Essingecapitolerna var något smalare än normala sådana. Men hur mycket skiljde de sig? Var de iögonfallande smalare? Vilka år köptes dessa in? När togs de sista ur trafik? Blev någon ombyggd för högertrafik?
Fanns det Essingecapitoler bara hos SS? Eller har någon köpt in samma busstyp till någon annan stad någonstans? För kanske även en annan stad kanske haft behov av smalare bussar?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 02 september 2009, 22:16:46 PM
Essingecapitolerna var något smalare än normala sådana. Men hur mycket skiljde de sig? Var de iögonfallande smalare? Vilka år köptes dessa in? När togs de sista ur trafik? Blev någon ombyggd för högertrafik?
Fanns det Essingecapitoler bara hos SS? Eller har någon köpt in samma busstyp till någon annan stad någonstans? För kanske även en annan stad kanske haft behov av smalare bussar?
Enligt SS Trafikhandbok 1 från 1962 var H23 (Essingecapitolerna) 2,36 m breda och 10,49 m långa. SS hade 30 st. De levererades 1961 och var synbarligen smalare än de "vanliga" Capitolerna. Dina andra frågor har jag tyvärr inga svar till.
M v h
Ingwar
Enligt mina noteringar togs H23:orna ur trafik 1976-77. Dock såldes 5418 till Civilförsvarsutbildningen i Rosersberg 21/9 1977, och 5428 finns som bekant bevarad på Spårvägsmuseet. 5428 var tillfälligt placerad i Råsta, maj-aug 1972. (Men gick den itrafik där?)
http://www.sl.se/upload/sparvagsmuseet/pdf/capitol_faktablad.pdf
Citat från: Peter Rost skrivet 03 september 2009, 00:05:54 AM
5428 var tillfälligt placerad i Råsta, maj-aug 1972. (Men gick den itrafik där?)
http://www.sl.se/upload/sparvagsmuseet/pdf/capitol_faktablad.pdf
Det enda jag vet om 5428:s vistelse i Råsta är att jag tillsammans med trafikmästare Sune Nilsson använde vagnen ett par dagar för linjemätning. Tyvär kommer jag inte ihåg exakta datum för linjemätningarna, men en onsdag körde vi i Järfälla-Upplands Bro kommuner och en lördag var vi i Upplands Väsby - Märsta.
Normalt fick vi inte ta med personer i bussen som inte hade direkt anknytning till mätningsuppdraget, men jag minns att vi fick lov att göra ett undantag på lördagen när vi skulle mäta dåvarande linje 534.
När vi på eftermiddagen vid 14-tiden kom till stationen för att påbörja mätningen kom fackombudet (som jag tror hette Eskil) och vädjade trafikmästare Nilsson om att vi skulle ta med passagerarna som skulle med 534:an eftersom ordinarievagnen gått sönder och många trafikanter väntade.
Det var enda gången under mina 23 år som linjemätare vi hade "obehöriga" ombord under vår "yrkesutövning".
Max
H23:or omstationerades efter dagen H från Nyboda till Lidingö i samband med nedläggningen av Norra Lidingöbanan år 1971. 5428 tillhörde dessa vagnar. Tidigare hade H30 omstationerats från Söderhallen till Råsta. H23 var besvärliga att använda vid vändningarna på många platser på Lidingö då den smala bredden även tyvärr gav en dålig svängradie. Detta i kombination med att H30 endast användes som insatsvagnar i Råsta medan H23 användes heldags på Lidingö gjorde att man beslöt sig för att byta ut H23:orna på Lidingö mot Råstas H30 och 5428 hamnade i och med detta i Råsta.
Några i Hornsberg avställda H23:or rustades för en sista insats som övningsvagnar inför en sommar i slutet av sin livstid men jag tror inte att 5428 ingick i det gänget.
En speciell lustighet med H23 var att SS (Scania-Vabis?) hade svårigheter att få de typbesiktigade i och med att de byggts bredare än tänkt! Scania-Vabis hade helt enkelt mätt karossens bredd utan kollisionsskyddet vilket gav en felaktig totalbredd förstås! Kanske var det byggkonstruktionen mätt i tum som spökade, ett mått som introducerades i samband med Metropolbygget på Scania-Vabis, och naturligtvis ärvdes från USA.
Denna typ av riktigt smal Capitol fanns bara i Stockholm. Samtliga H23 ombyggdes till högertrafik januari-oktober 1967 och blev därmed den enda SL-busstyp i innerstaden som man kunde åka både i höger- och vänstertrafikutförande omställningsnatten till högertrafik 2-3 september 1967. Kanske var det medvetet för att hela tiden hålla bussar med den här speciella bredden igång trots omläggningen.
Mr H
Eftersom det inte nämnts kan tilläggas att H23 andvändes framför allt på linje 43 efter Dagen H. Detta för att viadukterna över Kungsgatan skulle ha haft nedsatt axeltryck, sades det. Men var det sant eller var det snarare den kringliga linjesträckningen genom Norrmalm som var skälet?
