(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Swebus_7068_Or_090903a.jpg)
Ja... valet av färg lämnar nog ingen oberörd.
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Swebus_7068_Or_090903b.jpg)
Svårt att fota under rampens tak, men ingen ansvarig hade lust att flytta på den och jag flyttar då inte en buss som jag inte fått klartecken att "leka med". Skulle just vara snyggt om nåt skulle hända den enda bussen man fått levererad! ::)
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Swebus_7068_Or_090903c.jpg)
Bättre ljus bakifrån. Örebro stadsbuss verkar vara det officiella namnet på trafiken.
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Swebus_7068_Or_090903d.jpg)
Snikversion utan dimstrålkastare! :( MAN:s dimstrålkastare med H4-lampor som avlastar livslängden på de ordinarie halvljusen är en bra idé, så det är synd att de saknas. Och man kunde väl ha satt in ännu en rejäl blinkerslampa istället för en vit platsbit, då stora blinkers är viktigt på en stadsbuss.
Bra med delad vindruta dock! :)
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Swebus_7068_Or_090903e.jpg)
Ingen avancerad förarplats. Verkar enkel att lära sig.
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Swebus_7068_Or_090903f.jpg)
Inget större fel på den ljusa kupén.
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Swebus_7068_Or_090903g.jpg)
Samma smidiga inåtgående dörrar som på Solarisvagnarna som skapat debatt i Umeå. Bra sensor som öppnar dörren om man kommer för nära (förutsatt att framdörren är öppen). Mycket känsligare än på Mercedes Citaro där man nästan får gå in i glasrutan innan nåt händer.
H4 i dimljus? Något måste du fått om bakfoten. H4 är den tjockaste glödlampan och den används inte i Dimljus. Däremot H1, H3, H7 används i dimljus
Citat från: Verspieder skrivet 04 september 2009, 21:55:23 PM
Örebro stadsbuss verkar vara det officiella namnet på trafiken.
Givetvis Skåneinpirerat liksom färgen, du vet LT Malmöhus.. ;)
Ja hoppas dom e bättre än våra biogas MAN bussar.
MAN instrumentpaneler är för simpla tycker jag. Känns otroligt budget över det hela.
Dock snyggt med dela framruta som vi inte har.
Passagerarstolarna ser stenhårda ut. Provsatt du någon? :P
Citat från: Tommy E skrivet 04 september 2009, 23:23:16 PM
Passagerarstolarna ser stenhårda ut. Provsatt du någon? :P
Samma som Citaro antar jag. Helt stenhårda och obehagliga. Tvärbanan har någon liknande stol
Var det krav på just det mönster på stolklädseln? Eller har Swebus bytt mönstret igen? :P
Citat från: Tommy E skrivet 04 september 2009, 23:23:16 PM
Passagerarstolarna ser stenhårda ut. Provsatt du någon? :P
De är stenhårda, tur att min sitter för länge på dessa. Längre tid än 15 så får man träsmak i baken.
Provade en Man buss i Stockholm och de var inget vidare, så detta är säker en standard stol.
/ Christer K
Citat från: Christer K skrivet 04 september 2009, 23:45:27 PM
De är stenhårda, tur att min sitter för länge på dessa. Längre tid än 15 så får man träsmak i baken.
Provade en Man buss i Stockholm och de var inget vidare, så detta är säker en standard stol.
/ Christer K
Är du säker? För vad jag vet finns ingen MAN i stockholm med den stolen? Det kan ha vart en gammal Citaro du åkte, för dom är dom enda vagnarna som har den hårda stolen
Citat från: Christer K skrivet 04 september 2009, 23:45:27 PM
De är stenhårda, tur att min sitter för länge på dessa. Längre tid än 15 så får man träsmak i baken.
Provade en Man buss i Stockholm och de var inget vidare, så detta är säker en standard stol.
/ Christer K
Men alla MAN bussar i Stockholm (såvitt jag vet) har ju Vogelstizes standardsäte (vissa med "förlängda" ryggstöd) Eller har jag missat nåt?
