Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Bengt Jönsson skrivet 06 september 2009, 15:41:21 PM

Titel: Bussar i Kungsbacka
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 06 september 2009, 15:41:21 PM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 06 september 2009, 15:32:29 PM
japp...det är ju inte alla som bara flummar runt med sitt intresse, utan det finns även de som vill hålla stenkoll på detaljerna  :-X

Japp!  Nördar är vi lite till mans och även kvinns.. (även om det manliga överväger..)
Slängde själv lite tidtabellshäften som jag sparat för GL-trafiken linje 730/731/732 från 1981/82 för inte så länge sedan..
;D

/B

Moderators edit: Rubriken ändrad och inläggen i detta ämne flyttad till ny tråd.
Titel: SV: Swebus Örebro
Skrivet av: Bussmicke skrivet 06 september 2009, 17:09:42 PM
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 06 september 2009, 15:41:21 PM
Slängde själv lite tidtabellshäften som jag sparat för GL-trafiken linje 730/731/732 från 1981/82 för inte så länge sedan..
;D

/B

Ahh, de gamla klassiska linjerna G-Kb ?
Titel: SV: Swebus Örebro
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 06 september 2009, 17:13:24 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 06 september 2009, 17:09:42 PM
Ahh, de gamla klassiska linjerna G-Kb ?

Just det!
Det _borde_ ju ha funnits någon annan som också sparat på sådana viktiga tidsdokument.
Men, jag har kvar några gamla häften med SJ-buss linje 14 o 15.
Linjerna som föregick 73X-linjerna Kba - Gbg vilka föregick GL-Express Röd (som avgick var 15:e minut i strafiken med oannonserade förstärkningsturer där emellan innan det blev pendeltåg)

Men linjerna 731, 732, 733 och 734 finns kvar ännu denna dag!

/B
Titel: SV: Swebus Örebro
Skrivet av: Bussmicke skrivet 06 september 2009, 18:39:47 PM
Denna linje försvann i alla fall.

(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/2000/Swebus_2038_Broplatsen_Moelndal_920814.jpg)

Swebus 2038 Broplatsen, Mölndal 14/8 1992

731-734 heler väl 750/760 nånting idag.
Titel: SV: Swebus Örebro
Skrivet av: S Svensson skrivet 06 september 2009, 18:52:35 PM
731,733-734 är linjerna Kungsbacka-Onsala,
732 Kungsbacka-Frillesås
750 låter som en linje Frillesås-Idala

Bussen 2038 och även 2039 var placerad i Göteborg.2035-2037 gick under sin livstid i Kungsbacka. Dvs de kunde ibland ses i Göteborg men kördes av Kungsbackaförare. 2035 stod när Swebus sålt den vid jvst i Härryda en tid innan den sändes till,troligen Baltikum. 2038 och 2039 målades om några gånger i SJ färg.2039 i Svenljunga. Båda var i dikena några gånger.

Ursäkta, detta har inte med Örebro att göra. Kanske skall vi ha en ny tråd för gamla Kungsbackabussar.

Vilka bussar tar Swebus över 1 okt?
Titel: SV: Swebus Örebro
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 06 september 2009, 19:15:26 PM
Citat från: S Svensson skrivet 06 september 2009, 18:52:35 PM
731,733-734 är linjerna Kungsbacka-Onsala,
732 Kungsbacka-Frillesås
750 låter som en linje Frillesås-Idala

Bussen 2038 och även 2039 var placerad i Göteborg.2035-2037 gick under sin livstid i Kungsbacka. Dvs de kunde ibland ses i Göteborg men kördes av Kungsbackaförare. 2035 stod när Swebus sålt den vid jvst i Härryda en tid innan den sändes till,troligen Baltikum. 2038 och 2039 målades om några gånger i SJ färg.2039 i Svenljunga. Båda var i dikena några gånger.

