Visst var informationen förr både mer pedagogisk och en hel del roligare...i alla fall sett i backspegeln :D
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/Scan%202/scan1.jpg)
/Stellan
En sida till från häftet, notera den imponerande instrumenteringen :D
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/Scan%202/scan2.jpg)
/Stellan
Citat från: Autotransit skrivet 06 september 2009, 18:48:11 PM
Visst var informationen förr både mer pedagogisk och en hel del roligare...i alla fall sett i backspegeln :D
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/Scan%202/scan1.jpg)
/Stellan
Jag skulle nog vilja säga att informationen i allmänhet är roligare och mer lättillgänglig i dag. Det här informationshäftet från 1972 var ett undantag från hur instruktionerna brukade vara utformade på den tiden. Det brukade mer låta så här:
"Det är av stor vikt att Ni införskaffar god kännedom om instrumentens funktion och verkningssätt. Det är av stor vikt att instrumenten för motortemperatur och oljetryck iakttages."
"Det åligger förare att framföra bussen med stor försiktighet. Det är särskilt viktigt att detta iakttages då bussen är ny."
"Bussen skall icke framföras med för hög växel ilagd."
Citat från: Autotransit skrivet 07 september 2009, 16:56:04 PM
En sida till från häftet, notera den imponerande instrumenteringen :D
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/Scan%202/scan2.jpg)
/Stellan
Och så här såg förarplats och instrumentering ut i verkligheten. :)
(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/PV/SJ975forarpl%20copy.jpg)
M v h
Ingwar
Citat från: Autotransit skrivet 06 september 2009, 18:48:11 PM
Visst var informationen förr både mer pedagogisk och en hel del roligare...i alla fall sett i backspegeln :D
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/Scan%202/scan1.jpg)
/Stellan
Citat från: Autotransit skrivet 07 september 2009, 16:56:04 PM
En sida till från häftet, notera den imponerande instrumenteringen :D
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/Scan%202/scan2.jpg)
/Stellan
Verkligen ett riktigt charmigt informationshäfte. Jag gillar speciellt att man har avbildat bussen med ett ansikte. På den ena bilden ser bussen glad ut och på den andra trött och ansträngd ut. Riktigt mysiga bilder :D
Jag hittade en liknande bok idag vid städning!!!
Citat från: Åkarns Kalle skrivet 08 september 2009, 21:43:48 PM
Jag hittade en liknande bok idag vid städning!!!
Då måste du ju berätta mer...man blir ju nyfiken :D ;)
/Stellan
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 08 september 2009, 21:28:39 PM
Verkligen ett riktigt charmigt informationshäfte. Jag gillar speciellt att man har avbildat bussen med ett ansikte. På den ena bilden ser bussen glad ut och på den andra trött och ansträngd ut. Riktigt mysiga bilder :D
Det är pedagogik på hög nivå, och en hel del nostalgi ;)
Det har ju blivit höst helt plötsligt, och snart är vi här igen:
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/Scan%202/scan3.jpg)
Föraren ser fundersam ut, och visst tusan ser det ut som om bussen också har skiftat ansiktsuttryck :D
/Stellan
Min bok har samma namn fast med grön tråkigare buss på framsidan där det också står:
PS Det här häftet ersätter inte på något sätt instruktionsböckerna till respektive modeller, men det är mycket viktigt att du som yrkesman skall kunna sköta jobber rätt.
Exempel:
Start i Kyla
Kör du en B58:a utan turbo eller en B57:a osv.
skrivet så att t.o.m. jag begriper ;)
boken kommer från denna buss
http://www.svenskbusshistoria.se/databasen/bussarlist.asp?x_Registreringsnummer=KBL120&z_Registreringsnummer=LIKE%2C%27%25%2C%25%27
/Kalle
Citat från: Åkarns Kalle skrivet 08 september 2009, 22:42:10 PM
Min bok har samma namn fast med grön tråkigare buss på framsidan där det också står:
PS Det här häftet ersätter inte på något sätt instruktionsböckerna till respektive modeller, men det är mycket viktigt att du som yrkesman skall kunna sköta jobber rätt.