Citat från: Optimal skrivet 04 september 2009, 22:57:04 PM
H4 i dimljus? Något måste du fått om bakfoten. H4 är den tjockaste glödlampan och den används inte i Dimljus. Däremot H1, H3, H7 används i dimljus
Nog har jag bytt tillräckligt med halogenlampor de senaste 15 åren för att känna igen en H4-lampa... ::) På en ny MAN Lions Coach är det faktiskt dubbeltrådiga H4 i dimstrålkastarna, just för att dessa även ska ska användas som extraljus vid helljusläge. Därmed får man totalt 6 st helljuslampor framåt, varav 2 st är xenon. :D
Notera hur ljuset tonas ner i dimstrålkastarna 10 sek in på det automatiska ljustestet. Först helljusläge och därefter dimljusläge:
http://www.youtube.com/watch?v=SrYQzCieW_I
På ljusströmbrytarens 0-läge körs en Lions Coach med parkeringsljus + dimstrålkastare, och först när man vrider till halvljusläget sliter man på xenonlampornas livslängd. Men jag antar att de lila tätortsbussarna klarar sig bra utan xenonljus och H4-dimljus. :)
Riktigt snygg lack alltså. Dom har faktiskt fått till de bra här.
Håller med, stolarna ser ut som betong.
Tycker det ser häftigt ut med den svarta "gradient" under fönsterna. Lite nytänkande här
Citat från: Christer K skrivet 04 september 2009, 23:45:27 PM
De är stenhårda, tur att min sitter för länge på dessa. Längre tid än 15 så får man träsmak i baken.
Provade en Man buss i Stockholm och de var inget vidare, så detta är säker en standard stol.
/ Christer K
Om vi jämför Busslinks boggi i innerstan så har dessa andra säten (sittdynan är mkt hårdare) än i Swebus Na/V 66-68 serien. Men vad sätena heter vet jag inte.
Vart i Sthlm åkte du med denna buss?
Färgen ser ju nästan lite rosa ut.... ....Snyggt med det svarta....
Citat från: Verspieder skrivet 04 september 2009, 21:55:23 PM
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Swebus_7068_Or_090903a.jpg)
Ja... valet av färg lämnar nog ingen oberörd.
Nån som har fått för fria händer... Man kan för övrigt undra hur lacken kommer att se ut efter x antal tvättningar.
Citat från: Fredde_J skrivet 05 september 2009, 07:31:22 AM
Om vi jämför Busslinks boggi i innerstan så har dessa andra säten (sittdynan är mkt hårdare) än i Swebus Na/V 66-68 serien. Men vad sätena heter vet jag inte.
Vart i Sthlm åkte du med denna buss?
Från Nacka hållet till Slussen kommer inte ihåg varken buss eller linje nummer nu. Men det var en Man Boggie buss som Swebus körde.
/ Christer K
Citat från: Christer K skrivet 05 september 2009, 10:31:58 AM
Från Nacka hållet till Slussen kommer inte ihåg varken buss eller linje nummer nu. Men det var en Man Boggie buss som Swebus körde.
/ Christer K
Swebus har väl inga MAN boggi i N/V? :-\
Finns det någon som vet höjd och bredden på dessa underbara lila vagnar???? ???
Citat från: Yujin Zhang skrivet 05 september 2009, 11:08:38 AM
Swebus har väl inga MAN boggi i N/V? :-\
Swebus har inga MAN boggie i SL-land alls, däremot finns A78 i regionalutförande i Kallhäll.
Citat från: Christer K skrivet 05 september 2009, 10:31:58 AM
Från Nacka hållet till Slussen kommer inte ihåg varken buss eller linje nummer nu. Men det var en Man Boggie buss som Swebus körde.
/ Christer K
Citat från: Christer K skrivet 05 september 2009, 10:31:58 AM
Från Nacka hållet till Slussen kommer inte ihåg varken buss eller linje nummer nu. Men det var en Man Boggie buss som Swebus körde.
/ Christer K
Dom har inga MAN boggi heller. Men det kan ha vart Busslink Med Boggivagn på 53an. Den går från Nacka hållet till Slussen.