Ursäkta, detta har inte med Örebro att göra. Kanske skall vi ha en ny tråd för gamla Kungsbackabussar.

Vilka bussar tar Swebus över 1 okt?

733 o 734 går över Vallda antingen via Stenstugan / Vallda Sandö / Lerkil eller "raka vägen" mot Gottskär / Onsala och bytte åtminstone förr nummer till 731 för att gå vidare tillbaka mot Kungsbacka via Onsalavägen på östsidan av Onsalahalvön.

/B
Titel: SV: Swebus Örebro
Skrivet av: S Svensson skrivet 06 september 2009, 19:29:41 PM
731 har fått lite linjeomläggning varför det ta lite längre tid att ta sig till/från Kungsbacka. Av detta skäl körs numera 730 som även körde tidigare(som 731) som en alternativ väg för 731 och Orange express.
Numera,17 aug, har tillkommit en linjesträckning till Kungsbacka Hede jvst från Onsala och körs troligen via två mot på E6 till Hede.
Titel: SV: Swebus Örebro
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 06 september 2009, 20:01:08 PM
Citat från: S Svensson skrivet 06 september 2009, 19:29:41 PM
731 har fått lite linjeomläggning varför det ta lite längre tid att ta sig till/från Kungsbacka. Av detta skäl körs numera 730 som även körde tidigare(som 731) som en alternativ väg för 731 och Orange express.
Numera,17 aug, har tillkommit en linjesträckning till Kungsbacka Hede jvst från Onsala och körs troligen via två mot på E6 till Hede.



Orange Express går Torslanda - Frölunda Torg - Balltorps Ind.Omr - Mölndal - Korsvägen - Nils Ericsson - Hjällbo - Gråbo - Sjövik.
Mig veterligen har inte Orange Express gått till / från Onsala.
Däremot finns det fr.o.m tdt-skiftet en "Onsalasnabben" från Onsala till Hede Pendeltågsstation för att avlasta 731.

/B
Titel: SV: Swebus Örebro
Skrivet av: Brollan skrivet 06 september 2009, 20:32:51 PM
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 06 september 2009, 20:01:08 PM

Orange Express går Torslanda - Frölunda Torg - Balltorps Ind.Omr - Mölndal - Korsvägen - Nils Ericsson - Hjällbo - Gråbo - Sjövik.
Mig veterligen har inte Orange Express gått till / från Onsala.
Däremot finns det fr.o.m tdt-skiftet en "Onsalasnabben" från Onsala till Hede Pendeltågsstation för att avlasta 731.

/B


Jo, när Orange startade så gick den mellan Sjövik och Onsala, det var när Swebus körde.
När Orust tog över ändrades den till Sjövik - Frölunda.
Titel: Bussar i Kungsbacka
Skrivet av: S Svensson skrivet 08 september 2009, 16:05:44 PM
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 06 september 2009, 20:01:08 PM

Orange Express går Torslanda - Frölunda Torg - Balltorps Ind.Omr - Mölndal - Korsvägen - Nils Ericsson - Hjällbo - Gråbo - Sjövik.
Mig veterligen har inte Orange Express gått till / från Onsala.
Däremot finns det fr.o.m tdt-skiftet en "Onsalasnabben" från Onsala till Hede Pendeltågsstation för att avlasta 731.