Stefan B
(http://i28.tinypic.com/2qbvryt.jpg)
Hm, ja trångboddheten för 43:an på Malmskillnadsgatan m.fl gator har jag hört talas om men det är möjligt att bärigheten i broarna också spelade in. Här skall H23 5427 på linje 43 precis till att "pröva lyckan" på Malmskillnadsgatans bro över Kungsgatan. Tidpunkten är maj 1972.
Som komplement till det som sagts tidigare kan konstateras av mina anteckningar att 5428 var en av 16 st H23 som stog avställda i Hornsberg den 1/11 1976. De H23 som fick en ny karriär i Råsta fr.o.m april 1977 som övningsvagnar var 5418,5420,5427,5435 och 5440. Alltså även 5427 på bilden ovan.
Mr H
(http://www.mrg1.de/images/520.JPG)
Nu är det Mr H, eller Mr H24 som är hans riktiga namn, som är experten på området. Jag är bara en lekman. Men när det gäller H23:ornas placering i högertrafik vill jag ha in en period i Hornsberg också. Bilden här är från januari 1973, och vid den tidpunkten gick det Essingecapitoler på, ja just det, Essingelinjen. Linjen hade då nummer 56 och gick endast mellan Fridhemsplan och Stora Essingen. 56X var förstärkningslinjen till Lilla Essingen. Just den här perioden gick det massor av H23 här, men jag minns inte hur länge det varade.
Hej !
Härlig nostalgisk bild. Notera Volvolastbilen med Bilspeditonsskylten !
Mvh Peter Ö
Citat från: Peter Öden skrivet 05 september 2009, 08:42:49 AM
Hej !
Härlig nostalgisk bild. Notera Volvolastbilen med Bilspeditonsskylten !
Mvh Peter Ö
Hej!
Instämmer helt! Blandade Büssing av typerna H27 och H32 i raden bakom Essingecapitolen.
Notera även sopbilen i de gamla Sellbergs-färgerna som står utanför Kronobergskällaren på andra sidan gatan.
mvh K R
(http://i31.tinypic.com/4lkdwm.jpg)
Vi får väl ta en bild på den här omtalade H23:an 5428 också i sin krafts dagar! Här ska 5428 få "en omgång smörj" på Ö1 i Nyboda efter förrättat värv på linje 134E. Jag är lite osäker på när bilden är tagen men tror den är tagen i samband med ett studiebesök med SSS i Nyboda. Bör ha varit 1969. Bilden är tagen från ett tunneltåg som vi åkte runt med i alla fall.
Ett minne från 5428 som naglat sig fast hos mig är att vid ett tillfälle efter det att Gunnar F m.fl köpt den och den "la av" totalt, och vi tvingades ringa efter bärgare, sa bärgarkillen igenkännande "Åh, gamla 5428! Den har jag släpat runt med många mil på Lidingö! En av våra bättre kunder faktiskt!" (Vi hade aldrig sagt att den gått i trafik på Lidingö!) 5428 återfinns alltså idag på SL:s spårvägsmuseum.
Mr H
H23 noteringar från Aug 74
Vnr Plac
5413 Hb
5414 Hb
5415 Rås
5416 Hb
5417 Hb
5418 Hb
5419 Hb
5420 Hb avst
5421 Hb
5422 i.u.
5423 i.u.
5424 Rås
5425 Hb
5426 Hb
5427 Rås
5428 Rås
5429 Hb
5430 Hb avst
5431 Hb
5432 Hb
5433 Hb
5434 Rås
5435 Hb
5436 i.u.
5437 Rås
5438 Rås
5439 Hb
5440 Hb
5441 Rås
5442 Hb
Någon som kan fylla i de saknade uppgifterna?
Mvh Gunnar
Citat från: Peter Rost skrivet 03 september 2009, 00:05:54 AM
Enligt mina noteringar togs H23:orna ur trafik 1976-77. Dock såldes 5418 till Civilförsvarsutbildningen i Rosersberg 21/9 1977, och 5428 finns som bekant bevarad på Spårvägsmuseet. 5428 var tillfälligt placerad i Råsta, maj-aug 1972. (Men gick den itrafik där?)
http://www.sl.se/upload/sparvagsmuseet/pdf/capitol_faktablad.pdf
Enl foto jag tog i våren 2008 på Spårvägsmuseet är Capitolen där en H24 invnr; 5599.
MVH Jan-Peter
Svar till Gunnar D.
5422 fanns i Hb, 5423 och 5436 var avreg. efter kollisioner, 5423 ev. redan slopad.
Mvh /H
Citat från: Gunnar D skrivet 05 september 2009, 14:49:49 PM
H23 noteringar från Aug 74
Vnr Plac
5413 Hb
5414 Hb
5415 Rås
5416 Hb
5417 Hb
5418 Hb
5419 Hb
5420 Hb avst
5421 Hb
5422 i.u.
