2 bilder till från min fars album
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/2486158.jpg)
GDG 1558 vid stationen i Torgås i början av 70 talet
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/2486160.jpg)
GDG 2427 vid busstationen i Borlänge,å en sak till,inga frågor vem han på bilden är ;) ;)
Det verkar i alla fall som om han krympt lite på den första bilden ;)
/Stellan
Hej !
Första bilden torede väl vara tagen efter 1973 med tanke på det nya reg.skylten !
Mvh Peter Ö
Citat från: Peter Öden skrivet 05 september 2009, 08:44:32 AM
Hej !
Första bilden torede väl vara tagen efter 1973 med tanke på det nya reg.skylten !
Mvh Peter Ö
Ja det kan nog stämma,jag minns inte vilket år man rev upp rälsen längs västerdalsbanan upp till Sälen,Särna men det borde vara strax efter att bilden togs
2427, är det den som ägs av Angereds if ?
Vilka BF76:or hade ni där uppe, har du koll på det j-a ?
Hej
När slutade Säffle Lättmetall bygga på Scania chassin, var det det när Volvo köpte företaget?
mvh Stefan P
Vilka härliga gamla bilder.
//Niclas
Hej !
Västerdalsbanan började man viss riva från Särna och söderut juni 1972.
Scaniachassien med Säffle Lättmetall av nyare årgång och som borde vara de
sista Säffle karosserade då detta chassimärke är fd. LB 652 BR 111M och Härnösands
Omnibus AB nr. 20 BF 111.59
Mvh Peter Ö
Citat från: 1896 skrivet 07 september 2009, 09:56:53 AM
Vilka BF76:or hade ni där uppe, har du koll på det j-a ?
Från 1981 års vagnlista fanns 1655,1683,1686,1762,1763,1771,varav några i Vansbro men vad jag har för mig så fanns 1558,1651,1669,1752,1779 där också men det kan vara både före och efter.De sista som gick i Västerdalarna var iallafall 1752,1779
Ok, intressant info, tack.
Citat från: j-a skrivet 04 september 2009, 21:48:53 PM
2 bilder till från min fars album
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/2486158.jpg)
GDG 1558 vid stationen i Torgås i början av 70 talet
Nog var väl även den här generationen Säffle betydligt vanligare som Volvo än Scania?
Jo visst har du rätt mest Volvo
Det är svårare att svara på. Faktum är att om det är Volvo så var chassiet oftast mittmotor. Alltså B655,senare 755. Detta chassie kom ca 1952. Egentligen en kopa från England.
Vad gäller Scania så har jag i varje fall minne av att det för sig om frontmotorchassie. B55/56/76.
Det skall också sägas att Säffle (inkl Arvika) som innebär Helge Höglunds Karosseri AB mycket sällan levererade till SJ. Det var endast enstaka bussar som fick Säfflekaross vid SJ. Bl a några godsbussar till Härjedalen. Istället var det GDG som fick Säfflekarosser . Detta berodde på delvis att Arvid Carlsson var kompis med Gunnar Höglund (enligt uppgift av olika personer).
Vi har tittat på Säfflekarosser tidigare. Även Linjebuss köpte från Höglunds i Säffle. Fönstren vid taken. Jag vet inte hur det var med dem. Vad kom vi fram till ?