/B

SJ lade om linjenätet aug 92 redan och linje 737 blev express till Göteborg utan att gå in i Kungsbacka (detta gjorde den innan aug92).
SJ införde Gråboexpress.
Sedan slogs båda linjerna ihop med samma omlopp av bussar.
Ca 1996 blev det först Grå express men detta gjorde sig inte bra på bussarna så endast en buss blev märkt och sedan blev det Orange express.
Sedan tog Buss i Väst över 1998 juni månad.
Sedan så drogs Orange express in Onsala-Mölndal tror det var 2004. Kan vara året innan.
Juni 1992 startade Lila express som en ny/sammanslagen linje av 706 Mölndal-Balltorp,ny Balltorp-Va Frölunda-Göteborg NE platsen och så Aleexpressen. Entreprenör Linjebuss Trafik AB. En viss skissm emellan Leja Touring AB,Lennart Jaktlund ,GLAB ledning och LB dåvarande trafikchef fanns i pressen .Ändrad dragning någon gång 2001 (gick tidigare raka vägen till Frölunda) och ca 2004(osäker på datum) bytte Orange och Lila express plats så Lila gick linje 245:s väg(från NEplatsen till Torslanda) och Orange väg tog över och senare förlängdes till Torslanda.Med Torslanda menas här stadsdelen Torslanda. Gul express ändrades 1997 juni från att gå Torlslanda:Domarringen alt Hjuvik till Korsvägen och som flygbuss Därifrån till Landvetter flygplats. Efter linjeändring 1997 så blev  gul express en ren flygbusslinje (202).


Moderators edit: Nu har jag delat upp inläggen som handlar om Kungsbacka i den ursprungliga tråden Swebus Örebro. Många av inläggen har fortfarande kvar rubriken Swebus Örebro då jag inte har tid att lägga ned jobb på att ändra.
Titel: SV: Bussar i Kungsbacka
Skrivet av: Johan B skrivet 08 september 2009, 18:18:12 PM
2005 var det år då Orange drogs in i Onsala. Buss i Väst körde aldrig nya sträckningen till Frölunda.
Titel: SV: Bussar i Kungsbacka
Skrivet av: 1896 skrivet 10 september 2009, 15:49:22 PM
Hur många express linjer har man i Göteborg numera ?
Titel: SV: Bussar i Kungsbacka
Skrivet av: Anton i Axvall skrivet 10 september 2009, 16:21:48 PM
Beror väl på vad man räknar till expresslinjer men de s k "färgexpresserna" är ju fem. Röd, Grön, Orange och Blå.
Titel: SV: Bussar i Kungsbacka
Skrivet av: Ingemar skrivet 10 september 2009, 16:24:56 PM
Citat från: Anton i Axvall skrivet 10 september 2009, 16:21:48 PM
Beror väl på vad man räknar till expresslinjer men de s k "färgexpresserna" är ju fem. Röd, Grön, Orange och Blå.
...och lila = 5 ;)
Titel: SV: Bussar i Kungsbacka
Skrivet av: Johan B skrivet 10 september 2009, 18:49:49 PM
Övriga linjer med expresstatus (dvs bussarna märkta "Express") är ju 312, Orustexpressen samt 371, Tjörnexpressen, 820,841,871 (är väl bara de linjerna av Bohusexpresserna som går enda ner till Göteborg numera?) samt 730. Sedan vet jag inte vad 330 och 600/610 skall klassas som då det är samma fordonskrav som för express men alla bussar har inte märkningen och jag tror inte de ska ha den heller.
Titel: SV: Bussar i Kungsbacka
Skrivet av: Brollan skrivet 10 september 2009, 22:50:31 PM
Citat från: Anton i Axvall skrivet 10 september 2009, 16:21:48 PM
Beror väl på vad man räknar till expresslinjer men de s k "färgexpresserna" är ju fem. Röd, Grön, Orange och Blå.

Även 114 Ö-snabben är klassad som expressbuss.
Titel: SV: Bussar i Kungsbacka
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 11 september 2009, 08:59:31 AM
Citat från: Mats B skrivet 10 september 2009, 22:50:31 PM
Även 114 Ö-snabben är klassad som expressbuss.

Det här beror väl på vilken definition man har av "express". På GL-expresstiden gällde särskild "expresstaxa" för lokala resor inom Göteborg på dessa bussar. Ö-snabben 114 är väl den enda som har kvar den taxemodellen än idag?