Exempel:
Start i Kyla
Kör du en B58:a utan turbo eller en B57:a osv.
skrivet så att t.o.m. jag begriper ;)
boken kommer från denna buss
http://www.svenskbusshistoria.se/databasen/bussarlist.asp?x_Registreringsnummer=KBL120&z_Registreringsnummer=LIKE%2C%27%25%2C%25%27
/Kalle
Tror du att du kanske kan skanna någon sida ur den? Det skulle vara kul att se vilket häfte det är, och kanske en bild på bussen ;)
/Stellan
Jag kan mejla till dig något så avanserat som att lägga ut bilder klarar jag inte av
bild på KBL ?
jag har ingen ska fråga förre ägarn när jag träffar honom eller kanske någon annan har en bild?
Fast det får bli imorgon då nån har lärt mig nya skannern.
Jag ska nog inte hålla på med så här nya maskiner utan hålla mig till Facit skrivmaskin
så nu säger jag God Natt
/Kalle
God natt, och sov gott så har du ett pm när du tittar in nästa gång ;)
/Stellan
Citat från: Autotransit skrivet 08 september 2009, 22:29:00 PM
Det är pedagogik på hög nivå, och en hel del nostalgi ;)
Det har ju blivit höst helt plötsligt, och snart är vi här igen:
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/Scan%202/scan3.jpg)
Föraren ser fundersam ut, och visst tusan ser det ut som om bussen också har skiftat ansiktsuttryck :D
/Stellan
Bussen ser ju gullig ut på något sätt. Mänsklig och levande :D
Finns det fler bilder på bussen i boken med olika ansiktsutryck? :D
Lite mer information ur häftet om att växla rätt även i bakaxeln:
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/Scan%202/scan4.jpg)
Hmm... :D
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/Scan%202/scan5.jpg)
/Stellan
*Njuter!*
Very nice har kört med norrlandsväxel utan att få läsa en sån här skrift... det gick rätt bra ändå ;D
Har du mer sånt här godis att bjuda på ???
Det är väl lika bra att ta en Wilson-kurs i efterhand också då :D
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/Scan%202/scan6.jpg)
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/Scan%202/scan7.jpg)
Häftet är tyvärr lite dumt utformat för att få det som man vill, men det funkar rätt så bra ändå. Ska se vad jag kan hitta mer av sådant här ;)
/Stellan
Citat från: Autotransit skrivet 09 september 2009, 22:37:25 PM
Det är väl lika bra att ta en Wilson-kurs i efterhand också då :D
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/Scan%202/scan6.jpg)
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/Scan%202/scan7.jpg)
Häftet är tyvärr lite dumt utformat för att få det som man vill, men det funkar rätt så bra ändå. Ska se vad jag kan hitta mer av sådant här ;)
/Stellan
Jag som kört Wilson tycker att beskrivningarna stämmer riktigt bra. Och häftet är ju så trevligt utformat. Hopppas vi får se mer :D
Kul att det uppskattas :) Det är bara trevligt att kunna dela med sig av det man samlat på sig, det gör ju ingen människa glad om det bara ligger i några lådor och aldrig visas.
När jag tog busskortet -79 så övningskörde jag med en B755 med "pyswilson" förutom CR110:or och B58:or. Att vi hade så många olika bussar att välja på berodde på att skolan nyttjade Spårvägens bussar i Göteborg, så vi lånade bussar på Gårda, Majorna och Kville för vår övningskörning. Men den som var roligast att köra var nog 755:an med sin rätt så märkliga växellåda, även om bussen i övrigt inte var så spännande.
Det är bara några sidor kvar av det här häftet, men jag vet att jag ska ha något mer i min organiserade oreda. Jag slänger upp det när jag hittar det ;)
/Stellan
Det uppskattas så visa gärna mer det glädjer ju många :)
En sida till ur den pedagogiska läroboken :D
Ringpumpningsventilen på B58/59, infördes den när tryckluftsystemet infördes tro? Den finns nämligen på B638 från 1955.