Citat från: Verspieder skrivet 05 september 2009, 00:36:46 AM
Nog har jag bytt tillräckligt med halogenlampor de senaste 15 åren för att känna igen en H4-lampa... ::) På en ny MAN Lions Coach är det faktiskt dubbeltrådiga H4 i dimstrålkastarna, just för att dessa även ska ska användas som extraljus vid helljusläge. Därmed får man totalt 6 st helljuslampor framåt, varav 2 st är xenon. :D
Notera hur ljuset tonas ner i dimstrålkastarna 10 sek in på det automatiska ljustestet. Först helljusläge och därefter dimljusläge:
http://www.youtube.com/watch?v=SrYQzCieW_I
På ljusströmbrytarens 0-läge körs en Lions Coach med parkeringsljus + dimstrålkastare, och först när man vrider till halvljusläget sliter man på xenonlampornas livslängd. Men jag antar att de lila tätortsbussarna klarar sig bra utan xenonljus och H4-dimljus. :)
Då hänger jag med. Varför sa du inte att det e både dim och extraljus ;D :D ;)
Citat från: Optimal skrivet 05 september 2009, 12:38:10 PM
Dom har inga MAN boggi heller. Men det kan ha vart Busslink Med Boggivagn på 53an. Den går från Nacka hållet till Slussen.
Nu ska det komma bild på eländet.
(http://i203.photobucket.com/albums/aa65/Christer216/S5000164.jpg)
/ Christer K
Citat från: Christer K skrivet 05 september 2009, 13:24:14 PM
Nu ska det komma bild på eländet.
(http://i203.photobucket.com/albums/aa65/Christer216/S5000164.jpg)
/ Christer K
Det där är en Volvo B10BLE Boggi
Citat från: Optimal skrivet 05 september 2009, 13:25:08 PM
Det där är en Volvo B10BLE Boggi
Någon vagn i 51xx-serien, f.d. Blekinge.
Med matta i taket för att glädja minst en forummedlem :-)
Citat från: Optimal skrivet 05 september 2009, 12:40:28 PM
Då hänger jag med. Varför sa du inte att det e både dim och extraljus ;D :D ;)
Därför att jag är expert på att skriva ut så många ord som möjligt, men ändå lyckas glömma nån viktig detalj? ;)
Att kombinera dim- och extraljus med H4-lampor är en idé jag gillar skarpt, och detta kan man gott ta efter på Volvo och Scaniabussar om de nu kan återfå rejäla strålkastare nån gång i framtiden. :)
Citat från: JAB skrivet 05 september 2009, 13:46:55 PM
Någon vagn i 51xx-serien, f.d. Blekinge.
Med matta i taket för att glädja minst en forummedlem :-)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_5141_RGF655_Vikingshill_090704.jpg)
Citat från: Christer K skrivet 05 september 2009, 13:24:14 PM
Nu ska det komma bild på eländet.
(http://i203.photobucket.com/albums/aa65/Christer216/S5000164.jpg)
De sätena ser ju ganska bekväma ut
Citat från: Verspieder skrivet 05 september 2009, 15:37:38 PM
Därför att jag är expert på att skriva ut så många ord som möjligt, men ändå lyckas glömma nån viktig detalj? ;)
Att kombinera dim- och extraljus med H4-lampor är en idé jag gillar skarpt, och detta kan man gott ta efter på Volvo och Scaniabussar om de nu kan återfå rejäla strålkastare nån gång i framtiden. :)
Jo det är smart. Synd bara att Maxci har H4 med endå super dålig ljusbild. Medans Scania CN113CLB/ALB med 4 H4 Helljus, det kallar jag stark ljusbild (iaf mitt i skogen vid abonnemang)
Har vi inte halkat lite väl långt från ämnet?
Detta har ju inte med Örebro att göra
Några 51xx-vagnar kommer nog att dyka upp i regiontrafiken, så helt utanför ämnet är det nog inte :D
Det vore dock kanske bäst att leda över regionbussarna i en egen tråd ?
Citat från: JAB skrivet 05 september 2009, 20:13:53 PM
Några 51xx-vagnar kommer nog att dyka upp i regiontrafiken, så helt utanför ämnet är det nog inte :D
Det vore dock kanske bäst att leda över regionbussarna i en egen tråd ?
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=27791.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=27791.0)
Jo...det är ju en teori :)