Räknar man alla linjer med samma fordonskrav som de gamla GL-expresslinjerna måste man väl också räkna med de nya "avknoppningarna" av Grön Express? (601/604/605 och allt vad dom heter.)
Titel: SV: Bussar i Kungsbacka
Skrivet av: Johan B skrivet 11 september 2009, 16:51:54 PM
Citat från: Mats B skrivet 10 september 2009, 22:50:31 PM
Även 114 Ö-snabben är klassad som expressbuss.

Attans, kände på mig att jag glömt någon :).
Titel: SV: Bussar i Kungsbacka
Skrivet av: Johan B skrivet 11 september 2009, 17:00:10 PM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 11 september 2009, 08:59:31 AM
Det här beror väl på vilken definition man har av "express". På GL-expresstiden gällde särskild "expresstaxa" för lokala resor inom Göteborg på dessa bussar. Ö-snabben 114 är väl den enda som har kvar den taxemodellen än idag?

Räknar man alla linjer med samma fordonskrav som de gamla GL-expresslinjerna måste man väl också räkna med de nya "avknoppningarna" av Grön Express? (601/604/605 och allt vad dom heter.)


När jag skrev express så menade jag bussar som Västtrafik definierar som express. Det innebär i dagsläget (alltså på avtal skrivna fr o m 2007 eller om det var 2008, alltså enligt VTs senaste expressdefinition) blå bussar med texten Express, AC, läslampor, fällbara stolar, bälten, gardiner, fällbara bord och i vissa fall även WC. Normalgolv eller lågentré beroende på linje. Ett pinnhål ner ligger vad som definieras som regionbussar. Där vet jag dock inte vad som är det senaste minimunkraven med standarden på regionbussarna i dagsläget varierar ju från enbart stolar med höga ryggar som extra lull lull till samma standard som för expressbuss.
Titel: SV: Bussar i Kungsbacka
Skrivet av: S Svensson skrivet 11 september 2009, 22:00:15 PM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 11 september 2009, 08:59:31 AM
Det här beror väl på vilken definition man har av "express". På GL-expresstiden gällde särskild "expresstaxa" för lokala resor inom Göteborg på dessa bussar. Ö-snabben 114 är väl den enda som har kvar den taxemodellen än idag?

nya "avknoppningarna" av Grön Express? (601/604/605 och allt vad dom heter.)


Aug 1992 invigdes pendeltågstrafiken till Kungsbacka. Då ändrades trafiken om så att röd express skulle gå Göteborg Korsvägen-Rävlanda som ny sträckning och sedan tidigare Uddevalla-Henån-Stenungsund-Göteborg Korsvägen.
Redan då infördes en variant av GL express som hette 220. Orsak till att den inte blev formell GL express var att det infördes särskild expresstaxa. Denna expresstaxa som infördes aug 92 innebar att det blev taxetillägg och då vill jag minnas tillägget gällde hela vägen. Sedan har detta tagits bort på periodkorten och senare på kupoingtaxorna. Till sist gällde tillägget enbart inom Göteborgs kommun(2 kuponger).Dessutom togs kupongtillägget bort Korsvägen-Delsjömotet.
Beträffande linjerna 601-603 vet jag inte om de är en variant av grön express. Det har hela tiden funnits enstaka turer som haft "vanlig"linjebuss.
En variant av GL express var ca 1989 Göteborg-Mölnlycke på någon av 601-602-603 då SJ Van Hool 1606 hade vit färg och dekalad GL express. SJ första GL express kom 1987 och saknade alltså pristillägg. Det var GL express Göteborg-Rävlanda med expressträcka Korsvägen-Landvetter.Tidigare hade 611 gått gamla RV40. Snabbaste buss RV40 motorvägen var då 310 som ,utan att resande klagade,blev både fullsatt och fullstådd i Landvetter. Sommaren 1990 slutade dåv 310,nu 300/330, angöra Landvetter. 1988 infördes GL express Göteborg-Kungsbacka.