5423 i.u.
5424 Rås
5425 Hb
5426 Hb
5427 Rås
5428 Rås
5429 Hb
5430 Hb avst
5431 Hb
5432 Hb
5433 Hb
5434 Rås
5435 Hb
5436 i.u.
5437 Rås
5438 Rås
5439 Hb
5440 Hb
5441 Rås
5442 Hb
Någon som kan fylla i de saknade uppgifterna?
Mvh Gunnar
5423 skrotades 1973, efter kollision i september-72.
5436 skrotbeslut i mars 1974, pga rambrott.
/Peter
Citat från: Hobgoblin skrivet 05 september 2009, 19:26:43 PM
Svar till Gunnar D.
5422 fanns i Hb, 5423 och 5436 var avreg. efter kollisioner, 5423 ev. redan slopad.
Mvh /H
Citat från: Peter Rost skrivet 05 september 2009, 19:35:35 PM
5423 skrotades 1973, efter kollision i september-72.
5436 skrotbeslut i mars 1974, pga rambrott.
/Peter
Jag tackar för de kompletterande uppgifterna!
Mvh Gunnar
(http://i25.tinypic.com/v76u12.jpg)
(http://i29.tinypic.com/34fy3rm.jpg)
Här är två bilder på H23 5423 efter kollisionen i det ökända "Märstakrysset" i september 1972.
Bilderna är tagna i Hornsberg i oktober 1972.
Bakom 5423 skymtar en H26 (som vi ju pratade om nyligen.)
Mr H
Tack för bilderna på krockade 5423. Den bör sålunda vara en av de H23 som överfördes från Nyboda till Lidingö juni -71. Jag var själv med och körde en av de som överfördes den 7 juni -71 i en kolonn (via Essingeleden såklart!).
/Gunnar
P.S. Någon som vet var 5425 var placerad aug/sep-72? D.S.
5425 var placerad i Råsta maj-oktober 1972.
/Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 06 september 2009, 19:26:28 PM
5425 var placerad i Råsta maj-oktober 1972.
/Peter
Jag tackar! /Gunnar
Jodå, 5423 bör ju rimligtvis ha tillhört Råsta då den krockade och borde då alltså också tagit vägen dit via Lidingö. En kompis till mig som körde H23:orna då det begav sig påstår att två vagnar var utrustade med ZF-lådor på prov, samma som H30 senare fick. Kanske den ena var 5437 för den vagnen startade som en raket (dock inte som en H84!). Kanske Gunnar D eller någon annan känner till mer om det? Det nämns i alla fall inte i H23 vagnförteckningar. Har kanske 5428 försetts med sådan låda nu av tryckknapparna på instrumentbrädan att döma? Eller är det bara manöverenheten som är bytt?
Mr H
Har aldrig hört att några H23:or skall ha haft ZF-lådor men så kan ju varit fallet ändå. Körde kanske hälften av H23-vagnarna år 1971-72 och i dessa var det då inga ZF. Kanske kan ZF-lådor ha provats i några H23 tillfälligtvis år 1963 inför leveransen av H30. Men bara spekulationer som sagt.
/Gunnar
(http://i27.tinypic.com/148nivk.jpg)
En användbar Capitoltyp måste man ändå säga! Som här när 5413:s smala bredd kommer till sin fulla nytta i Klevgränd en juldag som jag tror är 1971! ;D ;D ;D
Mr H
Väldigt trevlig bild den sista
Citat från: Mr H skrivet 09 september 2009, 21:27:30 PM
(http://i27.tinypic.com/148nivk.jpg)
En användbar Capitoltyp måste man ändå säga! Som här när 5413:s smala bredd kommer till sin fulla nytta i Klevgränd en juldag som jag tror är 1971! ;D ;D ;D
Mr H
Åh vad diggabelt en bild på linje 45 tur 17, den linjen som gick på helger när det var 2 röda dagar i följd. Du har ingen bild när vi körde H30 5594 på samma gata. Eller på den hållplatstavlan för linje 45 som vi gjorde. Min son lyckades förskingra hårddisken där alla mina "diggar" bilder är.
Mvh AGR
Ja visst är det läckert! Men det där är nog inte tur 17 utan tur 12! Tycker jag det ser ut att vara om du kollar närmare! Tur 17 var ytterligare fem vagnar genom Klevgränd! Visst har jag bilder på 5594 genom Klevgränd och lite till! Ska lägga ut de så fort jag hinner.
Men första "omledningen" av 45:an genom Klevgränd var väl med 5430 och då bör det ha varit juldagen 1970? 5594 var väl juldagen 1972? Det har jag ett klart minne av att jag har en bild på
vagnen med den skyltningen i nummerkrukan, "1972".
Märkligt egentligen det där med att 45:an bara omleddes genom Klevgränd på juldagarna! :D :D :D
Och tre år i rad! ;D ;D ;D
Mr H