det är inte på grund av miljön de åker kollektivt vilket politikerna tror. Som kollektivåkare bryr man sig knappast om hur miljön sköts där man inte befinner sig, det är alltså bra ifall bussen släpper ut lite avgaser men helt ointressant ifall bussbolaget har pappersåtervinning på kontoret.

Nu bör tiden för överklagan gått ut? Någon som vet ifall det nu finns några underskrifter i upphandlingen?

Titel: SV: Tilldelningsbeslut Jönköpings län
Skrivet av: julle skrivet 18 september 2009, 18:54:52 PM
Överklagningstiden går ut på måndag den 21 september, så än kan allt ändra sig.