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/Scan%202/08.jpg)
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/Scan%202/09.jpg)
Den ser visserligen lite annorlunda ut på 638:an, men viss är det väl i princip samma ventil?
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/Scan%202/S5001569_b.jpg)
/Stellan
Citat från: Autotransit skrivet 10 september 2009, 19:24:50 PM
En sida till ur den pedagogiska läroboken :D
Ringpumpningsventilen på B58/59, infördes den när tryckluftsystemet infördes tro? Den finns nämligen på B638 från 1955.
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/Scan%202/08.jpg)
Och här ser ju den stackars bussen ledsen ut :D
Blockeringsventilen är en väldans smart uppfinning. Dock har jag noterat att nyare Man och Mercedes saknar denna. Varför är det så?
Det kan vara som det är på volvos nya FL/FE att man måste trycka ner bromspedalen "för att bekräfta sin närvaro" i fordonet, det blir i princip samma funktion som spärrventilen.
/Stellan
Här kommer de sista sidorna ur det mest pedagogiska häftet på länge :D
Ska man döma av texten här så är skillnaden mellan sommar och vinter enbart ett "f" :D
Och vad är det för dumheter de svamlar om att inte röra pumpen? ;D 8)
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/Scan%202/10.jpg)
Längst ner på sidan: automatiska vattenavskiljare på vattentankarna...vad hade de i tankarna när de skrev det? ;D :D :)
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/Scan%202/11.jpg)
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/Scan%202/12.jpg)
/Stellan
Citat från: Autotransit skrivet 11 september 2009, 16:50:37 PM
Här kommer de sista sidorna ur det mest pedagogiska häftet på länge :D
Ska man döma av texten här så är skillnaden mellan sommar och vinter enbart ett "f" :D
Och vad är det för dumheter de svamlar om att inte röra pumpen? ;D 8)
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/Scan%202/10.jpg)
Längst ner på sidan: automatiska vattenavskiljare på vattentankarna...vad hade de i tankarna när de skrev det? ;D :D :)
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/Scan%202/11.jpg)
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/Scan%202/12.jpg)
/Stellan
Har vi fått se alla bilder där bussen har ansikte? :D
Japp, nu är häftet slut. Men jag har för mig att jag ska ha något mer liknande häfte i gömmorna...men jag vet inte riktigt var det är bara ::)
/Stellan
Citat från: Autotransit skrivet 11 september 2009, 17:01:15 PM
Japp, nu är häftet slut. Men jag har för mig att jag ska ha något mer liknande häfte i gömmorna...men jag vet inte riktigt var det är bara ::)
/Stellan
Tack för att vi fick se detta underbara informationshäfte :D
Här är häftet som Kalle nämnde tidigare i tråden, kanske han har lite mer att berätta om det ;)
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/scan%203/bussiga_tips_3.jpg)
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/scan%203/bussiga_tips_5.jpg)
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/scan%203/bussiga_tips_6.jpg)
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/scan%203/bussiga_tips_4.jpg)
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/scan%203/bussiga_tips_2.jpg)
/Stellan
Tackar för den ypperliga informationen! :D
Önskar bara att du kunde skanna in dom till en PDF-fil och lägga upp, eller posta dom till mig så fixar jag det och postar dom tillbaka till dig igen! (Vi har en väldigt fin utrustning här på jobbet, just för inskanning av dokument!)
Men jag har en liten fråga angående Wilsonlådorna, här beskrivs växlingarna genom att man bara "växlar utan kopplingspedal", dvs när man ändra spaken så reagerar lådan direkt på kommandot.
Men jag har även läst på något forum att det finns/fanns en Wilsonlåda som man "förvalde" nästa växel, men själva växlingen sker/skedde närman tryckte ner kopplingspedalen, vad är det för låda?
Bussen jag är spekulant på är en 70:as Volvo B58 ombyggd till Racebuss, och just i dagarna byter dom ut wilsonlådan till en genomgången likadan låda., och ägaren påstår att han lånat ut bussen under sommaren till ett annat raceteam som inte var van vid denna låda och "tvingat" in växlarna.
Men även om man växlar lite snabbt så blir det väl bara väldigt ryckigt, lamellerna ska inte brännas upp ändå?
Sen det dom nämner om att inte stå med växel i på tomgången måste väl vara samma orsak som på en vanlig automatväxlad bil, oljan blir varm och man koksar oljan och senare bränner lamellerna?!? ???
Finns det även någon som har förarbeskrivning till B58 samt rephandbok/servicemanual till en B58?
/Rolf
Ps. finns det andra dokument som ni på forumet vill ha inskannade för eget bruk eller lägga ut på nätet så är det bara att höra av sig till mig, är det mycket(läs tungt) så kan jag ordna frakt billigt.
Citat från: r0ffe4u2 skrivet 14 oktober 2009, 12:21:59 PM
Tackar för den ypperliga informationen! :D
Önskar bara att du kunde skanna in dom till en PDF-fil och lägga upp, eller posta dom till mig så fixar jag det och postar dom tillbaka till dig igen! (Vi har en väldigt fin utrustning här på jobbet, just för inskanning av dokument!)
Men jag har en liten fråga angående Wilsonlådorna, här beskrivs växlingarna genom att man bara "växlar utan kopplingspedal", dvs när man ändra spaken så reagerar lådan direkt på kommandot.
Men jag har även läst på något forum att det finns/fanns en Wilsonlåda som man "förvalde" nästa växel, men själva växlingen sker/skedde närman tryckte ner kopplingspedalen, vad är det för låda?
Bussen jag är spekulant på är en 70:as Volvo B58 ombyggd till Racebuss, och just i dagarna byter dom ut wilsonlådan till en genomgången likadan låda., och ägaren påstår att han lånat ut bussen under sommaren till ett annat raceteam som inte var van vid denna låda och "tvingat" in växlarna.
Men även om man växlar lite snabbt så blir det väl bara väldigt ryckigt, lamellerna ska inte brännas upp ändå?
Sen det dom nämner om att inte stå med växel i på tomgången måste väl vara samma orsak som på en vanlig automatväxlad bil, oljan blir varm och man koksar oljan och senare bränner lamellerna?!? ???
Finns det även någon som har förarbeskrivning till B58 samt rephandbok/servicemanual till en B58?
/Rolf
Ps. finns det andra dokument som ni på forumet vill ha inskannade för eget bruk eller lägga ut på nätet så är det bara att höra av sig till mig, är det mycket(läs tungt) så kan jag ordna frakt billigt.
Den Wilsonlåda som du är mest van vid och även jag känner till bäst är just den elektriska modell med en liten spak på en panel vid ratten. Här saknas kopplingspedal och när man växlar lättar man på gasen och lägger om växeln. Efter en liten tid får man in snitsen på detta så det blir mjukt och komfortabelt för passagerarna. Jag kör sådant ibland i form av veteranbussar
Wilson med förväljare finns också. Det är samma sorts växellåda men det är alltså växelväljaren som skiljer sig väldigt markant. Jag har kört en sådan buss. Uppsalaödlan har just en sådan variant på Wilson. Man lägger i växelläge först och aktiverar den sedan med att trampa på kopplingen. Man ska trampa rätt snabbt med kopplingen. Man får inte växla vanligt, dvs trampa kopplingen och lägga i växel och släppa upp kopplingen på det sätt som vi är vana vid från vanliga manuella lådor. Det gör att det kan kännas något bakvänt. Först ser man alltså till att lägga växeln i ettan och därefter trampar man kopplingen för att komma iväg. Sedan lägger man i tvåan och trampar efteråt och så håller man på tills man kommer upp i fyran. Då lägger man i trean men utan att trampa och har alltså själva växellådan i fyran medan spaken alltså sitter på trean för att man vid de tillfällen man ska sänka farten snabbt ska kunna växla ned genom att bara trampa på kopplingen. Man ser alltså till att spaken alltid ligger ett steg före den egna körningen så att säga
Jag har kört Uppsalaödla med just en sådan växling. Lite krångligt om man inte är van och man får tänka sig för. Men det är givetvis en vanesak :)